Tannoy HPD 385 actief filteren met DSP

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Major Lockwood

Tannoy HPD 385 actief filteren met DSP

Berichtdoor Major Lockwood » di 26 jan 2016, 17:04

Tannoy Dual Concentrics zijn tamelijk lastig te filteren. Je combineert een 15" papieren conus nu eenmaal niet zo makkelijk met een 2" aluminium dome. Er zijn buiten de uiteenlopende rendementen van de conus en HF dome, impedantie aanpassing en een notch filter nodig om de boel enigszins 'recht' te trekken. Afgezien daarvan is er ook nog wat karakterverschil tussen deze inmiddels 40 jaar oude units. Het geluid blijft echter spectaculair, één van de meest life like en tot de emotie sprekende luidsprekers.

De afgelopen jaren heb ik deze giganten passief aangestuurd met single ended 805 triodes. Geluidskwaliteit is nu al heel goed, maar het is me ook duidelijk dat er met actief filteren nog wel wat te winnen valt. Ik zit dan natuurlijk meteen te denken aan DSP en ben heel benieuwd of er op dit forum Tannards zijn die hier ervaring mee hebben. Ik zit bijvoorbeeld te kijken naar die Hypex DSP, en zie dat die veel functionaliteit biedt, maar vraag me af hoe de geluidskwaliteit is.

Alvast bedankt voor kullie reacties.

Greetings, The Major
Laatst gewijzigd door Major Lockwood op di 26 apr 2016, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.

sander1238

Re: Tannoy HPD 385 actief filteren met DSP

Berichtdoor sander1238 » di 26 jan 2016, 17:16

Tijdens de komende luisterdag in Hengelo gaat een van onze forumleden een workshop geven over dsp. Misschien iets voor jou?

Major Lockwood

Berichtdoor Major Lockwood » di 26 jan 2016, 17:42

Thx voor de tip. Ik had me al aangemeld en ga vooraan zitten...

Grt, the Major

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » di 26 jan 2016, 17:58

De hypex as2.100 lijkt me misschien een optie om te proberen, maar de kwaliteit van een as2.100 past net niet bij Tannoy.(gevoels matig)
Voor 250/300 euro gebruikt zijn ze weleens te koop (2 stuks).

Als de test slaagt, klinkt beter dan zou je naar hypex dlcp kunnen gaan, is het niets verkoop je ze weer.

Het zou mooier zijn als je een hypex dlcp neemt, en nog een 805 versterker.
Alleen loopt dat weer in de papieren.

Je krijgt wel je hele lineare speaker met je ''805 sound''.
FOCAL

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » zo 03 apr 2016, 22:11

Ik heb ooit de HPD315 gehad, gebruik nu vanwege mijn kleine luisterruimte de SEAS C16, ook een coax en filter met de miniDSP en versterkt met een Hypex UcD32. Zie elders voor de resultaten. Ik ben verbijsterd. Ik gebruik de compacte Hypex UcD32 met ingebouwde voeding wat de bouw vereenvoudigt. Die levert 40 watt aan de woofer, wat voldoet. Koop je de UcD34, kun je met twee versterkers voor de woofer in brugmodus maximaal ongeveer 90 watt (over 5,7 ohm) en één normaal voor de tweeter in totaal 100 watt produceren, het maximum dat de voeding levert. Met het hoge akoestische rendement van de HPD385 krijg je dan vermoedelijk genoeg geluidsdruk om je kamer te vullen. Vervormen die versterkers niet te veel? Honderd keer minder dan de HPD315 die tussen de 0,5 en 1% vervormde.

Major Lockwood

Berichtdoor Major Lockwood » ma 25 apr 2016, 18:15

Ha Wieger,

Zie je antwoord nu pas. Inmiddels ben ik met de DLCP een eind verder. Tannoy HPD385's passief filteren zijn een heel ding en actief met de DLCP is het ook bepaald geen makkie. Even wat ervaringen van mijn kant.

Om het allemaal een beetje straightforward te houden, ik zit tenslotte nog in de experimentele fase, gebruik ik nu twee kleine Tripath versterkertjes. Die hele kleine 2 x 10W dingetjes die je veel op internet ziet en een belachelijk goed geluid leveren voor € 50/stuk. Goede metingen, daar begint alles mee en dat is met dergelijk grote speakers niet gemakkelijk. Dichtbij metingen werken dan niet en één meter afstand is eigenlijk ook al niet voldoende. Luister positie bij mij heeft 4 meter afstand en dan is midden en hoog volstrekt anders dan op één meter. De vraag is, ga je uit van een dode ruimte of ga je uit van de luisterpositie in je kamer. De HPD's zitten in Lockwood Major kasten van bijna 300 liter. Als het weer wat beter is rij ik ze de veranda op zodat ze vrij in de tuin projecteren. Als het niet waait is het de meest dode ruimte die ik heb.

