Actieve 3 weg, fors van stuk, fris van opzet.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Actieve 3 weg, fors van stuk, fris van opzet.

Bericht door serum »

Van huis uit ben ik aardig voorstander van het passieve filteren. Voor/als voorgaande project heb ik een paar 3-weg filterkasten gebouwd, instelbaar van 6-18db/oct met een paar zuigkringen voor het midden en hoge-tonen gebied. Ik zal er nog een paar foto's van maken. het was een monsterklus om deze spoelen te wikkelen en de vele, vele solderingen te maken. (voor de servicevriendelijkheid had ik het fantastische idee dat er een paneel met connectoren in moest komen) Het project was eindelijk klaar (is een flinke valpartij met de fiets toch nog ergens goed voor) en toen kwam ik in aanraking met DSP. Een beetje mosterd na de maaltijd; na een jaar aan de filterkasten te hebben gewerkt ontdekte ik het gemak van DSP.

Na een knappe tijd te hebben gescharreld op het internet was het plan geboren.

In de eerste instantie had ik een hang naar de BMS 4592 en consorten; Leuk bedacht. Coax. Nadeel is dat ze een redelijk hoge vervorming hebben en een niet helemaal gladde frequentiekaraktertiek. Een paar kernwoorden voor de nieuwe luidsprekers waren toch wel; lage h2/h3 vervorming, hoog rendement, glad frequentieverloop, voorspelbare/goede afval bij metingen onder een hoek en in staat om een overtuigend stereobeeld neer te zetten. Ook ben ik gesteld op een goed fundament, dus een knap laag is ook een must.

Ik zal niet te diep ingaan op de voorgeschiedenis van de plannen die de revue hebben gepasseerd, ik denk dat iedereen die luidsprekers bouwt dit wel kent. Op het nachtrustverstorende af.

Op een gegeven moment moet je een knoop doorhakken en gewoon beginnen.

Ik heb toen een set Limmer 042 hoorns gekocht, met de bijpassende middentoners van Ciare en een Beyma CP380M voor het mid/hoog.
Vorm van de hoorns sprak me redelijk aan; tamelijk ondiep en 75x45 graden afstraling (hor x vert). Na een week of wat te hebben geluisterd met een set JBL 12" woofers had ik het project eigenlijk al wel opgegeven. Hoog was erg goed, Yello klonk fantastisch, maar bepaalde vrouwelijke stemmen klonken als een groep eenden op een bouwplaats. Niet mijn ding. Ik herinnerde me dat ik nog een set eighteensound 6nd410's had liggen (je verzamelt wel eens wat) en na wat malletjes maken en een paar uur luisteren was het al snel duidelijk. Dit project had weer hoop. Een paar dagen tweaken en luisteren later kwamen de bijgevoegde metingen uit de bus. (1/24e octaaf smoothing)

Wat tekeningen later kwam ik op het bijgevoegde ontwerp; Korte inleiding; wit HPL op de kast zelf en 21mm bamboe als frontplaat, 75mm radius aan de onderkanten en 1 zijkant. Asymmetrisch. De bijlage is de linker luidspreker. Rechter uitvoering is zijn spiegelbeeld. De 75mm radius was leuk bedacht, maar een puzzeltje om uit te voeren.

