Peerless XLS12 in 27 liter [Nieuwe foto's 22-08-08)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Tommy

Peerless XLS12 in 27 liter [Nieuwe foto's 22-08-08)

Berichtdoor Tommy » wo 25 jun 2008, 10:26

Na een geslaagd project met een 15" driver bleek de behuizing (50x50x57cm) toch iets te groot voor in onze woonkamer. Ik heb nu besloten om toch maar voor een 12" driver te gaan die in een kleine behuizing een Q van 0,5~0,6 kan halen. Die driver heb ik gevonden in de vorm van een Peerless XLS12 (met dank aan Sander).

Behuizing
De behuizing zal van 30mm MDF worden gemaakt met een dubbele baffle en een enkele bracing (dus een kruis), ook gemaakt van 30mm MDF. De afmetingen: 39x39x39cm. De binnenkant wordt bekleed met loodbitumen. BAF is niet nodig (in ieder geval niet om het volume te vergroten). De behuizing komt te staan op Soundcare Superspikes.

Versterking
Om de behuizing zo klein mogelijk te houden heb ik ervoor gekozen om een Mono UcD400 versterker te bouwen om het geheel aan te sturen. Tussen de receiver en de versterker staat een Behringer om te EQ'en.

Een aantal materialen zijn al in huis of onderweg. Ik ben nog op zoek naar:
- Trafo, voeding en behuizing voor de versterker
- Geschikte binding posts voor op de sub en de versterker

Het hout ga ik vanmiddag bestellen. Het doel is om de behuizing dit komende weekend in elkaar te zetten zodat ik volgende week al mijn luidsprekers naar de spuiter kan brengen. Ik zal uiteraard de nodige foto's gaan posten.
Laatst gewijzigd door Tommy op di 22 jul 2008, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Bukem

Berichtdoor Bukem » wo 25 jun 2008, 11:07

Tommy,

Ik ga het met belangstelling volgen.

Voor de verbinding tussen sub en versterker kan ik je de speakon connectoren aanraden.

De NL2FC
Afbeelding

De NL2MP
Afbeelding

Gr,

Bukem

http://www.neutrik.com

Tommy

Berichtdoor Tommy » do 26 jun 2008, 14:27

Bukem schreef:Tommy,

Ik ga het met belangstelling volgen.

Voor de verbinding tussen sub en versterker kan ik je de speakon connectoren aanraden.
http://www.neutrik.com

Thanks! Ik heb ze besteld en verwacht ze morgen al in huis.

Casper

Berichtdoor Casper » do 26 jun 2008, 15:17

Zijn dat tweepins stekkers? Volgens iemand kon je beter vierpins kopen i.v.m. dat ze beter blijven zitten.

Edit: en als er twee pennetjes kapot zijn heb je er nog twee over.
Laatst gewijzigd door Casper op do 26 jun 2008, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Bukem

Berichtdoor Bukem » do 26 jun 2008, 15:25

Doe jij rare dingen met die stekkers of zo? Je moet ze ook alleen maar in dat gaatje steken.. 8)

Zal allemaal wel meevallen, Neutrik maakt normaliter geen bagger. Ik heb al heel wat verschillende connectoren van Neutrik gehad en nooit problemen gehad.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » do 26 jun 2008, 15:25

Als je toch elektronische correctiemiddelen tot je beschikking hebt, waarom dan niet die macho 15" in een kleiner kistje?

Tommy

Berichtdoor Tommy » do 26 jun 2008, 16:18

Vuurkat schreef:Zijn dat tweepins stekkers? Volgens iemand kon je beter vierpins kopen i.v.m. dat ze beter blijven zitten.

Ik heb de vierpins versie genomen. ;)

Tommy

Berichtdoor Tommy » do 26 jun 2008, 16:20

Martijn M schreef:Als je toch elektronische correctiemiddelen tot je beschikking hebt, waarom dan niet die macho 15" in een kleiner kistje?

Kostenaspect. Ik zou dan een veel zwaardere versterker nodig hebben. Een PA-exemplaar zou dan uitkomst bieden echter heb ik daar geen ruimte voor in mijn rack.

Tommy

Berichtdoor Tommy » vr 27 jun 2008, 19:56

De eerste spullen zijn vandaag binnen gekomen, de Neutrik spullen (XLR Female vergeten te bestellen :() en de Peerless XLS12. De Soundcare Superspikes en de UcD400 heb ik eerder deze week al gekocht. Via een forumlid is er een TR501 trafo onderweg. Nu alleen nog de voeding (wordt denk ik een HG mono) die ga ik in de loop van volgende week bestellen.

