Hoe uitgangssignaal minidsp met 6-10 db verlagen? T-pad?

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Jock

Hoe uitgangssignaal minidsp met 6-10 db verlagen? T-pad?

Berichtdoor Jock » do 04 feb 2016, 15:09

Hallo,

Recentelijk heb ik een paar open baffles gebouwd waarbij ik een minidsp gebruik als actieve scheidingsfilter.
Jammergenoeg geeft de minidsp ruis/noise en na veel zoekwerk op het web heb ik sterk de indruk dat dit een veelvoorkomend probleem is waar geen structurele oplossing voor is.

Nu heb ik ergens gelezen dat een oplossing kan zijn om het uitgangssignaal van de minidsp met een x aantal db te verlagen en dit zou met een T-pad attenuator kunnen. Nu heb ik geprobeert om zelf uit te vissen hoe ik dit zou kunnen maken maar ik kom er niet uit (heb ook jammergenoeg geen electronica kennis)

Zo ziet de setup er uit:
Audio PC to TEAC UD-501 DAC to MiniDSP (X-over at 450hz) into my Melody tube amp for the left and right high and mids into a Tangband W-1808 (8 Ohm)
And from minidsp low into a Hypex DS4.0 plate to double Emminence Alpha15a (4 Ohm) with one amplifier per channel.

Mini DSP input 6 KOhm Output 560 Ohm
Melody MI880 input 250 KOhm Output 8 and 4 Ohm (8 Ohm used for the Tangband)
Hypex DS4.0 input 10 Ohm. Output 8 and 4 Ohm (4 Ohm used per double Alpha15a)

De Alpha's laten ruis horen en de Tangbands een meer hoge frequentie toon.

Hoe kan ik de ouput van de minidsp wat verlagen (6 db of 10db?) waarbij ik hoop dat een T-pad een oplossing kan zijn?
En wat voor waarden moeten de weerstanden dan hebben? Ik heb wat online berekeningen ingevoerd maar daar word ik niet goed wijs uit omdat ik niet zeker weet welke waarden in te voeren.

Met enthousiaste groet,
Jock
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Hoe uitgangssignaal minidsp met 6-10 db verlagen? T-pad?

Berichtdoor Henkjan » do 04 feb 2016, 16:01

Jock

Berichtdoor Jock » do 04 feb 2016, 16:25

Henkjan schreef:je had dit al gelezen?
https://www.minidsp.com/applications/ds ... ucture-101

Dag HenkJan,
Ja, heb ik gelezen bedankt!
Ik zoek ook naar een oplossing in lijn met wat in het artikel gezegd wordt:
"Alternatively, use a passive attenuator at the amplifier input"

Maar hoe maak ik die...

Groet,
Jock

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 04 feb 2016, 16:30

je zou en potmeter kunnen pakken om tot de juiste waarde te komen, en dan die uitvoeren in nette weerstanden

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » do 04 feb 2016, 19:38

Waar in de installatie regel je het volume eigenlijk?

Jock

Berichtdoor Jock » do 04 feb 2016, 19:58

FR_Aad schreef:Waar in de installatie regel je het volume eigenlijk?

Vanuit de minidsp met een potmeter. Ik gebruik hiervoor een Alps. Zo wordt hier het inputsignaal van de DAC verdeeld over hoog en laag en ook het volume van de output dsp = input versterkers geregeld.

Bron manual minidsp 2x4
5.5 VOLUME CONTROL
Master volume control of all output channels can be accomplished with a 10 kΩ linear potentiometer connected
to the designated 3-pin header (standard 0.1”/2.54mm pitch). The wiring diagram for the potentiometer is
shown in the diagram below. No attenuation (maximum volume) is applied when pin 2 of the header is at 3.3 V,
while maximum attenuation (minimum volume) is applied when pin 2 is at 0 V.
For your convenience, a suitable potentiometer already wired to a 3-pin female connector can be purchased
together with the kit board, or separately from the Accessories section of our website.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 04 feb 2016, 20:05

Niet om het een of ander, maar de volumeregeling binnen de minidsp producten is dermate slecht dat je maar beter kun opteren voor een analoge volumeregeling na de minidsp.
Fusion Filterdesign

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » do 04 feb 2016, 20:10

Jock schreef:
FR_Aad schreef:Waar in de installatie regel je het volume eigenlijk?

Vanuit de minidsp met een potmeter. Ik gebruik hiervoor een Alps. Zo wordt hier het inputsignaal van de DAC verdeeld over hoog en laag en ook het volume van de output dsp = input versterkers geregeld.

Bron manual minidsp 2x4
5.5 VOLUME CONTROL
Master volume control of all output channels can be accomplished with a 10 kΩ linear potentiometer connected
to the designated 3-pin header (standard 0.1”/2.54mm pitch). The wiring diagram for the potentiometer is
shown in the diagram below. No attenuation (maximum volume) is applied when pin 2 of the header is at 3.3 V,
while maximum attenuation (minimum volume) is applied when pin 2 is at 0 V.
For your convenience, a suitable potentiometer already wired to a 3-pin female connector can be purchased
together with the kit board, or separately from the Accessories section of our website.

Precies.
Dat is de beste plek om het volume te regelen. (Maakt trouwens niet uit wat voor een potmeter. Heeft geen effect op de geluidskwaliteit)

Mijn ervaring is dat je ruis krijgt wanneer je een pot voor de dsp gebruikt. Maar zoals jij het doet valt dat vaak erg mee. Ik heb hier ook met een miniDSP op 4 Alpha 15a's gespeeld. Maar vrijwel zonder ruis. (Mijn Yarland versterker produceerde meer ruis)

Ik zou Henkjan zijn advies volgen en potmeters tussen de dsp en versterkers te zetten. Is de eventuele plop ook gelijk een stuk minder. ;-)

Jock

Berichtdoor Jock » do 04 feb 2016, 20:43

DS23man
Bedankt voor de suggestie. Dat zou alleen lastig zijn omdat ik dan het volume van 4 kanalen verdeeld over hoog-laag links-rechts zou moeten regelen en dus een soort van 4-weg potmeter of volume regelaar zou moeten gebruiken.

HenkJan en Fr AAd
De potmeter suggestie is als het plaatje hieronder?

Groeten,
Jock

Jock

Berichtdoor Jock » za 06 feb 2016, 19:17

Ik heb het geprobeerd en jammergenoeg geeft het geen verbetering. Zelfs bij een output van 0 blijft de ruis/toon hoorbaar. Mooi dat ik met de potmeter heb kunnen testen.
Echter, nu vraag ik me af of er wel een redelijke oplossing is. Alle mogelijke voedingen geprobeerd, ook batterijen brengen geen verbetering.

Mogelijke conclusie dat de miniDSP minder geschikt voor highend toepassingen en speakers met een wat hogere gevoeligheid?

Ik ga het proberen zonder de volume potmeter en als dat niet werkt weet ik geen andere mogelijke oplossingen meer :think:
Jock

Jock

Berichtdoor Jock » za 06 feb 2016, 22:20

Misschien opgelost, ik heb de versterkers veel verder openstaan dan nodig. Nu ik het volume terug heb gebracht is de ruis veel minder. Morgen nog even proberen of ik voldoende SPL overhou maar ik denk het wel....

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”