MFB op impulsgecompenseerde woofers

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

RMSAcoustics
Ook commercieel actief

Re: MFB op impulsgecompenseerde woofers

Berichtdoor RMSAcoustics » ma 02 mar 2020, 12:54

Hi Rene,
De uitgang van de stroomversterker is alleen hoogohmig als dat door een meting van de stroom wordt bewerkstelligd,
Het zijn allemaal spanningsversterkers met een stroom tegenkoppellus.
Bij optie 5’ krijgen beide spanningsversterkers het zelfde signaal uit de stroomregelaar en dus heeft de uitgang van de tweede versterker de zelfde spanning als de uitgang van de eerste versterker waar de luidspreker op zit waarvan de stroom gemeten wordt. Dat is dus identiek als wanneer je beide luidsprekers op de zelfde versterkeruitgang zet met de tweede direct aan GND ipv via de stroommeetweerstand.
De spanningsversterkers zijn hier eigenlijk alleen maar een vermogenversterkende draad.
De correctie van de vervorming door eddy currents zit in de uitgang van de stroomregelaar en is dus ook bij beide versterkers gelijk.
En ja, beide opties heb ik vergeleken. In de twee duosubs die ik op de AES meeting heb gedemonstreerd zaten twee UCD700’s van de Hypex PSC2-700 plate amp die ik daarvoor gebruikt had. De nieuwe duosubs heb ik met een eigen plate uitgevoerd met maar een UCD700 en dat gaf het zelfde resultaat.

Wat betreft de koppelingen heb je in principe gelijk dat je alles in een model zou moeten zetten.
Het wordt dan wel een stuk ingewikkelder.
Ik ga er al van uit dat de geregelde driver bij een gesloten feedbacklus in alle gevallen gewoon stilstaat zodra je de andere driver aantikt.
En dan is er dus alleen de akoestische koppeling. In werkelijkheid is de loopgain niet oneindig en zal de geregelde driver iets meebewegen.
Dat zal alleen problemen opleveren als de bandbreedte grensfrequenties van de geregelde driver overeenkomen met de resonantiefrequentie van de tweede driver. Dat is niet gehele hypothetisch. Bijv twee drivers in een kast hebben Fbox30 Hz. Als een driver stilstaat dan kan de andere resoneren op het totale volume van de kast wat de halve stijfheid heeft als de situatie waarbij beide drivers de inhoud van de kast moeten delen. Dat geeft dus een resonantiefrequentie die wortel twee lager is, dus ca 21 Hz en dat ligt dicht bij de grens van veel MFB systemen.
Ik ontwerp de kast meestal zo klein dat Fbox rond 45 tot 50 Hz ligt, dan zit de lagere resonantiefrequentie bij gesloten lus op 30-35 Hz terwijl ik mijn 0 dB doorgang rond de 15 Hz probeer te krijgen. Dan speelt dit probleem niet meer,

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 02 mar 2020, 18:33

Dat zal alleen problemen opleveren als de bandbreedte grensfrequenties van de geregelde driver overeenkomen met de resonantiefrequentie van de tweede driver. Dat is niet gehele hypothetisch. Bijv twee drivers in een kast hebben Fbox30 Hz. Als een driver stilstaat dan kan de andere resoneren op het totale volume van de kast wat de halve stijfheid heeft als de situatie waarbij beide drivers de inhoud van de kast moeten delen. Dat geeft dus een resonantiefrequentie die wortel twee lager is, dus ca 21 Hz en dat ligt dicht bij de grens van veel MFB systemen.
Ik ontwerp de kast meestal zo klein dat Fbox rond 45 tot 50 Hz ligt, dan zit de lagere resonantiefrequentie bij gesloten lus op 30-35 Hz terwijl ik mijn 0 dB doorgang rond de 15 Hz probeer te krijgen. Dan speelt dit probleem niet meer,

Dat zijn inderdaad dingen waar je niet direct aan denk, maar zo uitgelegd is het wel logisch! Als de ene driver door de MFB stil gehouden word, dan ziet de andere driver feitelijk de totale kast inhoud, ipv alleen zijn helft. Dit zijn best nuttige tips voor mensen die met impulse gecorriceerder MFB aan de slag willen.

