Master Blaster Micro luidsprekers ( Ayxs U88/Duran Audio)

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

exorcism

Master Blaster Micro luidsprekers ( Ayxs U88/Duran Audio)

Berichtdoor exorcism » do 10 dec 2020, 9:36

Hallo ,

Ik heb van de week een nette set Master blaser micro's ( zelfde als de ayxs U88 ) aangeschaft .
En ze spelen prima , alleen bij het uitzetten komt er een luide Plop door de woofer , dit lijkt mij DC wat achterblijft en door de speakers
afgevoerd wordt , dat lijkt mij niet goed te zijn voor de speakers , ik had een bedacht om schakelaar tussen de versterker en speaker te zetten .
Er zit een ingebouwde inschakelvertraging in origineel van axys/duran audio deze werkt prima duurt +- 15 seconden voordat de speakers beginnen te spelen . maar bij uitzetten ben ik bang dat de DC de tweeter en mid range slopen na verloop van tijd .
Hoe kan ik dit het beste oplossen ? ik heb de versterkers nog niet open gehad en ga dit vanavond eve bekijken .
IK hoorde ook iets over Elco's die bijna op zijn dat die dat kunnen veroorzaken ?
Mvg Bijlsma

ds23man
Ook commercieel actief

Re: Master Blaster Micro luidsprekers ( Ayxs U88/Duran Audio)

Berichtdoor ds23man » do 10 dec 2020, 9:46

Ik heb jaren met master blaster/ axys gewerkt. Die plop is normaal en hoef je je geen zorgen over te maken. Zo'n dikke pa woofer kan wel tegen een stootje.
Fusion Filterdesign

exorcism

Berichtdoor exorcism » do 10 dec 2020, 10:30

Maar de midrange en tweeters ook ? ik heb namelijk al 1 mid range stuk (al een paar maanden) maar ik kan nog geen goeie vervanger vinden , 5 inch 8 ohm driver +- 150hz-6000hz 150 watt ongeveer ? inbouwgat is 120mm

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 10 dec 2020, 10:52

Welkom Bijlsma!

is t actief gefilterd, of zit er een passief filter in?
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 10 dec 2020, 13:20

Zo even uit mijn hoofd 2 weg actief met scheiding mid naar hoog passief. Volgens mij is die mid een RCF.
Fusion Filterdesign

exorcism

Berichtdoor exorcism » do 10 dec 2020, 13:55

Hierbij een foto van de speaker , zal als ik thuis kom fotos maken van de binnenkant .
Mijn idee om relays of schakelaars tussen de drivers te zetten is een amateurische oplossing maar behoudt de tweeters/midrange wel denk ik . De woofer ben ik ook niet zo.bang voor .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 10 dec 2020, 14:32

Oei, dat is wel een hele oude versie. Antiek! Zou niet weten wat dat voor mids zijn.
Fusion Filterdesign

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 10 dec 2020, 16:48

ds23man schreef:Zo even uit mijn hoofd 2 weg actief met scheiding mid naar hoog passief.
als dat zo is, dan is de tweet toch al met een C beschermd tegen DC
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

exorcism

Berichtdoor exorcism » do 10 dec 2020, 18:14

Hoop dat jullie hier wst aan hebben , elco staan niet bol en alles lijkt origineel , wat kan ik doormeten ? Heb de multimeter klaar liggen

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » vr 11 dec 2020, 9:29

Het helpt als je het schema hebt. Wie weet kan de fabrikant je daaraan helpen.

Als eerst kan je meten of de voedingsspanningen naar verwachting zijn. Daarna zou je de ingangen van de eindversterkers kort kunnen sluiten en kijken of de plop dan weg is. Dan weet je of het de eindversterker is of het actieve filter.

Lukraak de kleine elco's vervangen kan ook.

Mtraxx
Ook commercieel actief

Berichtdoor Mtraxx » vr 11 dec 2020, 10:03

ds23man schreef:Oei, dat is wel een hele oude versie. Antiek! Zou niet weten wat dat voor mids zijn.

Zaten in die Ayxs niet de Audax PR170M0 of die TPX variant? en hoog driver/hoorn was volgens mij een Beyma CP350 met een TD245 horn.

exorcism

Berichtdoor exorcism » vr 11 dec 2020, 11:35

Dit is de andere , die is eens lekker warm geweest . Kan je zon transistor doormeten op werking ?

