Sub woofer filter

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Theduboracle

Re: Sub woofer filter

Berichtdoor Theduboracle » wo 21 jan 2015, 23:18

Ah!buis schreef:
jeroen_d schreef:Liever niet dit soort dingen posten, tenzij je wilt dat TheDub er helemaal niets meer van begrijpt. In mijn post ga ik er logischerwijs vanuit dat de opamp schakeling aangestuurd wordt via een laagohmige bron. Als dat niet zo is, ja dan kun je de 22k beter weghalen. Ik post in dit topic om te helpen en hou het daarom zo praktisch mogelijk.

Wie weet, ik dacht dat ie zo wat meer zou aanvoelen hoe de vork aan de steel zit :sure: .
Per slot het enige gevolg van de 22k erbij is dat er een dikkere koppel-C nodig is :( .
Anne

Ik dacht ook al dat je zo redeneerde Anne.
Maar jij visualiseerd het anders als ik denk ik omdat je meer inzicht hebt of het anders ziet.
Die koppel C is trouwens ivm die 22K.
Zelfs met 15K van jeroen kom je dan nog op 5HZ ongeveer.
Ik haalde dat van deze site.

http://experimentalistsanonymous.com/ve ... ple_filter

2.2uF moest trouwens 1uF zijn voor 22K voor 7HZ -3db.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 21 jan 2015, 23:26

Da's altijd een moeilijke, hoe vertel ik het :lol:
Bij dat filterrekening progje staat ook een grafiek.Daar staat -3dB bij 0,5 (=1/2) dat is voor vermogen.Als het om spanning gaat is -3dB 0,7 (1/√2).
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » wo 21 jan 2015, 23:29

Ik las ook al dat die waarde voor C belangerijk is en dat die gekozen moet worden op 7Hz -3db.
Zou dat 20 hz zijn krijg je een fase verschuiving in het diepe laag.

Moet nou wel weer sterk weer aan die renkforce terug denken trouwens, dit wist ik toen nog niet.
Zal ik ook nog even naar kijken.
Dan breek mijn klompje :lagge:

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » wo 21 jan 2015, 23:35

Ah!buis schreef:Da's altijd een moeilijke, hoe vertel ik het :lol:
Bij dat filterrekening progje staat ook een grafiek.Daar staat -3dB bij 0,5 (=1/2) dat is voor vermogen.Als het om spanning gaat is -3dB 0,7 (1/√2).
Anne

Gaat mij even nu te ver Anne, ben aan de borrel nu.
Liever hoofdpijn van :beer:
Ik begrijp nu heel goed waarom ik geen MTS of HTS heb gedaan.
Het wordt toch een versterker maken in mijn geval, en de beste versterker is die met de beste transistoren die toch in opdracht worden gemaakt van bijv Cyrus.
En je wil de beste, dus het wordt altijd naar de winkel of zelf een bedrijf beginnen die uiteindelijk ook zijn transistoren laat maken.
Uitkomst HTS is kansloos dus, voor mijn passie dus.
Luidsprekers is veel beter om mee bezig te zijn.

Zal ook nog wel mijn TV repareren, maar dat gaat tegenwoordig gewoon over printplaten vervangen, niet meer over de smd electronica in duiken.
Het is de moeite niet meer.

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » do 22 jan 2015, 0:43

Er lopen al bepaalde dingen door elkaar ivm impedantie ed.
Maar mijn vraag over die 47K in serie gaat eerder of waarom ze weerstanden op een bepaalde plek plaatsen.
Dan weer een weerstand parallel na of voor een condensator, of juist in serie voor of na een condensator bij een opamp.
Heeft die 47K te maken met wat die opamp nodig heeft ed.
Ik weet het niet wat dat betreft hoe dat in zijn werk gaat.
Zaak is dat ik de boel ontkoppeld wil hebben, of juist gekoppeld.

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » vr 30 jan 2015, 20:41

Nou, de boel draait.
Gelukkig niks doorgebrand al was ik er wel bang voor.

Ik heb nog 1 vraag over het schema.
Volgens mij is de uitgang inverted.
Klopt dat ?

De eerste opamp geeft volgens mij het signaal gewoon door, maar de tweede invert hem omdat die op de andere ingang zit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » vr 30 jan 2015, 23:05

jeroen_d schreef:Wat nog van belang is om te weten: de eerste opamp trap met de 47k potmeter voor volume regeling is een inverterende buffer die de fase omdraait. Moet je wel rekening mee houden met je subspeaker. Hij versterkt niet, is alleen voor volumeregeling en aansturing van de volgende laagdoorlaat filtertrap die alles boven 240Hz afkapt met 12dB/oct. Zoals je in je startpost hebt aangegeven, de kantelfrequentie gaat naar 120Hz met 9k4 weerstanden in plaats van 4k7. Dus dat snap je nog wel. :)

Heb al uitgevonden dat het niet uit fase staat, of inverterend is.
Ik lees ook in deze post dat de eerste opamp dus inverterend maar de tweede zet hem weer normaal in fase Jeroen.
Dat benoem je niet, maar het staat dus allemaal gewoon in fase heb ik al uitgetest.
Ik merk ook dat de renkforce of de lm1875 bijna niet in staat is om gelijkstroom weer te geven, mijn cryrus amp trekt gewoon de conus naar achteren waar hij dan blijft staan, de renkforce laat hem echter weer terug veren.

