bass management

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief

Re: bass management

Berichtdoor jeroen_d » wo 17 feb 2021, 17:41

Ja, lijkt me wel te doen. Als het niet mijn set is dan moet het natuurlijk voorbereid zijn ook qua kabels op de afmetingen van de ruimte. Leukst is natuurlijk als we een echt array neerzetten, dus 2 tot 4 subs op de korte wanden van de ruimte tegenover elkaar, op een stellage. Dan is er op meer plekken te genieten dan vooral op een specifiek ingeregeld luisterplek.

Als we minder ambitieus zijn en een niet al te grote luisterruimte hiervoor kiezen, totaal 4 subs met 2 subs op de korte wanden zetten, ieder op 25% van de zijwand symmetrisch opgesteld, dan maken we een opstelling zoals ook mogelijk met de DBA oplossing van Teufel (https://blog.teufelaudio.com/double-bass-arrays/). Gewoon met de subs op de grond. Moet ook aardig kunnen lukken dan en op meer plekken goed te krijgen dan een specifieke luisterplek.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

motoindo

Berichtdoor motoindo » ma 22 feb 2021, 20:29

Petje af Jeroen, goed bezig 8)

Je verhaal doet mij denken aan het gebruik van een active bass trap die al het laag opvreet wat hij tegenkomt en daardoor reflecties voorkomt. Voordeel van een dergelijke constructie zou kunnen zijn dat het analoog blijft zonder noodzaak van een delay of dsp, geen inregeling behoeft en geen signaal nodig heeft. Door het microfoonsignaal in tegenfase in de servo loop te stoppen moet zoiets wel te maken zijn, truc is denk ik een goede plek te vinden voor de mic. Is wel een weekendje knutselen waard gezien het effect wat een dergelijke setup kan hebben op roommodes. Leuk !

Henkjan, had je dit in mind voor die twee SDX10's ?
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 22 feb 2021, 20:37

motoindo schreef:Henkjan, had je dit in mind voor die twee SDX10's ?
ook :bakkie: maar MFB op die achter dingen lijkt me minder nodig toch?
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

motoindo

Berichtdoor motoindo » zo 28 feb 2021, 12:40

Henkjan schreef:
motoindo schreef:Henkjan, had je dit in mind voor die twee SDX10's ?
ook :bakkie: maar MFB op die achter dingen lijkt me minder nodig toch?

Je bent toch al een actief systeem aan het bouwen om het binnenkomende mic signaal mee op te vreten, dus een eindtrap, low pass, invertor, mic pre etc heb je al. Als je er dan een servo van maakt neemt de nauwkeurigheid en daarmee de efficiëntie alleen maar verder toe. Maar as always, proof is in the eating.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”