Heeft iemand trouwens enig idee hoe Twaron Elves hair werkt in een reflexbehuizing? volledige ruimte 'vol' of alleen de wanden zoals meest gebruikelijk bij reflex? Ik wil de kasten met demping gaan vullen op basis van een interessante/logische theorie die ik las van Joachim Gerhard;
I stuff the cabinet and watch the phase of the impedance curve. I put in just as much until the small wrincles in the phasecurve (and to a smaller visible degree in the impedance magnitude ) disappear. I do not like overstuffing but no stuffing material makes the sound quite hollow.
Bijlagen
De tweeter. goed tot 18khz. deze afrol komt mede door het bereik van de meetmicrofoon.
De tweeter. goed tot 18khz. deze afrol komt mede door het bereik van de meetmicrofoon.
De middentoner. Hier loopt hij wat verder door in het laag, omdat de 12" JBL woofer het hier niet erg prettig doet. in de uiteindelijke setup zal ik de L15P400 verder door laten lopen, zodat ook deze wat meer gaan bundelen.
De middentoner. Hier loopt hij wat verder door in het laag, omdat de 12" JBL woofer het hier niet erg prettig doet. in de uiteindelijke setup zal ik de L15P400 verder door laten lopen, zodat ook deze wat meer gaan bundelen.
Redelijk glad! Goed naar te luisteren. Een lichte afloop in het hoog, het bultje bij de 8khz komt voor zover ik kan zien uit de  vervorming. Ik wil nog eens spelen met een andere kamer achter deze tweeter met wat dempingswol. Ruimte genoeg achter deze tweeter om mee te expirimenteren!
Redelijk glad! Goed naar te luisteren. Een lichte afloop in het hoog, het bultje bij de 8khz komt voor zover ik kan zien uit de vervorming. Ik wil nog eens spelen met een andere kamer achter deze tweeter met wat dempingswol. Ruimte genoeg achter deze tweeter om mee te expirimenteren!
Harmonische vervorming; -55db. Ik wil deze meting nog eens nadoen met mijn DLSA pro, deze gebruikt een puls ipv een sweep voor deze metingen.
Harmonische vervorming; -55db. Ik wil deze meting nog eens nadoen met mijn DLSA pro, deze gebruikt een puls ipv een sweep voor deze metingen.
Het ontwerp!
Het ontwerp!
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Actieve 3 weg, fors van stuk, fris van opzet.

Bericht door rho »

Heel leuk ontwerp vind ik.
Lijkt me wel iets met een aanzienlijke efficiëntie en powerhandling. Je zou er haast een buurtfeest mee kunnen opvrolijken.

Heb je ook foto's van het eindresultaat?

Welke DSP gebruik je?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: Actieve 3 weg, fors van stuk, fris van opzet.

Bericht door serum »

Ben zelf ook erg blij met het ontwerp. Soms ontwerp je iets, begin je met de bouw en wordt je naarmate de bouw vordert minder en minder enthousiast over je ontwerp. (te plomp, te vierkant, radi te groot etc..) Bij deze kasten heb ik tot nu toe juist het tegenovergestelde.

Ze zijn nog niet af; Huidige status is dat de versterkplaten klaar zijn, kasten met HPL zijn beplakt en ik ben vandaag net bezig met het bamboe frontpaneel. Dit gaat tot nu toe goed. De mallen vallen goed in elkaar en ik denk dat ik zometeen begin om de limmer hoorn in te frezen. (mal heb ik gelukkig al af)

Wat er nog moet gebeuren; de bamboe panelen infrezen, versteviging/braces aanbrengen, reflexpoorten aanpassen/infrezen en de DC beveiliging op de UCD400/SMPS1200.

Qua elektronica;

Voor het cross-over gebruik ik een DCX2496 met de volume eindtrap van Jan Didden. Jan is zo vriendelijk geweest om de software aan te passen om het maximale volumebereik naar de -96db te zetten en hij heeft voor me uitgezocht dat ik een uitgang kan gebruiken op de chip om de hypex-voedingen/versterkers op stand-by kan zetten zodra ik de behringer op stand-by zet. Erg blij mee, met deze functies. Hypex heeft de DSP kennlijk nog niet helemaal lekker voor elkaar. Had deze graag gebruikt en hier een mooi kastje voor gemaakt.

voor het mid en hoog gebruik ik 2 UCD180hg met een SMPS400
voor het laag 2x een UCD400 in brug op een SMPS1200. (op een 8 ohms variant van RCF L15P400. Ook hier weer lang getwijfeld tussen de Eighteensound 15nmb420, 15NLW9500 en deze.)
kast is met 2 poorten uitgevoerd; afstelfrequentie wordt 28 hz; als ik 1 poort dicht maak, is hij afgestemd op ~20hz, zodat je bij zachte luistersessies de onderste frequenties ook 'vol' meekrijgt. Geen idee of ik deze functie ga gebruiken. Groupdelay is dan wel wat minder correct.

