Sub woofer filter

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Theduboracle

Re: Sub woofer filter

Berichtdoor Theduboracle » wo 21 jan 2015, 11:38

2 keer dezelfde fout maken ligt op die manier inderdaad ook voor de hand.
Mits je chronisch dezelfde fout maakt natuurlijk.
Heb daarom maar weer eens de boel nagekeken maar de elco's zitten gewoon goed, ook de regelaar zit goed.
Links massa, midden in en rechts out.
Hangt ook niks aan het koel flapje, jammer genoeg.

Blijven blindstaren op de print is ook geen optie begin ik te denken, zo ingewikkeld is dit gewoon niet.
Ik snap er echt geen reet meer van, moet toch aan de regelaar liggen.
Maar dat hoop ik niet natuurlijk, lag het maar aan mij, dan kon ik er wat aan doen.

:boos:

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » wo 21 jan 2015, 12:04

pappaleo schreef:Briljant dit.
Iedereen die hulp aanbiedt wordt afgeblaft. Onvoorstelbaar.
Als het antwoord niet in zijn werkelijkheid past is het niet goed.
:rofl: :rofl:

Maar goed, heb je de 7915 goed aangesloten?
De aansluitingen zijn niet gelijk aan die van de 7815:
7815-7915.JPG

Ja, zeker weten, ze zitten goed.
Ik blijf -29volt meten op de input en -20volt op de output.
Verkeerde diodes ?
Ook geen optie zeker :rofl:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » wo 21 jan 2015, 12:12

Diodes maakt geen moer uit, tenminste ik neem aan dat je er geen zeners in geplakt hebt :mrgreen: Daarbij de 24V op de ingang klopt wel.
Dus je elco's zitten goed, dan kan alleen maar de 7915 naar de eeuwige jachtvelden zijn. Vervangen dat ding. Maar ook dat is al eerder gezegd.

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » wo 21 jan 2015, 12:21

Barry2001 schreef:Diodes maakt geen moer uit, tenminste ik neem aan dat je er geen zeners in geplakt hebt :mrgreen: Daarbij de 24V op de ingang klopt wel.
Dus je elco's zitten goed, dan kan alleen maar de 7915 naar de eeuwige jachtvelden zijn. Vervangen dat ding. Maar ook dat is al eerder gezegd.

Ik weet dat dit eerder is gezegt, maar ze zijn nieuw en dit is de eerste keer dat ik ze op spanning zet, en ook onbelast trouwens.
Dat is ook gezegt.
Ik zal er zo dadelijk eens andere diodes in bakken.
Straks zijn het wel zeners, :rofl:

Aan de andere kant kan ik mij namelijk niet voorstellen dat het om een fabrieks fout gaat van een batch regelaars.
Dat dit zo een gedoe is, ongelooflijk.
Heb meerdere malen zo een voeding gemaakt en altijd ging het goed.

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » wo 21 jan 2015, 12:54

Andere diodes heeft ook geen zin, het blijft 20 volt.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 21 jan 2015, 13:24

En met een belasting eraan ?

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » wo 21 jan 2015, 13:56

ray5150 schreef:En met een belasting eraan ?

Net zo als met een batterij, dan valt de spanning omlaag.
Even proberen, wie weet.

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » wo 21 jan 2015, 14:12

Met 4,7K meet ik god dankerdedank 15 Volt.
Je hebt gelijk.
Het Antwoord en oplossing is dus weer zo te achterlijk dom voor woorden.
Zoals zo vaak, dommer dan dan dom.
Hoe je het antwoord uit mijn bewoordingen haalt.

Had ik dus de schakeling wel goed :-({|=
Goede leer voor de volgende keer, negatieve spanning regelaars hebben een spannings val.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 21 jan 2015, 14:58

Als het geen probleem is dat er steeds stroom loopt dan is het bruikbaar zo.
Er zit in zo'n IC al een verbruiker in de vorm van een spanningsdeler voor de regeling.Een hogere spanning zonder belasting is niet zoals 't hoort.Bedenkelijke kwaliteit.
Nu maar hopen dat er niet steeds meer stroom nodig gaat zijn om te voorkomen dat spanning omhoog gaat.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » wo 21 jan 2015, 15:09

Als het subfilter er aan hangt neem ik aan dat alles zonder problemen gaat.
Het wordt niet een weerstand als noodoplossing.
Het ding komt bij Dick Best weg, hetzelfde merk als die + 15 volt, die doet het wel normaal zo te zeggen.
Die andere geeft ook onbelast 20 volt dus het zal wel normaal zijn denk ik dan.
Misschien hangt het ook van de multimeter af dacht ik, die wordt ook een belasting in feite.
Mijne is onderhand al 25 jaar oud, een goedkoop ding, maar doet het nog steeds prima.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 21 jan 2015, 16:27

