Prologue

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Vinculum

Prologue

Berichtdoor Vinculum » ma 26 sep 2011, 14:46

Een stukje historie
Het traject wat ik heb doorgelopen om tot dit project te komen is wel apart, vandaar even dit stukje audiofiele geschiedenis.
Het begon ooit met een setje Rapides van Asterduc. Deze zouden destijds niet in een actieve setup met cornerwoofers komen, zoals het origineel van Asterduc, maar passief gefilterd. Mede door het ontbreken van een DSP, meerdere versterkers etc.
Dit bleek moeilijker en duurder te zijn dan gedacht. Daardoor middels een brainstormtopic is er een MiniDSP aangeschaft. In dezelfde periode kreeg ik even last van de buizenkriebels en was het plan om het mid/hoog door een buizenbak aan te sturen en het laag door een GainClone. Dit alles zou in 5 gelijke kasten komen (MediaCenter met nixieklok, Voorversterker met DSP, GainClone, KT88 buizenversterker en een buizenvoeding). Dit alles paste destijds ook in ons intereur.

Toen gingen we verhuizen...

De GainClone bleek niet echt lekker te werken dus deze werd vervangen door de LM4780 print van Knuisje. Deze bleek zo goed te werken dan ik er 2 geplaatst heb.
De 5 kasten pasten totaal niet meer in de woonkamer en ook bleek dat vrouwlief die kleine kastjes spuuglelijk vond.
Op dat moment is het idee geboren voor wat uiteindelijk de "Epilogue" werd:
DSCF0085%20Resized.jpg

Door de komst van deze speaker en het bericht dat we een kleine zouden krijgen zijn de plannen voor de installatie gewijzigd. De Gainclone was dood, de LM4780 paste niet in het chassis en de KT88 zou worden verkocht.
Wat nu? Ziedaar, de geboorte van de "Prologue"!

Het idee
HenkJan heeft het KT88 buizenproject overgenomen en geruild tegen 4 UCD180ST's. Dit zou de basis vormen van de nieuwe versterker. Het meerdere kasten concept bleek bij mijn ega niet in de smaak te vallen dus het zou 1 of 2 kasten van normale grootte worden. Door deze extra ruimte zou de DSP er ook bij moeten. Kortom, een "klassieke" geïntegreerde versterker.
Uiteraard moest het weer iets anders zijn dan normaal dus ipv draaiknoppen oid als bediening heb ik gekozen voor een 2.8" TFT scherm met touchbediening en een SD kaart lezer.
Photo 15-06-11 17 09 39 (HDR).jpg

Photo 15-06-11 17 09 50 (HDR).jpg

Het geheel word aangestuurd door een Arduino Mega.
ArduinoMega.jpg

De voeding zou van de versterkers zou verzorgt gaan worden door 2 500W SMPS voeding. Samen met de UCD's is dit dus een heel moderne, en energie efficiënte versterkercombi geworden.
SMPS500R.JPG

Het ontwerp
Heatside heeft een hele mooie kast voor mij ontworpen maar deze bleek met de middelen die ik had niet haalbaar te zijn om te maken.
Na vele ideeën en tekening later is het uiteindelijk dit geworden:
Prologue concept.jpg

Origineel zou de voor en achterpanelen in hetzelfde hoogglans wit geverfd worden als de speakers en het deksel in hetzelfde matzwart.

Na het idee met mijn schoonvader besproken te hebben zij hij dat hij via zijn werk aan aluminium kon komen. Dat was voor hun afval en kon hij het dus gratis meenemen (hij werkt in een grote scheepswerf).
Niet lang daarna had ik een mooi stuk zeewaardige kwaliteit aluminium bodemplaat van 300X400mm en 5mm dik die de basis zou vormen voor de kast.
Photo 14-06-11 06 45 13 (HDR).jpg

De 4 UCD's hebben natuurlijk wel wat koeloppervlak nodig. Doordat ik de hoogte zo gering mogelijk wilde houden lukte het niet om de modules met het koelvlak op de bodem te monteren. Na mijn schoonpa nog even lief aangekeken te hebben had ik 2 alu balken van 300X60 met een dikte van 15mm(!) in handen.
Photo 14-06-11 19 40 53 (HDR).jpg

Deze balken zouden het koelblok zijn voor de UCD's alsook dienen als een afscheiding tussen de 3 groepen in de kast (voeding, voorversterker, eindversterker).