Bijgevoegd wat foto's van de voortgang;
Bijlagen
De mal om de hoorn in te frezen in het bamboe.<br /><br />een dun plaatje in combinatie met 15mm plaat; zo is de mal erg makkelijk goed pas te maken. Radius aan de rondingen is 8, gebruikte frees om het mee in te frezen is een 16mm frees met 2 stuks 16x8x5mm lagertjes er bovenop. De 2 lagertjes helpen weer om niet te diep in de MDF mal te drukken.
De mal om de hoorn in te frezen in het bamboe.

een dun plaatje in combinatie met 15mm plaat; zo is de mal erg makkelijk goed pas te maken. Radius aan de rondingen is 8, gebruikte frees om het mee in te frezen is een 16mm frees met 2 stuks 16x8x5mm lagertjes er bovenop. De 2 lagertjes helpen weer om niet te diep in de MDF mal te drukken.
De aangepasten limmer; hij was vierkant van vorm en had niet mooie evenredige ronde kanten. De voorkant was ook weer afgerond. Makkelijk te frezen materiaal, gelukkig.
De aangepasten limmer; hij was vierkant van vorm en had niet mooie evenredige ronde kanten. De voorkant was ook weer afgerond. Makkelijk te frezen materiaal, gelukkig.
de dcx2496 aanpassing
de dcx2496 aanpassing
En weer in elkaar.
En weer in elkaar.
deze komt over de limmer heen; ik heb deze de vorm van de hoorn laten volgen, zodat ik zo min mogelijk liters verspeel in de kast.
deze komt over de limmer heen; ik heb deze de vorm van de hoorn laten volgen, zodat ik zo min mogelijk liters verspeel in de kast.
En hier zitten de 2 kleppen er overheen. Idee is om de buitenkant van dit geheel te beplakken met loodbitumen en de binnenkant te vullen met zand. Het 'deksel' moet uit 2 delen bestaan, anders wordt het monteren van de driver een probleem. Hier afgebeeld met de beyma tweeter; deze aluminium dop die achterop zit had van oorsprong een doorlopende flens. Dit was een aardige bel. Ik heb deze er dan ook maar afgedraaid.
En hier zitten de 2 kleppen er overheen. Idee is om de buitenkant van dit geheel te beplakken met loodbitumen en de binnenkant te vullen met zand. Het 'deksel' moet uit 2 delen bestaan, anders wordt het monteren van de driver een probleem. Hier afgebeeld met de beyma tweeter; deze aluminium dop die achterop zit had van oorsprong een doorlopende flens. Dit was een aardige bel. Ik heb deze er dan ook maar afgedraaid.
een bak met ronde kantjes gemaakt om op elkaar te lijmen voor de radius van de kasten
een bak met ronde kantjes gemaakt om op elkaar te lijmen voor de radius van de kasten
Druk bezig de inzet uit te frezen. Aangezien de hele kasten weer geopend worden, kan ik de bracing er later in zetten.
Druk bezig de inzet uit te frezen. Aangezien de hele kasten weer geopend worden, kan ik de bracing er later in zetten.
hier een detailfoto van de aanslag voor het inzetstuk. Ik heb de kanten van het HPL nog niet afgewerkt, vandaar dat het er nog wat minder uit ziet. De stukjes die je ziet is de contactlijm.
hier een detailfoto van de aanslag voor het inzetstuk. Ik heb de kanten van het HPL nog niet afgewerkt, vandaar dat het er nog wat minder uit ziet. De stukjes die je ziet is de contactlijm.
de frees in actie om de platen voor de versterkers uit te frezen
de frees in actie om de platen voor de versterkers uit te frezen
de versterkerpanelen etc in hun toekomstige verblijfplaats. het kleine koppelstukje dat tussen de versterkers zit krijgt een temperatuurgeregelde stille fan. (92x92)
de versterkerpanelen etc in hun toekomstige verblijfplaats. het kleine koppelstukje dat tussen de versterkers zit krijgt een temperatuurgeregelde stille fan. (92x92)
Versterking voor het laag;
Versterking voor het laag;
En het mid hoog
En het mid hoog
Detail van de inputterminal. Ik gebruik geen pluggen op de luidspreker. de hypex modules worden rechtstreeks voorzien van het inputsignaal door een multi-kabel. (weinig kabels was de enige eis van haar, dus wie ben ik..)
Detail van de inputterminal. Ik gebruik geen pluggen op de luidspreker. de hypex modules worden rechtstreeks voorzien van het inputsignaal door een multi-kabel. (weinig kabels was de enige eis van haar, dus wie ben ik..)
De ronden aan het bamboe, een simpele opzetmal en nalopen meteen frees met aanlooplager;
De ronden aan het bamboe, een simpele opzetmal en nalopen meteen frees met aanlooplager;
rapapaa
rapapaa
Het paneel passen.
Het paneel passen.
Schuin achter de kast.
Schuin achter de kast.
Laatst gewijzigd door serum op zo 29 jul 2012, 10:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Actieve 3 weg, fors van stuk, fris van opzet.

