Analoge MFB/servobass systemen

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

SSassen

Re: Fusion MFB/servobass controler

Berichtdoor SSassen » wo 18 nov 2020, 18:52

Eens met Jeroen, maar als we een stap terug nemen om naar het totaalplaatje te kijken is duidelijk waar de schoen wringt: het gebrek aan vergelijkingsmateriaal. Feitelijk wil je twee identieke subwoofers met elkaar vergelijken, alletwee uitgevoerd met woofer type X, maar een subwoofer met MFB, de andere zonder.
Mediocre is not my middle name.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 18 nov 2020, 18:55

SSassen schreef:Eens met Jeroen, maar als we een stap terug nemen om naar het totaalplaatje te kijken is duidelijk waar de schoen wringt: het gebrek aan vergelijkingsmateriaal. Feitelijk wil je twee identieke subwoofers met elkaar vergelijken, alletwee uitgevoerd met woofer type X, maar een subwoofer met MFB, de andere zonder.
@Joram, dat moet lukken toch? alleen is t kassie van jou SDX12 iets groter dan die ik heb meen ik?
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 18 nov 2020, 19:04

Ik wil anders ook wel kandidaat zijn, heb vier stuks 18” Dayton RSS460 liggen en twee stuks 15” STS350.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 18 nov 2020, 19:39

Hoe groter de woofer, hoe minder MFB je gaat opleveren. Een goedkope woofer met slappe conus gaat niet werken. Een mooie dure woofer met stijve conus en goede motor heeft van zichzelf al lekker kleine uitslag en weinig vervorming.

Op ons S1 model met de dure 15" AT zie ik het nut van MFB totaal niet in.
Maar voor 2 10" woofers in een sub van kleine behuizing heeft het zeer veel nut. Dat vergelijk heb ik natuurlijk zelf ook gedaan, met en zonder MFB. Met MFB klinkt veel sneller en gaat veel beter samen met de open baffles. Echter, onze kleine sub met 2 stuks 8" speelt al heel mooi zo. MFB zal hem voor veel klanten te duur maken, terwijl inregelen op de ruimte met DSP een veel belangrijker factor is voor het eindresultaat.

Dus, MFB is heel mooi, maar alleen voor de mensen die het maximale eruit willen halen, anders is het de prijs niet waard.

-edit- en natuurlijk voor zelfbouwers!!!
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 18 nov 2020, 19:49

Ik heb geen idee wat het prijsverschil is bij de subwoofers die jullie verkopen Jeroen, bieden jullie hetzelfde model subwoofer aan met en zonder MFB optie?

jvenema

Berichtdoor jvenema » wo 18 nov 2020, 20:06

Hoe groot is zijn die clingon dingen. Er zitten ventilatie gaten in de conus onder de dustgap van mijn wavecor drivers, zie ook tekening. Als die gaten groot genoeg en de clinon klein genoeg dan zou je eventueel met wat pielen een C3 midden onder de dustcap kunnen krijgen.
Schermafbeelding 2020-11-18 om 20.02.36.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 18 nov 2020, 20:14

Ik heb bij de alu Dayton subs de alu stofkap relatief makkelijk eraf kunnen krijgen met een heteluchtfohn en een zuignap op de stofkap, vervolgens kan je overal makkelijk bij. Lijmresidu was te verwijderen met thinner, terug lijmen heb ik gedaan met zwarte TEC 7 kit en daarna heb ik met een wattenstaafje en wat wasbenzine de lijmnaad perfect afgewerkt.

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 18 nov 2020, 20:15

jvenema schreef:Hoe groot is zijn die clingon dingen. Er zitten ventilatie gaten in de conus onder de dustgap van mijn wavecor drivers, zie ook tekening. Als die gaten groot genoeg en de clinon klein genoeg dan zou je eventueel met wat pielen een C3 midden onder de dustcap kunnen krijgen.
Schermafbeelding 2020-11-18 om 20.02.36.png

Ga jij twee stuks impuls gecompenseerd inzetten?

jvenema

Berichtdoor jvenema » wo 18 nov 2020, 20:27

Ik heb twee wavecor drivers en twee BMR56 en ook twee UcD modules uit een DFR 9000. Idee was om daar een actief tweeweg systeem van te maken. Aangezien er toch het nodige aan elektronica geputst moet worden en ik het EVE bordje langs zag komen, dacht ik dat het misschien een optie was om dat toe te voegen.

