[Longterm] Najda DSP met AFDAC2 en dual CS3318 preamp

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

avdboom

Re: [Longterm] Najda DSP met AFDAC2 en dual CS3318 preamp

Berichtdoor avdboom » di 31 dec 2013, 10:45

Ben al begonnen met het DIY draadje, zover ik gelezen heb lijkt het een prima keuze en een mooi apparaat! Je hebt mij aan boord iig. Ben benieuwd!

knuisje

Berichtdoor knuisje » di 31 dec 2013, 10:53

Mooi project wordt dit!
( ͝° ͜ʖ͡°)

avdboom

Berichtdoor avdboom » di 31 dec 2013, 13:29

Ah, Knuisje ook in-da-house :lol:

Dan zal ik meteen maar me eerste hooftbreken delen, gezien ik wel met een schuin oog hier naar kijk (alleen nog even geld moet zien te vinden :lol: ). Hoe kan je die Najda nu het beste aan de AF-DAC2 knopen? Ik kan ook niet 123 in de AF-DAC2 handleiding hier antwoord op vinden. Even als je 3 stereo kanalen wilt gebruiken...
Kan je met 3 coax SPDIF vanuit de Najda naar de AF-DAC2?
Najda heeft ook 3x stereo I2S uitgang mogelijkheid (dat gebruikt de minishark ook voor de koppeling naar de DAC), en dat kan je aan de AF-DAC2 knopen, maar hoe doe je dat dan? Kan 3x stereo data over 1 I2S lijn? Of moet dit met 3x stereo I2S en zo aan de AF-DAC2 knopen (kan dat)?

Sorry, ben een beetje een leek op digitale data transmissie (op CANN-BUS een beetje na dan..) en vraag me af of dit simpel in Jip en Janneke taal uitgelegd kan worden?

knuisje

Berichtdoor knuisje » di 31 dec 2013, 17:09

De 8 afzonderlijke dacs van de Sabre kunnen alleen in de I2S-mode worden aangestuurd. Bij SPDIF worden intern per kant 4 dacs parallel geschakeld, zodat de dac dan in stereomode werkt.

Uit de handleiding van de nadja:
The voltage level on this port is 3.3V TTL. If your DACs require incompatible voltage levels, you'll need to add your own level conversion circuitry. Six audio channels are available as three pairs on pins I2S_EXT0_LINE1 to I2S_EXT0_LINE3. Any of the ten DSP processing channels can be routed to these lines. In the present configuration, Najda acts as the master. The L/R (or FSync) clock is available on pin FSYNC_DAC and the bit clock is available on pin BCLK_DAC.
Data format is 64 bit clocks per sampling period, organized in two 32-bit time-slots with msb of 24-bit data aligned to the left. Sampling frequency is the one selected for the master clock (48, 96 or 192 kHz).

Dus FSYNC_DAC gaat naar WC (word clock), BCLK_DAC naar BC (bit clock). I2S_EXT0_LINE1-3 naar 12, 34 en 56. En de massa's uiteraard nog verbinden.
( ͝° ͜ʖ͡°)

avdboom

Berichtdoor avdboom » di 31 dec 2013, 17:41

Ahha, dus het 8ch uitbreidingsboard is meer om 8 uitgangskanalen te krijgen? De I2S komt dan op het DAC board?
Kan de AF-DAC2 daarnaast ook als enkel kanaals stand appje DAC funktioneren, alsof je simpelweg de 1x stereo versie maakt?

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » di 31 dec 2013, 17:45

Vreemd dat de ontwerper van deze Nadja wel 8 analoge/spdif uitgangen heeft voorzien maar slechts 6 als I2S.

Nog een kleine aanvulling op knuisjes 'hoe knoop ik het aan elkaar' antwoord: hou het zo kort mogelijk, pcb's straks liefst zo plaatsen dat de aansluitpunten fysiek tegenover elkaar liggen.

