MFB op impulsgecompenseerde woofers

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief

Re: MFB op impulsgecompenseerde woofers

Berichtdoor jeroen_d » vr 28 feb 2020, 18:52

Pjotr schreef:
jeroen_d schreef:
Pjotr schreef:Hoe moet ik dat zien: 2 woefers parallel op 1 stroomversterker? Of 2 versterkers: Eentje stroomgestuurd en eentje spanningsgestuurd :think: Lijkt mij dat de sturing voor een stroomversterker niet hetzelfde is als voor een spanningsversterker voor een zelfde responsie.

Wat ook kan: 2 woofers in dezelfde kast symmetrisch geplaatst voor impulscompensatie en dan parallel op 1 versterker alleen bij 1 van de woofers zit de kleine hoogvermogen meetweerstand in serie erbij.

Kun je ze beter gewoon parallel zetten en samen door de meetweerstand laten gaan. Dan is de elektrische koppeling sterker en worden ze ook echt identiek aangestuurd. En niet de een met weerstand en de ander zonder.

Nee wat ik aangeef heeft voordelen omdat de woofer met de meetweerstand ook iets zwaarder is vanwege de sensor. Rob wees me op dit voordeel.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 28 feb 2020, 19:20

Die logica ontgaat mij. Kun je dat wat nader uitleggen?
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 28 feb 2020, 20:22

Pjotr schreef:Die logica ontgaat mij. Kun je dat wat nader uitleggen?

+1, ook voor mij is niet helder hoe dit voordelen biedt?

P.s. is Rob lid van dit forum? Zo ja, kan iemand hem wellicht op dit topic attenderen?
Mediocre is not my middle name.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 28 feb 2020, 21:06

Pjotr schreef:Op de site van Hypex heeft een paper van Bruno gestaan waarin hij e.e.a. goed uit de doeken doet. Kan het ff niet vinden zo gauw.

Al gevonden?
Fusion Filterdesign

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 28 feb 2020, 21:16

Pjotr schreef:Die logica ontgaat mij. Kun je dat wat nader uitleggen?

Citaat Rob:
Bij stroomsturing zet je de stroommeetweerstand in serie met de driver met de sensor.
De tweede driver kan je dan in serie zetten met de eerste en de weerstand of simpelweg direct tussen de uitgang van de versterker en GND.
Dat laatste lijkt niet logisch omdat dan de tweede driver in principe in spanningssturing aangedreven wordt, echter die spanning is door de stroomregeling van de eerste driver zodanig dat de stroom door beide drivers gelijk is. Klein voordeel is dat het effect van de kleinere bewegende massa omdat er geen sensor op zit op de resonantiefrequentie (grotere uitslag) door de laagohmige aansluiting nog iets wordt beperkt, al is dat een beetje academisch.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 28 feb 2020, 21:18

ds23man schreef:
Pjotr schreef:Op de site van Hypex heeft een paper van Bruno gestaan waarin hij e.e.a. goed uit de doeken doet. Kan het ff niet vinden zo gauw.

Al gevonden?

Nee, heb er ook niet naar gezocht. Maar hij heeft in een paper daar e.e.a. over gezegd kan ik mij herinneren en ook dat het geen issue is.

{edit]
@Jeroen
Kan er eerlijk gezegd nog geen kaas van maken.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 28 feb 2020, 21:34

Pjotr schreef:
ds23man schreef:

Al gevonden?

Nee, heb er ook niet naar gezocht. Maar hij heeft in een paper daar e.e.a. over gezegd kan ik mij herinneren en ook dat het geen issue is.
Dan ga je dat nog even maar lekker doen, wij moeten van jou toch ook alles onderbouwen?
{edit]
@Jeroen
Kan er eerlijk gezegd nog geen kaas van maken.
Ik eigenlijk ook niet, maar Rob kan soms wel eens opmerkingen maken waarbij hij voorbij gaat aan de kennis van de ontvanger. Zal dit aan hem terugkoppelen.
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 28 feb 2020, 21:38

Als je goed gelezen hebt heb ik het al uitgelegd/onderbouwd. Dus ga jij maar maar zoeken. Jij kent Hypex toch beter dan Hypex zelf :P Kan ook dat ie er iets over op diyaudio heeft gezegd, is ook al een lange tijd geleden.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 28 feb 2020, 21:43

Pjotr schreef:Als je goed gelezen hebt heb ik het al uitgelegd/onderbouwd. Dus ga jij maar maar zoeken. Jij kent Hypex toch beter dan Hypex zelf :P Kan ook dat ie er iets over op diyaudio heeft gezegd, is ook al een lange tijd geleden.