Wat jij nu meemaakt is precies wat ik ook een keer heb gehad, dat een regelaar niet automatisch in de goede stand gaat. Bizar dat hij belast moet worden. Zoals Anne aangeeft, bedenkelijke kwaliteit want zo horen ze niet standaard te werken, dit is niet gebruikelijk ook niet voor een negatieve spanningsregelaar. Het is wel heel gek dat het bij beide exemplaren gebeurt, daarom dacht ik in eerste instantie toch aan een consequente aansluitfout.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » wo 21 jan 2015, 16:47

Dat zal zeker zo zijn dan, veel ervaring ed met electronica heb ik ook niet.
Maar ik kan tekening lezen en de boel aansluiten.
Ik heb de print nu onderhand al zo vaak bekeken dat ik mij niet kan voorstellen dat het nog fout kan zijn.

Ik heb het filter ook af gesoldeerd in de tussentijd en aangesloten trouwens.
De spanning daalt nu verder naar ongeveer -12 volt.
Er zit ook een spannings verschil tussen de regelaars van 1 volt ongeveer.
-11.5 en 12.5 of zoiets, dat is toch eigenlijk ook niet normaal, of wel ?
De eerste opamp waar de line input op zit wordt ook al warm trouwens, lijkt mij ook niet goed.
Of zal hij al aan het oscileren zijn ?
Dat ik dit schema fout gesoldeerd heb kan ik mij ook niet voorstellen, ik voel mij al echt simpel worden.
Zal de boel even weer checken en daarna ook die 100nano's dicht bij de ic solderen.

Zo een godvergeten simpel schema, en nog gedoe :rofl:

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » wo 21 jan 2015, 16:52

Die regelaar is van ST trouwens, of zal het een plagiaat betreffen uit China.

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » wo 21 jan 2015, 18:50

Ik zie ook wat het probleem is met het filter.
Ze vertelden dat je ook de opamp kon vervangen met de ne5532, maar die domoortjes vergaten er bij te zeggen dat de aansluitingen anders zijn.
Hier klopt niks van natuurlijk.
Hopelijk heb ik niks opgeblazen.

Ik zie nu dat het ook nog met 1 opamp had gekunt in plaats van 2 als je de ne5532 gebruikt.
Voor de zoveelste keer onnodige kosten, maar dan heb je ook een keer wat over moet je maar denken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 21 jan 2015, 19:53

Ga er maar van uit dat het is opgeblazen en als je niet oppast ben je de voeding flink aan het belasten door sluiting in de opamp. :shock:
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » wo 21 jan 2015, 20:02

De voeding doet het nog wel, de opamp weet ik niet.
Moet ik nog even testen.
Heb de fout intussen verholpen.
Misschien maar de opamp van het andere kanaal gebruiken, het kan ook met 1 opamp na ik begrijp, ik zie wel.
Wel weer gedoe om het om te solderen.
Klote dat hier geen electronica zaak zit in dit gat Emmen.

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » wo 21 jan 2015, 20:23

Is de ingang eigenlijk wel goed.
Die 47K had ik laten zitten maar ik zie dat het niet gangbaar is om iets in serie achter de paralle weerstand te zetten van 22K.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 21 jan 2015, 21:18

Die 22k hoeft er helemaal niet in.Versterking P1/R1 en omdat R1 aan de ingang zit komt daar nog de uitgangs-weerstand van het aangesloten ding erbij (zit in serie).
Anne

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » wo 21 jan 2015, 21:34

Jammer dat ik er zo weinig inzicht in heb eigenlijk.
Want ik wil eigenlijk wel doorgronden waarom je dat allemaal weer zegt.

Ik dacht dat C1 van de ingangs impedantie afhangde, die is 300K van de opamp.
Dan zou C1 ongeveer 10uF worden, met die 22K parallel is dat 2.2uF, dan zou je nog een folie condensator kunnen plaatsen anders wordt het een elco.
Heb dat ergens van een site geplukt waar ook een culculator bij zat.
Wil er niet tegein hoor, maar meende dat te snappen.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 21 jan 2015, 21:56

De impedantie van de opamp moet je nooit meetellen, want die is dusdanig hoog dat de weerstanden eromheen om correct te laten werken bepalend zijn.

Je kan werken met de 22k weerstand maar ook zonder.
Zonder de 22k heb je alleen de werking van de 47k en is de ingangsimpedantie ook 47k. Met de 22k is de ingangsimpedantie lager, namelijk 47k parallel met 22k en dat geeft dan 15k.

