DSP Processors / Crossovers

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: DSP Processors / Crossovers

Berichtdoor Henkjan » do 28 jan 2021, 14:59

Ronkel schreef:Denk dat het wel handig is in zo'n opstelling om de volumeregeling ná de DSP te doen. Of die dan analoog of digitaal is maakt niet zoveel uit. Moet overigens wel zeggen dat ik geen praktische ervaring heb met volumeregeling vóór de DSP.

Wat je dus eigenlijk wilt is bronselectie -> DSP -> volumeregeling -> eindversterker. Wellicht zou je de voorversterker kunnen modificeren en de DSP tussen bronselectie en volumeregeling kunnen zetten?

of volume regeling in de DSP (als dat kan met t type DSP natuurlijk) potmeter van de preamp zo zetten dat je gain structure goed, dan die uit t frontpaneel halen, andere pot er inzetten en die op de volume regeling van de DSP zetten
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

koenjer

Berichtdoor koenjer » do 28 jan 2021, 15:32

Onze chinese vrienden hebben op Ali best een interessante DSP gemaakt.
Gezien de prijs zou het haast op basis van fake componenten moeten zijn.

Op zich is het ontwerp wel interessant. Zeker aangezien je ook zelf met sigmastudio wat kunt bouwen.

https://nl.aliexpress.com/item/4000557120082.html

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 28 jan 2021, 18:45

ik kan aan dat auto-vertaalde Ali taaltje echt geen touw aan vast knopen, de woorden lijken erg veel op Nederlands, maar wat is er nou te koop? en wat kan het?

maar had jvenema ook niet iets met een erg betaalbaar bordje gedaan?
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » do 28 jan 2021, 22:41

Ronkel schreef:Denk dat het wel handig is in zo'n opstelling om de volumeregeling ná de DSP te doen. Of die dan analoog of digitaal is maakt niet zoveel uit. Moet overigens wel zeggen dat ik geen praktische ervaring heb met volumeregeling vóór de DSP.

Wat je dus eigenlijk wilt is bronselectie -> DSP -> volumeregeling -> eindversterker. Wellicht zou je de voorversterker kunnen modificeren en de DSP tussen bronselectie en volumeregeling kunnen zetten?

Waar ik aan dacht was Bron -- vintage versterker (alleen voorversterker) --- DSP ---- eindversterkerS.

Aan de vintage versterker blijf ik af daar ga ik niet aan sleutelen, alleen de bruggetjes die achter op zitten die van voor versterker naar eindversterker gaan zou ik dan loskoppelen.
FOCAL

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » do 28 jan 2021, 22:53

bas focal m180 schreef:

Waar ik aan dacht was Bron -- vintage versterker (alleen voorversterker) --- DSP ---- eindversterkerS.

Aan de vintage versterker blijf ik af daar ga ik niet aan sleutelen, alleen de bruggetjes die achter op zitten die van voor versterker naar eindversterker gaan zou ik dan loskoppelen.

Kan ik begrijpen, ik had al wel zo'n vermoeden. Dan zou je kunnen doen wat Henkjan zei, dus zoeken naar een DSP waarmee je ook (digitale) volumeregeling kunt doen. Of je zou zelf een volumeregeling achter een bestaande DSP moeten bouwen. In beide gevallen moet je wel het volume van je voorversterker op een vaste stand zetten.

Wat is eigenlijk de aanleiding om DSP te willen toevoegen?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 28 jan 2021, 23:55

gewoon tussen voor en eind gaat ook prima, zo heb ik ook een tijd gespeeld met m'n Marantz 2230, gewone miniDSP er tussen, sats aan de Marantz, en subs met eigen amp. gewoon ff testen, dan hoor je t vanzelf.

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » vr 29 jan 2021, 14:36

Ronkel schreef:
Kan ik begrijpen, ik had al wel zo'n vermoeden. Dan zou je kunnen doen wat Henkjan zei, dus zoeken naar een DSP waarmee je ook (digitale) volumeregeling kunt doen. Of je zou zelf een volumeregeling achter een bestaande DSP moeten bouwen. In beide gevallen moet je wel het volume van je voorversterker op een vaste stand zetten.

Wat is eigenlijk de aanleiding om DSP te willen toevoegen?

Ik heb een thiel coax speaker gekocht, deze zit in een kleine behuizing en geeft geen laag weergave.
Deze coax klinkt echt erg goed, waardoor ik ook bij mijn huidige breedband speakers merk dat ze eigenlijk te veel overdrijven in het midden gebied, zo erg dat ik er eigenlijk niet meer van kan genieten, voorheen kon ik het ze vergeven.
Bij de thiel coax komt een woofer in gesloten kast erbij, deze kan ik iets meer gain geven in het laag met een DSP, filteren bij 150 / 200 hz, doe ik dat passief dan krijg je grote dure componenten.
Ik heb twee eindversterkers, een losse en ik kan de eindversterker gebruiken van de vintage versterker die ik heb.

Ik zat alleen erg in de twijfel of een DSP ook na een voorversterker kan zonder enorm in te boeten in kwaliteit.
FOCAL

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » vr 29 jan 2021, 14:40

Henkjan schreef:gewoon tussen voor en eind gaat ook prima, zo heb ik ook een tijd gespeeld met m'n Marantz 2230, gewone miniDSP er tussen, sats aan de Marantz, en subs met eigen amp. gewoon ff testen, dan hoor je t vanzelf.

