MFB op impulsgecompenseerde woofers

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Hans Nootdorp

MFB op impulsgecompenseerde woofers

Berichtdoor Hans Nootdorp » zo 23 feb 2020, 22:51

Een tijdje terug heb ik van HenkJan 2 Tangband woofers, W8/670c, overgenomen waarmee ik een inpulsgecompenseerd sub (gesloten) wil bouwen.
Ik vraag ik mij af of ik daar MFB kan inbouwen.
Mijn vraag is of ik 2 woofers, beide voorzien van een opnemer, kan aansturen met 1 UCD-versterker (in te bouwen in de speakerkast)?
Of gaat het alleen goed werken als beide woofers met een eigen versterker worden aangestuurd?
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: MFB op impulsgecompenseerde woofers

Berichtdoor Henkjan » zo 23 feb 2020, 23:04

als je de sub mono aanstuurt, dus beide krijgen t zelfde signaal, dan zou 1 uitrusten met een opnemer en dat gebruiken om beide aan te sturen moeten lukken. wel ff check dat de woofers redelijk gelijk zijn qua fs enzo
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » zo 23 feb 2020, 23:40

Dus de niet-lineaire vervorming van de 2 exemplaren woofers zou dus aardig gelijk moeten zijn....(?)
En welke T/S-parameters zijn dan volgens jou belangrijk om te vergelijken?
En hoeveel zouden die mogen verschillen (%..?) wil MFB uit 1 versterker nog goed werken?
De soldeerbout staat weer even uit.... LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 24 feb 2020, 12:50

Het hele idee van impulscompensatie werkt omdat de woofers qua gedrag zeer gelijkend zijn. Dus de geëigende methode is zoals Henkjan aangeeft.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

motoindo

Berichtdoor motoindo » ma 24 feb 2020, 13:59

Heb opa dag vandaag dus weinig tijd om te reageren, meneer de Koekepeer slaapt even dus even snel : maak eens wat detail foto's van die tangband.

1582549047505563648141.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » ma 24 feb 2020, 15:38

Ja, natuurlijk zou MFB waarbij 1 versterker beide woofers aanstuurt, waarvan slechts 1 woofer van een opnemer is voorzien, moeten werken, Jeroen.

Nu eens kijken of mijn Tangband woofer (W8-670c) van een opnemer kan worden voorzien.

En eens zien te ontdekken welke elektronica ik nodig heb voor de regellus. Het MFB-principe is mij wel bekend (nog uit de jaren 70...) maar de elektronica voor de regellus nog niet...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 24 feb 2020, 17:24

Chris zal hier toch wel ervaring mee hebben? Denk dat het ook uitmaakt of je snelheidfeedback toepast, dan kun je wel met 1 opnemer af. Of dat je versnellingsfeedback toepast, dan wordt het kritischer. Dan komt de vervorming meer in beeld en die zal voor 2 units nooit gelijk zijn.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 24 feb 2020, 17:43

Volgens mij kom je met de EVE en een Starbass een heel eind, maar iets zegt me dat deze woofer een extended pole piece heeft...
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 24 feb 2020, 20:26

Pjotr schreef:Chris zal hier toch wel ervaring mee hebben? Denk dat het ook uitmaakt of je snelheidfeedback toepast, dan kun je wel met 1 opnemer af. Of dat je versnellingsfeedback toepast, dan wordt het kritischer. Dan komt de vervorming meer in beeld en die zal voor 2 units nooit gelijk zijn.

We werken met versnellingsfeedback. Het blijkt niet kritisch te zijn. Ik heb het nu ook met stroomsturing uitgevoerd op een impulsgecorrigeerde setup met enkele sensor, hoewel nog steeds in het analoge domein niet zoals ds23man die het samen met Rob via dsp heeft ontwikkeld. Werkt perfect.