Bedoeling was om relatief laag te crossen naar de BMR56, omdat dan de golflengte groot is en de twee drivers zich meer als een gedragen. Qua Xmax en diameter van de BMR56 en de SPL van de wavecor zou je dan rond 300-400Hz kunnen crossen. Echter als ik naar de vervorming kijk in de meting van de BMR56, dan denk ik dat inzetten vanaf 800Hz beter is. Die 800Hz is voor de wavecor geen issue. Verder omhoog doet de BMR56 het niet zo verkeerd, ook afstraal gedrag is oke.

Het is dus een projectje van allerlei spullen die op de plank liggen en wat meer op de plank leggen kan dus altijd :sure:

SSassen

Berichtdoor SSassen » wo 18 nov 2020, 20:32

jvenema schreef:... wat meer op de plank leggen kan dus altijd :sure:

Dit is exact het probleem waar ik regelmatig mee worstel! :rofl:

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 18 nov 2020, 22:02

Henkjan schreef:
SSassen schreef:Eens met Jeroen, maar als we een stap terug nemen om naar het totaalplaatje te kijken is duidelijk waar de schoen wringt: het gebrek aan vergelijkingsmateriaal. Feitelijk wil je twee identieke subwoofers met elkaar vergelijken, alletwee uitgevoerd met woofer type X, maar een subwoofer met MFB, de andere zonder.
@Joram, dat moet lukken toch? alleen is t kassie van jou SDX12 iets groter dan die ik heb meen ik?

Uhm ja maar ik heb net een MFB setje bij Chris gevraagd, ik zocht alleen nog een plate amp van minder dan de 1500W die ik nu heb liggen :rofl:
Het zit er nog niet in iig HJ.
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

Seed7

Berichtdoor Seed7 » vr 20 nov 2020, 8:22

jeroen_d schreef:
Daarnaast merk ik dat de markt bepaald niet storm loopt voor MFB toegepast op grote woofers.

Gedachtenspelletje:

Stel je hebt een versterker met 1% vervorming aan een luidspreker met 40% vervorming.
Stel je hebt ook een versterker met 0,1% vervorming aan een luidspreker met 40% vervorming.
Hoe zinvol is investeren in de versterker in deze situatie?

Gelijksoortig, een subwoofer met 1% vervorming in een akoestiek met 40% vervorming?
Hoe zit het met vervorming, harmonischen, bij luidsprekers? Hoe lager de frequentie hoe meer de % vervorming. Hoe kleiner de luidspreker hoe eerder in het F-bereik de ellende begint. Bij een 13cm 2-weg misschien al wel bij 500Hz @85dB en bij 200Hz zit je al bij de 1%.
Hoe zit het met vervorming, harmonischen, bij luidsprekers? Zwart wit gesteld, het zelfde als bij de luidspreker. Hoe lager de frequentie hoe hoger de vervorming. Hoe kleiner de ruimte hoe eerde de ellende begint. Het grote verschil met de luidspreker is dat de vervorming hier veel hoger ligt.
Hoe zinvol is investeren in de subwoofer in deze situatie?

Cheers. (ik vindt de kwaliteit van het Cloverfield 10Hz gestommel maar moeilijk te vergelijken op twee subwoofers ;) )

motoindo

Berichtdoor motoindo » vr 20 nov 2020, 11:12

Shadow schreef:Uhm ja maar ik heb net een MFB setje bij Chris gevraagd, ik zocht alleen nog een plate amp van minder dan de 1500W die ik nu heb liggen :rofl: Het zit er nog niet in iig HJ.

Heb mij wild gezocht naar plaatjes van de VC aanhechting bij de SDX12 om te zien of er voldoende plek is om verticaal een ClingOn tegenaan te zetten maar kan ze niet meer vinden.
/*update, hier de situatie bij een sdx10
SDX10.5.jpg
zoiets dus */
Zie jij kans er even een plaatje van te schieten en hier neer te zetten ? Verder misschien even door in een aparte thread om hier de fusion focus te bewaren 8) Ben bezig mijn labje op te ruimen, beetje een bende na 4 weken uit de running te zijn geweest.

Seed7 schreef:Gedachtenspelletje:

Stel je hebt een versterker met 1% vervorming aan een luidspreker met 40% vervorming.
Stel je hebt ook een versterker met 0,1% vervorming aan een luidspreker met 40% vervorming.
Hoe zinvol is investeren in de versterker in deze situatie?