De kantel frequentie heb ik inderdaad goed berekend, 38k voor 30 hz trouwens.
Maar dat is ook een dom sommetje.
Ik merk al bij het luisteren nu dat weer terug komt wat ik miste, het klinkt veel fysieker met meer sub.
Je voelt die sub echt lichaamlijk, gaat bijna niet meer over oren.
De renkforce is wel iets te licht in vermogen, vervormd ook best wat veel denk ik.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 31 jan 2015, 0:19

De tweede zet hem niet in fase terug, want die is niet inverterend geschakeld. Het filter blijft uit fase. Er was dus niets te benoemen. Veel succes verder.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Walt

Berichtdoor Walt » za 31 jan 2015, 9:58

Ik heb het idee dat je het inmiddels toch allemaal aardig begint te doorgronden, respect hoor!

Groetjes Walter

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » za 31 jan 2015, 12:49

jeroen_d schreef:De tweede zet hem niet in fase terug, want die is niet inverterend geschakeld. Het filter blijft uit fase. Er was dus niets te benoemen. Veel succes verder.

Ik heb het uit getest met een sinus generator met een blokgolf van 1hz.
Ik meen toch duidelijk te zien dat gelijktijdig de conussen naar voor of naar achteren gaan.
Maar dat zal helemaal wel duidelijk worden als ik een andere versterker er op aansluit.

Snap het effeh totaal weer niet.
Dit kan toch ook niet de bedoeling zijn, waarom bij de tweede opamp dan ook niet pinnetje 2 gebruiken.

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » za 31 jan 2015, 13:28

Denk dat ik het al weet.
Opamp 1 is een verzwakker doordat hij in tegenfase versterkt.
Als de volume regelaar op 10 staat overbrugt hij gewoon naar opamp 2, en die stuurd gewoon in fase uit, altijd dus ook.
Dan klopt mijn waarneming dus wel.

Neem mij niet kwalijk als ik er naast zit.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 31 jan 2015, 14:23

Opamp 1 keert de fase om ongeacht de stand van de potmeter.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » za 31 jan 2015, 14:37

Maar hij versterkt niet als je de potmeter naar links draait. (overbrugt van pin 2 naar 6).
Dan is de gain 0.
Dan gaat de stroom gewoon naar opamp 2 die in fase versterkt.
Draai je de potmeter naar rechts gaat hij versterken in tegenfase, dus verzwakken.

Meen ik te snappen, je hebt gelijk dus.
Of ik ben het spoor helemaal bijster ](*,)
Laatst gewijzigd door Theduboracle op za 31 jan 2015, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » za 31 jan 2015, 14:59

Kan er ook al een onzettend onzeker gevoel van krijgen terwijl ik dit beweer.
Lijkt weer dat ik de les wil lezen in mijn eigen vraagstelling.
Komt omdat ik denk dat ik het snap en daar over vertel.
Wil eigenlijk het bakje al open schroeven om weer te checken wat de stand van de potmeter is voor de maximale versterking.
Volgens mij zijn pin 2 en 6 overbrugt voor de maximale versterking, omgekeert wat je zo op het eerste idee zou zeggen, komt omdat hij verzwakt omdat hij in tegenfase versterkt.

Neem mij niet kwalijk als ik het echt niet snap.
Was net zo blij dat ik het wel meende te snappen.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 31 jan 2015, 15:48

Als pin 2 en 6 overbrugd zijn is er geen output. Het is alsof je ingangssignaal aan massa wordt gelegd. Op pin 2 staat namelijk een virtuele nul. De schakeling zorgt ervoor dat op pin 2 dezelfde potentiaal staat als op pin 3, die laatste hangt aan massa. Met de potmeter maximaal open staat er 47k tussen pin 2 en 6 en dan heb je maximale versterking. Stel je voor, aan de ingang staat een positieve spanning. Dan loopt er een stroom van de ingang door R1 naar pin 2 met potentiaal 0. De opamp heeft een zeer hoogohmige ingang, deze stroom loopt dus verder door van pin 2 naar pin 6 de uitgang van de opamp in. Als de stroom van pin 2 naar pin 6 loopt, en op pin 2 staat 0 volt, dan ontstaat er op pin 6 een negatieve spanning, de schakeling keert de polariteit om. De versterking is de waarde van de potmeter gedeeld door R1. Met de potmeter 0 ohm is er geen versterking, er komt geen signaal door. Er loopt wel stroom, maar over een potmeter van 0 ohm kan geen spanning staan, de stroom loopt rechtstreeks pin 6 in zonder dat er nog een signaalspanning op pin 6 staat. Met de potmeter maximaal is de versterkingn -47k/47k = -1. Dit is ook te benoemen als een gain van 0 dB met 180 graden fasedraaiing. Met de potmeter in standje 0 ohm is de versterking -0/47k = -0.