Ik denk dat ik het gewoon ga doen, word het niets dan moet de pioneer vintage versterker wijken voor de DSP die dan voorversterker word.
FOCAL

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 29 jan 2021, 14:49

die Thiel is t wel waard om tijd in te investeren

Tojoko2

Berichtdoor Tojoko2 » di 09 feb 2021, 14:02

HI
Ik ben nieuw hier en heb sinds 1984 eerst 4 en later (vele)3 weg actieve luidsprekersystemen gebouwd, en eerlijk gezegd, zijn die wezenlijk makkeliker en beter in te regelen als passieve systemen, begonnen met een Crimson (actief 4 weg diy filter) 4 weg set up, met TL luidsprekers, meestal Engelse makelij, zoals KEF B139, Kef B110, Celestion, Coles etc.
In 2001 van THEL Audio actief filter onderdelen aangeschaft (zeer duur, maar mooi gemaakt en zeer goed!) en tot heden nog in gebruik, daarnaast in 2011 begonnen met het digitale (dsp) filter, dcx 2496, alle varianten gehad, Jan Didden Linear Audio, Selectronics, Pilgham Audio, digitale mods en de AK4396 ipv de 4393..nu een DCX 2496 met 12 volt (accu) voeding en passief uit, dat bevalt mij uiteindelijk het beste, bij DSP. Heb ook in 2015 de Najda gebouwd en in 2017 een tweede, die heb ik weer verkocht, mooi, maar ik ben graag aan het experimenteren en met laptop vind ik dat wat onhandig, waarschijnlijk ben ik te simpel....
Laatste project was weer een TL naar eigen (beetje afgekeken van Newtronics)) ontwerp, smalle kast met 4 10 cm woofers, 2 10 cm midden en 1 bandjestweeter voor en 1 naar achter stralend, ben ik blij mee, speel die het liefst met simpel analoog 3 weg actief filter en een DEQ2496 om de kamer reflecties wat in te dammen, gebruik die alleen tot 300 hz...
Kortom verveel me niet en hoop hier wat info en leuke (audio)contacten te vinden.
IMG_20200722_203417582.jpg
IMG_20201027_210234306.jpg

Groeten, Tojoko2.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 09 feb 2021, 14:04

welkom Tojoko2 !

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 09 feb 2021, 14:10

Welkom!
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

Tojoko2

Berichtdoor Tojoko2 » di 09 feb 2021, 14:48

Hi
Nog een tip voor actievelingen, ik gebruik, met veel plezier, nu Yamaha RX-V3800 versterker, die wordt dan in 8 channel multi input geschakeld en dient als ( 6 CH) pre en 6 poweramps gebruikt, ideaal voor 150 Euro gebruikt gekocht en (redelijk) compact, gezien de 6 versterkers die normaal nodig zijn om 3 weg stereo actief te zijn...ik vind de kwaliteit erg goed, indien nodig kunnen er nog losse eindbakken achter gezet worden, ik heb bijvoorbeeld een Kenwood Basic M2 ( gemodificeerd met DRM Audio onderdelen) voor de bassen erbij gezet, lekker strak.
Groeten, Tojoko2.

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 09 feb 2021, 15:02

Tojoko2 schreef:Hi
Nog een tip voor actievelingen, ik gebruik, met veel plezier, nu Yamaha RX-V3800 versterker, die wordt dan in 8 channel multi input geschakeld en dient als ( 6 CH) pre en 6 poweramps gebruikt, ideaal voor 150 Euro gebruikt gekocht en (redelijk) compact, gezien de 6 versterkers die normaal nodig zijn om 3 weg stereo actief te zijn...ik vind de kwaliteit erg goed, indien nodig kunnen er nog losse eindbakken achter gezet worden, ik heb bijvoorbeeld een Kenwood Basic M2 ( gemodificeerd met DRM Audio onderdelen) voor de bassen erbij gezet, lekker strak.
Groeten, Tojoko2.

ben je bekend met de Hypex Fusion en MiniDSP PWRice plate amps? daar is ook veel mee mogelijk!

Tojoko2

Berichtdoor Tojoko2 » di 09 feb 2021, 15:21

Hi
Ja heb wel eens met losse plateamps gewerkt, maar vind de Yamaha de ideale oplossing, je hebt dan maar 3 dingen nodig achter je digitale bron, de DEQ2496 (natuurlijk de digitale ingang gebruiken) en ik heb ook in DEQ een passieve uitgang gezet..als equalizer en DAC en het actieve filter en de Yamaha.
Als je een DCX gebruikt zelfs maar 2. de DEQ valt dan weg, kan met DCX ook equalizen.
Groeten, Tojoko2.

Tojoko2

Berichtdoor Tojoko2 » di 09 feb 2021, 15:37

Hier actief setje van mijn vrouw, IMF Woofer, Morel mid, bandje hoog, natuurlijk TL....
K1024_Susasetup.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 09 feb 2021, 16:57

Tojoko2 schreef:Hi
Ja heb wel eens met losse plateamps gewerkt, maar vind de Yamaha de ideale oplossing, je hebt dan maar 3 dingen nodig achter je digitale bron, de DEQ2496 (natuurlijk de digitale ingang gebruiken) en ik heb ook in DEQ een passieve uitgang gezet..als equalizer en DAC en het actieve filter en de Yamaha.
Als je een DCX gebruikt zelfs maar 2. de DEQ valt dan weg, kan met DCX ook equalizen.
Groeten, Tojoko2.

Als je die plate amp gebruikt heb je ook maar 2 dingen nodig; een bron en de versterkers. Meesten gebruiken de digitale uitgang van hun streamer en de optische van hun tv. Klaar ben je.

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”