De DLCP geeft enorme mogelijkheden. Je hebt alleen wel wat kennis nodig van het opzetten van die filters domweg alles recht zetten is naar mijn idee niet de manier. Ik mis een beetje de specifieke 'do's and dont's' van het actieve filteren. Hier is wat mij betreft nog een taak voor Hypex weggelegd.

Ik geloof heel erg in fase reinheid. De basreflex poort van de Lockwoods heb ik daarom dichtgemaakt. De 2" compression driver van de HPD zit achter de magneet van de woofer en als je in tijd gaat schuiven kom je op het equivalent van zo'n 10 cm. Dit klopt helemaal met de werkelijkheid en dat is echt hoorbaar. Verder probeer ik alles zo simpel mogelijk te houden. Hoge Q's geven op een bepaalde positie een goed resultaat, maar ga een beetje schuiven met de mic. en het blijkt op een andere plek weer helemaal tegen te gaan werken. Het hoog van de Tannoys is gewoon heel erg 'directional' en lastig.

De DLCP is als pre-amp heerlijk flexibel. CD player via SP/DIF, Sonos coaxiaal en de USB van de MacBook/Audirvana via een HiFace EVO ge-reclocked naar de AES input. Dat reclocken heeft zeker zin en ik zit op termijn zelfs aan een Mutec MC3+ USB te denken. Want nog nauwkeuriger clock. De platenspeler is hier de verliezer. Passief via m'n buizen Sphinx pre-amp is echt mooier zonder die extra AD-DA conversies. Maar eerst nog even de versterking.

Ik sta nu op het punt 4 nCores te bestellen. Ik wil die route helemaal geprobeerd hebben. De HPD's klinken nu al goed, hoewel ik nog steeds met de tonaliteit (is dat een woord?) zit te spelen. Stereobeeld en ruimtelijkheid zijn in ieder geval geweldig en nog nooit zo goed geweest.

grt, wim

dre

Berichtdoor dre » ma 25 apr 2016, 18:20

dat gaat prima dus! 8)
Потому что это возможно!

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 25 apr 2016, 18:48

Ben blij dat je zo bent opgeschoten met je project! :D Overigens wil ik wel een opmerking maken over re-clocken icm de DLCP. De DLCP heeft al ASRC aan boord en de clock zijn al opgebouwd volgens de theorie-en van Guido Tent. De verwerking en Dac's lopen expres niet in een exacte veelvoud van het input signaal om interferentie te voorkomen. Om precies te zijn draait de dsp en dac op 93,75 Khz.
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 25 apr 2016, 20:59

Word het niet een tijd voor wat foto's ?

:foto:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 26 apr 2016, 6:45

Major Lockwood schreef:Ha Wieger,

Zie je antwoord nu pas. Inmiddels ben ik met de DLCP een eind verder. Tannoy HPD385's passief filteren zijn een heel ding en actief met de DLCP is het ook bepaald geen makkie. Even wat ervaringen van mijn kant.
(...)
grt, wim

Wat een enorm goed verhaal Wim!

Gezien je aanpak durf ik geen (beginners)tips te geven.
Een kennis van mij ging ook van Hypex UcD's over naar Tripath versterkers en viel om van verbazing in de toegenomen muzikaliteit, alleen het laag van de Hypexen was beter. Hopelijk zijn de N-cores voor jou de uitkomst, hij ging verder met B&O ICE versterkers. Die hadden het beste van 2 werelden, N-cores lagen buiten (doel)budget.

Heb je wellicht gedacht aan een powerrespons maken van de Tannoy's, waarbij je filtering in ieder geval geen bult oplevert in de van hoog naar laag ingezette daling (als gevolg van bundeling?).
Een directivity sonogram zou wellicht heel bruikbaar zijn voor jouw filter klus, Gerrit heeft daar mooie voorbeelden van:
viewtopic.php?f=4&t=22961

Een andere optie zou wellicht zijn dat je een spacial average meting gaat gebruiken voor je filteropzet. Dan ben je niet steeds op details aan het corrigeren, die toch per positie verschillend zijn. Op gehoor vervolgens proberen bepaalde puntjes op de i te krijgen, wanneer bepaalde klanken negatief opvallen.

Hoe is het verschil, klankmatig, tussen de oorspronkelijke passief en nu actief gefilterde luidsprekers?

