Gamma lakroller

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Paul

Gamma lakroller

Bericht door Paul »

De Gamma lakroller :evil: :evil: :evil: :evil:

Ik gebruikte deze om de zijkanten van mijn kast (berkenmultiplex) te lakken, gaat opzich allemaal prima want er komen geen druipers en dergelijke ellende in.

Echter, laat deze roller hele kleine groene haartjes achter die nu dus in de lak zitten :cry:. Morgen deze laag maar wegschuren en overnieuw.

De grote vraag is nu waarmee breng ik vanaf nu de verf aan, want op herhaling zit ik niet echt te wachten :roll:

Excuus voor eventuele frustratie van mijn zijde :wink:
ovni

Bericht door ovni »

Waterbasis lak -> gele rollers, zijn vrij prijzig maar werkt goed.

Glitsa kan met bovengenoemde roller maar ook prima met een daartoe geeigende kwast.

Klassieke lakken zijn doorgaans altijd makkelijker strak te krijgen met een kwast.

Wil je compromiloze hoogglans ... laten spuiten ... maar kost een paar centen en heeft een beduidend lagere diy factor.

En ja ... ik heb ook wel eens een bittere traan gelaten :-$
DIY_peter

Bericht door DIY_peter »

Ik heb altijd de beste resultaten met klassieke lakverf en een wit schuim rolletje. Is bijna even mooi als gespoten.
Stof kan wel een probleem zijn, maar daar heb je evenveel problemen mee als je spuit.
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Na maanden ergernis (stofjes zakkertje etc), kapitalen aan lakrollen, dure kwasten, spuitflacons, schuurpapier en lak heb ik gewoon een pot afbijt gehaald en alles lekker ingeleverd bij een meubelspuiterij. voor die 50-80 euro per m2 ga ik me niet meer zitten ergeren.. Kun je nog eisen stellen ook...

Kees
Luxjan

Bericht door Luxjan »

Ik sluit me bij Peter aan.
Die witte rolletjes doen het prima.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Ik gebruik zelf ook vaak genoeg rollers van de bouwmarkt, maar voor mooi ouderwets lakwerk zijn zulke rollers eigenlijk zonde van je geld. Wie goed met een schuimroller overweg kan, kan daar ook mooie resultaten mee bereiken, mits de lak de juiste dikte heeft in relatie tot de ondergrond en de temperatuur. Met name dit laatste is in grote mate bepalend voor het eindresultaat.

Er gaat echter niets boven een speciaal daarvoor bedoelde kortharige lakroller van een goede kwaliteit (schilderszaak). Deze is niet alleen minder gevoelig voor te dikke of te dunne lak (denk aan matte vlakken of aan een nauwelijks dekkende laag vol luchtbelletjes), maar het werkt ook gewoon veel prettiger/mooier/sneller.

Zo'n roller kan wellicht duur lijken, maar in relatie tot de prijs van je project en de lak is het een investering die het dubbel en dwars waard is. Als je hem goed behandelt, gaat hij bovendien erg lang mee.

--
Tip voor wie toch liever goedkoop schildersmateriaal gebruikt:
Vooral in goedkope kwasten zitten nogal wat losse haren. Zo'n kwast rausch je gewoonlijk even over een vel ruw schuurpapier totdat er geen haren meer loslaten. Alhoewel het iets moeilijker gaat, geldt dit natuurlijk ook voor een goedkope haarroller (misschien lukt het ook met zo'n klevende ontpluisrol voor kleding). De kwaliteit verbeter je er niet mee, maar je voorkomt in elk geval dat de haren in je laklaag terecht komen.
Hififiel

Bericht door Hififiel »

Lakrollers heb ik in het verleden veel gebruikt maar vind het zonde van het eindresultaat, voor blanke of transparante kleurlakken op een houten ondergrond met nerf gebruik ik gewoon de kwast en voor strakke gladde ondergrond en uni- of metalliclak gebruik ik de verf spuit.
Dat zijn de beste methodes maar die vergen wel wat oefening en kennis van zaken, durf je dit niet aan kijk dan eens rond in je kennisenkring of naar een professioneel schilder of spuiter.
Zulke beunen vragen vaak niet zo veel als een meubel- of autospuiterij.

Kevin
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Nouja beste... spuiten gewoonlijk wel (kwalitatief gezien), maar of dat wérkelijk zoveel beter is, hangt tevens af van de gebruikte lak.