Bij BB&G heb voor fronts, center en sub wyrewizard kabels besteld (bi-wire voor de sub).

Verder vandaag bij hifi2000 twee behuizingen besteld, één mono behuizing voor de subversterker en een wat groter type waar ik op ten duur 5x UcD180 in wil bouwen (scheelt weer in de verzendkosten).

Tot slot: De houthandel stond op mijn voicemail met het bericht dat ik morgen het houtpakket kan komen halen. Ik wilde het eigenlijk bij de meubelmaker laten zagen echter heeft die de komende week geen tijd daarvoor.

Hopelijk kan ik dit weekend wat tijd vinden om te bouwen.. 8)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Tommy

Berichtdoor Tommy » za 28 jun 2008, 12:43

Heb het hout net even opgehaald bij mijn vrienden van Doeland. Ze hebben weer hun best voor me gedaan, hout is op de mm nauwkeurig gezaagd. Eén klein foutje: Eén van de kanten is niet in verstek gezaagd. Ik ga nu dus nog even terug om dat alsnog te laten doen.. Overigens kostte dit pakket (inclusief bruislijm en deuvels) me €88.

De foto's:

Tommy

Berichtdoor Tommy » ma 07 jul 2008, 22:58

De behuizing van de sub zit ondertussen in elkaar, enkel nog loodbitumen plakken maar dat doen ik op een later moment. Morgen is eindelijk de dag aangebroken dat mijn speakers + stands naar de spuiter gaan. Ben het hele weekend tussen de regenbuien door aan het schuren geweest! Foto's kan ik even niet maken daar mijn camera wordt vermist (ik vermoed dat mijn vriendin de schuldige is).

Nu ik zelf even niets kan doen aan de speakers pak ik de kans om aan de versterker voor de sub te werken. Zoals gezegd ben ik al in het bezit van een 500VA trafo en een UcD400 AD. De behuizing van Hifi2000 is ondertussen ook binnen. Een Supply HG Mono en een Softstart module staan in bestelling en die verwacht ik eigenlijk later deze week binnen.

Ik zit nog met wat vragen m.b.t. de versterker:
- Kan ik een HxR regelaar toepassen op een 'AD' versie en heeft dit zin?
- Hypex powerbutton nemen of is er een goedkoper alternatief? Hij hoeft van mij niet in het zicht.

Ook nog wat layout vragen maar die stel ik wel als de camera weer terecht is.

markje

Berichtdoor markje » di 08 jul 2008, 8:11

Ik zou voor de versterker van een sub gewoon de simpelste versie pakken, ik zou er dus niets aan veranderen.

De voorkant van de versterker zou ik een LED geven om te zien dat ie aanstaat en de rest zou ik aan de achterkant monteren. Ik weet niet fo je ergens een trigger hebt zodat je die een relais kunt laten schakelen parallel aan een schakelaar? Dan kan de versterker aan en uit met de rest of met de hand.

Groeten Mark

Tommy

Berichtdoor Tommy » di 08 jul 2008, 9:04

markje schreef:De voorkant van de versterker zou ik een LED geven om te zien dat ie aanstaat en de rest zou ik aan de achterkant monteren. Ik weet niet fo je ergens een trigger hebt zodat je die een relais kunt laten schakelen parallel aan een schakelaar? Dan kan de versterker aan en uit met de rest of met de hand.
Groeten Mark

Als ik me niet vergis heeft mijn receiver een 12v trigger. Dan zou ik dus een IEC inlet met aan/uitknop kunnen nemen (voor de achterkant), daarnaast een mini-jack voor de trigger (hoe ik die dan ga aansluiten op de voeding moet ik even uitzoeken) en een ledje voor op de voorkant.

markje

Berichtdoor markje » di 08 jul 2008, 20:06

Dit is hoe ik het heb:

Ik heb een 220 schakelaar om de 220 aan en uit te kunnen zetten. In principe staat die aan. Ik heb een tuimelschakelaar aan de achterzijde om de standbydraad te schakelen van de module.

Parallel aan de tuimelschakelaar heb ik een relais gezet wat geschakeld wordt via de trigger van mijn voorversterker. Eventueel kun je de tuimelschakelaar laten vervallen en de standbydraad vast aan de massa hangen. Met je 12V trigger kun je dan een relais schakelen wat je parallel zet aan je 220 schakelaar. Als je dan het apparaat aanzet via de trigger heb je toch de inschakelvertraging van de module om ploppen te voorkomen.