Zie hier de reden waarom meneer Putzeys in de speakers gestapt is, daar valt nog winst voor de komma te behalen ipv het geneuzel drie nullen achter de komma :hide:

Seed7 schreef:Gelijksoortig, een subwoofer met 1% vervorming in een akoestiek met 40% vervorming?

Tja, room modes, das een vak apart

Seed7 schreef:Hoe zit het met vervorming, harmonischen, bij luidsprekers? Hoe lager de frequentie hoe meer de % vervorming. Hoe kleiner de luidspreker hoe eerder in het F-bereik de ellende begint. Bij een 13cm 2-weg misschien al wel bij 500Hz @85dB en bij 200Hz zit je al bij de 1%. Hoe zit het met vervorming, harmonischen, bij luidsprekers? Zwart wit gesteld, hetzelfde als bij de luidspreker.Hoe lager de frequentie hoe hoger de vervorming. Hoe kleiner de ruimte hoe eerder de ellende begint. Het grote verschil met de luidspreker is dat de vervorming hier veel hoger ligt. Hoe zinvol is investeren in de subwoofer in deze situatie?

Weet niet of ik je helemaal begrijp hier - Laag in een passief systeem zonder servo ja, hoe kleiner hoe meer afwijkingen, met servo is het omgekeerd, daar veroorzaakt breakup rommel in de bovenkant van de loop.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

Seed7

Berichtdoor Seed7 » vr 20 nov 2020, 13:27

motoindo schreef:
Seed7 schreef:Gelijksoortig, een subwoofer met 1% vervorming in een akoestiek met 40% vervorming?

Tja, room modes, das een vak apart

en er is nog meer dan alleen roommodes. Iedere verandering van frequentie, amplitude, fase verhouding is in feite vervorming van het originele signaal. Maar gelukkig zijn onze hersenen wat gewend.

motoindo schreef:
Seed7 schreef:Hoe zit het met vervorming, harmonischen, bij luidsprekers? Hoe lager de frequentie hoe meer de % vervorming. Hoe kleiner de luidspreker hoe eerder in het F-bereik de ellende begint. Bij een 13cm 2-weg misschien al wel bij 500Hz @85dB en bij 200Hz zit je al bij de 1%. Hoe zit het met vervorming, harmonischen, bij luidsprekers? Zwart wit gesteld, hetzelfde als bij de luidspreker.Hoe lager de frequentie hoe hoger de vervorming. Hoe kleiner de ruimte hoe eerder de ellende begint. Het grote verschil met de luidspreker is dat de vervorming hier veel hoger ligt. Hoe zinvol is investeren in de subwoofer in deze situatie?

Weet niet of ik je helemaal begrijp hier - Laag in een passief systeem zonder servo ja, hoe kleiner hoe meer afwijkingen, met servo is het omgekeerd, daar veroorzaakt breakup rommel in de bovenkant van de loop.

Da's logisch dat het onbegrijpelijk is. Ik heb twee maal "Hoe zit het met vervorming, harmonischen, bij luidsprekers?" geschreven. De tweede keer had het "Hoe zit het met vervorming, harmonischen, bij luisterruimtes?" moeten zijn.

Cheers.

Fedde

Berichtdoor Fedde » zo 22 nov 2020, 16:21

jeroen_d schreef:Hoe groter de woofer, hoe minder MFB je gaat opleveren. Een goedkope woofer met slappe conus gaat niet werken. Een mooie dure woofer met stijve conus en goede motor heeft van zichzelf al lekker kleine uitslag en weinig vervorming.

Op ons S1 model met de dure 15" AT zie ik het nut van MFB totaal niet in.
Maar voor 2 10" woofers in een sub van kleine behuizing heeft het zeer veel nut. Dat vergelijk heb ik natuurlijk zelf ook gedaan, met en zonder MFB. Met MFB klinkt veel sneller en gaat veel beter samen met de open baffles. Echter, onze kleine sub met 2 stuks 8" speelt al heel mooi zo. MFB zal hem voor veel klanten te duur maken, terwijl inregelen op de ruimte met DSP een veel belangrijker factor is voor het eindresultaat.

Dus, MFB is heel mooi, maar alleen voor de mensen die het maximale eruit willen halen, anders is het de prijs niet waard.