Dan

Berichtdoor Dan » di 31 dec 2013, 18:38

hsmeets schreef:Vreemd dat de ontwerper van deze Nadja wel 8 analoge/spdif uitgangen heeft voorzien maar slechts 6 als I2S

Dat is inderdaad wel vreemd ja. Om het "af" te maken moet er dan weer een I2S converter tussen voor twee kanalen? Dan moet dat maar voor het sub-laag denk ik.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 31 dec 2013, 18:45

Helemaal niet vreemd, die 6 I2S lijnen zijn extra t.o.v. de spdif uitgangen.....
Fusion Filterdesign

knuisje

Berichtdoor knuisje » di 31 dec 2013, 20:03

avdboom schreef:Ahha, dus het 8ch uitbreidingsboard is meer om 8 uitgangskanalen te krijgen? De I2S komt dan op het DAC board?
Kan de AF-DAC2 daarnaast ook als enkel kanaals stand appje DAC funktioneren, alsof je simpelweg de 1x stereo versie maakt?

Ja, ja, ja. :mrgreen:
( ͝° ͜ʖ͡°)

Dan

Berichtdoor Dan » di 31 dec 2013, 21:13

knuisje schreef:
avdboom schreef:Ahha, dus het 8ch uitbreidingsboard is meer om 8 uitgangskanalen te krijgen? De I2S komt dan op het DAC board?

Maar als ik 8 I2S kanalen wil kan ik dan eventueel twee I2S kanaal lospeuteren van de on-board dac? Of is het niet zo simpel weer te geven?

knuisje

Berichtdoor knuisje » di 31 dec 2013, 21:51

Je zou moeten vragen aan de nadja mensen of dat kan.
( ͝° ͜ʖ͡°)

Dan

Berichtdoor Dan » di 31 dec 2013, 22:20

Is dit een antwoord op mijn vraag?

Kopie van DIY audio:
Quote:
Originally Posted by dahlberg View Post
I'm considering to go the same way as "qusp" with the "Ackodac's" but
maybe not for all channels so this is getting better and better (if it will work)

Will it be possible to adress 4 output-channels to I2S and the remaining 4
to the analog output section. Or is there signal sent both ways for all channels
at all times?
Here's a summary of what's available in terms of outputs.
Inside the DSP, there are 10 output channels internally.
- All channels 1 to 10 are on SPDIF outputs.
- Channels 1 to 8 are available also on analogue outs.
- There are 2 expansion ports with I2S. They are different but for now it's enough to know that one port can carry up to 6 channels, and the second port can carry up to 12 channels. You can assign to the I2S lines any channel 1 -> 10.

Dan

Berichtdoor Dan » wo 01 jan 2014, 1:52

Ik heb de post een keer of wat gelezen en ik denk te begrijpen dat de dsp chip twee I2S expansion poorten heeft waarvan de ene 6 kanalen bevat en de andere 12 kanalen.
De expansion poort van 12 kanalen is gebruikt voor de 10 spdif kanalen en voor de 8 analoge kanalen. Er zijn dus nog 6 I2S kanalen beschikbaar voor een eigen set dacs.
Als ik dus 8 kanalen wil gebruiken op de AFDAC-2 dan moet ik eigenlijk alle analoge kanalen en de spdif kanalen opofferen of alles omgooien. Nick geeft aan dat er verschil zit in deze poorten maar wat is me nog niet helemaal duidelijk.

Dat lijkt me dan dus voorlopig geen goed idee.
Ik denk dat ik gebruik maak van de 6 I2S kanalen op de AFDAC-2 (en ga er maar even vanuit dat dit mogelijk is) en gebruik een stereo spdif kanaal of twee analoge uitgangen voor het sublaag er dan maar vanuit gaande dat er voor het sublaag (<120Hz) niet heel veel kwaliteit verloren gaat. En dan houd ik nog twee programmeerbare analoge/spdif kanalen over voor twee extra subs. En daarmee haal ik dus mijn doel.

knuisje

Berichtdoor knuisje » wo 01 jan 2014, 13:42

Lijkt mij een prima oplossing.
( ͝° ͜ʖ͡°)

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » wo 01 jan 2014, 19:26

Dan schreef:Ik heb de post een keer of wat gelezen en ik denk te begrijpen dat de dsp chip twee I2S expansion poorten heeft waarvan de ene 6 kanalen bevat en de andere 12 kanalen.
De expansion poort van 12 kanalen is gebruikt voor de 10 spdif kanalen en voor de 8 analoge kanalen. Er zijn dus nog 6 I2S kanalen beschikbaar voor een eigen set dacs.
Als ik dus 8 kanalen wil gebruiken op de AFDAC-2 dan moet ik eigenlijk alle analoge kanalen en de spdif kanalen opofferen of alles omgooien. Nick geeft aan dat er verschil zit in deze poorten maar wat is me nog niet helemaal duidelijk.

