[Longterm] Najda DSP met AFDAC2 en dual CS3318 preamp

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Dan

[Longterm] Najda DSP met AFDAC2 en dual CS3318 preamp

Berichtdoor Dan » di 24 dec 2013, 20:59

Ik weet inmiddels ongeveer hoe ik met mijn speakerproject verder ga en ben op dit moment lekker aan het knutselen. Ik vraag me alleen af welke DSP ik nu het beste kan kiezen. Ik twijfel tussen de MiniShark waarbij je alleen I2S in en uitgangen hebt en de Najda van WAF-Audio zie ook http://www.diyaudio.com/forums/digital-line-level/215379-dsp-xover-project-part-2-a.html
Voordeel van laatstgenoemde is dat alles er op en aanzit voor een redelijk bedrag en dat hij toch uit te breiden is met een betere dac, ik had daarvoor uiteindelijk de AFDAC2 uitgevoerd met 8 kanalen van Knuisje in het vizier.
'
Vanuit kwalitatief oogpunt kan ik eigenlijk niets zinnigs bedenken. Het lijkt alsof de Minishark een iets betere processor in huis heeft. Dat zou iets uit kunnen maken met het totaal aantal filters die je toe wil passen.

Ik neig een beetje naar de Najda, ook omdat het zo'n grote fanbase lijkt te hebben...
Wie kan me een duwtje in de juiste richting geven?
Laatst gewijzigd door Dan op ma 30 dec 2013, 9:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Welke DSP kiezen?

Berichtdoor Henkjan » di 24 dec 2013, 22:16

je wil dus zoiets: :mrgreen:
viewtopic.php?f=20&t=18985

Dan

Berichtdoor Dan » di 24 dec 2013, 22:36

Zoiets ja, dat is wel duidelijk.
Ik zou het kunnen nabouwen maar ik blijf gewoon steeds met een scheef oog naar de Nadja kijken. Het is lastig om een keuze te maken.....

knuisje

Berichtdoor knuisje » wo 25 dec 2013, 13:01

Even een lijstje maken met voors en tegens per alternatief?
( ͝° ͜ʖ͡°)

Dan

Berichtdoor Dan » wo 25 dec 2013, 14:14

Een lijstje maken is een goed idee. Dat wordt dan wel na het kerstdiner :mrgreen:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 25 dec 2013, 14:36

Ik mis de Hypex DLCP in het lijstje.....
Fusion Filterdesign

Dan

Berichtdoor Dan » wo 25 dec 2013, 15:16

De Hypex DCLP is maximaal drie kanalen en heeft geen modulaire opbouw. Met vier kanalen is het bij drieweg toepassing zelfs mogelijk om een multisub toepassing te creëren. Ik wil zelf een DAC naar keuze toepassen. Misschien wil ik later wel eens wat proberen met een NOS DAC. Misschien komt er volgend jaar een killer DAC op de markt. Je weet het niet.

Misschien wil ik wel te veel :oops:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 25 dec 2013, 15:19

Je kunt meerdere DLCP bordjes in 1 systeem integreren. Maar waarom zo fixeren op dac's ? De verschillen tussen de duurdere dac chips is zo marginaal klein..........
Fusion Filterdesign

rikpost

Berichtdoor rikpost » wo 25 dec 2013, 15:28

Grounsound :?:
Ooit is het allemaal klaar !

Dan

Berichtdoor Dan » wo 25 dec 2013, 15:53

Met meerdere DCLP bordjes wordt het wel weer erg prijzig allemaal. Inclusief de Add-on set 931€ incl. per 6 kanalen (ik heb er dus eigenlijk 8 nodig...) en dan nog los van voeding en andere zaken.
Toegegeven, hij klinkt wel heel goed. Ik heb me eerlijk gezegd nog niet heel erg in te specs verdiept.

De Nadja kost 245 € voor max 10 kanalen en daar kan ik zelf een AFDAC2 aan knopen

De Minishark kost 205€ kaal en dan ook weer de AFDAC2. Voor de analoge ingang moet ik dan nog iets bedenken maar is nog niet op stel en sprong nodig. Ik wil mijn digitale uitgang gebruiken van mijn ROTEL processsor.

Nou zijn prijzen niet meteen het allerbelangrijkst maar de hogere prijs moet wel iets toevoegen denk ik.

Volumeregeling wordt op basis van twee gekoppelde CS3318 chips. 18 kanalen dus voldoende om 7.1 (of zelfs 7.4) te kunnen regelen.
Het idee is dat ik zowel muziek kan luisteren als films kan kijken. De frontspeakers worden actief met DSP gefilterd. De surround gewoon passief.

Als ik alles op een rijtje heb zal ik de titel aanpassen voor een bouwtopic :)

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 25 dec 2013, 16:25

Het wordt inmiddels al wat duidelijker wat je wil, multichannel en dsp. En daar begint het probleem. Er zijn weinig dsp systemen die meer dan 2 ingangen hebben. De ellende begint met de volumergeling, hoe regel je al die volumes in 1 keer. Dat zou je inderdaad met een stapel CS3318 kunnen doen.
Fusion Filterdesign

Dan

Berichtdoor Dan » do 26 dec 2013, 12:58

ds23man schreef:Het wordt inmiddels al wat duidelijker wat je wil, multichannel en dsp. En daar begint het probleem. Er zijn weinig dsp systemen die meer dan 2 ingangen hebben. De ellende begint met de volumergeling, hoe regel je al die volumes in 1 keer. Dat zou je inderdaad met een stapel CS3318 kunnen doen.

