Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

marcovandoorn

Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Berichtdoor marcovandoorn » ma 07 jun 2021, 17:36

Hoi allemaal,

ik heb zojuist een nieuwe set elektrostatische luidsprekers gebouwd. De panelen hebben een folie van 22x130 cm en zijn elektrisch gesegmenteerd in 5 groepen. Ik heb daarnaast een set ripole-woofers gemaakt die ik combineer met deze elektrostaten. Ze worden momenteel door een MiniDSP 2x4 HD op 100 Hz met 48 dB/oct overgeschakeld. (cross-over) Momenteel gebruik ik een geintegreerde versterker waarvan ik voor - en eindversterker los kan koppelen, met daar tussen de DSP. De uitgangen van de DSP gaan terug naar de geintegreerde versterker en naar een tweede geintegreerde versterker die de woofers aanstuurt.

Eigenlijk zou het praktischer zijn als de DSP en eindversterkers in de luidsprekers zelf ingebouwd konden worden. Nu zie ik dat o.a. MiniDSP en Hypex "plate amplifiers" leveren die (denk ik) aan deze eisen voldoen. Ik ben inmiddels bekend met MiniDSP, maar nog niet met Hypex. MiniDSP heb ik een dubbel gevoel bij: enerzijds vind ik het heel betaalbaar en werkt de software meestal goed, en het is tevens mutli-platform wat ik handig vind. (ik heb geen Windows computer). Anderzijds vind ik de kwaliteit niet geweldig; bij lagere temperaturen ( <= 10 graden Celcius) kost het tijd voordat de voeding (?) goed is en het geluid niet stoort. Garantie heb je na 3 jaar gebruik niet meer. In de praktijk alleen een probleem in de winter in onverwarmde ruimtes - maar het is voor mij geen pluspunt. Daarom zou ik wel eens een plate-amp van de concurrent, Hypex, willen proberen. Ook, omdat ik goede reviews lees over hun producten.

Kunnen jullie misschien nog iets zeggen over jullie ervaringen met Hypex producten en Hypex plate amps in het bijzonder? Ook in combinatie met het aansturen van elektrostaten (impedantie gaat niet lager dan 2,5 ohm). Zelf zit ik aan een FUSIONAMP FA122 te denken, die biedt een DSP en twee maal 125 Watt vermogen:

https://www.hypex.nl/product/fusionamp-fa122/92

En ik ben ook benieuwd hoe de geluidskwaliteit zich verhoudt tussen deze klasse-D versterkers en mijn huidige Harman Kardon HK 680 en Quad 606 MK2 versterkers. Ik zou zelf denken, dat zolang de versterker niet overbelast wordt, het geluid nauwelijks moet verschillen?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties...
Laatst gewijzigd door marcovandoorn op ma 07 jun 2021, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.

satefan

Re: Hypex: kwaliteit / ervaringen?

Berichtdoor satefan » ma 07 jun 2021, 17:43

Ik heb de FA122 en de FA123, en de losse versterkemodules + DSP in gebruik, of ervaringen mee. Op zich werken ze goed. Je hoort zo nu en dan wel eens dat er issues zijn met de master-slave setup, en dat er soms opeens een slave uitvalt of een instelling verandert. Dat gebeurde hier in het begin ook nog wel eens. Er zijn best een aantal instellingen die je even onder de knie moet krijgen en snappen. Met de nieuwere firmware gaat het beter lijkt t op.

Als er echt iets defect is aan de Hypex modules dan helpt Hypex altijd - ik heb 2 keer een defect gehad en beide keren meer dan prima geholpen.

De software om de filters te maken is niet erg intuitief en er zitten zo links en rechts wat onhandige dingen in, of het mist een paar functies die (voor mij) heel handig zouden zijn. De functionaliteit van de filter-software is prima, je kunt er zo'n beetje elk filter wel mee bouwen.