Ik kan iedereen trouwens stroomsturing aanraden. Het verschil is zeer hoorbaar, in positieve zin. Niet zozeer omdat ik nu veel meer feedback heb, veel meer omdat stroomsturing de K3 vervorming rond 100Hz en daarboven zelfs nog lager maakt dan 0,1%. Dit terwijl hij met spanningsturing juist weer begint op te lopen omdat de MFB daar nog maar beperkt werkt. Dit maakt toch wel veel uit, zeker als de sub tot 120Hz nog hoorbaar meespeelt.
Wil je maximale tegenkoppeling van k2 en K3 op 20Hz uit de MFB lus halen met stroomsturing, zorg dan dat je ruim voldoende versterkervermogen hebt en dat je box is afgestemd op niet veel lager dan 50Hz zodat daar je impedantie piek ligt.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 24 feb 2020, 20:53

Ok, mooi dat het goed gaat met 1 sensor Jeroen. Dat scheelt weer.

jeroen_d schreef:
Ik kan iedereen trouwens stroomsturing aanraden. Het verschil is zeer hoorbaar, in positieve zin. Niet zozeer omdat ik nu veel meer feedback heb, veel meer omdat stroomsturing de K3 vervorming rond 100Hz en daarboven zelfs nog lager maakt dan 0,1%. Dit terwijl hij met spanningsturing juist weer begint op te lopen omdat de MFB daar nog maar beperkt werkt.

Ja dat is wel logisch. Je krijgt dan niet meer feedback in zijn geheel maar de feedback verschuift dan veel meer van de intrinsieke tegen EMK van de spreekspoel naar de feedback van de sensor. En die vervormt een stuk minder. Dat is dus zeker winst! Overigens is boven de 100 - 200 Hz echte vesnellingsfeedback sowieso niet meer vol te houden, beetje afhankelijk van de speaker. Maar dat is ook eigenlijk niet zo relevant meer. Bovendien denk ik dat je dan met 2 speakers in 1 kast toch last met looptijdverschillen gaat krijgen met 1 sensor.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » ma 24 feb 2020, 21:45

Jeroen, mooi dat het zulke goede resultaten geeft. Nuttige uitleg.

Ik begrijp nog niet waarom de box beter niet zo laag afgestemd afgestemd moet zijn. Ik zie niet hoe de impedantiepiek bij f = niet veel lager dan 50 Hz kan zorgen voor meer tegenkoppeling bij bijv. 20 Hz. Of is het dat bij een f dicht bij resonatiefreq. door de hoge impedantie de LS-stroom niet hoog genoeg kan worden en er dus eigenlijk te weing gain om de feedback voldoende te laten werken?
Als dat zo is zou MFB sowieso rond Fc niet goed werken, toch?
Is puur voor het begrip want mijn 20 cm Tangbandwoofers zullen in een kleine CB box een Fc van niet veel lager dan 60 Hz hebben.

Ik ga mij eens verdiepen in de ontwerpparameters en benodigde elektronica. Ik kom net 2 leuke sites/artikelen tegen:
https://rmsacoustics.nl/audiodesign.html
https://piratelogic.nl/?p=en.electronics

Wie heeft er ervaring met zo'n EVE-bordje?
En wat vinden jullie van die Starbass-opnemers? Niet echt goedkoop trouwens...

Zijn er nog alternatieven voor een hobbyist?

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 24 feb 2020, 21:56

Hans Nootdorp schreef:Wie heeft er ervaring met zo'n EVE-bordje?

Henkjan heeft een setje op z’n CSS SDX12 gebruikt, maar je moet de theorie lezen en kennen, want het is een ontwikkelingsbordje, geen kant en klare oplossing die zichzelf inregelt, HJ moest volgens mij nog een condensator waarde vergroten, maw weet wat je doet want als de boel in oscillatie schiet kan het heel snel een dure dag worden.

