Little Thumpy XS

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

indoubt

Little Thumpy XS

Berichtdoor indoubt » ma 03 dec 2007, 23:40

In navolging van little Thumpy die ik een aantal jaar geleden heb gemaakt (nog voor de GoT luidspreker design competitie) ben ik nu begonnen aan een Little Thumpy XS. Deze wordt voor de installatie in de study. Daarom worden er nogal beperkte eisen gesteld ook al is de study ruim 30m^2

Extra klein dus. In dit geval nog geen 10 liter netto inhoud. De wanden worden van beuken plankjes, dus geen gelazer met MDF plamuren en lakken. Alleen de bodem wordt van MDF, gewoon omdat ik dat wat dikker voorhanden had en niemand het ziet.

De afmetingen zijn toch nog een uitdaging geworden, met name vanwege de enorme magneet en er moet ook nog een versterker in kunnen. De versterker krijgt hier geen eigen behuizing, dat past niet in de kast. Als ie kapot rammelt dan zie ik dat dan wel weer.

Eigenlijk een heel eenvoudig projectje dus en daarom maar gelijk in de showcase want veel disign mogelijkheden blijven er niet over met zo weinig ruimte.

De kast zit al gedeeltelijk in elkaar:
Afbeelding

Daar is ie dan.
Zoals jullie misschien kunnen zien heb ik ergens een W8 740C op de kop getikt (Xmax +/- 12mm). Vroeger waren deze units moeilijk te krijgen want blu planet voerde ze niet maar tegenwoordig kun je ze ook bij Henkjan krijgen. De versterker is een AM-80, voorlopig moet dat voldoen ondanks dat de luidspreker veel meer vermogen aankan. De AM-80 schijnt nog iets van 69 echte watts (volgens testen op een duits forum) te kunnen leveren met een heel behoorlijke THD.

Meer kan ik ook niet gebruiken in deze opstelling. Gezien de beperkte ruimte kan ik slechts 2 BR pijpjes kwijt van beperkte omvang (26mm dia intern). Als ik onder de 0,15 maal de geluidssnelheid wil blijven dan lukt dat net met 60 watt bij net geen 40Hz. Zelfs met lichte bassboost zal de sub niet veel lager komen dan 35Hz -3db

Voor het doel dus prima geschikt. Mocht ik alsnog teveel zuchten horen dan gaan er gewoon 2 dikke kurken in de BR poorten en zal een sterkere basboost nodig zijn. Of dat de voorkeur heeft moet nog blijken

wordt vervolgd :)
Always be in doubt until sure

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 03 dec 2007, 23:57

Leuk klein simpel subje zo :)

mag ik je een tipje geven mbt de AM80.
(deze tip heb ik al vaak gegeven :) )

Deze heeft een standaard boost van ongeveer 4,5dB op iets van 30-40Hz (dacht ik).

Er is een heel, heel simpele mod uit te voeren om deze versterker volkomen vlak te krijgen, nmlk door 1 weerstand te vervangen.

Ik vond het zeker de moeite waard. (hij dreunde nogal in het begin)

indoubt

Berichtdoor indoubt » di 04 dec 2007, 19:15

b_force schreef:Leuk klein simpel subje zo :)

mag ik je een tipje geven mbt de AM80.
(deze tip heb ik al vaak gegeven :) )

Deze heeft een standaard boost van ongeveer 4,5dB op iets van 30-40Hz (dacht ik).

Er is een heel, heel simpele mod uit te voeren om deze versterker volkomen vlak te krijgen, nmlk door 1 weerstand te vervangen.

Ik vond het zeker de moeite waard. (hij dreunde nogal in het begin)

Als ie de boost precies daar heeft zou dat voor dit subje helemaal ideaal zijn :D

De AM80 is recent aangeschaft, ik zal eens kijken welke weerstand er is gebruikt in deze versie (r25 als ik me niet vergis) want ik meen me te herinneren dat mivoc iets gewijzigd had naar aanleiding van alle modificaties op forums

Van de wand waar de versterker in komt blijft niet veel meer over dan een groot gapend gat, voor zover je van grote gaten kunt spreken bij zo'n kastje. Tussen de printplaat van de versterker en de BR pijpjes zit maar enkele milimeters. Tussen de printplaat van de eindtrap en de magneet van de speaker zit trouwens ook niet veel ruimte. Ik hoop dat deze elkaar niet beinvloeden. Mocht dat wel zo zijn dan moet ik een en ander aan de versterker verbouwen. Ik kan de printplaat parallel zetten aan de voorversterker trap als ik de elco's verwijder en de eindtorren een ander koelelement geef maar als het niet nodig is doe ik het liever niet.

Afbeelding

indoubt

Berichtdoor indoubt » za 08 dec 2007, 20:19

Klaar :D

Eigenlijk dinsdag al, Dit is echt een snel werkje

Afbeelding

Dat is wel een voordeel van het werken met hout, even schuren, olie erop en klaar. Afwerken is een fluitje van een cent als je netjes werkt.

Via de high level ingang geen problemen met zuchten van de BR poort. Via de low level ingang is de geluidsterkte hoger en heeft ie er wel last van op maximale sterkte. Als je het maximale uit dit subje wilt halen zul je iets grotere poorten moeten gebruiken die waarschijnlijk een bocht zullen moeten krijgen. Misschien verander ik dit nog als ik er in het gebruik last van heb. Ik heb niet de juiste maat kurken voorhanden om de br poorten af te sluiten dus ik heb de sub nog niet gesloten gebruikt.

