Zelfbouw "plate amp"

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

jvenema

Zelfbouw "plate amp"

Berichtdoor jvenema » vr 08 jan 2021, 20:24

Heb zelf een eenvoudige en goedkope plate amp gemaakt. Hiervan is een eenvoudig verslag, er wordt verder niet ingegaan op de gebruikte connectoren een ieder heeft hier toch zijn eigen voorkeuren. Het is puur een beetje de basis waarmee men verder zelf aan de slag kan.
Er is verder ook een printje ontworpen en besteld. Ik heb daar nog een aantal van over (6 stuks), voor 1,50 per stuk en postzegel kosten mogen die van eigenaar verwisselen.
Zal verder ook de gerber file toevoegen aan deze post en een basis project van SigmaStudio, zodat de Rotary Encoder knop met RGB LEDs werkt.

Foto8.jpeg

Foto11.jpeg

EDIT: Document bijgewerkt met extra informatie die ook verderop in in draadje te vinden is.

Plate amp-gecomprimeerd.pdf

Gerber_PCB_2020-12-13_13-49-24_2021-01-08_18-11-46.zip

basis.dspproj.7z

EasyEDA.7z
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door jvenema op za 09 jan 2021, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Chocomel

Re: Zelfbouw "plate amp"

Berichtdoor Chocomel » vr 08 jan 2021, 20:54

Leuk idee. Is het aluminium een beetje vlak? Welke voeding gebruik je?

jvenema

Berichtdoor jvenema » vr 08 jan 2021, 21:13

Het aluminium is in mijn beleving vlak, had daar geen problemen mee. Bij boren waarbij de plaat lag op grondvlak van kolomboormachine merkte ik niet dat er ergens een kromming zat.

Voeding is een externe 24V, zoals https://www.audiophonics.fr/en/power-supply/smsl-acdc-switching-power-adapter-100-240v-ac-to-24v-675a-dc-ad18-compatible-p-12130.html

De voeding word met plug aangesloten. Heb gekozen voor een plastic chassisdeel, zodat de ground van de voeding niet aan de alu plaat komt. Dus alleen de signaal ground zit aangesloten via de connectoren aan de alu plaat. Omdat de bracket via tape aan de plaat zit is er via die route geen verbinding. De signal ground en voeding ground is via versterker board wel door verbonden, maar wil dit zelf wel scheiden om een aardlus te voorkomen. Meeste voedings chassisdelen zijn van metaal dus wel even iets om mee op te letten. Misschien is er geen probleem in de praktijk, maar voorkomen is beter dan ....

jvenema

Berichtdoor jvenema » vr 08 jan 2021, 21:28

De ene module heeft twee voedings chassis delen en de andere een. Dus de voeding kan je ook doorlussen in mijn geval. Bij gebruik in tweeweg systeem, zal de hoog sectie veel minder stroom verbruiken. Vaak heeft de tweeter ook nog een hoger rendement en moet je die ook nog redelijk wat dB's verzwakken. Ze raden een voeding aan van 120 a 130 watt bij stereo gebruik, met 6.75A is dit 160 watt en is denk ik voldoende bij dit andere gebruikspatroon. Verder zit op elke print een redelijk flinke Elko om tijdelijke pieken op te vangen.

jvenema

Berichtdoor jvenema » vr 08 jan 2021, 22:13

Was ik nog vergeten te vermelden, de documentatie die bij het versterken bordje te vinden is, is niet correct m.b.t. de pinout van de J2 connector. Het gedrag was niet zoals verwacht en heb met multimeter ook de verbindingen op de print na gemeten en de juiste pinout is volgens mij:
Screenshot 2021-01-08 at 21.48.37.png

Heb zelf twee PH 2.0 10 polige kabel met connector bij audiophonics meebesteld. De plug past direct in de J2 connector. Heb er 3 kabels uitgehaald en de overige 7 draden in volgorde op de print gesoldeerd.
https://www.audiophonics.fr/en/ph-wires-20mm/ph-20mm-ribbon-cable-10-poles-female-connector-to-bare-wires-15cm-unit-p-12884.html

Je kan
https://www.audiophonics.fr/en/ph-wires-20mm/ph-20mm-female-female-cable-6-poles-2-connectors-50cm-unit-p-13697.html
gebruiken en doormidden knippen. Die past in de J4 connector voor te programmeren. Die is bij mij aangesloten op een 6 polige connector, die op de alu plaat zit en waarmee ik de DSP kan programmeren. Ik gebruik daar de "Cliff FC684206"
https://www.tme.eu/nl/details/fc684206/connectoren-voor-microfoons/cliff/

Op de ontworpen print is er verder een redelijk standaard 10 pins connector gebruikt met twee rijen van 5 pinnen met een steek van 2.54mm. Die wordt gebruikt voor de ingangssignalen en om te kiezen met schakelaar tussen het linker of rechterkanaal van de ingang. De ingangs connectoren zijn zo eerst te solderen en als de print erin komt, dan kan de plug zo in de 10 pins connector op de print.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

jvenema

Berichtdoor jvenema » za 09 jan 2021, 14:48

Merkte dat ik toch wat relevantie info vergeten was, die staat dan wel ergens anders in het draadje, maar heb het PDF document van de begin post bijgewerkt, zodat deze info ook hierin staat.

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”