Duur? Och, ik denk niet dat Chris z’n uren er op wat voor manier ook uit haalt...
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 24 feb 2020, 22:13

Rijk zal ie er i.i.g. niet van worden. Vergeet ook niet dat er naast de printkosten sec nog heel wat secundaire kosten zijn zoals b.v. postbodes :D Ik heb geen ervaring met het EVE bordje maar het ziet er goed uit. Alles wat je nodig hebt, op sensor en versterker na, zit er op. Maar zoals al gezegd, je haalt er pas uit wat er uit te halen valt als je goed doorgrondt hoe het werkt. Ieder speaker type is anders en vergt zijn eigen optimalisatie. Dat laatste is overigens wel automatisch te doen met een digitale aanpak. Maar dat is nog wel even een weg te gaan.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 24 feb 2020, 22:59

Hans Nootdorp schreef:Jeroen, mooi dat het zulke goede resultaten geeft. Nuttige uitleg.

Ik begrijp nog niet waarom de box beter niet zo laag afgestemd afgestemd moet zijn. Ik zie niet hoe de impedantiepiek bij f = niet veel lager dan 50 Hz kan zorgen voor meer tegenkoppeling bij bijv. 20 Hz. Of is het dat bij een f dicht bij resonatiefreq. door de hoge impedantie de LS-stroom niet hoog genoeg kan worden en er dus eigenlijk te weing gain om de feedback voldoende te laten werken?
Als dat zo is zou MFB sowieso rond Fc niet goed werken, toch?
Is puur voor het begrip want mijn 20 cm Tangbandwoofers zullen in een kleine CB box een Fc van niet veel lager dan 60 Hz hebben.

Ik ga mij eens verdiepen in de ontwerpparameters en benodigde elektronica. Ik kom net 2 leuke sites/artikelen tegen:
https://rmsacoustics.nl/audiodesign.html
https://piratelogic.nl/?p=en.electronics

Wie heeft er ervaring met zo'n EVE-bordje?

Voor reductie van vervorming schiet het niet op om op 20Hz zelf veel tegen te koppelen. Wel om te zorgen dat de gain hoog is op K2 en K3, dat is dus 40Hz en 60Hz.
Met de versnellingsopnemer en de tegenkoppeling breng je het eerste resonantiepunt van het systeem fiks omlaag, tot onder 20Hz. De virtuele massa van de woofer neemt flink toe tot meer dan 1 kg!

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 24 feb 2020, 23:06

Of je nu stroomsturing of spanningsturing toepast, in jouw geval met een fc op 60Hz, ga je sowieso weinig gain terug krijgen van de sensor beneden 60Hz. Dit vanwege de 12dB/oct afval beneden 60Hz. Dus ook bij spanningsturing gaat je gain daar richting zijn maximale waarde. In de feedback lus kun je dan, in geval van gebruik als subwoofer, gerust je eerste laagdoorlaat filter rond 60-70Hz leggen en de gain weer laten afnemen. Op die manier wordt het vrij eenvoudig om een stabiele lus te krijgen met voldoende fasemarge.
Bij stroomsturing krijg je vanwege de impedantie piek nogal wat extra gain terug terug op die fc. Het ligt dan voor de hand om het laagdoorlaatfilter wat hoger te leggen.

Een heel mooie praktische analoge oplossing is al een keer beschreven op dit forum. Helaas niet te realiseren met het EVE bordje, maar wel heel mooi en netjes uitgelegd hoe het werkt. Zou best wel eens ook goed kunnen werken met jouw woofers.