Dat lijkt me dan dus voorlopig geen goed idee.
Ik denk dat ik gebruik maak van de 6 I2S kanalen op de AFDAC-2 (en ga er maar even vanuit dat dit mogelijk is) en gebruik een stereo spdif kanaal of twee analoge uitgangen voor het sublaag er dan maar vanuit gaande dat er voor het sublaag (<120Hz) niet heel veel kwaliteit verloren gaat. En dan houd ik nog twee programmeerbare analoge/spdif kanalen over voor twee extra subs. En daarmee haal ik dus mijn doel.

Als ik het block-diagram en de documentatie nalees kom ik tot het volgende:

Op de expansion header 0 zitten 6 I2S kanalen (fysiek 3 pennen) die verder met niets anders gecombineerd zijn en alleen op de extpansion header beschikbaar zijn dus.

Alle andere I2S kanalen zijn verbonden met SP/DIF en DAC kanalen, waarbij de SPDIF 5 stereo paren zijn en de Analoge output 4 stereoparen. SP/DIF en DAC werken parallel en leveren 'dezelfde' output omdat ze op dezelfde I2S kanaal zitten. Wil je deze kanalen ook als I2S aftappen dan moet je op de print het koperspoor/soldeerpunt opzoeken en daar iets aan fabrieken.

Omdat je nog een eerdere opmerking maakte over de volume regeling, dit staat in een van de documenten.

Code: Selecteer alles

III.2. Mute
Press this button to mute the analogue outputs. SPDIF and I2S outputs are not affected.
III.3. Volume
From the main screen, press the Up or Down button – or the assigned remote controller buttons – to set the volume to your liking, in the range 0 dB to -96 dB in dB steps. Volume doesn't affect SPDIF and I2S output levels.

De volume regeling werkt dus alleen op de analoge output, dus je moet wel even opletten met het combineren met de AFDAC als je ook de AFDAC wilt gebruiken maar het volume via de Nadja wilt doen…..

Dan

Berichtdoor Dan » wo 01 jan 2014, 20:04

hsmeets schreef:Als ik het block-diagram en de documentatie nalees kom ik tot het volgende:

Op de expansion header 0 zitten 6 I2S kanalen (fysiek 3 pennen) die verder met niets anders gecombineerd zijn en alleen op de extpansion header beschikbaar zijn dus.

Alle andere I2S kanalen zijn verbonden met SP/DIF en DAC kanalen, waarbij de SPDIF 5 stereo paren zijn en de Analoge output 4 stereoparen. SP/DIF en DAC werken parallel en leveren 'dezelfde' output omdat ze op dezelfde I2S kanaal zitten. Wil je deze kanalen ook als I2S aftappen dan moet je op de print het koperspoor/soldeerpunt opzoeken en daar iets aan fabrieken.

Omdat je nog een eerdere opmerking maakte over de volume regeling, dit staat in een van de documenten.

Code: Selecteer alles

III.2. Mute
Press this button to mute the analogue outputs. SPDIF and I2S outputs are not affected.
III.3. Volume
From the main screen, press the Up or Down button – or the assigned remote controller buttons – to set the volume to your liking, in the range 0 dB to -96 dB in dB steps. Volume doesn't affect SPDIF and I2S output levels.

De volume regeling werkt dus alleen op de analoge output, dus je moet wel even opletten met het combineren met de AFDAC als je ook de AFDAC wilt gebruiken maar het volume via de Nadja wilt doen…..

Ik heb deze configuratie op de groei aangeschaft.
Fase één is de Najda aan de praat krijgen met de analoge outputs.
Fase twee is de AFDAC2 aan de zes beschikbare kanalen knopen en werkend zien te krijgen
Fase drie is de 16 kanaals CS3318 er aanhangen.

Wat daarna komt weet ik nog niet. Wellicht ga ik proberen de AFDAC2 aan de I2S kanalen hangen die jij noemt. Ik wil alleen niets kapot maken.
Ik heb nu eerst maar eens voedinkjes besteld op Ebay. Eigenlijk wil ik zelf wel een voeding bouwen maar ik moet dan eerst leren etsen geloof ik. Geen idee waar ik die tijd allemaal vandaan moet halen. Er is ook nog een set speakers in de maak.