De geluidskwaliteit van de FusionAMPS is gewoon echt heel erg goed. Ik denk dat alleen de Purifi modules nog beter zijn als ik het hier zo hoor. Qua geluidskwaliteit heb ik na het in gebruik nemen van de FusionAMPs nooit meer de behoefte gevoeld om te moeten upgraden, terwijl ik dat daarvoor iedere 6 maanden wel deed.

Topic over de Hypex modules: http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=25370

In 'Het grote hypex filter design topic' kun je meer vinden over HFD: http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=92&t=28092

Topic over de bouw van mijn plate-less plate-amp: http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=28286&start=125

Waar woont je huis ergens? Mischien is er een forum-lid in de buurt waar je eens kunt luisteren?

groet,

Satefan

PS: Gebrek aan windows PC is inderdaad een ding (ik gebruik een oud laptopje alleen voor HFD) - of gebrek aan Mac support - maar je kan op een Mac ook windows dingen doen heb ik wel eens begrepen.
Laatst gewijzigd door satefan op ma 07 jun 2021, 18:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 07 jun 2021, 17:51

Hoi Marco, welkom hier!

marcovandoorn schreef:ik heb zojuist een nieuwe set elektrostatische luidsprekers gebouwd. De panelen hebben een folie van 22x130 cm en zijn elektrisch gesegmenteerd in 5 groepen. Ik heb daarnaast een set ripole-woofers gemaakt die ik combineer met deze elektrostaten....
:foto:
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 08 jun 2021, 9:05

Namens mij ook welkom bij deze.
Er is hier geen merk zoveel besproken als Hypex. als je de zoekfunctie van het forum gebruikt met als zoekwoorden "Hypex" en "Fusion" ben je al een paar dagen zoet.

Overigens zijn er veel webwinkels die rufurbished zakelijke Windows laptops of PC´s verkopen, met een beetje zoeken heb je voor 100 a 200 euro al een hele behoorlijke.

FrancoB

Berichtdoor FrancoB » di 08 jun 2021, 16:29

Ik ben erg tevreden over mijn FA253 plate amps. Zolang Purifi niet met iets soortgelijks komt, denk ik dat er geen betere optie is.

Ik zou VituixCAD gebruiken om te simuleren, vooral voor het optimaliseren. En daarna gewoon 4e orde filteren. Delay goed zetten en je bent er.:)

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » di 08 jun 2021, 16:32

Helaas DSP :-( Ik zou gewoon eindverstellers van jouw keuze nemen, Hypex, Purifi of gewoon iets beters, dan mid/hoog lekker passief en de MiniDSP inzetten voor het laag. Kind kan de was doen... He shit, toch nog DSP maar dan wel daar waar het hoort 8)

(kom d'r maar in Stephan :lol: )

FrancoB

Berichtdoor FrancoB » di 08 jun 2021, 16:41

Ja, lekker passief filteren op 100Hz.

satefan

Berichtdoor satefan » di 08 jun 2021, 16:52

Leeuwarden schreef:Helaas DSP :-( Ik zou gewoon eindverstellers van jouw keuze nemen, Hypex, Purifi of gewoon iets beters, dan mid/hoog lekker passief en de MiniDSP inzetten voor het laag. Kind kan de was doen... He shit, toch nog DSP maar dan wel daar waar het hoort 8)

(kom d'r maar in Stephan :lol: )

Doe ik lekker niet.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » di 08 jun 2021, 16:59

:lol: :lol: :lol:

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » di 08 jun 2021, 17:09

FrancoB schreef:Ja, lekker passief filteren op 100Hz.