Mocht je het ooit veranderen, kun je simpelweg het relais weghalen en je hebt een versterker met een normale aan/uit knop.

Ik zou even moeten kijken hoe de led aangesloten zit, want als die niet goed zit, gaat ie altijd aan of je module gaat niet uit (als je hem tenminste wilt laten branden als de standby draad van de module aan massa hangt). Kom ik op terug.

Groeten Mark

Tommy

Berichtdoor Tommy » di 08 jul 2008, 20:59

Zonder foto's te kunnen maken heb ik de sub vandaag samen met zijn vriendjes naar de spuiter gebracht.

Het goede nieuws is dat hij niet veel geld vraagt voor het spuiten. Het slechte nieuws is dat ik ze waarschijnlijk pas in september terug krijg. :shock:

Kan ik wel mooi in de tussentijd knutselen aan de versterker, dat staat dan nu ineens op een laag pitje. Ik heb wel nog even nagedacht over die schakelaar en denk dat het toch die van hypex gaat worden. Mijn receiver schakelt ook alle video en staat dus aan bij het TV kijken, van mij hoeft dan de subwoofer niet mee te spelen. Voordelen van de hypex knop zijn dan in dit geval de bereikbaarheid aan de voorzijde en de ingebouwde led, bovendien ziet hij er goed uit. Nadeel is dan wel de prijs van €28.

Tommy

Berichtdoor Tommy » wo 16 jul 2008, 20:46

Druk bezig om de spullen voor de versterker te verzamelen. De grootste (en meest belangrijke) spullen had ik al. Helaas bleek het net niet in de behuizing te passen die ik in gedachten had. Vandaag bij de Audiofabriek langs geweest om e.e.a. aan klein materiaal te halen (schroefjes, boutjes, afstandbusjes), een soldeerstation, wat kabeltjes voor intern, wat krimpkous in verschillende kleuren en natuurlijk 2 XLR pluggen (nog de verkeerde meegenomen ook).

Tot mijn vreugde ontdekte ik dat de Audiofabriek ook een aantal Hifi2000 behuizingen op voorraad heeft! Dus meteen een behuizing meegenomen.

Zojuist heb ik de behuizing in elkaar geschroefd en alles past netjes. Hieronder een foto van de layout die ik in gedachten heb. Iemand anders nog ideeën hierover? En heeft iemand nog tips over hoe de trafo te bevestigen zonder dat je schroeven en/of bouten aan de buitenkant ziet?

Tommy

Berichtdoor Tommy » zo 20 jul 2008, 23:49

Vanavond even aan het solderen geweest. Het doel was om de bedrading aan te leggen die de op-amp van 12v moet voorzien. Met mijn huidige soldeer-skills een hele opgave kan ik je melden.. Ik had behoorlijk veel moeite om de transistors eruit te krijgen, met drie pinnen is het moeilijk loswrikken. Het is uiteindelijk aardig gelukt. Dat ik over engelengeduld beschik blijkt uit het feit dat ik hier zo'n 2,5 mee bezig ben geweest en dat alles nog heel is (voor zover ik kan zien/meten). Op de foto zie je dat het zwarte draadje een klodder soldeer ook op de bovenzijde van de print heeft zitten, bij de rode lukte dat niet, het soldeer wilde niet hechten. Aan de onderkant zitten ze allebei netjes vast.

Volgende opgave wordt om de output caps eruit te halen of te bruggen. Klopt het dat er op mijn AD 4 zitten? Op alle plaatjes kom ik er namelijk twee tegen. De Behringer die hier op de ingang aangesloten gaat worden levert geen DC. (zie andere foto)

Tot slot ga ik de uitgangscondensators vervangen door die van BC Components als deze later deze week binnenkomen.

Leuk hobbiën zo, de leercurve is echter wel vrij steil op dit moment. :lol:

Bukem

Berichtdoor Bukem » ma 21 jul 2008, 0:04

Tommy schreef: met drie pinnen is het moeilijk loswrikken. Het is uiteindelijk aardig gelukt. Dat ik over engelengeduld beschik blijkt uit het feit dat ik hier zo'n 2,5 mee bezig ben geweest..... :lol:

Volgende keer wellicht de pinnetjes even over knippen met een deftig knippertje, vervolgens binnen 30 seconden de drie lossen pinnetjes los solderen. Groot bijkomend voordeel, je bent de UCD print niet aan het plat stoken om het hele zaakje zo heet te krijgen om die twee jongens er uit te wrikken.

