Moderator: Beheerdersteam
ds23man schreef:Zie ik daar een usb microfoon?![]()
![]()
![]()
ds23man schreef:Omdat bij een usb mic de latency tussen de metingen verschilt. Komt omdat je uit en ingang niet dezelfde klok hebben en er timings verschillen kunnen zijn tussen de mic en geluidskaart voor de uitgang door het usb protocol. Wat je nu aan het doen bent kan je vergelijken met de afstand van de mic veranderen tussen de metingen. Oftewel je time of flight is all over the place. Bij een meting om roomeq toe te passen is dat geen probleem, maar bij filterontwerp wel.
ds23man schreef:Grootste probleem is dat als je twee separate audiokaarten gebruikt het maar de vraag is wat Windows doet tijdens een meting. Kan zo zijn dat dat de ene keer de usb mic een ms eerder/later inleest dan de andere keer . Dat geldt ook voor geluidskaart die het meetsignaal uitstuurt. Daarom is er bij de HFD besloten om alleen een asio driver toe te staan, normaliter kan je dan alleen meten met de in en uitgang van dezelfde geluidskaart.
ds23man schreef:Ja lekker, een probleem wat bij de voordeur ontstaat bij de achterdeur oplossen....
satefan schreef:holco schreef:Sorry, maar ik kan hier echt geen brood van bakken
satefan schreef:
De dome is de koppeling tussen lucht en de spreekspoel. Deze moet een (half) bol-vorminge lobe creeeren in de ruimte. Als de dome niet meer bolvormig is, dan zal de lobe dat ook niet meer zijn? Wat je aan de DSP kant ook doet, de dome werkt niet meer zoals die zou moeten. Ik ben dan wel benieuwd op het nivo van de golf die geproduceerd wordt wat er mis gaat?
Zou je t zou kunnen benaderen?
Sorry, halfslachtige poging om te beschrijven waarom je het met DSP niet recht kan trekken (dat deukje).
De Dome/membraan van de tweeter is feitelijk de mechanische koppeling tussen de spreekspoel die heen en weer beweegt, en de lucht in de ruimte. Daar worden de geluidsgolven richting luister-ruimte gecreeerd. Als het membraan dus niet meer de originele vorm heeft, dan zal de geluidsgolf die hij maakt door te trillen ook vervormd zijn? Dat is dan iets mechanisch, wat je met DSP niet meer kan fixen. Je kunt niet maar een deel van het membraan anders aansturen met de dsp. Het is alles of niets.
Dat is wat ik probeer te beredeneren.
Tom Magchielse schreef:satefan schreef:holco schreef:Sorry, maar ik kan hier echt geen brood van bakken![]()
Sorry, halfslachtige poging om te beschrijven waarom je het met DSP niet recht kan trekken (dat deukje).
De Dome/membraan van de tweeter is feitelijk de mechanische koppeling tussen de spreekspoel die heen en weer beweegt, en de lucht in de ruimte. Daar worden de geluidsgolven richting luister-ruimte gecreeerd. Als het membraan dus niet meer de originele vorm heeft, dan zal de geluidsgolf die hij maakt door te trillen ook vervormd zijn? Dat is dan iets mechanisch, wat je met DSP niet meer kan fixen. Je kunt niet maar een deel van het membraan anders aansturen met de dsp. Het is alles of niets.
Dat is wat ik probeer te beredeneren.
Dat klopt niet helemaal. Een bolvormig membraan produceert niet automatisch bolvormige golven (al heeft Philips ons dat destijds bij het begin van hun dome tweeters wel wijs gemaakt), en ook vlakke of holle membranen kunnen bolvorminge golven produceren, afhankelijk van de frequentie en de afstand.
Was het maar zo eenvoudig..
Tom
holco schreef:Een perfect gevormde dome is daarentegen weer wel bevordelijk
De Monolith+ amp heeft een combo van boost en high-pass filter aan boord tegelijk de driver te beschermen onder tuning én de respons te vlakken zodat de sub eigenlijk vlak wordt tot ~20hz ipv reeds een afzwakking kent van 6 a 9db.
NielsLu schreef:Dank, het is gelukt!
satefan schreef:NielsLu schreef:Dank, het is gelukt!
Nice! Mischien kun je wat plaatjes in dit topic delen van wat je in HFD hebt gemaakt enzo? Altijd leuk ter lering en vermaak!
Led schreef:@Satefan - kun je mij misschien uitleggen hoe jij de Linkwitz Transform toepast met DSP?
Ik ga in mijn komende build aan de slag met een sealed box en DSP, vandaar..
Ik zit nu dit te lezen:
https://www.minidsp.com/applications/ad ... -transform
Misschien heb jij uit ervaring nuttige tips? Ik ben gewoon benieuwd hoe jij het aanpakt, hopelijk kan ik er wat van leren.
Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”
Gebruikers op dit forum: CCBot en 0 gasten