Of ik bouw de speakers om naar passive , ik heb nog een oude bose 1801 monster versterker staan
Dan zou ik een goed filter schema moeten opzoeken , een 3 weg filter erin en klaar ? .de bose 1801 is gereviseerd en zit dc beveiliging in gebouwd

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » vr 11 dec 2020, 12:45

De componenten in TO-220-behuizing zijn dubbele dioden. Op hun behuizingen staat een klein schema hoe de dioden aangesloten zitten. De buitenste twee punten van dit schema komen overeen met de fysieke pootjes, het middelste punt met de tab waar de bout doorheen zit.

Met de multimeter op de diodestand kan je kijken of ze nog heel zijn. Meet je iets raars, dan soldeer je de onderdelen uit de print en meet je opnieuw. Wat je ook kan doen, is om de spanning te meten over beide goudkleurige elco's afzonderlijk. Als je dezelfde spanning meet van pakweg 70 Vdc, kan je ervan uitgaan dat deze dioden nog goed zijn.

Bij een versterker die wel werkt, maar inschakelknallen geeft, verdenk ik eerder de kleine elco's.

Het lijkt me zonde om de oude versterkers eruit te halen en andere versterkers te gebruiken. Als ik je beschrijving hoor, zijn de oude versterkers namelijk niet echt kapot. Daarnaast zijn ze zodanig opgebouwd dat ze goed te repareren zijn. Zomaar een drieweg filter erin zetten werkt helaas niet, dat filter moet afgestemd zijn op de luidsprekers.

exorcism

Berichtdoor exorcism » vr 11 dec 2020, 16:49

Hey , Bij het inschakelen geen geluid , starten mooi rustig op met een lichte 50hz brom erdoor , dat neem ik voor lief .
maar bij het uitzetten is het echt 'PANG' dat lijkt me niet goed voor de tweeters , heb ze uit voorzorg een kleine tuimel schakelaar ertussen gedaan
dat die de klap niet opvangen .,
Gister voor lange periode muziek aan gehad en linker versterker die maakt iets herrie , weet niet hoe ik dit moet uitleggen een beetje zoals
geruis in de tweeter , dat heeft de andere totaal niet . ik ga denk ik maar langzaam aan alle elco's vervangen , die diode zal ik straks even doormeten . Alvast bedankt voor alle hulp !
Heb bij Soundprojects (importeur) een schema gevraagd .

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 11 dec 2020, 17:00

Een totale revisie is wel op zijn plaats gezien de leeftijd ( 30 jaar). Een importeur is er nooit geweest, master blaster was het eerste bedrijfsnaam van Gerrit Duran ( ik ken hem persoonlijk). Later is dat Axys geworden en door de overname van JBL Pro/Harman bestaat het gewoon niet meer.

Adresje:

https://thatsaudio.nl/axys/reparatie-axys/
Fusion Filterdesign

exorcism

Berichtdoor exorcism » vr 11 dec 2020, 19:10

Bedankt ! ik heb contact met hem opgenomen .
Ja ik wil ze weer fris / klaar hebben voor de komende 30 jaar want ze klinken lekker in mijn luister kamer .
Heb al zoveel speakers gehad ook audiofiele Tannoy M1000's , die zijn veel te eerlijk , alleen mooie muziek klinkt daar ook echt mooi op .
maar toch dit heeft iets rauw's , vooral met mijn muziek smaak
hardrock / deathmetal / film muziek etc klinken ze gewoon erg goed . heb ook nog een set B&O Penta staan die ook prima spelen .
Maar die komen niet zo laag als deze 18 inch woofer's .

exorcism

Berichtdoor exorcism » vr 11 dec 2020, 22:56

Even op terug te komen , ik heb alle cap's nagemeten die waren 10uF die zaten allemaal rond 13,2 en 13,8 en een paar van 47uF waren rond 55uF is dit acceptable ?
Heb ook 2 koude solderingen weer goed gemaakt en ook was een massa oogje het moertje verloren door trillingen ?
volgens mij is nu de ruis weg van de linker luidspreker :)
dus dat is mooi nieuws , nu nog eens wachten op antwoord van that's audio over revisie van de eindtrap/versterker .

EDIT : helaas niet na +- 1 uur weer een lichte ruis van de linker speaker .
https://www.popschoolmaastricht.nl/coll ... k_ruis.php

zoals 'kraakstoring' is precies het geluid .

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 12 dec 2020, 0:17

Veel van de oudere elco's hebben een tolerantie +/- 10 % en sommige ook wel +/- 20 %.
Zo heel vreemd zijn die afwijkende waardes dus niet.