Rene_Nhz

Berichtdoor Rene_Nhz » wo 04 mar 2020, 22:41

Je kunt makkelijk zelf proberen of de correctie van de vervorming door eddy currents inderdaad wordt gekopieerd. Ik heb het gedaan met 2 woofers, Reckhorn D165 los op tafel. Metingen zijn gedaan met bijgeplakte Murata. De master woofer is via een 27 Ohm weerstand aangesloten, komt overeen met stroomsturing. De slave is via een spanningsversterker aangesloten op de master (verzwakt).

Zo ziet de Reckhorn eruit direct aangestuurd met spanning:
Reckhorn I D165 spanning vol op 71.png

En zo als je het direct aanstuurt met stroom:
Reckhorn I D165 stroom vol op 94.png

En zo als slave met spanningsversterker die gekoppeld is met een andere Reckhorn die als master dient en met stroom wordt aangestuurd.
Reckhorn slave I op master II stroom vol op 94.png
Grappig.

Groet,

Rene
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

motoindo

Berichtdoor motoindo » do 05 mar 2020, 12:44

Rene_Nhz schreef:Grappig.

reckhorn.current.test.rene_nhz.png

Lees ik nu verkeerd of neemt de vervorming toe ipv af ???? :shock:
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

Rene_Nhz

Berichtdoor Rene_Nhz » do 05 mar 2020, 13:15

Om de vervorming te vergelijken moet je de response ook gelijk maken. De response verandert nogal tussen spanning of stroom sturing. Het ging er in bovenstaande om dat in slave mode de woofer hetzelfde doet. Wat het effect van MFB en akoustische koppeling is, is uiteraard niet aangetoond.

RMSAcoustics
Ook commercieel actief

Berichtdoor RMSAcoustics » do 05 mar 2020, 16:57

Mooi.
Ik heb nav de vragen ook niet stil gezeten en het paper uitgebreid met zowel een LT Spice gemodelleerde simulatie om de effecten op de Q incl akoestische koppeling te berekenen en met metingen om zowel de berekende Q waarden te verifiëren als de heilzame effecten van stroomsturing voor zowel master als slave driver te bepalen.
Louter goed nieuws. Ten eerste voor diegenen die een extra draad te veel vinden, optie 4b is ook gewoon prima.
Ten tweede is de vervorming van de slave net zo verlaagd als van de master, zoals Rene ook laat zien.
Dus eigenlijk is optie 5b alleen nodig bij twee 4 ohm drivers de versterker dat een beetje gortig vindt.
Op mijn website kan je het gebruikte LTSpice model downloaden (zie: https://rmsacoustics.nl/audiodesign.html) Omdat het me daarmee om de een of andere reden niet goed lukte de drivers parallel te zetten (Ik denk vanwege de manier waarop de akoestische koppeling in het model zit) hou ik me aanbevolen als iemand het wel lukt.
Ik had liever een mechanische simulator als Simulink of 20sym gebruikt maar die heb ik helaas niet meer.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 05 mar 2020, 20:41

Ja, forse subwoofers van 8 ohm zie je niet vaak. Meeste is i.d.d. 4 ohm. Wat betreft simuleren van 2 woofers in 1 volume: Dan maar gewoon een mechanisch - akoestisch modelletje in Spice? Mechanische elementen vertalen naar spoelen en condensatoren is m.i. een (on)hebbelijkheid van vonkentrekkers, wat Thiele en Small uiteindelijk waren :D

Ik vraag mij trouwens wel af of impuls compensatie nog wel zoveel zin heeft met MFB indien je de bewegende kast ontkoppeld van de ondergrond. De sensor meet t.o.v. zijn eigen inertie en is daarmee niet afhankelijk van verdere onderdelen. Dus de vervorming reduceren van de versnelling van de conus reduceert automatisch niet alleen de vervorming ten gevolge van de reactiekracht maar ook de vervorming van de reactiekracht zelf opgewekt door de speaker.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » do 05 mar 2020, 21:10

Rene_Nhz schreef:Om de vervorming te vergelijken moet je de response ook gelijk maken. De response verandert nogal tussen spanning of stroom sturing. Het ging er in bovenstaande om dat in slave mode de woofer hetzelfde doet. Wat het effect van MFB en akoustische koppeling is, is uiteraard niet aangetoond.