Afbeelding

De versterker past maar net, deze is 25cm hoog. De Hypex DS1 past hier ook in maar heeft alleen low level ingangen. Een DS2 past geloof ik ook maar dat is een behoorlijk prijsverschil met een AM-80. Qua vermogen is dat in ieder geval een flinke verbetering

Voorlopig ben ik tevreden. Dit subje moet wat ondersteuning gaan bieden aan twee monitoren in de study. Daar wordt ook nog wel eens film gekeken want er hangt een kleine flatscreen TV aan de muur en er staat een lekkere luie sofa. De monitoren moet ik nog maken. Er moet ook nog een nieuwe versterker/cd/dvd/radio komen want de oude is ter ziele en laten maken was relatief duur. Voorlopig maar eerst eens testen :D

Edo
Mede-oprichter

Berichtdoor Edo » za 08 dec 2007, 20:32

Da's toch wel een verd.... leuk lief klein kastje geworden zeg.
Mooi.
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » za 08 dec 2007, 22:34

Ik vind hem ook erg gaaf geworden!!! Vaak gaap je je helemaal scheef aan al die non-plus-ultra projecten als die van marc heijligers en Asterduc met hun milestones en concave's, maar deze quick-and cheap projectjes met een hoge afwerkingsgraad geven erg veel voldoenin. Ook om te lezen!!

(wowly denkt, hád ik vanavond maar lekker zitten werken aan mijn mini-avalons...... :? )

Wowly

mischa72

Berichtdoor mischa72 » za 31 mei 2008, 0:12

Leuk project. Ik vond ze op ZBA2008 net voldoende ondersteuning geven aan de Needle´s om ze echt volwassen te laten klinken.

Groeten,
Mischa
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

indoubt

Re: Little Thumpy XS

Berichtdoor indoubt » do 14 jan 2010, 23:08

Ik wil punten voor het kortste topic in de showcase sectie :mrgreen:

Naar anleiding van een keertje flink gas geven met Little Thumpy XS heb ik toch maar eens besloten dat de poort te klein is en een grotere diameter moet krijgen. In de kast is dat niet mogelijk en dus ben ik maar wat creatief geweest met het aantal poorten. Ik ben van twee poorten naar 4 gegaan. Het zuchten is bij hogere volumes is nu verdwenen.

De poortlengte is nu natuurlijk veel groter (35cm, 26 mm interne diameter) en dat vergt dan wat creatieve oplossingen :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 14 jan 2010, 23:29

Zit er nog wel lucht in dit subje zo? :mrgreen:

Maareh: Top Indoubt \:D/

P.s. Mijn ervaring met olie is toch wel dat je 3 lagen nodig hebt om het duurzaam mooi te krijgen. Dat is toch wel wat werk, zij het wel heel wat minder dan met lak.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » vr 15 jan 2010, 0:04

Hoi , mooie houtkeuze , ik heb van iemand vernomen dat dat soort hout welleens wil kromtrekken. Indoubt kun je mij zeggen welk hout het is want afgelopen week was ik in de gamma en daarvan heb je twee soorten, weet alleen niet meer hoe ze heten.
ik zie dat jij het kistje al een tijdje hebt.
FOCAL

indoubt

Berichtdoor indoubt » vr 15 jan 2010, 1:01

Er zit inderdaad steeds minder lucht in het subje. De binnenmaten leveren nog iets van 11,8 liter maar met alles wat er in zit (versterker, poorten, en luidspreker gaat daar nog zo'n 2 liter af.

Hout is beuken en inderdaad van de gamma. Het subje staat al een tijdje in de garage. Een van de klusjes waar ik eerder nog geen tijd voor had gevonden.

sjons

Berichtdoor sjons » vr 15 jan 2010, 1:13

En kan je dan ook aangeven wat voor olie je hiervoor gebruikt hebt? Ziet er top uit, chapeau!

indoubt

Berichtdoor indoubt » vr 15 jan 2010, 7:38

Yep, lijnolie en terpentijn (TIJN, geen TINE) in een 50/50 cocktail.

Beste is als de lijnolie gekookt is maar niet te lang anders wordt ie te donker

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » vr 15 jan 2010, 10:45

Man, dit is een echt een v@ laue sub! 8)

Mooi uiterlijk en erg compact. Heb je er wel eens aan gemeten? Ik ben best wel benieuwd waar deze sub toe in staat is.
"Hier stond iets over Macs, maar tijden veranderen en soms de liefde ook"

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 15 jan 2010, 13:30

indoubt schreef:Yep, lijnolie en terpentijn (TIJN, geen TINE) in een 50/50 cocktail.

Beste is als de lijnolie gekookt is maar niet te lang anders wordt ie te donker

Doe jij er niet een paar druppels siccatief bij?

Mijn ervaring met lijnzaadolie is dat het erg lang duurt voordat het doorhardt en lang kleverig blijft. Ben daarom overgestapt op werkbladolie van Woca en dat inschuren met een fijn ScotchBrite schuurpad. Is wel wat duurder, aan de andere kant makkelijker te krijgen dan losse lijnolie en terpentijn vandaag de dag.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Arno

Berichtdoor Arno » vr 15 jan 2010, 17:57

Pjotr schreef:Mijn ervaring met lijnzaadolie is dat het erg lang duurt voordat het doorhardt en lang kleverig blijft.

Dan breng je waarschijnlijk teveel in één keer aan. Met lijnolie moet je de oppervlakte van het hout verzadigen, en als het dus niets meer opneemt, alle overtollige olie goed afnemen. Je brengt dus in feite de eerste keer geen 'laag' aan.

Maar ik ben het met je eens dat er inmiddels betere alternatieven zijn voor lijnolie. Zo ben ik een fan van Osmo Hardwax.

Terug naar “Oude Showcases”