De bouw
Dit ging eigenlijk zo snel en lekker dat ik gewoon vergeten ben om het met foto's vast te leggen. Werken met deze kwaliteit alu is echt super! Het duurde niet lang of de balken, UCD's en voedingen zaten op hun plek.
Photo 04-08-11 20 21 59.jpg

Photo 04-08-11 20 22 39 (HDR).jpg

Het oorspronkelijke idee was om het front, de achterkant en het deksel van hout te maken.
Photo 05-08-11 18 49 06 (HDR).jpg

Nadat schoonpa dit zag vroeg hij me waarom ik dit niet van alu maakte. Tja... Geen idee eigenlijk. Een paar dagen later had ik 2x 420x100 balken met een dikte van 10mm in huis en waren ze gemonteerd aan de bodemplaat.
Photo 19-08-11 19 11 12 (HDR).jpg

De arduino zou altijd aan staan omdat deze ook als IR ontvanger dient en dus ook het 'aan' signaal moet snappen. Daarom is er een kleine 5V voeding die direct aan de netentree hangt. Deze is afkomstig van een oude iPhone USB lader, uiteraard ook een schakelvoeding. Daarnaast zit het zwaar overkill Solid State relais die gebruikt word om de 2 hoofdvoedingen aan te zetten. Deze had ik nog liggen dus waarom niet gebruiken. Over het hele voedingsdeel is een 5mm dikke plexiglas afdekking geplaatst. Omdat ik de binnenkant net zo strak als de buitenkant wilde hebben leek het me verstandig om ook als de kap er af is te zorgen voor een veilige afdekking van het hoogspanningsdeel.

Omdat ik alles al in hout had waren de voor en achterkant zo gemaakt.
Photo 19-08-11 16 21 23.jpg

Hier zie je alle aansluitingen. Helemaal links zie je ook nog een USB aansluiting voor de MiniDSP.
Photo 31-08-11 11 38 38 (HDR).jpg

Doordat het originele zwart/wit idee door de alu panelen nu niet meer klopte ben ik ook van het matzwarte deksel afgeweken. Geheel in mijn stijl is het 1mm dikke alu deksel afgewerkt met een folie. Carbon wel te verstaan.
Maar niet zomaar een goedkope folie maar 3M's DI-NOC carbon folie. Dit is niet een geprinte foto van carbon maar het heeft echt dezelfde voelbare structuur en lichtweerkaatsing van carbon. Het is ook een hele dikke folie en is volgens 3M de meest geavanceerde folie die ze hebben. Kost ook wel wat in verhouding. Maar indoor word er 12 jaar garantie op gegeven en outdoor (op auto's bijv) 5 jaar!
Het ziet er echt waanzinnig uit!
Photo 21-08-11 10 20 14 (HDR).jpg

De bekabeling is overal voorzien van zwarte sleeving. Elke versterker heeft zijn eigen set kabels vanaf de voeding. Per voeding worden 2 UCD's gevoed.
In het midden zie je nog een bende van kabels. Dit zijn de nog niet op lengte gemaakte signaalkabels, losliggende Arduino met attributen, usb kabel en de secundaire voedingen. Deze secundaire voedingen zullen worden gebruikt voor de stroomvoorziening van het middengedeelte.
Photo 25-09-11 19 06 03 (HDR).jpg

Alle kabels gaan door openingen in de balken van het ene deel naar het andere.

De eerste 2 UCD's zijn omgedraaid zodat er meer ruimte is voor de kabels die er daar onder door gaan. Bovendien laat dit ook de indrukwekkende onderkant mooi zien.