René, is een mooie test die aantoont dat bij spanningssturing van de slave de response en de vervorming van de slave (zonder MFBopnemer) (vrijwel) gelijk is aan die van de master (met DFB) opnemer. =D>
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » do 05 mar 2020, 21:19

Pjotr schreef:....Ik vraag mij trouwens wel af of impuls compensatie nog wel zoveel zin heeft met MFB indien je de bewegende kast ontkoppeld van de ondergrond. De sensor meet t.o.v. zijn eigen inertie en is daarmee niet afhankelijk van verdere onderdelen. Dus de vervorming reduceren van de versnelling van de conus reduceert automatisch niet alleen de vervorming ten gevolge van de reactiekracht maar ook de vervorming van de reactiekracht zelf opgewekt door de speaker.

Volgens mij is het zo dat MFB wel compenseert voor de vervorming van de absolute beweging van de konus (tov van de vast omgeving (woonkamer)), maar de kastbeweging blijft dan over, die zonder impulscompensatie niet nul is. Zeker bij een vrij grote baffle telt dat toch op bij vervorming van het totaal (konus + baffle), want dat is toch wat je hoort.

Dat vraagt om een praktijktest om deze theorie te bewijzen. Eeen vergelijking tussen 2 systemen, waarvan 1 met impulsgecompenseerde woofers en 1 zonder. En beide met MFB. Maar dan moet de vervorming volgens mij wel far-field worden gemeten. Ik heb helaas niet de praktijkervaring om te weten of een vervormingsmeting wel/niet altijd nearfield wordt gemeten... Vandaar ook mijn eerdere (zelfde) vraag (zonder antwoord) in dit topic.... :|
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 05 mar 2020, 21:30

Het zal zeker opgaan met een vrij lichte kastje die makkelijk mee rammelt. Maar niet met een substantiële sub van enig gewicht. De versnelling van de conus en de versnelling van de sub verhoudt zich als Ms/M_kast en als de hele kast gelijkmatig heen en weer gaat is alleen het oppervlak ter grootte van Sd bepalend voor de acoustische output t.g.v. de beweging van de kast.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 05 mar 2020, 23:49

RMSAcoustics schreef:...........

Omdat het me daarmee om de een of andere reden niet goed lukte de drivers parallel te zetten (Ik denk vanwege de manier waarop de akoestische koppeling in het model zit) hou ik me aanbevolen als iemand het wel lukt.

Ben even voor je in het archief gedoken. Zoiets dus, naar de regelen van de regeltechniek:

MFB_Model.GIF

Hier is de omzetting van de volume verandering naar drukverandering adiabatisch gedaan. Met een transiënt analyse zie je daarvan gelijk ook de veroorzaakte vervorming. Voor 2 speakers in 1 kast zul je er ook 2 moeten tekenen en dan de resulterende Vd van beide speakers sommeren. Die gebruik je dan om Pd te bepalen die dan voor iedere speaker apart weer een tegenkracht op het membraan oplevert. De responsie aan de hoge kant van break-up en zo, is hier niet geïmplementeerd. Ook Le is niet accuraat zo. Het is meer voor het globale idee en de bepaling van het feedback filter. Dat filter is hier simpel elektrisch gedaan. Dat kan natuurlijk netter met een Laplace functie maar dat wil Spice niet simuleren met een transiënt analyse, dat werkt alleen met een frequentie analyse.

