Ucd of gainclone?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

b_force
Ook commercieel actief

Re: Ucd of gainclone?

Berichtdoor b_force » za 29 jan 2011, 20:30

jeroen_d schreef:Beetje triest allemaal. Je denkt voor anderen, interpreteert voor anderen en je denkt dan terecht te concluderen dat er niet goed gelezen is.

Ik vind het jammer dat je altijd allesveel zo negatief opvat Jeroen.
Waar komt dat vandaan? :-s

Overigens, misschien kan iemand hier CMRR in Jip- en Janneke-taal uitleggen?
Ik kreeg zojuist een bericht van iemand die daar naar vroeg, maar mij lukt het niet om dat in simpele woorden uit te leggen.

Arno

Berichtdoor Arno » za 29 jan 2011, 20:35

Bart, hou eens op met mijn topic te vervuilen met allerhande vragen waar ik toch niets van snap :mrgreen:

Als het goed is krijg ik twee Ucd180 AD 's.

Jeroen, jij hebt die wel eens gemodificeerd toch? Is dat een beetje te doen?

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 29 jan 2011, 20:38

Arno,

Jij bent handig met MDF toch? Ik wil die UcD's wel even helemaal opleuken hoor, als tegenprestatie heb ik wat eenvoudig zaag en freeswerk waar ik al tijden niet aan toekom, interesse? Eventueel heb ik ook nog twee UcD180ST modules voor je, niet van nieuw te onderscheiden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Gemotiveerd audiofiel debunker
Mediocre is not my middle name.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » za 29 jan 2011, 20:40

Arno schreef:Bart, hou eens op met mijn topic te vervuilen met allerhande vragen waar ik toch niets van snap :mrgreen:

:wink:

Ja je moet wat jargon kennen, dan kom je er best uit hoor.
Maar ik snap het wel, het wordt al snel een technisch verhaal waar je al snel duizelig van wordt.
Het is dan misschien wel een idee om eventjes alles op te sommen in jip- en janneke-taal.
Dan is het wellicht wat inzichtelijker allemaal.

Maar je wilde de verschillen weten, volgens mij is dat nu toch wel naar voren gekomen?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 29 jan 2011, 20:42

b_force schreef:
jeroen_d schreef:Beetje triest allemaal. Je denkt voor anderen, interpreteert voor anderen en je denkt dan terecht te concluderen dat er niet goed gelezen is.

Ik vind het jammer dat je altijd allesveel zo negatief opvat Jeroen.
Waar komt dat vandaan? :-s

Van dingen zoals een doorgestreepte "altijd alles".
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 29 jan 2011, 20:43

Arno schreef:Bart, hou eens op met mijn topic te vervuilen met allerhande vragen waar ik toch niets van snap :mrgreen:

Als het goed is krijg ik twee Ucd180 AD 's.

Jeroen, jij hebt die wel eens gemodificeerd toch? Is dat een beetje te doen?

Het is te doen, maar je moet wel voorzichtig zijn. Ik zou het eigenlijk niet meer over doen nu, teveel risico op beschadiging. Het enige wat zonder problemen gaat, met een fijne soldeerpunt, is de opamp vervangen door een LM4562, daar zou ik het bij laten.

Of van Sander z'n hulp gebruik maken natuurlijk. :)
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 29 jan 2011, 21:09

b_force schreef:Overigens, misschien kan iemand hier CMRR in Jip- en Janneke-taal uitleggen?
Ik kreeg zojuist een bericht van iemand die daar naar vroeg, maar mij lukt het niet om dat in simpele woorden uit te leggen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/CMRR (niet zo heel simpel...)

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » za 29 jan 2011, 21:25

ray5150 schreef:
b_force schreef:Overigens, misschien kan iemand hier CMRR in Jip- en Janneke-taal uitleggen?

http://nl.wikipedia.org/wiki/CMRR (niet zo heel simpel...)

Die pagina had ik natuurlijk al genoemd :wink:
Die persoon kwam er alleen niet uit met die wikipedia website.

Ik vind het ook een beetje een lastig begrip om uit te leggen.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 29 jan 2011, 21:42

De CMRR van een operationele versterker (of een andere versterker) geeft informatie over de eigenschap van het circuit om ingangssignalen die op beide ingangsklemmen aanwezig zijn niet te zien of te negeren (rejectie).

