Inspelen fabel of feit?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

JvS schreef:
Inspelen van kabels, CD spelers en versterkers vind ik overigens in hetzelfde rijtje vallen als het gebruiken van dure bekabeling. Dat helpt heel goed als je erin gelooft, maar ik hoor het niet .
Mijn 41hz versterker moest duidelijk even op gang komen, dit was vooral de eerste dag/2 dagen het duidelijkst. Ook na een mod met nieuwe ingangscondensatoren moest hij even 'wennen'.
Candisa schreef:
richard schreef:
Er zijn trouwens ook versterkers die beter klinken als ze eenmaal op temperatuur zijn; daar is ook een natuurkundige verklaring voor.
Mijn versterker is er zo een.
Dat heb ik ook eens meegemaakt. Rotel RB-1080 van een kameraad. Die klinkt koud wat scherp, vooral bij vrouwenstemmen goed hoorbaar.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Implo schreef:
Candisa schreef:
richard schreef:
Er zijn trouwens ook versterkers die beter klinken als ze eenmaal op temperatuur zijn; daar is ook een natuurkundige verklaring voor.
Mijn versterker is er zo een.
Dat heb ik ook eens meegemaakt. Rotel RB-1080 van een kameraad. Die klinkt koud wat scherp, vooral bij vrouwenstemmen goed hoorbaar.
Dat geeft alleen maar aan dat de temperatuurcompensatie van de bias instelling van de eindtrap niet optimaal is.

Die biasstroom van de eindtrap verschuift met de temperatuur en bij een goede versterker wordt daarvoor gecompenseerd en houdt het de bias over een groot temperatuurbereik optimaal.
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Pjotr schreef:
Implo schreef:
Candisa schreef:
Mijn versterker is er zo een.
Dat heb ik ook eens meegemaakt. Rotel RB-1080 van een kameraad. Die klinkt koud wat scherp, vooral bij vrouwenstemmen goed hoorbaar.
Dat geeft alleen maar aan dat de temperatuurcompensatie van de bias instelling van de eindtrap niet optimaal is.

Die biasstroom van de eindtrap verschuift met de temperatuur en bij een goede versterker wordt daarvoor gecompenseerd en houdt het de bias over een groot temperatuurbereik optimaal.
Okee dit wist ik niet, leek mij ook al een groot verschil voor enkel de natuurkundige uitleg over materiaaleigenschappen met betrekking tot temperatuur.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Waarmee nog helemaal niet vast staat dat de temperatuurcompensatie van de bias instelling van de eindtrap van deze versterker inderdaad niet optimaal is.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Mechanische zaken moeten even losgeschud worden, dat is wel een feit. De ridicuul grote claims die er gehoormatig aan gehangen worden, zijn fabels. Details kunnen nog wel bij mechanische zaken, maar bij kabels, cd-spelers, versterkers en weet ik veel is het onzin. Je hebt wel heel grote troep als dat echt een verschil uitmaakt.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Bericht door Chris_T »

Zo sta ik er ook tegenover, maar toch zou het leuk zijn als er nu eens blinde luistertesten te vinden waren, waarbij overduidelijk naar voren komt dat er een verandering hoorbaar is.
Of juist van zaken (dat hele interlink gebeuren bijv.) waarbij dat zeker weten niet is.
Het is alleen misschien ver zoeken met de zwendelbranche (ik denk dan aan pebbles, gouden netkabels, luxe interlinks etc).
Die zullen nooit blinde luistertests openbaar maken, tenzij het hen in een positief daglicht zet.

Mod:
het berichtdeel over condensatoren is afgesplitst. Die discussie
gaat vanaf hier verder in het topic: "Condensator vergelijk"
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”