Ja, geen probleem toch…

satefan

Berichtdoor satefan » di 08 jun 2021, 17:47

Leeuwarden schreef::lol: :lol: :lol:

Als t nou over basreflexpoorten ging dan lag t natuurlijk anders :rofl:

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 08 jun 2021, 17:52

Riep er iemand? :hide:
PappaLeo
Projecten: Inimini, TMWW-1, BéBé, Paaskuiken, Calimero

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 08 jun 2021, 19:30

Ze hebben daar in Leeuwarden toch ook vast wel een poort? :lol:
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » di 08 jun 2021, 19:37

Nee, dat is Sneek, maar daar heb je ook niets aan want dat is de Waterpoort…

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 08 jun 2021, 19:39

Een poort is een poort... :D
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 08 jun 2021, 19:40

Leeuwarden schreef:Nee, dat is Sneek, maar daar heb je ook niets aan want dat is de Waterpoort…

Een slotgrachtpoort :mrgreen:
PappaLeo

satefan

Berichtdoor satefan » di 08 jun 2021, 20:58

pappaleo schreef:
Leeuwarden schreef:Nee, dat is Sneek, maar daar heb je ook niets aan want dat is de Waterpoort…

Een slotgrachtpoort :mrgreen:

Enige juiste om te doen met een poort...

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 08 jun 2021, 21:11

Ontwaar ik hier een vorm van radicalisering? Een poortkokervisie als gevolg van dogmatische denkbeelden? :mrgreen:
PappaLeo

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » di 08 jun 2021, 21:14

Vreselijk…

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 08 jun 2021, 21:47

Toch knap hoe jullie er zonder Gerhard in slagen om een topic in een paar uur te laten ontsporen...

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » di 08 jun 2021, 21:51

Het begon met passief filteren op 100 Hz... Daarna ben ik de draad kwijtgeraakt...

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 08 jun 2021, 21:59

Kijk eens in de poort, misschien ligt ie daar :mrgreen:
PappaLeo

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » di 08 jun 2021, 23:36

Ik ben het ook steeds kwijt :(
shit draadje vergeten :oops:

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 09 jun 2021, 17:58

ray5150 schreef:Toch knap hoe jullie er zonder Gerhard in slagen om een topic in een paar uur te laten ontsporen...

:lagge:
'Een leegte hoeft niet altijd gevuld'

marcovandoorn

Berichtdoor marcovandoorn » wo 09 jun 2021, 18:27

Hallo, dank voor jullie reacties, tips en links, in het speciaal voor de uitgebreide reactie van Stefan. Hierbij enkele foto's:

20210607_194659_copy_800x600.jpeg

20210607_194723_copy_600x800.jpeg

20210607_194750_copy_600x800.jpeg

20210607_194738_copy_800x600.jpeg

Passief filteren van elektrostaat kan vast, maar ik zie de meerwaarde daar niet zo van in, het is in ieder geval minder flexibel om even snel een filter aan te passen. Tenzij de audiokwaliteit er op vooruit gaat, maar daar ben ik niet direct van overtuigd.

Een ander probleem wat ik momenteel ondervind is dat de woofers bij inschakelen van de twee verschillende versterkers een plop geluid geven. Op de minidsp zie ik bij het inschakelen van de HK680 geintegreerde versterker kort een signaal opkomen. Dit veroorzaakt een flinke uitslag in de woofer. Ik vraag mij af wat hier de verklaring voor is: mijn indruk is dat de HK680 voorversterker, die ik met een schakelaar los kan koppelen van de eindversterker zodat ik er een MiniDSP tussen kan plaatsen, bij inschakelen deze piek maakt, wat doorgegeven wordt via de Denon geintegreerde versterker, die via zijn AUX-ingang op de uitgang van de MiniDSP is aangesloten, op reageert. Op de uitgang van de MiniDSP is dus ook de eindversterker van de HK680 aangesioten, met daar de esl panelen op. Hopelijk heb ik het zo duidelijk verwoord. De plop is er niet als ik eerst de HK680 aanzet, en even later de Denon.

Schematische voorstelling:

HK680 voorversterker => MiniDSP => HK680 eindversterker => elektrostaat
MiniDSP => Denon voor / eindversterker => woofer
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”