Hier alvast een sneak preview. Is al een topic over dat ik binnenkort weer tot leven roep :D
Hieronder zie je het topje dat ik al een poosje geleden gebouwd heb, daaronder het frame voor de subwoofer dat ik deze kerstvakantie aan het bouwen ben in mijn nu nogal stoffige schuurtje.

555621_3676140945250_1949753357_n.jpg

20140101_195322.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

avdboom

Berichtdoor avdboom » do 02 jan 2014, 6:44

knuisje schreef:

[Borat accent] Isse Nice [/Borat accent] :lol:

Kunnen de uitgangskanalen ook als SE en Bal. beiden uitgevoerd worden?

Sounds a a next project O:) , maar jongens... hou me nog even tegen... =;

Ik heb me echt voorgenomen de RelaiXed en FetZilla niet op de lange baan te schuiven, dus die moeten eerst af. Enige wat ik me afvraag is of ik een hele dure behuizng voor de RelaiXed moet gaan maken of niet als die mogelijk later overbodig wordt (maar hoe lang gaat dat duren... te lang denk ik aangezien ik de financiering voor "het volgende project" nog neit rond heb :sure: ).

knuisje

Berichtdoor knuisje » do 02 jan 2014, 10:41

Ja de uitgangen zijn zowel single ended als gebalanceerd, en kunnen tegelijkertijd worden gebruikt.
( ͝° ͜ʖ͡°)

avdboom

Berichtdoor avdboom » za 04 jan 2014, 12:52

knuisje schreef:Ja de uitgangen zijn zowel single ended als gebalanceerd, en kunnen tegelijkertijd worden gebruikt.

Splendid! :D

Welke voeding heb je nu besteld?

Dan

Berichtdoor Dan » za 04 jan 2014, 13:59

Deze gebalanceerde voeding:
http://www.ebay.com/itm/400260086970?ss ... 1439.l2649
Deze 5V voeding
http://www.ebay.com/itm/400484756641?ss ... 1439.l2649
Deze printtrafo's:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5046 ... AREA_17430?
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5044 ... AREA_17430?
De trafo's zijn een tikkeltje overbemeten geef ik toe ;) Ik ga zelf een print maken met daarop de printtrafo's en de voedingsprintjes gemonteerd. De 12V voeding lijkt wat aan de magere kant voor de Najda. Er staat 1A opgegeven in de startup guide maar misschien valt het mee. Ik zie wel of de spanning instort of niet. Anders kan ik hem altijd nog voor de voorversterker gebruiken. Ik ga zeker geen schakelende voeding toepassen.

knuisje

Berichtdoor knuisje » zo 05 jan 2014, 14:05

psst :-$ Ik heb nog een nieuwe 2x15V 16 VA printtrafo over, misschien iets voor jou?
( ͝° ͜ʖ͡°)

Dan

Berichtdoor Dan » zo 05 jan 2014, 16:22

knuisje schreef:psst :-$ Ik heb nog een nieuwe 2x15V 16 VA printtrafo over, misschien iets voor jou?

Ik denk ut wel :D Er moet ook nog een preamp gemaakt worden en ik heb ergens gelezen dat je beter geen twee versterkers op één voeding kan plaatsen :wink:
Ik stuur je wel een PB.

Dan

Berichtdoor Dan » do 09 jan 2014, 22:14

Deze week binnen gekregen:

20140107_215655.jpg

De Najda DSP board
20140107_220427.jpg

Twee flinke printtrafo's
20131231_175301.jpg

Een 5V en +/-12V "ruisarme" voeding

En nog een stuk printplaat. Nu nog even wegwijs worden in printontwerpsoftware...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

avdboom

Berichtdoor avdboom » vr 10 jan 2014, 20:38

Dat ziet er gelikt uit!

Dan

Berichtdoor Dan » vr 10 jan 2014, 22:00

avdboom schreef:Dat ziet er gelikt uit!

Ik realiseer me hoe knap die printjes gemaakt zijn. Ik bak er zelf geen hout van met Eagle....

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”