Moderator: Beheerdersteam
ds23man schreef:Zo, Rob is klaar met testen van de eerste controler en alles werkt as expected!![]()
![]()
![]()
Nou kan ik de rest in productie gooien.
ds23man schreef:De LS1 heeft geen mfb, de Grimm dmf subwoofer wel. Overigens heeft een driver met koper in de spleet al een behoorlijk effect op de vervorming. Als je stroomsturing op je mid wil toepassen kan je ook gewoon een serieweerstand gebruiken.
Tom Magchielse schreef:Strict genomen heeft MFB alleen voordelen voor niet-lineaire effecten zoals vervorming. Lineaire zaken als Qts, Fs enz kun je eenvoudig met compensatie netwerken te lijf. Dan is er geen terugkoppeling en dus ook geen instabiliteit.
Niet-lineariteit die een mechanische oorzaak ( spider vnl.) of een thermische oorzaak (thermische compressie, temperatuur afhankelijkheid van Qes) heeft kun je compenseren mits je binnen de grenzen van de magnetische lineariteit blijft. Uiteindelijk stuur je de driver aan met een vervormd signaal, maar dat kan de uitwijking ook niet verder brengen dan de Xmax toestaat.
Wieger61 schreef:ds23man schreef:De LS1 heeft geen mfb, de Grimm dmf subwoofer wel. Overigens heeft een driver met koper in de spleet al een behoorlijk effect op de vervorming. Als je stroomsturing op je mid wil toepassen kan je ook gewoon een serieweerstand gebruiken.
Eelco Grimm vertelde me dat de mid/woofer van de LS1 gemengde stroom/spanningsversterking kent, wat vooral ten goede komt aan de kwaliteit van het midden. Dus als er een add-on hiervoor passend bij de Fusion Amps komt, sta ik vooraan in de rij
ds23man schreef:Precies! En je hebt al een overkill aan vermogen in je mid kanaal met een 3 weg Fusion. Dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Wieger61 schreef:Waar ik nog steeds geïnteresseerd in ben, is de mechanische signaal/ruisverhouding, de verhouding tussen de te meten beweging en de totaal gemeten beweging. Je wil alleen de axiale beweging meten, maar meet ook allerlei buiggolven of andere bewegingen van de sensor op de conus.
Wieger61 schreef:Waar ik nog steeds geïnteresseerd in ben, is de mechanische signaal/ruisverhouding, de verhouding tussen de te meten beweging en de totaal gemeten beweging. Je wil alleen de axiale beweging meten, maar meet ook allerlei buiggolven of andere bewegingen van de sensor op de conus. Een vergelijk tussen een lasermeting van de axiale beweging en het signaal van de bewegingsopnemer zou dan interessant zijn. Misschien kan een numerieke simulatie uitsluitsel geven over de beste montageplek, of vraagt het stoorsignaal door buiggolven filtering van het uitgangssignaal van de bewegingssensor voordat die naar de MFB-module gaat.
Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”
Gebruikers op dit forum: CCBot en 0 gasten