Jammer dat er niet wat koelmateriaal is gebruikt bij die dubbeldioden, zo te zien is het daar aardig warm geweest.
Dat is natuurlijk wel iets dat met wat kunst en vliegwerk zelf netjes op te lossen tegen beschaafde kosten.

koenjer

Berichtdoor koenjer » ma 14 dec 2020, 15:57

Ik heb eens zo'n setje AXYS T89 en B86 extern versterkt met speaker controller.
Dan wordt het ineens toch echt een stuk beter hoor, zeker voor live werk.
Die ingebouwde versterkers drukken er maximaal een keer 160-180 watt uit.
In die subjes op brug dus max 350 watt en dat is op een 18 inch echt niet voldoende meer naar de huidige maatstaven.
Nou snap ik dat dit voor huiskamer gebruik niet echt nodig is, maar die ingebouwde elektronica is ondertussen wel redelijk passe :(
Je zou ze voor de aardigheid eens met zo'n fusion plateamp moeten aansturen.....

exorcism

Berichtdoor exorcism » ma 14 dec 2020, 20:03

Hey ,

Ik heb een oudere bose 1801 staan , die is ook aardig sterk ding weegt bijna 40kg :)
Ik zou wel een passief filter willen maken voor deze , het is inderdaad voor een mancave dus de set komt niet meer buiten te spelen .
EN ik hou van laag dus iets meer aanwezig vindt ik prettig dat de tweeter een beetje kalmer/stiller wordt . heb geen eqaulizer of iets ertussen ze zitten met XLR rechtstreeks op mijn PC op een music fidality DAC M1 .
Kan ik een 3 weg Beyma filter gebruiken bijvoorbeeld ? de midden toners ga ik vervangen voor 4 werkende exemplaren want nu spelen maar 2 van de 4 . de rolloff etc heb ik geen verstand van , ik kan ook nergens info vinden over dit type helaas ,
De engineer van Sound Projects had geen schema's meer van dit type helaas , en van die andere ayxs reparatie nog niets gehoord helaas .
De versterkers behouden kan nartuurlijk ook , maar na 35 jaar is er heel wat beter spul te krijgen dat snap ik .
https://www.speakerland.nl/apparatuur/h ... ex-fa-503/
vindt ik iets te gek kwa prijs :-$

Edit : er zit nartuurlijk al een mid/hoog filter in , ik hoef alleen een laag filter te kopen ?

Edit 2 :

Contact gehad met axys speaker repair Thats Audio .
We gaan de versterkers reviseren , dat zijn deze speakers wel waard , en dan kunnen ze weer een hele tijd mee .
En hij kon misschien aan 2 recone setjes komen voor de mid range speakers dat zou helemaal geweldig wezen ! :kwijl:

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » di 15 dec 2020, 9:01

exorcism schreef:Kan ik een 3 weg Beyma filter gebruiken bijvoorbeeld ? de midden toners ga ik vervangen voor 4 werkende exemplaren want nu spelen maar 2 van de 4 . de rolloff etc heb ik geen verstand van

Helaas kan je geen kant-en-klare filters gebruiken. Het filter moet op maat zijn gemaakt voor de gebruikte luidsprekers en kast. Je zal het filter dus zelf moeten ontwerpen aan de hand van metingen en simulaties.

exorcism schreef:De versterkers behouden kan nartuurlijk ook , maar na 35 jaar is er heel wat beter spul te krijgen dat snap ik .

Je kan hier onderscheid maken tussen de versterkers en de filters / processor. Oude versterkers zijn prima, als ze nog of weer werken zoals ze oorspronkelijk zijn gemaakt. Qua filtering heb je met een DSP nu meer mogelijkheden. Het belangrijkste is dat de filters zijn afgestemd op de luidsprekers en dat is bij de originele elektronica het geval.

exorcism schreef:Edit : er zit nartuurlijk al een mid/hoog filter in , ik hoef alleen een laag filter te kopen ?

Ja, maar houd er rekening mee dat het mid-hoog-filter best zodanig ontworpen kan zijn, dat hij gebruikt dient te worden in combinatie met een (vast ingestelde) equalizer die in de rest van de oorspronkelijke elektronica is ingebouwd. Die equalizercurve zul je dan moeten nabootsen.

exorcism schreef:Contact gehad met axys speaker repair Thats Audio .
We gaan de versterkers reviseren , dat zijn deze speakers wel waard , en dan kunnen ze weer een hele tijd mee .
En hij kon misschien aan 2 recone setjes komen voor de mid range speakers dat zou helemaal geweldig wezen ! :kwijl:

Dan kunnen ze weer even vooruit!

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”