Dit zegt het toch eigenlijk al. Het gaat dus om identieke ingangssignalen en het gaat vooral om verschilversterkers. Een operationele versterker of een versterker met gebalanceerde ingang moet alleen verschillen tussen de niet-inverterende en de inverterende ingang versterken. Niet signalen die hetzelfde zijn en op allebei de ingangen staan. Als hij dat goed doet is de CMRR hoog.

Arno

Berichtdoor Arno » zo 30 jan 2011, 9:33

Als alles goed gaat heb ik straks een setje UcD180AD, en een setje UcD180SS (de Sander Sassen edition).
Kan ik straks zelf beoordelen hoe dat nou klinkt, zo'n gevalletje CMRR&PSRR :D

Hoe zit het eigenlijk met de gain van de UcD's? Ik luister nooit echt hard, dus zou het te doen zijn om zonder voorversterker te werken?

cve

Berichtdoor cve » zo 30 jan 2011, 9:39

Is prima te doen.

Groet, Co
Ik heb ja/nee/geen mening.

Oenboek

Berichtdoor Oenboek » zo 30 jan 2011, 9:53

Sander
Ik ben wel benieuwd waaruit jouw modificaties bestaan. Staan die ergens beschreven in een ander topic? Of kan je hier wat verklaren?
Zelf heb ik een 400 deluxe-versie incl de HXRs draaien. Ik heb de ingangscaps overbrugd, DC aansturing dus. De versterker hangt aan een zelfbouwvoeding met snelle diodes, T-net caps (stabilisatie + filtering) en daarachter split-foils (stabilisatie en low-impedance). Ik heb de kleine parallele caps weggelaten, die gaven geen hoorbaar verschil en ik ben niet voor de mogelijke neveneffecten van parallelschakelingen. Ik heb ook bespaard op uitgangszekeringen omdat die meestal een relatief hoge weerstand hebben plus extra contacten, de ingang is voldoende beveiligd om dat risico te nemen. Daarboven heeft de voeding dikke en brede printbanen/vlakken en heel korte, dikke voedingskabels en dat geeft alles samen een prima klank.
De volgende stap die ik ga doen is de feedbacklus van de amp tot aan de luidsprekers zelf brengen. Dat zou de duidelijk hoorbare invloed van mijn kabels en klemmen moeten wegwerken. Dit is trouwens standaard mogelijk in de OEM-versie, en is niet zo moeilijk te doen op de gewone modules.
En om nog eens terug te komen op de gainclone waarover dit topic gestart was: ik vind dat er geen vergelijk mogelijk is, tenzij misschien met supergevoelige speakers. Of als je in een zeer kleine ruimte zit, en je wil snel iets goedkoop bouwen is de gainclone wel OK. De Hypex die ik gebouwd heb was absoluut niet goedkoop, maar wel de moeite waard.

Arno

Berichtdoor Arno » zo 30 jan 2011, 10:14

cve schreef:Is prima te doen.

Groet, Co

Mooi. Dan krijgt het project een steeds grotere kans van slagen.

DragoSz

Berichtdoor DragoSz » zo 30 jan 2011, 21:56

snelle diodes, T-net caps en daarachter split-foils
Klinkt net als een snelle raceauto 8)

Ik heb alles doorgespit maar van al Bart zijn vragen werd ik meer verward dan van de onbekende termen :roll:
Als ik het goed begrijp heeft het duurdere model dus meer buffer dan het goedkopere model?

Nu ben ik alleen verwart over de voeding. Ging het er nou over dat de duurdere meer verschil zou maken bij een goede of slechte voeding? :?:
Minder lullen en meer luisteren :rock:

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » zo 30 jan 2011, 21:59

Split-foils?

DragoSz

Berichtdoor DragoSz » zo 30 jan 2011, 22:29

Oenboek schreef:split-foils (stabilisatie en low-impedance).

Succes Arno met je nieuwe printjes :goedzo:
Minder lullen en meer luisteren :rock:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 30 jan 2011, 22:39

Omdat Arno het zo op prijs stelt dat we afdwalen in z'n topic :mrgreen: ga ik toch even door op t statement van Sander over dat de TK2050 "rommel" is.... Sander, kan je dit toelichten waarom dat zo is? Ik weet dat jij meer vergeten bent over versterkers dan ik ooit zal weten dus t is niet dat ik er anders over zou kunnen denken, maar toch een toelichting zou leuk zijn....