De achterkant zier er nu zo uit. Er ontbreekt 1 optische aansluiting omdat ik deze nodig had voor de kast van het mediacenter. De luidspreker aansluitingen zijn nu nog in gebruik door de LM4780's en worden pas omgezet als deze versterker 'actief' gaat.
Photo 25-09-11 19 09 48 (HDR).jpg

En zo ziet er in zijn geheel dan uit!
Photo 18-09-11 09 53 50 (HDR).jpg

Eronder zie je mijn mediacenter in zijn nieuwe bijpassende jasje.

De bediening
Zoals gezegd gaat de bediening via een 2.8" TFT scherm. De Prologue is te bedienen via IR maar ook via touch.
De interface heeft verschillende vormen gehad maar uiteindelijk geeft dit onderstaande filmpje een aardig idee hoe het werkt.

[ Bekijk op youtube ]
In het filmpje gebeurd alles via touch maar uiteraard werkt dit ook met IR. Na het aanzetting gaat de versterker naar de laatst gebruikte ingang maar hij begint met een voor die ingang standaardvolume. Bij elke ingangswijziging zal het geluid eerst naar 0 "gedraaid" worden, dan omschakelen en weer volume ophogen tot een voor die ingang ingesteld standaardvolume. Op het eind zie je het menu waar je o.a. dit opstartvolume kunt instellen per ingang maar ook de volumestep. Hiermee stel je in met hoeveel dB het volume aangepast moet worden met elke druk op de knop. In totaal kan het volume in max 255 stappen van 0.5dB geregeld worden van -95.5dB tot +31.5dB. Dit volume word geregeld door 2 PGA 3211's.
Door hier 2 PGA2311 te gebruiken en niet 1 PGA4311 kan ik eventueel vanuit mijn stoel het volumeverschil tussen laag en hoog aanpassen. Erg handig met bijv een sub. Dan zou je zelfs automatisch per ingang een aanpassing kunnen maken (bijv, minder laag bij muziek maar meer bij films).
Ook kan ik dan lid blijven van de anti-SMD club want de 4311 is er niet in een DIP behuizing.

Inmiddels is dit filmpje alweer achterhaald omdat de klok module (RTC) er uit gehaald is. Als het apparaat nu uitgezet word zal de naam van het apparaat in beeld komen en langzaam uitfaden tot bijna uit. Deze bijna uit-stand is de stand-by stand en geeft een heel sjiek maar onopvallend logobeeld als het apparaat uit staat.
Photo 25-09-11 19 06 50.jpg

Al met al is dit voor mij een mooi project geworden waar ik erg trots op ben!

De oplettende lezer heeft 1 ding gemist in dit geheel. De DSP. Het verhaal hieromtrent zal in de volgende post worden geplaatst aangezien dit nog gebouwd moet worden en ik hiervoor de hulp van het forum goed kan gebruiken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik maak alles. Al is het maar kapot.
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman.

Vinculum

Re: Prologue

Berichtdoor Vinculum » ma 26 sep 2011, 14:46

Het middenstuk van deze versterker is nog grotendeels leeg. Het idee is om hier 1 print te monteren, een soort moederbord waar alle losse onderdelen op komen. Dit om de kabel ellende zo min mogelijk te houde en dus ook de kwaliteit zo hoog mogelijk.

Aangezien ik deze kennis niet zelf in huis heb heb ik een "advertentie" geplaatst.Ray5150 heeft zich opgeofferd om deze taak op zich te nemen. Omdat meerdere personen meer weten dan 1 heb ik op zijn verzoek dit topic geopend om al jullie raad en wijze woorden in te verzamelen. Aangezien dit moederbord een cruciaal onderdeel is, zowel praktisch als audiotechnisch, is alle hulp welkom.

Ik zal deze post updaten naarmate het project vordert. De ervaring leert dat eisen willen veranderen naarmate de tijd vordert.

Wat moet er allemaal op deze print komen?
* MiniDSP & MiniDIGI
Deze mogen/moeten op elkaar gestapeld worden. Ze worden doorverbonden middels de stackheaders. Makkelijkste is om deze ondersteboven op het moederbord te prikken (eerst DSP en daarboven de DIGI).
* 2x PGA 2311 (DIP)
* Relais voor schakelen van de ingangen met LED weergave
* Arduino Mega met SD print. De Arduino word ook ondersteboven op de print geprikt.
* Alle aansluitingen (zie kopje aansluitingen)
* Voedingen voor de electronica (Zie kopje voedingen)
* Alle overige benodigde electronica (weerstanden, condensatoren, etc.)
* Relais voor het schakelen van de mute van de UCD's

De print mag niet groter worden dan 25x11cm!