AatV

Berichtdoor AatV » vr 06 mar 2020, 0:11

1997. Dat is wel erg lang geleden. Gedraagt massa, acceleratie en inertie zich nog steeds zo in deze postmoderne wereld?

groet, :mrgreen:
Aat
That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 06 mar 2020, 0:21

AatV schreef:1997. Dat is wel erg lang geleden. Gedraagt massa, acceleratie en inertie zich nog steeds zo in deze postmoderne wereld?

groet, :mrgreen:
Aat

Ohw jee, slaat de vertwijfeling nu al toe Aad? :? Nee toch hoop ik......... :mrgreen: :relax:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 06 mar 2020, 10:27

Wat voor dT is dan t resultaat van de adiabatische compressie? Als sanity check op de aanname
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 06 mar 2020, 11:48

Henkjan schreef:Wat voor dT is dan t resultaat van de adiabatische compressie? Als sanity check op de aanname

Geen idee eigenlijk hoe Spice dat hanteert. Volgens mij normeert dat naar een bronspanning van 1V met een frequentie analyse. Het is gewoon een niet lineaire tijdonafhankelijke verhouding in het ideale geval. In het frequentie domein komt er exact hetzelfde uit als met T&S. Of als je simpel de geluidssnelheid voor de conversie neemt. Dat had ik eerst gedaan, maar dan neem je niet de vervorming mee t.g.v. de compressie van de lucht in de kast. Ik heb destijds beide wel afgecheckt a.d.h. van T&S.

RMSAcoustics
Ook commercieel actief

Berichtdoor RMSAcoustics » vr 06 mar 2020, 18:15

Pjotr schreef:Ben even voor je in het archief gedoken. Zoiets dus, naar de regelen van de regeltechniek:.

Mooi state-space model. Zou prima in de mechanische modelleer sw passen maar ik heb te weinig ervaring met LTSpice om dit er even in te zetten.
Gelukkig dat de metingen in elk geval goed er uit zien.

Wat reactiekrachten betreft is het helemaal waar dat de vervorming daarvan ook minder is en dat een zware kast ook helpt.
Bij een kennis die zijn single subs (12” Dayton HO die omhoog stralen)op een houten zoldervloer had staan bleek dat toch problemen op te leveren op frequenties waar de vloer gaat resoneren. Hij heeft toen per sub twee gebogen platte RVS veren gemaakt waarvan de stijfheid met de kast een resonantie op 5-10 hz had. Daarboven valt de overdracht van de reactiekrachten met 12 dB per octaaf af (tweede orde) en dat loste het probleem ook op.
Zelf vind ik het grootste voordeel van een duosub dat je met twee drivers die zo dicht op elkaar zitten een dubbel rendement krijgt terwijl 2 10” drivers vaak net zo duur zijn als een 15” driver, die het zelfde afstralend oppervlak heeft. En dan is het ontbreken van kasttrillingen een extra voordeel.
Mijn grootste duosub is twee 12” Dayton HO met een Hypex UCD2 k en SMPS3k. Die zijn erg heftig en staan nu in een studio.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 06 mar 2020, 19:13

Spice is uiteindelijk een numerieke differentiaalvergelijkingsoplossier (3x woordwaarde :D ) Het zijn in Spice allemaal stromen en spanningen maar daaraan kun je natuurlijk ook een andere betekenis geven zoals kracht enz. Het gaat tenslotte om de numerieke waarde. Ik heb destijds wat macro's geschreven voor wat basiselementen uit de regeltechniek, zoals een integrator differentiator, verschillende sommators en multiplyers enz. met daaraan een schemasymbool. Op die manier teken je dan snel een schema als bovenstaand. De grap is dat je zowel elektrische al mechanische grootheden kunt combineren in 1 schema! Overigens is Spice (waarvan LTSpice en Pspice commerciële varianten zijn) op zich een tekst gebaseerde programmeertaal met een zak op elektrotechniek gerichte functies er in. En net als met alle programmeertalen kun je er pas wat mee als je de onderliggende syntax begrijpt en er veel mee oefent. LTSpice is in feite een grafische schil om het oorspronkelijke Berkeley Spice.