Hier het topic dat ik bedoel: viewtopic.php?f=3&t=26045&hilit=mfb#p1871839

N.B. die opmerking over dat die opnemers duur zijn vind ik toch wel vrij kansloos...dan heb je nog onvoldoende door over welke kwaliteitsverbetering we het hier over hebben. De prijs van die opnemer + jouw tangbandje is nog steeds veel lager dan die van een kant-en-klaar dure high end driver en die wordt dan nog steeds zoek gespeeld. Als je voor goedkopere oplossingen gaat dan die Chris biedt of datgene waar Gerhard met Hypex mee bezig is en wat straks op de markt komt, dan ga je voorbij aan al het werk en onderzoek dat er is verricht om te zorgen dat er ook echt goede prestaties kunnen worden behaald. Om nog niet te spreken over het handwerk en ervaring die dan nog steeds nodig is en blijft, om te zorgen dat je die dingen ook betrouwbaar kan leveren.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 24 feb 2020, 23:45

yep, op de SDX12. en echt indrukwekkend hoe goed dat ding in controle gehouden wordt, waterval opgemeten en gewoon vrijwel meteen stil.

o.a. vanwege de lage fs van de SDX12 is t ding zoals EVE nu staat niet helemaal stabiel, gelukkig moet je wel wat meer meenemen dan 500W om de SDX12 t benauwd te laten krijgen :lol: om daar mee verder te gaan wil ik me eerst (na de mislukte poging 35 jaar geleden tijdens mn studie) wat gaan verdiepen in regel theorie, want ik wil wel begrijpen wat ik hobby.
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » ma 24 feb 2020, 23:54

Ja, dat de transducers op zich niet duur zijn ben ik het eigenlijk wel mee eens. De bijzondere technologie (of eigenlijk de implementatie er van) is toch wel bijzonder en ik realiseer mij dat dit niet in aantallen wordt geproduceerd. Maar in 1e instantie relateerde ik het aan de prijs van mijn woofers. En het feit dat het "maar" een werkkamer-subwoofer wordt, speelde ook wel een rol. Maar ik begrijp dat de kwaliteit die er uit kan rollen, ook wat waarde moet zijn.
Maar als opeens gisteravond een idee opborrelt denk ik toch in 1e instantie aan het uittesten van het idee met simpele (lees: goedkope) middelen...

Interessante link over de toegepaste MFB (met stroomsturing), Jeroen. Maar voor stroomsturing heb ik, denk ik, wel een andere versterker nodig dan de UCD-180, die ik voor de woofer al heb liggen. Of is er met die UCD met bijv. een vrij grote serieweerstand toch iets te doen dat op stroomsturing lijkt?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 24 feb 2020, 23:57

Henkjan schreef: om daar mee verder te gaan wil ik me eerst (na de mislukte poging 35 jaar geleden tijdens mn studie) wat gaan verdiepen in regel theorie, want ik wil wel begrijpen wat ik hobby.

Dat is geen slecht plan Henkjan. Want het is niks anders dan regeltechniek. En als je regeltechniek ook echt wilt toepassen in simulaties download dan Microcap12 nu dat nog gratis kan en krijg het onder de knie. Ik heb nog wel een modelletje van een luidspreker voor je. Zo'n ding is n.l. ook niks anders dan een tegengeoppeld systeempje. B.t.w. regeltechniek of ook wel "signalen en systemen" is wel het moeilijkste vak op de TU waar de meesten pas in het 4e of 5ejaar hun tentamen voor halen terwijl het de bedoeling is om dat in het 2e jaar te halen. Maak je borst maar nat.............. :D

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 25 feb 2020, 0:14

bedankt alvast

Pjotr schreef:... regeltechniek of ook wel "signalen en systemen" is wel het moeilijkste vak op de TU waar de meesten pas in het 4e of 5ejaar hun tentamen voor halen terwijl het de bedoeling is om dat in het 2e jaar te halen. Maak je borst maar nat.............. :D
ik weet t, btdt. ik had in m'n 2e jaar wegens uitvallen van een prakticum wat ruimte in mn rooster, dus ik dacht ik doe vast een keuzevak: proces dynamica ... al vrij snel besloten dat het geen effectief besteedde tijd was zullen we maar zeggen :lol:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 25 feb 2020, 0:17

Er zijn er maar weinig die het vak ook echt goed beheersen. Maar dat is voor een MFB woefert ook niet nodig :mrgreen:

Hans Nootdorp schreef:
Interessante link over de toegepaste MFB (met stroomsturing), Jeroen. Maar voor stroomsturing heb ik, denk ik, wel een andere versterker nodig dan de UCD-180, die ik voor de woofer al heb liggen. Of is er met die UCD met bijv. een vrij grote serieweerstand toch iets te doen dat op stroomsturing lijkt?