Aansluitingen
Alle kabels zullen met standaard 2,3 of 4 pins molex stekkers uitgevoerd worden.
8734_0.jpg
8504_0.jpg

* Ingangen (2x analoog, 2x coax)
Deze zullen met headers vanaf de achterkant naar de print geleid worden. De 2 coax aansluitingen zijn wat lastiger omdat er volgens mij geen header aansluiting is op de DSP voor deze ingangen. Deze kunnen of rechtstreeks naar de DIGI gaan vanaf de aansluitingen of vanaf de achterkant naar de print en vlak naast de ingang op de DIGI weer met een kort kabeltje naar de DIGI.
* Uitgangen (4x analoog 4-pins)
* Voedingen (2x +-24V 3-pins)
* Arduino voeding (2-pins)
* Display uitgang (20-pins) Dit is de enige uitzondering mbt connectors. Deze word middels een floppykabel verbonden.
* IR aansluiting (3-pins)
* SD print (8-pins)
* Relais (2-pins)
Voor locatie zie tekening. Op de tekening zie je nog een RTC print. Deze is komen te vervallen. Ik zal binnenkort de exacte positie doorgeven van deze aansluitingen in de kast.

Voedingen
* Als bron is er beschikbaar 2x +- 24V
* Voor de miniDIGI en miniDSP tussen 4.5V en 24V DC Max!
* De Arduino heeft een eigen aparte voeding. Die is al aanwezig in de kast.
* De SD print en IR print hebben ook +5V nodig
* De PGA heeft +5V nodig voor de digitale kant maar ook +-5V voor analoog (deze moet volledig apart zijn!).
* Relais zijn eigen keus, voedingsspanning kun je zelf kiezen dus

Opmerkingen
* Op de print moet ook alles mbt tot aarding geregeld worden. Alle ingangen/uitgangen/voedingen etc worden met plus en massa op de print gemonteerd.
* De USB aansluiting van de Arduino moet nog wel benaderd kunnen worden. Dus niet aan de rand zetten of componenten ervoor.
* De optische ingangen worden direct naar de miniDIGI geleid. Daarvoor moeten de aansluitingen op de miniDIGI bereikbaar zijn dus geen andere componenten ervoor.

Dit zijn alle eisen zover ik die nu kan bedenken. Nu is het even aan Ray om met vragen etc te komen.

Voor de geïnteresseerden is hier de code. Let wel! Dit is work in progress dus niet mooi schoon en netjes.

Update 27-09-11: Code toegevoegd en eis voor relais mute UCD.
Update 03-11-11: Ray heeft helaas moeten afzeggen. Ik ben dus weer op zoek naar een slimmerik die deze print kan ontwerpen. Bijgevoegd de Eagle files voor de Arduino.
Laatst gewijzigd door Vinculum op wo 01 feb 2012, 14:45, 7 keer totaal gewijzigd.

meiborg

Berichtdoor meiborg » ma 26 sep 2011, 14:58

Tjonge wat ben jij lekker bezig geweest! Fijn zo'n schoonvader, zulke stukken aluminium kosten een lieve duit ;).

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » ma 26 sep 2011, 15:13

Dit is weer echt he-le-maal te gek :shock:

dat touchscreen is echt super!
“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work” - Thomas Edison

Fokko

Berichtdoor Fokko » ma 26 sep 2011, 15:47

Waarom relais gebruiken voor de led's? Volgens mij is een simpele 2N2222 transistor meer dan genoeg.

Wat betreft de voeding zou ik een schakelende voeding maken voor de digitale selectie. Ook de Arduino kun je ook direct met 5v voeden, zonder de onboard voeding te gebruiken. Ik heb in een eerder project een schakelende voeding gebruikt. Dit is op basis van een LM2576T. Eventueel heb ik nog wel een LM2576T en een spoel liggen, kan ik zo opsturen als je geïnteresseerd bent. Dit project heb ik toegevoegd als bijlage.