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » za 31 jan 2015, 16:47

Ik snap het redelijk wat je zegt, al vallen hier en daar wel gaten in mijn kennis over een opamp (tot nu toe)
Ik heb er mij ook al wat in verdiept moet ik zeggen.

Maar zeg je nu in je verhaal dat als pin 2 en 6 aan elkaar liggen er helemaal geen uitgangs signaal is van de ingang ?
Tot hoever is dat een virtuele nul ? of geeft hij toch het input signaal door ?
Ik heb begrepen dat een opamp de spanningen op pin 2 en 3 altijd probeerd gelijk te houden dus het klopt wat je zegt (natuurlijk)

Als de ene opamp inverted is en de andere niet dan is de versterking de optelsom van de 2 als de gain verschillend is van de opamps.
Als mijn waarneming klopt en de uitgang gewoon is fase is zou de tweede opamp meer versterken dan de tweede.
Versterkings factor 1 (47k) is natuurlijk niet veel, of niks eigenlijk.
Vandaar mijn idee dat het een verzwakker is.
Maar het verhaal klopt al niet voel ik.
Als de schakeling gewoon in fase versterkt zoals ik waar nam moet het een verzwakker worden die eerste opamp.
Maar dat kan niet als het volume nul is als pin 2 en 6 aan elkaar liggen.
Of geeft hij wel het ingangs signaal weer zoals ik als eerste vroeg.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 31 jan 2015, 16:53

Ik kan het niet simpeler maken.

De tweede opamp versterkt niet, die filtert slechts. Het is een tweede orde laagdoorlaatfilter, dat ook fasedraaiing geeft. Op de crossoverfrequentie 90 graden. Op frequenties daarbeneden daalt de fasedraaiing <90 en boven het crossoverpunt verzwakt het filter steeds meer en gaat de fasedraaiing naar 180 graden.

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » za 31 jan 2015, 17:32

jeroen_d schreef:Ik kan het niet simpeler maken.

De tweede opamp versterkt niet, die filtert slechts. Het is een tweede orde laagdoorlaatfilter, dat ook fasedraaiing geeft. Op de crossoverfrequentie 90 graden. Op frequenties daarbeneden daalt de fasedraaiing <90 en boven het crossoverpunt verzwakt het filter steeds meer en gaat de fasedraaiing naar 180 graden.

Afhangklijk van de weerstand die de condensatoren gaan geven bij bepaalde frequenties.
Weer een ander hoofdstuk.

Heb net even gekeken in het bouwsel maar de potmeter staat op 0 ohm voor maximale versterking.
Pin 2 en 6 liggen aan elkaar dus.
Als je hem meer weerstand geeft verzwakt het signaal, dan begint de opamp te versterken (tegenfase te geven)
Dan klopt het dus toch, de uitgang is wel in fase.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 31 jan 2015, 17:34

](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,)
Laatst gewijzigd door ds23man op za 31 jan 2015, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Fusion Filterdesign

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 31 jan 2015, 19:12

Ik sluit me hierbij aan. ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,)

dre

Berichtdoor dre » za 31 jan 2015, 19:13

Asprientje? :rofl:
Потому что это возможно!

rikpost

Berichtdoor rikpost » za 31 jan 2015, 19:16

Headbangers Ball :rock: :rock: :rock: :rock:
Ooit is het allemaal klaar !

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 31 jan 2015, 19:29

Jullie hebben 't zeker niet begrepen :twisted: ,'t is toch geel juis :o
Met de potm.op nul zit de uit aan de -in en de opa versterkt dan 1x de massa.Als je de potmeter begint open te draaien komt er steeds meer tegenfase bij, wel in fase met de uitgang :D
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 31 jan 2015, 19:45

Ja en als je de fase weer correct wilt krijgen moet je er een magneet bij houden.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 31 jan 2015, 19:51

jeroen_d schreef:Ja en als je de fase weer correct wilt krijgen moet je er een magneet bij houden.

Jeroen toch ! :boos: begin jij nu ook al ? :mrgreen:
Laatst gewijzigd door ray5150 op za 31 jan 2015, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”