Bericht door rho »

Nou, dat ziet er echt wel professioneel uit!
Ik neem aan dat je beroepsmatig met aanverwante dingen bezig bent. Zo'n "gereedschap" heeft niet iedereen thuis staan.

Dat wordt een hele mooie speaker als je 't mij vraagt.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: Actieve 3 weg, fors van stuk, fris van opzet.

Bericht door serum »

nee, niet beroepsmatig. Mijn werk heeft hier eigenlijk geen enkel raakvlak mee. Ik heb de machine omgebouwd van conventioneel naar CNC. Ik had zoveel hobbies waarbij ik als raakvlak aluminium bewerken had, dat ik deze machine heb omgebouwd. (en als je daar aan begint heb je er al weer een hobby bij..)

Met handgemaakte mallen en een bovenfrees kom je een heel eind. Geduld rust en liefde. ;) Voor mijn CNC tijdperk, heb ik onder andere deze sub gemaakt;
Bijlagen
DSCF0070.JPG
DSCF0072.JPG
DSCF0077.JPG
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Actieve 3 weg, fors van stuk, fris van opzet.

Bericht door rho »

Aan handigheid geen gebrek dus! =D>
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Actieve 3 weg, fors van stuk, fris van opzet.

Bericht door EppeRRR »

Ik vind de werkzaamheden er al prachtig uitzien, ben benieuwd naar de verdere werkzaamheden en het uiteindelijke eindresultaat :D
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Actieve 3 weg, fors van stuk, fris van opzet.

Bericht door SARK »

Zow, dat ziet er erg mooi uit allemaal :shock: (waar zijn toch die prutsende hobbyisten gebleven :-s )
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Actieve 3 weg, fors van stuk, fris van opzet.

Bericht door Ivo »

Hier... :oops:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Actieve 3 weg, fors van stuk, fris van opzet.

Bericht door dre »

mooi project! 8)
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Actieve 3 weg, fors van stuk, fris van opzet.

Bericht door SARK »

Die mal die je hebt gemaakt om de ronding in de bamboe-panelen te maken, is dat gewoon MDF of een soort sandwich :?:
Bijlagen
Sandwich.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Actieve 3 weg, fors van stuk, fris van opzet.

Bericht door dre »

bijna al het dikke mdf heeft een hardere buiten laag er op.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3257
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Actieve 3 weg, fors van stuk, fris van opzet.

Bericht door MechanicalAnimal »

sodeju, wat eem hoogstaand stukje vakwerk weer zeg :shock: allemachtig wat mooi :goeie:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Actieve 3 weg, fors van stuk, fris van opzet.

Bericht door SARK »

dre schreef:
bijna al het dikke mdf heeft een hardere buiten laag er op.
Dat weet ik maar meestal zie je een geleidelijke overgang, dit lijken aparte plaatjes.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Actieve 3 weg, fors van stuk, fris van opzet.

Bericht door dre »

bij heel dik mdf zitten er inderdaad 2 losse plaatjes op.
duidelijk te zien aan de kopkanten,die liggen vaak iets ongelijk. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Actieve 3 weg, fors van stuk, fris van opzet.

Bericht door Walt »

Hoeveel liter krijgt die middentoner achter zich? Zit een een afdekkap bij die Limmer hoorn geleverd? Ik weet nog uit mijn PA verleden dat een zo klein mogelijke achterkamer gunstig is voor een vlakke responsie naar beneden toe.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: Actieve 3 weg, fors van stuk, fris van opzet.

Bericht door serum »

Dank voor de leuke reacties!