Een roller is hooguit zonde voor je portemonnee indien je zeer vaardig bent met de kwast, maar dat geldt uiteraard ook omgekeerd. Kwalitatief bekeken is het eindresultaat van beiden nagenoeg gelijk, en optisch bezien ligt het er maar net aan wie de kwast of roller hanteert. In de juiste handen hoeft het optische resultaat van beiden niet onder te doen voor spuitwerk.

Voor wie niet alle methoden even goed beheerst (de meerderheid), en het toch zelf wilt doen, wordt de juiste keuze bepaald door de methode die hij het beste beheerst of het gemakkelijkst leert beheersen. Voor de meesten is dat dan toch de verfroller.
JuuL

Bericht door JuuL »

Weet niet of het is gezegt:
Bij een harige roller: plakband erover heen doen en plakband weer afrollen. Dit een paar keer doen en je haartjes zijn weg!
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

JuuL schreef:
plakband erover heen doen en plakband weer afrollen. Dit een paar keer doen en je haartjes zijn weg!
Mijn hoofd scheren kost best veel tijd, dus ik zal het eens proberen.
JuuL

Bericht door JuuL »

Het schijnt dat Kees er goede ervaringen mee heeft :lol:
Porcino

Bericht door Porcino »

Bij blanke lakken gebruik ik een schuimroller, lak ik in de badkamer bij zeker 20 graden, maar wel onder de 25. Met een drupje wasbenzine door de lak bij de laatste 2 lagen, en bij de eerste paar voldoende thinner er door. (1e laag 25%, puur om het hout te verzadigen. Dat uitpolijsten, dan is de ondergrond al goed glad. de rest met ongeveer 7%, zie onderste opmerking...) Wacht mindstens 48 uur tussen de lagen en schuur altijd tussen de lagen met korrel 800 op een vlakschuurblokje met zo'n neopreen tussenlaag. Voor de laatste lagen polijsten met 1200 en op de laatste laag Future Floorwax. Als een piano zo strak te krijgen. De lak moet van een lucifer in pareltjes afdruppellen, zonder draden te trekken...
Paul

Bericht door Paul »

Met de witte lakroller is het prima gegaan, geen zakkers druipers,of haartjes :evil: of wat dan ook!!

Er zit wel wat stof in, das onvermijdelijk gezien de ruimte die ik ter beschikking heb, met polijsten hoop ik dit grotendeels weg te krijgen. mocht dit niet naar wens verlopen dan komt er nog een laagje zijdeglans over de hoogglans die wat minder kritisch is...

Iedereen bedankt voor de input!

(mijn reactie liet even op zich wachten omdat ik geen internet ter beschikking had/ beperkt heb)
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Als je de lucht vooraf even met een plantensproeier beneveld, haal je al het meeste stof uit de lucht. Natte kranten op de grond houden het stof vast, en als je dat niet genoeg vindt, hang je nog wat natte handdoeken of lakens op.

Of je draait de kraan van de douche open en lakt je kasten in de badkamer. ;)
Paul

Bericht door Paul »

Er hangen nog oude gordijnen naast de plek waar ik verfde, die had ik natgemaakt :lol:

Badkamer is helaas geen optie, ik woon in een studentenhuis en er werd nu 'geklaagd' over de nogal chemische lucht van mijn geverf :lol:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Zouden ze ook nog klagen als je met bier nevelt?
Paul

Bericht door Paul »

En dan verwacht je dat ik nog een beetje fatsoenlijk kan verven :?: :twisted: :lol:
fgroen

Bericht door fgroen »

Lakken met rollertje/kwast blijft behelpen. er zijn wat goede tips voorbij gekomen om een goed resultaat te halen. Ik heb zelf veel kasten met zijde-mat acryl gelakt. Droogt snel dus weinig stof, en met zijde-mat zie niet elk onvolkomendheidje. Als je retestrak hoogglans wilt, is denk ik de suggestie van een meubelspuiter de beste.

Met 50-80 Euro/m2 goedkoper dan een groot aantal fineren. :lol:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Dat hangt natuurlijk helemaal van je vaardigheden af, maar naar de meubelspuiter gaan om haartjes in de lak te voorkomen lijkt me nogal een forse stap. :lol:
Plaats reactie