Nee Peter, hier kom je niet zo makkelijk mee weg..... Jij verwacht steeds dat ik dingen onderbouw als ik een opmerking maak, dan mag ik ook van jou verlangen dat jij dat ook doet. En anders zal ik dit maar beschouwen als een losse flodder van jou kant.
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 28 feb 2020, 21:45

Weet je Gerhard, je kunt beter te rade gaan bij iemand die er daadwerkelijk tegenaan gelopen is i.p.v. over een hypothetisch probleem te bakkeleien.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 28 feb 2020, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 28 feb 2020, 22:09

Sorry Peter, maar je loopt een tijdje mij te verwijten dat ik losse flodders afschiet zonder onderbouwing ( zal ze maar niet citeren) en als ik dan wel met degelijke onderbouwing reageer in de mfb draadjes mag ik niet je erop wijzen dat jij dezelfde fout begaat?

Pot verwijt de ketel dat die zwart ziet.

Wie de bal kaats kan hem terug verwachten.

Overigens doe je dat ook tegenover andere forumleden....
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 28 feb 2020, 22:13

ds23man schreef:Sorry Peter, maar je loopt een tijdje mij te verwijten dat ik losse flodders afschiet zonder onderbouwing ( zal ze maar niet citeren) en als ik dan wel met degelijke onderbouwing reageer in de mfb draadjes mag ik niet je erop wijzen dat jij dezelfde fout begaat?

Pot verwijt de ketel dat die zwart ziet.

Wie de bal kaats kan hem terug verwachten.

Overigens doe je dat ook tegenover andere forumleden....

Iets wat er niet is valt niet te onderbouwen. Hou eens op met dat getrol en draadje verzieken.

:schoon:

motoindo

Berichtdoor motoindo » za 29 feb 2020, 0:59

Gerhard, heb jij Rob al gepolst over deelname aan dit fijne forum ?
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

SSassen

Berichtdoor SSassen » za 29 feb 2020, 1:20

motoindo schreef:Gerhard, heb jij Rob al gepolst over deelname aan dit fijne forum ?

+1 ...

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 29 feb 2020, 9:04

Pjotr schreef:Als je goed gelezen hebt heb ik het al uitgelegd/onderbouwd. Dus ga jij maar maar zoeken. Jij kent Hypex toch beter dan Hypex zelf :P Kan ook dat ie er iets over op diyaudio heeft gezegd, is ook al een lange tijd geleden.

Heb het maar even opgezocht, pagina 8:

ourdev_548668.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Fusion Filterdesign

RMSAcoustics
Ook commercieel actief

Berichtdoor RMSAcoustics » zo 01 mar 2020, 10:44

Ik krijg wat seintjes dat ik me moet inschrijven op dit forum en tot nu toe had ik dat nog niet gedaan omdat ik merkte bij MFBlabs dat het erg veel tijd gaat kosten en dat het niet altijd even effectief loopt qua kennisoverdracht.
Soms/vaak weet ik zelf al niet meer wat ik wel en niet waarop geantwoord heb en dankzij forumleden zoals René met een fabeltastisch vermogen tot het terugvinden van ooit geposte info wordt ik best wel eens met inconsequenties geconfronteerd. Zo ook bij dit onderwerp.
Op verzoek van Gerhard ben ik een papertje in het Nederlands aan het schrijven waarin ik wat grondiger inga op de elektrische aansluiting bij “dynamisch gebalanceerde” of “impulsgecompenseerde” drivers. Ik zal dat een dezer dagen posten op mijn website omdat ik daar het liefst alle relevante kennis over MFB wil samenbrengen.
Ik kan alvast verklappen dat een tot nu toe niet genoemd (en door velen, zelfs professionals vergeten) aspect hierbij een rol speelt namelijk dat je nooit luidsprekers kan beoordelen wanneer er andere luidsprekers in de buurt staan die niet zijn aangesloten op een werkende versterker of zijn kortgesloten.
Dan immers zijn de woofers van die luidsprekers niet gedempt en zullen ze zich gaan gedragen als (Helmholz achtige) resonatoren en het klankbeeld beïnvloeden.
Een slave in een gebalanceerde mfb subwoofer die zonder sensor stroomgestuurd wordt aangedreven zal dus als resonator gaan werken voor geluid van andere bronnen, zoals het andere geluidskanaal en eventuele roommodes versterken,
Rob.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 01 mar 2020, 11:12