Major Lockwood

Berichtdoor Major Lockwood » di 26 apr 2016, 14:20

Wat betreft dat reclocken.

Toen ik eenmaal van plan was met de DLCP aan de gang te gaan, had ik iets nodig wat mijn MacBook USB naar de AES input van de DLCP kon converteren. Snelle oplossing was een HiFace-EVO overnemen van iemand en die, tot ik de DLCP aan de praat had, via de DA converter van een Sony PCM-7040 Professional DAT op de Sphinx pre-amp aan te sluiten. Ik dacht altijd met de HRT Music Streamer Pro een behoorlijke DA converter in huis te hebben, maar de HiFace in combinatie met deze oude Sony DAT (pre 2000 vintage) bracht de weergave op een nog niet eerder gehoord niveau. Detaillering, diepte en stemmen die ver de kamer binnenkomen. Ik sta heel sceptisch tegenover dit soort zaken, maar dit verschil was overduidelijk.

Dan rest de vraag was het de HiFace of de Sony DAT, of misschien de combinatie van die twee? Ik gebruik nu de HiFace in combinatie met de DLCP en krijg in andere gedaante dezelfde eigenschappen te horen. Ik meen de werking van de Asynchrone Sample Rate Converter in de DLCP te begrijpen. Maar ik denk dat hoe beter het signaal geconditioneerd is voordat het de DLCP ingaat hoe minder jitter de hele keten gaat krijgen. De Mutec wordt vaak als studio clock gebruikt en omdat 'ie te 'slaven' is aan een andere clock heb je al studios die er twee in serie hebben voor nog beter resultaat. Don't ask...

Het zou makkelijk vergelijken zijn als ik rechtsreeks van de MacBook USB de DLCP USB in kon. Helaas werkt dat alleen op 44 en 48 kHz sample rates. Alles wat hoger is lijkt 'ie niet te pakken. Hoe dan ook de HiFace-EVO doet iets en ik heb zeker interesse de Mutec op no cure no pay basis te proberen.

Wat USB converters die een driver nodig hebben betreft, nog even het volgende. De HiFace gebruikt voor de Mac een driver. Gesneden koek voor Windows, maar niet helemaal gebruikelijk voor de Mac. M2tech is een redelijk kleine outfit die in de problemen kwam toen Apple met het operating system van Maverick naar Yosemite en tenslotte El Capitan ging. Mensen die hadden geüpdate hadden opeens geen geluid meer. Met pijn en moeite kwam er na lange tijd nog een driver voor Yosemite, maar dat was het dan wel. Sample rate verandering gaan alleen door, in mijn geval, handmatig Audirvana om te zetten. Dit zijn wij Mac gebruikers niet gewend. Als je een Mac gebruikt, let er dus op dat de DAC gebruik kan maken van de native OSX driver.

Zo, volgende post gauw weer over de DLCP en de Tannoys. Zal er ook foto's bij doen.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » zo 01 mei 2016, 10:06

Interessant project. Ik heb vorige week voor de lol op basis van oude metingen van mijn HPD315 via LspCAD makkelijk een filter gevonden dat op een DSP past. Het vraagt inderdaad enige handigheid, die ik me ook heb moeten aanleren. Vaak ontdek je itererend plots een korte omwegen, dwz met minimale filtering optimaal resultaat. Zo bleek dat ik enkel met een laag Notch-filter op de tweeter de natuurlijke afval naar lagere frequenties kon ombuigen naar de doelkarakteristiek, een 2e orde Linkwitz-Riley waarvan de stapresponse gunstig is. De gewenste vertraging vind ik door na het optimaliseren van beide filters de tweeter in tegenfase te zetten. Ik stel dan die vertraging in, waarbij de resulterende scherpe dip maximaal diep is. Daarna de tweeter terug in fase.

Persoonlijk lijkt me de Ncore wat overbemeten: de vervorming door je luidspreker ligt een factor 1000 hoger en je hebt met met het hoge rendement van je HPD maar weinig vermogen nodig (Dit geldt zeker voor de tweeter). Behalve als je een grote zaal wil bespelen natuurlijk. Anderzijds is de Ncore zo'n beetje het beste dat te koop is.

Kies een meetafstand van tussen de 2 à 3 x conusdiameter om eerst de luidspreker los van de luisterruimte te optimaliseren. Met name bij een coax kun je vrij dicht op de speaker zitten. Zet de kast zo hoog, dat de as van de luidspreker (en je microfoon) halverwege vloer en plafond zit. Kies dan een meettijd van circa 6ms. Meten en zoeken naar de optimale instelling. ps: vergeet niet te calibreren ...

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”