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » za 07 mar 2020, 0:40

We hebben het hier over het lineaire gedrag van de (basreflex)-luidspreker.
Dat wordt in principe beschreven door een stelsel van twee lineaire differentiaalvergelijkingen van de tweede orde.
Daarvoor zijn er ettelijke oplossingsmethoden die je in een schema kunt weergeven. Ga je voor een directe oplossing, dan krijg je een schema met sommators, integrators en differentiators. Je rekent dan in het tijddomein.
Als je je realiseert dat de gezochte oplossingen sinusvormig zijn, dan schakel je over op de complexe rekenwijze of de transformaties van Laplace of Fourier, en dan voldoet een schema met spoelen, condensatoren en weerstanden, of, als je dichter bij de natuurkunde wilt blijven, massa's, veren en dempers.
De manier van rekenen is verschillend, maar het systeem dat beschreven wordt is in alle gevallen hetzelfde. De berekeningen zijn dan ook gelijkwaardig, en in elkaar om te rekenen. De ene geeft niet meer informatie dan de andere.
Wat niet kan is een Laplace onderdeel in een integrator/differentiator/sommator schema invoegen.
En al deze oplossingsmethodes zijn ongeschikt om niet-lineaire differentiaalvergelijkingen aan te pakken.
Dat is iets heel anders....
vr groet en het ga U goed, Tom
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

Rene_Nhz

Berichtdoor Rene_Nhz » za 07 mar 2020, 8:37

Nog een andere vraag. In hoeverre kan de loop van de geregelde master onstabiel worden als de slave woofer defect raakt? Stel dat de slave niet meer wordt aangedreven dan ziet de master een passieve radiator en 2 keer het volume. Of als de slave vastloopt alleen 2 keer het volume.

Groet,

Rene

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 07 mar 2020, 9:50

In ieder geval gaat je Fbox naar beneden en daarmee schuift je fasemarge in het laag ook naar beneden. En of je slave als pr gaat werken hangt een beetje af hoe de zaak defect raakt, als het ingangsignaal van de slave amp wegvalt dan is er nog wel de dempingsfactor en staat de pr stil, geldt ook voor een sluiting in de amp.
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 07 mar 2020, 12:10

Tom Magchielse schreef:Wat niet kan is een Laplace onderdeel in een integrator/differentiator/sommator schema invoegen.
En al deze oplossingsmethodes zijn ongeschikt om niet-lineaire differentiaalvergelijkingen aan te pakken.
Dat is iets heel anders....
vr groet en het ga U goed, Tom

Je bedoelt dan een elektrisch schema? Een laplace onderdeel is in feite een subset van het model in het frequentiedomein. Dat kun je hier best prima invoegen, b.v. voor een linkwitz transform (2e orde biquad). Maar je kunt dat natuurlijk niet meer in het tijdsdomein simuleren. Het voorgaand model was met Microcap7 gemaakt en als je daarmee een Laplace element in het tijdsdomein probeert te simuleren dan probeert de simulator tijdens de initialisatie een Laplace element automatisch terug te transformeren. En dat heeft uiteraard zijn beperkingen. Dat kun je maar beter helemaal niet willen. Maar waarom zou je dat doen? Een integrator is in Spice niets anders dan een spanning gestuurde stroombron met een condensator er aan. En dat is zowel in het frequentie domein als in het tijd domein prima te simuleren met Spice

De lol van dit soort simulators is is dat je er heel complexe modellen mee kunt bouwen waar b.v. helemaal geen, of heel moeilijk een gesloten vergelijking van is op te stellen. B.v. wat gebeurt er mechanisch als de dustcap tegen de poolkern klapt? Niet dat dat nou heel spannend is maar het zou kunnen. Spannender wordt het om de Bl kracht te modelleren afhankelijk van de verplaatsing of de eddy currents. Maar goed, w.m.b. is een luidspreker dermate complex dat je niet veel verder hoeft te gaan met simuleren dan een geïdealiseerd basismodel waarop je varieert naar wat je weten wilt. In dit geval van MFB, optimale loopstabiliteit en vervormingsreductie. Voor dat laatste zou je b.v. aan Bl een polynoom kunnen toevoegen in de vorm van 1+k2*X^2+k3*X3........ +kn*X^n. Net zoveel harmonischen als je wilt.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 07 mar 2020, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » za 07 mar 2020, 20:24

