Extra klein dus. In dit geval nog geen 10 liter netto inhoud. De wanden worden van beuken plankjes, dus geen gelazer met MDF plamuren en lakken. Alleen de bodem wordt van MDF, gewoon omdat ik dat wat dikker voorhanden had en niemand het ziet.
De afmetingen zijn toch nog een uitdaging geworden, met name vanwege de enorme magneet en er moet ook nog een versterker in kunnen. De versterker krijgt hier geen eigen behuizing, dat past niet in de kast. Als ie kapot rammelt dan zie ik dat dan wel weer.
Eigenlijk een heel eenvoudig projectje dus en daarom maar gelijk in de showcase want veel disign mogelijkheden blijven er niet over met zo weinig ruimte.
De kast zit al gedeeltelijk in elkaar:
Daar is ie dan.
Zoals jullie misschien kunnen zien heb ik ergens een W8 740C op de kop getikt (Xmax +/- 12mm). Vroeger waren deze units moeilijk te krijgen want blu planet voerde ze niet maar tegenwoordig kun je ze ook bij Henkjan krijgen. De versterker is een AM-80, voorlopig moet dat voldoen ondanks dat de luidspreker veel meer vermogen aankan. De AM-80 schijnt nog iets van 69 echte watts (volgens testen op een duits forum) te kunnen leveren met een heel behoorlijke THD.
Meer kan ik ook niet gebruiken in deze opstelling. Gezien de beperkte ruimte kan ik slechts 2 BR pijpjes kwijt van beperkte omvang (26mm dia intern). Als ik onder de 0,15 maal de geluidssnelheid wil blijven dan lukt dat net met 60 watt bij net geen 40Hz. Zelfs met lichte bassboost zal de sub niet veel lager komen dan 35Hz -3db
Voor het doel dus prima geschikt. Mocht ik alsnog teveel zuchten horen dan gaan er gewoon 2 dikke kurken in de BR poorten en zal een sterkere basboost nodig zijn. Of dat de voorkeur heeft moet nog blijken
wordt vervolgd