Verder ben ik erg benieuwd naar dit project! Ik ga het in de gaten houden!
Afbeelding

Dude

Berichtdoor Dude » ma 26 sep 2011, 15:56

Sprakeloos,
woorden zouden alleen maar afbreuk doen aan het niveau van dit project.
Laatst gewijzigd door Dude op ma 26 sep 2011, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » ma 26 sep 2011, 15:59

Fokko schreef:Waarom relais gebruiken voor de led's?

Deze heb je ben ik bang niet goed begrepen. De relais zijn voor het schakelen van de ingangen. De led's zijn voor een visuele aanduiding welk relais (en dus welke ingang) geschakeld is. Een beetje eye-candy op het bord. ;)

Fokko schreef:Ook de Arduino kun je ook direct met 5v voeden, zonder de onboard voeding te gebruiken.

Dit is dus net niet de bedoeling. De secundaire spanning van de 2 grote voedingen is er pas als deze word ingeschakeld door de Arduino. Zonder voeding zal de Arduino niet veel doen. De 5V losse voeding is dus puur voor de Arduino met het display. De secundaire voedingen zijn voor de DSP, DIGI en al het andere wat er gebeurd op het bordje.

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » ma 26 sep 2011, 17:09

Vraagje,

die video is dat een mockup of heb je al code geschreven voor het arduino bord + scherm + touch, pfff zit ik dadelijk mij weer eens voor de zoveelste keer in te lezen in Arduino..... :P

XBMC ? XBox Media Center? huh?

Huib

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » ma 26 sep 2011, 17:10

Apropos, voor ik het vergeet

zeer gaaf ding wat je daar ín elkaar zet!

Huib

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » ma 26 sep 2011, 17:43

Is wel heel erg netjes zo.
Laat je het aluminium nog anodiseren als alles er op en aan zit?
Of laat je het blank?

Groetjes George.

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » ma 26 sep 2011, 17:44

hsmeets schreef:Vraagje,

die video is dat een mockup of heb je al code geschreven voor het arduino bord + scherm + touch, pfff zit ik dadelijk mij weer eens voor de zoveelste keer in te lezen in Arduino..... :P

XBMC ? XBox Media Center? huh?

Huib

Dit is geen mockup. Er zit zo'n 36kb aan code in. Nu ben ik er achter gekomen dat er wel makkelijkere manieren zijn dmv slimme displays enzo maar dit is nu het pad wat ik gekozen heb en het doet wat het moet doen.
Ja xbmc is de naam van mijn mediacenter. Alle ingangen die nu bekend zijn heb ik de naam danwel logo gegeven van wat er achter hangt.

Het alu blijft zoals het nu is. Een beetje industrial look. ;)

JB84

Berichtdoor JB84 » ma 26 sep 2011, 17:57

Denk je binnenkort een leuke versterker te maken die ook grotendeels uit aluminium bestaat, zie je ineens dit topic !

Weet nog niet of ik hierdoor uberhaupt nog ga beginnen met mijn eigen project hahahah

Petje af voor de nette werkwijze en top afwerking !

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 26 sep 2011, 19:03

Ten eerste echt mega gaaf project. En pff je maakt het me lastig, die arduino die hier ligt begint nu toch te kriebelen.

Ik neem aan dat het frontpaneel gemaakt is met een CNC, als dat handwerk is dan petje af. Het is echt super strak.

Ik heem aan dat je voor een Arduino mega gekozen hebt, omdat deze net wat meer geheugen heeft voor de software.
I gok dat je de grote hoeveelheid aansluitingen namelijk niet nodig hebt.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 26 sep 2011, 19:07

Ik ben er helemaal klaar voor!... :lol:

01.PNG

01-A.PNG

( let niet op die onderdeeltjes, die staan altijd standaard in een nieuw projekt. :wink: )

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » ma 26 sep 2011, 19:15

cobaltjeh schreef:Ik neem aan dat het frontpaneel gemaakt is met een CNC, als dat handwerk is dan petje af. Het is echt super strak.