Akkoord, je eerste alinea's illustreren wat ik wou zeggen: Je kunt rekenen met mechanische , elektrische, voor mijn part hydraulische vervangingsschema's of over gaan op state-variable technieken, het blijft het oplossen van de fundamentele differentiaalvergelijkingen.
Zolang die lineair zijn ontstaan karakteristieke vergelijkingen met constante coefficienten ( dus b.v. Bl is constant, en hangt niet van x af)
Maar als je ook niet-lineaire vergelijkingen wilt oplossen ( b.v. bij een luidspreker hangen Bl en Le ineens wel af van x) dan ontstaat een heel nieuwe manier van berekenen. Klassieke netwerk oplossers helpen dan niet, de software moet dan de niet-lineaire methodes beheersen. Sommige geavanceerde netwerk programma's, vaak gebaseerd op State-Variable methodes, kunnen dat ( Spiceachtigen). Maar van het ding dat je wilt doorrekenen moet dan een niet-lineair model beschikbaar zijn. Voor halfgeleiders zijn dat b.v. de Ebers-Moll of Gummel-Poon modellen.
Misschien heeft Klippel niet-lineaire modellen van luidspreker drivers in de aanbieding, maar dat weet ik niet.
Met een Spice-achtige reken tool en een geschikt niet-lineair model van een driver wordt ineens veel meer mogelijk.
Iemand zal dat wel hebben....
groet, Tom
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

RMSAcoustics
Ook commercieel actief

Berichtdoor RMSAcoustics » za 07 mar 2020, 21:27

Jullie maken het voilgens mij allemaal veel te moeilijk. Niet lineariteit is bij mijn vraag niet aan de orde. Het gaat alleen over de Q op FBox in small signal bij parallel schakelen van de twee drivers.
Het model dat ik gebruikt heb werkt eigenlijk altijd goed. Dwz de uitkomst komt overeen met de metingen.
Dat was zo voor de snelheidtegenkoppeling met semi-inductance uit een van mijn papers en in dit geval voorde combinatie van twee drivers in serie en met een op stroomsturing en een op spanningssturing. Als ik ze echter parallel schakel over de stroomsturende versterker dan komt er iets heel geks uit.
Dit is het model bij parallel schakelen en het tweede plaatje is het resultaat.
Model duosub parallel.PNG

resultaat model duosubs.PNG

Je ziet dat beide drivers in tegenfase worden aangesloten om de acoustische koppeling reeel te krijgen.
Ik heb nog wat geexperimenteerd en als ik de zelfinductie van de acoustische koppeling 4 keer zo klein maak dan begint het er op te lijken behalve dan dat de Q veel lager is dan hij zou moeten zijn.
Dus ik hoop eigenlijk dat iemand dat model ook even kon laden in LTSpice en het wel werkend krijgen.

Rene_Nhz

Berichtdoor Rene_Nhz » di 10 mar 2020, 9:45

Hi Rob,

Ik probeer het model te begrijpen.

Wat vraagjes:
- Als je het midden van L12 en L2 aan aarde legt dan is er geen akoustische koppeling toch? Met verschillende Mms zou je dus een verschillende resonantie frequenties verwachten op SPL en SPL2, Als ik dat simuleer zie ik dat niet.
- "L12/L2 equivalent compliance of the air in the enclosure coupling both cones" "Je ziet dat beide drivers in tegenfase worden aangesloten om de acoustische koppeling reeel te krijgen.". "E3/E1: E3 is the current controlled amplifier and E1 follows the same voltage but inverted.
This because both cones move opposite from each other".
Snap ik niet goed, conussen bewegen toch gelijk? Ze bouwen beide druk of een vacuum op zowel in als als buiten de kast.
- Waarom zie je op SPL de +6dB output van beide drivers? Je zou toch verwachten dat je zowel als SPL en SPL2 moet aanklikken op LTspice om de +6dB te krijgen?

Groet,

Rene

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 10 mar 2020, 16:48

Verwacht geen reactie, Rob moet 7 dagen sociale onthouding in acht nemen. :mrgreen:
Fusion Filterdesign

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”