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 30 jan 2011, 23:07

Edit: Uitglijder :oops: :oops:
Hans

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 30 jan 2011, 23:14

Henkjan schreef:Omdat Arno het zo op prijs stelt dat we afdwalen in z'n topic :mrgreen: ga ik toch even door op t statement van Sander over dat de TK2050 "rommel" is.... Sander, kan je dit toelichten waarom dat zo is? Ik weet dat jij meer vergeten bent over versterkers dan ik ooit zal weten dus t is niet dat ik er anders over zou kunnen denken, maar toch een toelichting zou leuk zijn....

Alleen al de ferrietkern spoelen op de uitgang is stevig vloeken in de kerk ... Het is een lang verhaal, maar het komt erop neer dat het iC in beginsel voor zaken als autoradio's, pretentieloze HiFi sets (kost niks, klinkt ook als niks), TVs, etc. etc. prima geschikt is, da's ook de markt waarop deze wordt ingezet. Daarnaast heb ik gewoon een grondige hekel aan Tripath, zelfs het evaluatieboard (wat normaliter exact doet wat de datasheet belooft) is een aaneenschakeling van layout fouten, verkeerde componentkeuzes, etc. etc. en doet daarom bij mij aan alle kanten bellen rinkelen en fanatiek rode vlaggetjes omhoog schieten. Als zelfs Tripath zelf niet weet wat men met zo'n IC aan moet, dan gaan al die Chinese kits die daar een voorbeeld aan nemen het zeker niet worden. Maar goed, ik geloof dat V-bro een Tripath UcD killer aan het bouwen was, dus ik ben benieuwd of hij het Tripath evaluatieboard als leidraad neemt (zo ja, vul zelf maar in ...).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Gediplomeerd kabelfluisteraar

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 30 jan 2011, 23:17

Leeuwarden schreef:Split-foils?

Dat lijkt me niet best, als je aluminium condensator folie in je condensator split dan gaat er ergens iets héél erg fout, tegen die tijd zitten denk ik de condensator bekers al lang en breed door het gipsplaten plafond ... Niet boven gaan hangen dus, anders lig je gelijk op de IC.

Met vriendelijke groet,

Oenboek

Berichtdoor Oenboek » ma 31 jan 2011, 3:53

Leeuwarden schreef:Split-foils?

Slip (of is het split) of the tongue. Het moets slitfoil zijn. Zie http://www.dnm.co.uk/acatalog/CapacitorShop.html. Ze zijn het gemakkelijkst te krijgen bij Schuro.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 31 jan 2011, 4:58

Oh gelukkig, dan heb ik toch de goeie gekocht :mrgreen:

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 31 jan 2011, 5:00

Oenboek schreef:... T-net caps (stabilisatie + filtering) en daarachter split-foils (stabilisatie en low-impedance).

Is het zinvol om achter T-nets nog een keer split uuuh slit-foils te plaatsen....

Oenboek

Berichtdoor Oenboek » ma 31 jan 2011, 8:46

Is het zinvol om achter T-nets nog een keer split uuuh slit-foils te plaatsen....

Ik vind van wel. Ik vond de capaciteit van 1 T-net onvoldoende. Dus er moest een 2de cap parallel. T-nets parallel zetten (in aan in en uit aan uit) vermindert de filterwerking. T-nets kan je ook achter mekaar plaatsen (in uit-naar-in uit), maar dan vergroot de uitgangsimpedantie. Daarom heb ik de slitfoils achter de Tnets gezet, dat is ook de aanbeveling van de leverancier. Bovendien kost een slitfoil de helft van een T-net.

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 31 jan 2011, 9:42

Leeuwarden schreef:
Oenboek schreef:... T-net caps (stabilisatie + filtering) en daarachter split-foils (stabilisatie en low-impedance).

Slit foil, feitelijk kleine snedes in de aluminium condensator folie is een manier om Eddy currents (wervelstromen) in de folie tegen te gaan. Volgens mijn informatie hebben de T-nets dat ook. Niettemin is het voor de UcD het belangrijkst dat de buffercondensatoren op de module van zeer goede kwaliteit zijn, om achter de T-nets nog Slit foil condensatoren te gaan plaatsen vind ik ietwat overdreven.

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Terug naar “Versterkers”