Na een knappe tijd te hebben gescharreld op het internet was het plan geboren.
In de eerste instantie had ik een hang naar de BMS 4592 en consorten; Leuk bedacht. Coax. Nadeel is dat ze een redelijk hoge vervorming hebben en een niet helemaal gladde frequentiekaraktertiek. Een paar kernwoorden voor de nieuwe luidsprekers waren toch wel; lage h2/h3 vervorming, hoog rendement, glad frequentieverloop, voorspelbare/goede afval bij metingen onder een hoek en in staat om een overtuigend stereobeeld neer te zetten. Ook ben ik gesteld op een goed fundament, dus een knap laag is ook een must.
Ik zal niet te diep ingaan op de voorgeschiedenis van de plannen die de revue hebben gepasseerd, ik denk dat iedereen die luidsprekers bouwt dit wel kent. Op het nachtrustverstorende af.
Op een gegeven moment moet je een knoop doorhakken en gewoon beginnen.
Ik heb toen een set Limmer 042 hoorns gekocht, met de bijpassende middentoners van Ciare en een Beyma CP380M voor het mid/hoog.
Vorm van de hoorns sprak me redelijk aan; tamelijk ondiep en 75x45 graden afstraling (hor x vert). Na een week of wat te hebben geluisterd met een set JBL 12" woofers had ik het project eigenlijk al wel opgegeven. Hoog was erg goed, Yello klonk fantastisch, maar bepaalde vrouwelijke stemmen klonken als een groep eenden op een bouwplaats. Niet mijn ding. Ik herinnerde me dat ik nog een set eighteensound 6nd410's had liggen (je verzamelt wel eens wat) en na wat malletjes maken en een paar uur luisteren was het al snel duidelijk. Dit project had weer hoop. Een paar dagen tweaken en luisteren later kwamen de bijgevoegde metingen uit de bus. (1/24e octaaf smoothing)
Wat tekeningen later kwam ik op het bijgevoegde ontwerp; Korte inleiding; wit HPL op de kast zelf en 21mm bamboe als frontplaat, 75mm radius aan de onderkanten en 1 zijkant. Asymmetrisch. De bijlage is de linker luidspreker. Rechter uitvoering is zijn spiegelbeeld. De 75mm radius was leuk bedacht, maar een puzzeltje om uit te voeren.
Heeft iemand trouwens enig idee hoe Twaron Elves hair werkt in een reflexbehuizing? volledige ruimte 'vol' of alleen de wanden zoals meest gebruikelijk bij reflex? Ik wil de kasten met demping gaan vullen op basis van een interessante/logische theorie die ik las van Joachim Gerhard;
I stuff the cabinet and watch the phase of the impedance curve. I put in just as much until the small wrincles in the phasecurve (and to a smaller visible degree in the impedance magnitude ) disappear. I do not like overstuffing but no stuffing material makes the sound quite hollow.