Al doende leert men..

Gr,

Bukem

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » ma 21 jul 2008, 0:15

Tommy schreef:heeft iemand nog tips over hoe de trafo te bevestigen zonder dat je schroeven en/of bouten aan de buitenkant ziet?

Montageplaatje maken, bovenkant netjes zwart spuiten, en met montagelijm op de bodem van de behuizing vastzetten.
Verstuurd vanaf mijn koffiezetter. Deze tekst is gecontroleerd op virussen met bullsh.

Disclaimer: ik kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mijn
uitspraken. Door lezen van mijn berichten gaat u daarmee akkoord.

structuurinformatie

Tommy

Berichtdoor Tommy » ma 21 jul 2008, 8:01

Bukem schreef:
Volgende keer wellicht de pinnetjes even over knippen met een deftig knippertje, vervolgens binnen 30 seconden de drie lossen pinnetjes los solderen. Groot bijkomend voordeel, je bent de UCD print niet aan het plat stoken om het hele zaakje zo heet te krijgen om die twee jongens er uit te wrikken.

Al doende leert men..

Gr,

Bukem

Gelukkig ben ik niet drie uur lang aan het stoken geweest. :D

Had inderdaad overwogen om de pinnetjes door te knippen maar ik kwam er niet tussen met mijn (te grote) tang. :?

Marp schreef:
Tommy schreef:heeft iemand nog tips over hoe de trafo te bevestigen zonder dat je schroeven en/of bouten aan de buitenkant ziet?

Montageplaatje maken, bovenkant netjes zwart spuiten, en met montagelijm op de bodem van de behuizing vastzetten.

Ok, dat ga ik dan zo doen. Mag gewoon een plankje MDF zijn toch? Of wordt de trafo ook heet? Verwacht van niet want er zit plastic omheen.

Tommy

Berichtdoor Tommy » ma 21 jul 2008, 17:13

Tommy schreef:Volgende opgave wordt om de output caps eruit te halen of te bruggen. Klopt het dat er op mijn AD 4 zitten? Op alle plaatjes kom ik er namelijk twee tegen. De Behringer die hier op de ingang aangesloten gaat worden levert geen DC. (zie andere foto)

Heeft iemand hier een antwoord op?

Tommy

Berichtdoor Tommy » di 22 jul 2008, 15:57

Tommy schreef:Zonder foto's te kunnen maken heb ik de sub vandaag samen met zijn vriendjes naar de spuiter gebracht.

Het goede nieuws is dat hij niet veel geld vraagt voor het spuiten. Het slechte nieuws is dat ik ze waarschijnlijk pas in september terug krijg. :shock:

Ben blij dat ik toch nog even doorgepakt heb voor wat bekabeling en versterking betreft. Het had niet zo een haast omdat ik de boel toch pas in september terug zou krijgen. Echter: De spuiter belde vandaag met de vraag; "Moet de onderkant ook hoogglans?". Heb vandaag vrij dus ben meteen in de auto gesprongen om even persoonlijk antwoord te geven en om gelijk wat foto's te maken..
Laatst gewijzigd door Tommy op di 22 jul 2008, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

allintojazz

Berichtdoor allintojazz » di 22 jul 2008, 15:58

Nice !! 8)
smaak de; m smaken 1 zintuig waarmee men proeft 2 hetgeen de smaak prikkelt: ijs in acht verschillende smaken; ergens een nare ~ van in zijn mond krijgen er ongunstig over denken 3 trek, eetlust: met ~ eten 4 schoonheidsgevoel, kunstzin: met ~ uitgevoerd; in de ~ vallen goed bevallen, gewaardeerd worden

Tommy

Berichtdoor Tommy » di 22 jul 2008, 16:11

allintojazz schreef:Nice !! 8)

Thanks! Overigens werkt de spuiter met Sikkens Polyflex lakken. Toen ik dat intikte op google was de eerste hit het bouwtopic van de originele Silverado's, daar zit deze lak kennelijk ook op.

Tommy

Berichtdoor Tommy » wo 06 aug 2008, 14:18

Zojuist m'n speakers gehaald en toen ik thuis kwam stond net UPS voor de deur. :D

Edit: Wat is dat toch met die duitsers? Bij iedere bestelling die ik in Duitsland doe, al is het computerhardware, nieuwe ski's of nu een backplate voor een versterker; ik krijg altijd van die gummi-beertjes erbij! :lol:

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”