Dank je Rob, ben benieuwd naar je paper. Wat je aanhaalt geldt natuurlijk zeker voor het beoordelen van speakers op een beurs en al helemaal in een winkel, waar er meerdere naast elkaar opgesteld staan. Is na WO2 meerdere malen in de audiopers opgemerkt. Goed om ons er nog eens aan te herinneren.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 01 mar 2020, 11:35

Op luisterdagen heb je dat probleem ook.
Fusion Filterdesign

SSassen

Berichtdoor SSassen » zo 01 mar 2020, 11:38

Ik zie het probleem niet, het stralend oppervlak moet dan wel een significante afmeting hebben om op de luisterplek effect te sorteren.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 01 mar 2020, 11:48

Lijkt me meer een ding met veel speakers in de ruimte?
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

motoindo

Berichtdoor motoindo » zo 01 mar 2020, 12:03

RMSAcoustics schreef:Ik krijg wat seintjes dat ik me moet inschrijven op dit forum

Nix moet hé O:) en goed plan om e.e.a. bij elkaar te houden, zoek mij soms een ongeluk op labs. Was trouwens ook iets wat ooit met HansM besproken was, de wens om tot een soort labs wiki te komen.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 01 mar 2020, 12:12

SSassen schreef:Ik zie het probleem niet, het stralend oppervlak moet dan wel een significante afmeting hebben om op de luisterplek effect te sorteren.

Eensch..., en dan ook nog alleen op Fb en een speaker met een flinke Qb. Wat je natuurlijk hebt met stroomsturing zonder demping van de sensor.

Laten we ons vooralsnog maar beperken met 2 identieke woefers in een gemeenschappelijk kastvolume. Of wat Chris doet met 2 woefers met beide hun eigen feedback systeem. Kun je ook nog een directionele woefer mee bouwen als je afziet van impuls compensatie.

RMSAcoustics
Ook commercieel actief

Berichtdoor RMSAcoustics » zo 01 mar 2020, 13:16

SSassen schreef:Ik zie het probleem niet, het stralend oppervlak moet dan wel een significante afmeting hebben om op de luisterplek effect te sorteren.

Je bedoelt waarschijnlijk invangend oppervlak.
Afstralen doet een driver genoeg als hij maar beweegt,
Punt is hier het geluid dat van een andere bron komt en de conus gaat aandrijven. Als die een resonantie met hoge Q heeft dan gaat dat wel degelijk meetrillen en dat hoor je als vertraagd laag.
Uiteraard is dit geen erg sterk effect en veel bezitters van basreflexkasten vinden dat misschien zelfs wel fijn. Lekker vette bas en zo. :)
Maar wanneer je MFB gaat toepassen dan doe je dat juist om behalve minder vervorming vooral ook zo weinig mogelijk natrillende resonanties te horen.
En dan is het wel zo gemakkelijk wanneer het simpel verholpen kan worden door de tweede driver spanningssturing te geven,

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 01 mar 2020, 13:34

En je kan van woofers ook tunable absorbers maken:

http://www.jtdweb.org/journal/2013/2.pdf
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 01 mar 2020, 13:44

Zit net even te bedenken, mijn luisterruimte heeft een heerlijke opslingering op 30Hz en mijn JBL laagkasten zijn getuned op 30Hz poortfrequentie. Dat nodigt uit tot een experiment, zal ze er vanavond eens in mijn luisterruimte zetten en even een schakelding maken waarbij ik ze kan kortsluiten zodat ik op de luisterplek een a/b vergelijking kan doen. Altijd leuk dat empirisch onderzoek.
Fusion Filterdesign

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”