Met een 180 ga je het sowieso niet redden met 2 van deze speakers voor een substantiele bas tot 30 Hz. Hangt ook een beetje van de grootte van de kast af. Misschien net in een 50L - 60L. Maar beslist niet in een 30L. Minimaal een UCD400.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » di 25 feb 2020, 10:01

Pjotr schreef:.............Want het is niks anders dan regeltechniek. .....B.t.w. regeltechniek of ook wel "signalen en systemen" is wel het moeilijkste vak op de TU waar de meesten pas in het 4e of 5ejaar hun tentamen voor halen terwijl het de bedoeling is om dat in het 2e jaar te halen............... :D
Ik weet er alles van... (figuurlijk gesproken dan) :D Mijn kennis moet wel weer worden opgehaald...

motoindo

Berichtdoor motoindo » di 25 feb 2020, 10:42

We hebben op labs een tijdje met weekendvragen / opdrachten gestoeid als vehikel voor kennisdeling waar voor mij zeer leerzame dingetjes tussen zaten. Toen ik dit topic zag moest ik meteen denken aan een van de eerste opdrachten van Rob uit 2017 :

RMSAcoustics op mfblabs.nl schreef:Tijdens mijn lezing plus demonstratie voor de AES in Eindhoven liet ik drie systemen horen die elk twee drivers hadden waarvan de conus tegenovergesteld bewogen. Bij 2 exemplaren waren de drivers aan weerszijden van de behuizing aangebracht. Bij de derde stonden ze binnenin de behuizing tegenover elkaar met een opening naar buiten waar de gezamenlijke geluidsdruk wordt opgebouwd. De belangrijkste reden om dit zo te doen is om trillingen door de reactiekrachten op de kast te cancellen wat vooral bij houten vloeren erg belangrijk is.

Nu heb ik de volgende vragen:

1: Moeten beide drivers een versnellingsopnemer hebben met MFB en zo ja, hoe moeten die dan aangesloten worden? Ieder hun eigen MFB versterker of kunnen de signalen gecombineerd worden?
2: Als er maar in een driver een versnellingsopnemer is ingebouwd (master) , hoe moet de tweede driver (slave) dan worden aangestuurd om een optimaal totaalresultaat te krijgen voor twee situaties: a: Als de master met een spanningsversterker is uitgevoerd en b: als de master met een stroomversterker wordt aangestuurd.
3: Wat is het verschil in performance tussen 1: en 2:

Have fun!
Laatst gewijzigd door motoindo op di 25 feb 2020, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris Camphuisen

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 25 feb 2020, 10:46

En, is er ruim 2 jaar later al een antwoord op? :lol:

motoindo

Berichtdoor motoindo » di 25 feb 2020, 10:59

Ik ga zelf vooralsnog voor individueel gecorrigeerde woofers in aparte compartimenten om de gevolgen van product toleranties te minimaliseren, zeker wanneer er met budget drivers gewerkt wordt. En met de moderne TPA chips kost een extra kanaal bijna nix.
Chris Camphuisen

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 25 feb 2020, 11:12

Dank je Chris. Dus vooralsnog is het nog niet echt beslecht. Dat maakt het wel extra leuk. Aan de andere kant zijn in 1 compartiment de woofers in het belangrijkste gebied tot zeg een Hz of 100 wel strak akoestisch gekoppeld in een betrekkelijk klein kastje. Misschien moet je hooguit de loop gain wat verlagen of het lo-pass filter iets lager.

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”