-edit- en natuurlijk voor zelfbouwers!!!

Zou stroomstoring nog wel zinvol zijn bij de 15" AT? Wat zou een serie weerstand doen en wat is een redelijke waarde hiervoor?
http://www.fedde.nu, gainclone, non-os DAC and open baffle audio projects...

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 22 nov 2020, 18:00

Stroomsturing moet je niet doen voor woofers zonder MFB. Onnodig serieweerstanden ervoor zetten ook niet. N.B. bij stroomsturing met MFB stuur je nog steeds aan met een spanningsgestuurde versterker en hoge dempingsfactor.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 22 nov 2020, 18:35

jeroen_d schreef:Stroomsturing moet je niet doen voor woofers zonder MFB. Onnodig serieweerstanden ervoor zetten ook niet. N.B. bij stroomsturing met MFB stuur je nog steeds aan met een spanningsgestuurde versterker en hoge dempingsfactor.

??? Wat bedoel je hier nu mee? Bij stroomsturing, al dan niet met MFB, stuur je met een stroom sturende versterker! Dat je daarvoor eventueel een omgebouwde spanning sturende versterker gebruikt doet er dan niet toe. Het blijft stroomsturing ZONDER elektrische demping!
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 23 nov 2020, 12:39

Klopt en vanwege ontbreken van elektrische demping verdient het sterk de voorkeur om het in combinatie met MFB te doen.

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » do 26 nov 2020, 16:08

SSassen schreef:Ik heb bij de alu Dayton subs de alu stofkap relatief makkelijk eraf kunnen krijgen met een heteluchtfohn en een zuignap op de stofkap, vervolgens kan je overal makkelijk bij. Lijmresidu was te verwijderen met thinner, terug lijmen heb ik gedaan met zwarte TEC 7 kit en daarna heb ik met een wattenstaafje en wat wasbenzine de lijmnaad perfect afgewerkt.

Is nu met de nieuwe Dayton's niet meer te doen.

Rob

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 26 nov 2020, 16:21

Rob Dingen schreef:
SSassen schreef:Ik heb bij de alu Dayton subs de alu stofkap relatief makkelijk eraf kunnen krijgen met een heteluchtfohn en een zuignap op de stofkap, vervolgens kan je overal makkelijk bij. Lijmresidu was te verwijderen met thinner, terug lijmen heb ik gedaan met zwarte TEC 7 kit en daarna heb ik met een wattenstaafje en wat wasbenzine de lijmnaad perfect afgewerkt.

Is nu met de nieuwe Dayton's niet meer te doen.

Rob

Verklaar je nader Rob, wat is er veranderd, en sinds wanneer?

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » za 28 nov 2020, 9:10

Ze hebben nieuwe lijm en die laat met hitte niet meer los.
Had hem zo heet gestookt dat de rolrand los kwam en de stofkap zat nog muurvast.
Met een Dremel een gat gemaakt en met een tang los moeten trekken.

Rob

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 28 nov 2020, 10:34

Dat is echt jammer. Maar aan de ander kant ook wel te begrijpen met dat alu wat bij de spreekspoel toch wel dik is en veel warmte lekt.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

motoindo

Berichtdoor motoindo » za 28 nov 2020, 15:51

Pjotr schreef:Dat is echt jammer. Maar aan de ander kant ook wel te begrijpen met dat alu wat bij de spreekspoel toch wel dik is en veel warmte lekt.

Dop lekker laten zitten en er van onderen een opnemer tegenaan plakken.

starbass.placement.1.png
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » zo 29 nov 2020, 18:41

motoindo schreef:
Pjotr schreef:Dat is echt jammer. Maar aan de ander kant ook wel te begrijpen met dat alu wat bij de spreekspoel toch wel dik is en veel warmte lekt.

Dop lekker laten zitten en er van onderen een opnemer tegenaan plakken.

starbass.placement.1.png

Dat is zeker een goed alternatief.

Rob

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » ma 30 nov 2020, 13:27

Ik ben bezig met een dual sub met de Dayton RSS210 en een analoge setup.
Doelstelling is tussen de 20dB en 25dB tegenkoppel lus.
Het gaat niet zo heel snel maar ben al een eindje op weg.
Als ik dat klaar heb zal ik hier in een nieuw topic posten wat je nodig hebt met schema's en dergelijke.

Rob

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”