Nope! De enige powertools die ik gebruikt heb voor de hele kast zijn:
* Bovenfrees (met kopieerring, kopieerfrees, een normale rechte frees en een frees met een bolling voor de verzinking van het display).
* Decoupeerzaag
* Vlakschuurmachine
* Accuboor

cobaltjeh schreef:Ik heem aan dat je voor een Arduino mega gekozen hebt, omdat deze net wat meer geheugen heeft voor de software.
I gok dat je de grote hoeveelheid aansluitingen namelijk niet nodig hebt.

Inintieel wel voor de extra aansluitingen en het geheugen. Maar nu ik recent de RTC klokmodule verwijderd heb zou ik net genoeg moeten hebben. Maar ik heb aan 32K geheugen niet genoeg. Ik was begonnen met een Duemilanova maar daar haalde ik het net niet mee.

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » ma 26 sep 2011, 19:17

ray5150 schreef:Ik ben er helemaal klaar voor!... :lol:

Is het niet al klaar dan? :lagge:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 26 sep 2011, 19:48

Mmmm, ik zie dat je vlakbij Arno woont, dat verklaart een hoop... :mrgreen:

Arno

Berichtdoor Arno » ma 26 sep 2011, 19:52

:lol:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 26 sep 2011, 20:03

Wat doe jij hier ? ga eens gauw terug naar de houtwormen club... :wink:

Arno

Berichtdoor Arno » ma 26 sep 2011, 20:11

ray5150 schreef:Wat doe jij hier ? ga eens gauw terug naar de houtwormen club... :wink:

Nou, toevallig heb ik aanvankelijk ook nog wat zitten wurmen voor dit project, maar dat werd een gevalletje kliko :sure:

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » ma 26 sep 2011, 20:14

Is die folie van 3M een beetje eenvoudig te verwerken!
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 26 sep 2011, 21:12

even serieus nu.

Ik ga mij als eerste eens bezighouden met de spanningsvoorziening voor de Arduino en de geschakelde uitgang.

'ns kijken, de USB lader geeft een continu spanning af, de arduino heeft een geschakelde uitgang die op zijn beurt via het SS relais de 230VAC op de SMPS voedingen inschakeld, ja?

Heb je ook een datasheet van het SS relais, of anders merk en type ?

mischa72

Berichtdoor mischa72 » ma 26 sep 2011, 21:46

Een erg mooi project.

Hoe werkt de remote? Is die gewoon RC5?

Groeten,
Mischa
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » ma 26 sep 2011, 21:56

ray5150 schreef:de USB lader geeft een continu spanning af, de arduino heeft een geschakelde uitgang die op zijn beurt via het SS relais de 230VAC op de SMPS voedingen inschakeld, ja?

Ja!

ray5150 schreef:Heb je ook een datasheet van het SS relais, of anders merk en type ?

Bij deze!

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 26 sep 2011, 22:21

Ziet er allemaal heel fraai uit,waar haal je de tijd :o
Er valt me zo wat op dat ik me afvraag,hoe zit dat :?
* De Arduino heeft een eigen aparte voeding. Die is al aanwezig in de kast.
* De SD print en IR print hebben ook +5V nodig

Vermoedelijk dient de IR voor een afstandsbedienig,moet dat toch dezelfde voeding als de Arduino hebben om in te kunnen schakelen.
Dan lees ik van ray,
'ns kijken, de USB lader geeft een continu spanning af, de arduino heeft een geschakelde uitgang die op zijn beurt via het SS relais de 230VAC op de SMPS voedingen inschakeld, ja?

Waar komt opeens een USB lader vandaan :shock:
En een uitgang van de Arduino die een relais stuurt :?: hopelijk zit daar wel een transistor of zo tussen(+diode)
Hoe krijg je 32k geheugen vol voor deze toepassing :-s ,een hogere programeertaal en ergens een deling bijv.zodat ie een heel pak rekenwonder erbij laadt :(
Je ziet,niet nieuwschierig maar graag lastig :lol:
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Terug naar “Versterkers”