2-weg met Hypex AS2.100

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Taita

2-weg met Hypex AS2.100

Berichtdoor Taita » ma 09 feb 2015, 21:31

Onlangs heb ik geïnvesteerd in twee maal de Hypex AS2.100D. Na tientallen jaren lekker prutsen met spoelen, condensatoren en weerstanden leek het me leuk om eens een actief systeem te bouwen. Daar kwam bij dat ik aan een nieuwe versterker toe ben en ik benieuwd was naar klasse D.
Na de aanschaf heb ik één van de modules aanvankelijk getest als stereoversterker met een passief 3-weg systeem. Dat beviel goed, de directe sound en vooral de controle over het laag van de kleine modules is prima. Daarna ben ik met een lastig te filteren tweeweg systeem aan de slag gegaan. Voor meer achtergronden van de weergevers zie viewtopic.php?f=3&t=19649
Met wat hulp hier op het forum kreeg ik ook de filtersoftware met meetfunctie aan de praat en daarmee krijg je een zeer directe controle over het ontwerp en resultaat van het filter. Het is met de AS2.100 mogelijk om een filteraanpassing te doen op de computer dit te laden met USB, de USB stekker om te pluggen naar een externe geluidskaart (Tascam 122 mkII) en direct het resultaat weer te geven. Ik merkte dat het zelfs mogelijk is een nieuw filter te laden terwijl de muziek speelt (mono uiteraard).
De workflow van de AS2.100 is dan als volgt:
• Meet de weergever en geef het resultaat weer in de software
• Corrigeer de respons met diverse biquads totdat een vlak resultaat in het overnamegebied wordt bereikt
• Stel het eigenlijke filterdeel in
Als je goed kan om kan gaan met de software kun je met een avondje werk een goed functionerend filter realiseren. Ik heb de werkwijze in onderstaande plaatjes per weergever weergegeven.

grafiek09022015 laag.JPG

Het woofertje heeft een typerend kevlar karakter met een flink oplopende respons (dunne lijn) en wilde uitslagen. Voor passieve filtering leverde dit veel problemen op. Actief is het een beetje spelen met de correctie mogelijkheden (blauwe lijn) met als resultaat de groene lijn. Het gedrag in het laag is door kamereffecten waarschijnlijk niet representatief (dichtbijmeeting van dit woofertje levert eeen kaarsrechte lijn tot ongeveer 800hz)

grafiek09022015 hoog.JPG

De tweeter is ook niet bepaald vlak (dun rood) en heeft in het overnamegebied een flinke drempel, die ook weer gecorrigeerd wordt (blauw is filter) met als resultaat dik rood.

grafiek09022015.JPG

De overname frequentie is op ongeveer 2100 hz bepaald met filterhellingen van 24 db per oktaaf. Het resultaat is al netjes. Wel ontstaat in het overnamegebied nog een klein bultje rond de 2500 hz dat nog wel weg te werken valt. Hoe kijken jullie aan tegen deze overnamefrequentie en filterhellingen?
Het geluid van dit actieve systeempje is al heel netjes: open, direct, realistisch, mooi stereobeeld. 1:1 vergelijking met mijn huidige 3-weg levert een veel frisser, minder gekleurd geluid waarbij instrumenten minder in elkaar overvloeien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Jag

Re: 2-weg met Hypex AS2.100

Berichtdoor Jag » ma 09 feb 2015, 22:44

Leuk dat je je ervaringen deelt. Hoe heb je gemeten? En heb je een gate gezet op de metingen?

Taita

Re: 2-weg met Hypex AS2.100

Berichtdoor Taita » ma 09 feb 2015, 23:06

Jag schreef:Leuk dat je je ervaringen deelt. Hoe heb je gemeten? En heb je een gate gezet op de metingen?

Er valt weinig in te stellen aan de meting in de hypex software. Het is een frequentiesweep en geen impulsmeting. Ik zie geen instelling voor een gate. De software is nog steeds beta en een handleiding voor de metingen ontbreekt.

Mijn motivatie om dit uit te tikken is dat ik zie dat de AS2.100 als een goed product bekend staat maar dat er weinig informatie over concrete bouwprojecten beschikbaar is. Maar o.b.v. mijn ervaringen denk ik dat het met dit product mogelijk is om het beste te halen uit iedere willekeurige set weergevers, met de beperkingen van de gebruikte hardware (weergevers, versterkers en DAC). Daar ben je wel een kleine 600 euro aan kwijt natuurlijk.

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”