@sark;

het is gewoon MDF, op de foto komt het wat extremer over dan in het echt; Als je MDF een tijdje laat liggen, wordt het iets geler, het verloop is dan minder. Als je MDF vanaf een bepaalde hoek bekijkt, en het beweegt staan de vezels allemaal 1 kant op van het frezen; dit is net gefotografeerd vanaf de lichte kant. (net als suede, zeg maar)


@Walt;

Inderdaad; een kleine kamer hoeft niet meteen verkeerd te zijn voor de freq. karakterstiek . Alleen wordt het er snel wat kwakerig van. Ik wil eens spelen met de verschillende achterkamers. (ook voor de tweeter) en dan eens letten op harmonische vervormingen. ik wilde een langgerekte of opgevouwen pyramide maken, of een asymmetrische kamer. Aangezien het toch een klein kamertje is, wilde ik er ook twaron angel hair in gebruiken, Er is geen kamer meegeleverd met de Limmer. Eerst het hele project maar eens in elkaar, dan de puntjes op de I.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: Actieve 3 weg, fors van stuk, fris van opzet.

Bericht door serum »

Zo! Weer een stukje verder. begin er nu echt schik in te krijgen, het valt allemaal mooi op de plaats. Nu de behuizing voor de midhoorn afmaken en dan kunnen de versterkers erin, versteviging en dan kan er eindelijk naar geluisterd worden.
Bijlagen
Dit was het idee. het paneel waar de luidsprekers in komen steekt een paar mm uit.
Dit was het idee. het paneel waar de luidsprekers in komen steekt een paar mm uit.
de krater voor de limmer!
de krater voor de limmer!
Bamboe laat zich mooi verwerken, vezelt iets. Net als beuken. Is alleen een tikje harder. Het HPL moet nog afgewerkt worden, vandaar de mindere rand. En een klein detail van de hoorn.
Bamboe laat zich mooi verwerken, vezelt iets. Net als beuken. Is alleen een tikje harder. Het HPL moet nog afgewerkt worden, vandaar de mindere rand. En een klein detail van de hoorn.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Actieve 3 weg, fors van stuk, fris van opzet.

Bericht door EppeRRR »

Ik vind het nu al prachtig :D
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Versterkers geplaatst! en een kleine tegenvaller.

Bericht door serum »

Hmm, tegenvallertje, vanavond bij het proefpassen van het frontpaneel is er een scheurtje in het HPL gekomen op de zijkant. (minidingetje, nagenoeg onzichtbaar) herstelpoging maakte het er niet beter op, had niet goed op de temperatuur van de strijkbout gelet. Hpl delamineert echt boven de 200 graden. Zojuist de plaat verwijderd en weer een nieuwe erop gelijmd. Morgen de frees er langs halen en hopen dat het strak blijft.

Maar ik heb nog wel de versterkers op hun plaats kunnen zetten!

Ik ga ze nog zilver anodiseren. Even als proef een stuk van hetzelfde aluminium in de natriumhydroxide (gootsteenontstopper) gedompeld om te kijken hoe het reageert; het krijgt er een mooie glans van en wordt er brandschoon van.
Bijlagen
amp.JPG
amp+kast.JPG
De limmerbehuizing op de plaats, gescheiden achterkant, zodat de driver er nog uit kan
De limmerbehuizing op de plaats, gescheiden achterkant, zodat de driver er nog uit kan
een paar aluminium busjes met epoxy in het MDF gezet; erg sterke verbinding. het busje zit er 3cm in en ik heb er wat groefjes in de buitenmantel gedraaid; een schroef met ring begraaft zich in hardhout multiplex, het busje en het MDF geven geen krimp. Kennelijk zuigt het MDF zich goed vol met de epoxy.
een paar aluminium busjes met epoxy in het MDF gezet; erg sterke verbinding. het busje zit er 3cm in en ik heb er wat groefjes in de buitenmantel gedraaid; een schroef met ring begraaft zich in hardhout multiplex, het busje en het MDF geven geen krimp. Kennelijk zuigt het MDF zich goed vol met de epoxy.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Versterkers geplaatst! en een kleine tegenvaller.

Bericht door Zweitse »

serum schreef:
Ik ga ze nog zilver anodiseren. Even als proef een stuk van hetzelfde aluminium in de natriumhydroxide (gootsteenontstopper) gedompeld om te kijken hoe het reageert; het krijgt er een mooie glans van en wordt er brandschoon van.
Kun je hier iets meer over vertellen, hoe gaat zoiets in zijn werk.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Actieve 3 weg, fors van stuk, fris van opzet.