Het werkt allemaal correct, met of zonder de 22k. De 22k geeft lagere ingangsimpedantie en minder gevoeligheid voor brom en ruis op de ingang. Wel hoger kantelpunt maar met 2,2uF voor de C is het -3dB kantelpunt nog steeds een lage 4,8Hz (1/(2*pi*C*R))

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 21 jan 2015, 22:12

De bromgvoeligheid valt wel mee hoor :sure: .
Als er niks aan zit (zonder de 22k) is R1 oneindig groot en wordt de versterking van de eerste trap nul, komt er niks uit !
Hoe hoger de uitgangsweerstand van het, op de ingang aangesloten, toestel hoe meer spanning die moet leveren.
Anne

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 21 jan 2015, 22:25

Liever niet dit soort dingen posten, tenzij je wilt dat TheDub er helemaal niets meer van begrijpt. In mijn post ga ik er logischerwijs vanuit dat de opamp schakeling aangestuurd wordt via een laagohmige bron. Als dat niet zo is, ja dan kun je de 22k beter weghalen. Ik post in dit topic om te helpen en hou het daarom zo praktisch mogelijk.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 21 jan 2015, 22:33

Wat nog van belang is om te weten: de eerste opamp trap met de 47k potmeter voor volume regeling is een inverterende buffer die de fase omdraait. Moet je wel rekening mee houden met je subspeaker. Hij versterkt niet, is alleen voor volumeregeling en aansturing van de volgende laagdoorlaat filtertrap die alles boven 240Hz afkapt met 12dB/oct. Zoals je in je startpost hebt aangegeven, de kantelfrequentie gaat naar 120Hz met 9k4 weerstanden in plaats van 4k7. Dus dat snap je nog wel. :)

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » wo 21 jan 2015, 22:54

jeroen_d schreef:Liever niet dit soort dingen posten, tenzij je wilt dat TheDub er helemaal niets meer van begrijpt. In mijn post ga ik er logischerwijs vanuit dat de opamp schakeling aangestuurd wordt via een laagohmige bron. Als dat niet zo is, ja dan kun je de 22k beter weghalen. Ik post in dit topic om te helpen en hou het daarom zo praktisch mogelijk.

Wie weet, ik dacht dat ie zo wat meer zou aanvoelen hoe de vork aan de steel zit :sure: .
Per slot het enige gevolg van de 22k erbij is dat er een dikkere koppel-C nodig is :( .
Anne

Theduboracle

Berichtdoor Theduboracle » wo 21 jan 2015, 23:08

De schakeling hoeft ook niet te versterken, het is alleen een filter, maar van de ne5532 kun je ook een koptelefoon versterker maken maar dat is hier niet de bedoeling.
De pot meter is dus niet echt een volume versterking maar zorgt voor een meer of mindere bult in het laag op een bepaalde frequentie.
Omdat je ook nog dat tweede gedeelte hebt bij de andere opamp die ook zijn curve heeft (of is die het dezelfde).
De bedoeling is om er een lijn ingang op aan te sluiten van een Cyrus versterker, ik weet de impedantie zo niet.
Ik dacht trouwens dat de impedanties op elkaar moesten aansluiten voor de beste overdracht, maar ik raak al in de war denk ik.
Las laatst dat in de regel versterkers een hoge impedantie hebben en bronnen een lage dus het klopt al niet wat ik eerder zei.
Ik weet zo niet hoe je aan 15K komt maar die 2.2uF is berekend voor die 22K, ik concludeerde al dat dit een op zich los staand filtertje is en dat de opamp er niks mee te maken had zoals je zegt Jeroen.
Maar zou je van die 300K van de opamp uit gaan dan zou het 10uF worden, maar zo is het niet bedoelt dus zoals je zegt.
Ik dacht trouwens dat de ingangs impedantie bepaald werd door een weerstand parallel, die 47 doet daar niks aan af.
De opamp ziet dan alleen wel een hogere impedantie 22k + 47K en het totaal wordt dan een verzwakker of een spanings verdeler voor de opamp, de impedantie voor C1, die 2.2uF heeft daar niks mee te maken, die filterd nogsteeds rond de 5HZ, die is de impedantie die de uitgang van die cyrus versterker ziet.

Ik kan best wel weer totaal fout zitten hoor, maar dat meen ik te snappen, de krakende oude wiskunde tandwielen worden al weer aardig in gang gezet.
Maar het is al een stuk duidelijker nu.
Ik zal even kijken wat de impedantie is van die cyrus, maar dat moet ook wel goed zitten lijkt mij.

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”