Bericht door cobaltjeh »

Wat een vakwerk :shock:, mijn complimenten!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: Actieve 3 weg, fors van stuk, fris van opzet.

Bericht door serum »

Merci Cobaltjeh;

Hoe bevalt je 2x8 minidsp? ik heb er lang over gedubt, maar die AK4395 dac in de behringer heeft me uiteindelijk toch over de streep getrokken. maar jouw beeldschermpje maakt het echt af!

Het anodiseren;

Hierover zijn diverse handleidingen op het internet te vinden;

dit is een interessante site;

http://www.focuser.com/atm/anodize/anodize.html

waar het ruwweg op neer komt is dat je door middel van een zuurbad (zwavelzuur, vermengd verkrijgbaar als accuzuur) en een stroom een anodisatielaagje op het materiaal brengt. je zet een plus pool (anode) op het aluminium onderdeel en een min pool (kathode) op een aluminium of loden plaat die in ditzelfde zuurbad zit. (dit accuzuur heeft geleidende eigenschappen) Voor het in het anodiseerbad kan moet het onderdeel goed schoon gemaakt worden. Het aluminium dat ik gebruikt heb is goed geschikt voor het anodiseren. 7075 is bv. in mindere mate geschikt, omdat hier een hoog. Voor het anodiseren gebruik je een bepaalde stroom per uur per cm2 10A, voor 10 minuten, bij 10cm2. Anodiseren is een gecontroleerde oxidatie. Het materiaal krijgt een harde geoxideerde schil, welke microscopisch ruw van oppervlakte is. (hierdoor kan je het ook inkleuren)

Ik heb hiervoor een cc/cv (constante stroom of constante spanning) voeding gekocht van Graupner, hij doet 5-15V en 0-20A. Als het anodiseerproces bijna gereed is, dan zie je de stroom terug lopen.

Na het anodiseren moet je het onderdeel 'sealen' de oxidatielaag staat nog volledig open. Dit sealen doe je met kokend demin water, al dan niet met een seal toevoeging. Je kan voor het sealen ook nog een kleur aanbrengen. (textielverf kan, maar is niet erg UV licht bestendig) er is speciale kleurstof te koop.

http://astro.neutral.org/anodise5.shtml
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Actieve 3 weg, fors van stuk, fris van opzet.

Bericht door cobaltjeh »

serum schreef:
Hoe bevalt je 2x8 minidsp? ik heb er lang over gedubt, maar die AK4395 dac in de behringer heeft me uiteindelijk toch over de streep getrokken. maar jouw beeldschermpje maakt het echt af!
Tot nu toe heb ik alleen een test projectje kort kunnen draaien tijdens de zelfbouw dag in Breda. Echt veel zinnigs kan ik er dus niet over zeggen, maar de reacties daar waren toch wel positief, er zit flink wat potentie in. Maar het is een duidelijke upgrade ten opzichte van de 2x4, deze is voor gebruik als 6/8 weg gewoon niet handig. Telkens omschakelen van bordje werkt gewoon niet fijn.

Verder is het geluid in combinatie met de LM4780 versterkers gewoon prima. Maar ik heb nog niet echt een speaker kunnen filteren die echt 'af' is, aangezien ik net verhuisd ben in een nieuwbouwwoning zal het ook nog wel even duren voordat de speakers af zijn. :oops:


Ik had nog wel een vraagje over het HPL dat je gebruikt, is dit gewoon een plaat die je zelf kunt aanbrengen op mdf? Waar haal je zoiets, en wat is ongeveer de prijs van een plaat?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 18 jan 2010, 16:33

Re: Actieve 3 weg, fors van stuk, fris van opzet.

Bericht door serum »

Zit hier een bedrijf in de buurt die dit verkoopt, Weet alleen niet of ze bezorgen. Het is van Abet Laminati, De platen zijn 130X305 groot en dit is witte backing-plaat, kost meen ik 40 euro per plaat. ik heb er nog een dergelijke plaat van met een laagje geborsteld RVS, deze was knap wat duurder.

Zoek je een bepaalde kleur?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”