Inderdaad. Had ik al gezegd dat vooralsnog alleen de twee frontkanalen DSP nodig hebben? Ja, en eventueel de subs maar dat is niet het allerbelangrijkste. Ik kan dus vooralsnog prima af met een DSP met twee ingangen. De andere kanalen blijven analoog en eventuele delays kan ik met Rotel finetunen toch?

meiborg

Berichtdoor meiborg » do 26 dec 2013, 18:32

Ik heb net even gekeken naar het Najda board van waf-audio en het lijkt mij een mooi ding! Erg uitgebreid en wat ik ervan lees is de geluidskwaliteit beter dan de minidsp 2x4 minidigi Combo, I like!

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

Dan

Berichtdoor Dan » do 26 dec 2013, 20:06

meiborg schreef:Ik heb net even gekeken naar het Najda board van waf-audio en het lijkt mij een mooi ding! Erg uitgebreid en wat ik ervan lees is de geluidskwaliteit beter dan de minidsp 2x4 minidigi Combo, I like!

Mvg Reinder

Het gekke is, er zijn niet veel tests te vinden. Maar het staat me wel aan dat de Najda digitale uitgangen heeft. Dat maakt het wel een leuk ding om mee te starten en gaandeweg uit te breiden of te upgraden.

meiborg

Berichtdoor meiborg » do 26 dec 2013, 21:35

Het is ook een kleine speler en krap een half jaar serieus bezig.

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

Dan

Berichtdoor Dan » do 26 dec 2013, 21:43

Ik volg het topic op DIY audio al een tijdje en het grappige is dat de ontwerper (Nick) op verzoeken van de forumgasten ingaat en gaandeweg de software aanpast.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 26 dec 2013, 21:57

Dan schreef:18 kanalen dus voldoende om 7.1 (of zelfs 7.4)

7.4 ? :shock: Hoe moet ik dat dan zien ? jij zit in het midden en de speakers staan dan in een kringetje om je heen ?

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » do 26 dec 2013, 22:25

Henkjan schreef:je wil dus zoiets: :mrgreen:

Zonder er al te diep op in te gaan: DLCP en Nadja zijn voor mij al te veel af en de Nadja heeft ook geen gebalanceerde uitgangen, iets dat ik toch wou toepassen gezien de eindversterkers die ik op het oog heb. Ik hoef ook geen berg aan ingangen, 'n sp/dif of toslink is voldoende voor mij. De combi van MiniSharc en AF/DAC past dan ook goed in mijn plaatje.

Dan

Berichtdoor Dan » do 26 dec 2013, 22:45

ray5150 schreef:
Dan schreef:18 kanalen dus voldoende om 7.1 (of zelfs 7.4)

7.4 ? :shock: Hoe moet ik dat dan zien ? jij zit in het midden en de speakers staan dan in een kringetje om je heen ?

Haha, in principe is 5.1 wel genoeg hoor. Ik (of eigenlijk mijn vriendin) wil een sjieke manier om van een multichannel en een vierweg (dsp) systeem integraal het volume te kunnen regelen. Dat wil ik gaan doen met twee CS3318 chips. Ik dacht even aan het toepassen van een multisub toepassing. Dit om te proberen wat vervelende staande golven in de huiskamer te elimineren.
Volgens mij moet dit lukken.

Dan

Berichtdoor Dan » do 26 dec 2013, 23:05

hsmeets schreef:
Henkjan schreef:je wil dus zoiets: :mrgreen:

Zonder er al te diep op in te gaan: DLCP en Nadja zijn voor mij al te veel af en de Nadja heeft ook geen gebalanceerde uitgangen, iets dat ik toch wou toepassen gezien de eindversterkers die ik op het oog heb. Ik hoef ook geen berg aan ingangen, 'n sp/dif of toslink is voldoende voor mij. De combi van MiniSharc en AF/DAC past dan ook goed in mijn plaatje.

Waar ik een beetje mee zit is dat de Minishark geen analoge ingang heeft. Dat is op zichzelf geen probleem maar de Najda heeft die wel.
Misschien niet de beste die er is maar hij heeft ook digitale ingangen waaronder I2S en daar is dus een mogelijkheid om te upgraden.
De Najda heeft weliswaar geen gebalanceerde uitgangen maar de AFDAC2 heeft die wel. De volumeregeling die ik wil toepassen heeft geen echte gebalanceerde uitgangen geloof ik maar de outputbuffers hebben die wel. Al met al best een veelzijdig apparaat die Najda...

De enige reden om in mijn geval voor de Minishark te kiezen zou kunnen zijn dat de DSP chip van de Minishark een stuk beter is. Tenzij iemand een ander argument heeft die ik niet kan bedenken.

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » do 26 dec 2013, 23:19

FYI:

Mischa72 is gestart (maar is long term) om een AN/DI converter en extra bronkeuzes voor de AFDAC te zetten, hij zal hiervoor de AFDAC firmware nog gaan aanpassen/uitbreiden. In de AF/DAC, dus de ESS Sabre chip, zit een prima volume regeling.

Ik denk dat de DSP niet heel veel zal uitmaken maar wel de firmware in de DSP hoe zaken geïmplementeerd zijn en de PC software waarmee je de filters kunt instellen. Wat dat betreft vind ik de Hypex software superieur aan de MiniDSP software waar xover en andere filteringen niet in een oog opslag te zien zijn en je moeilijk ziet wat de som van alle instellingen is, hypex doet dat beter. Maar goed, dmv van meten met ARTA is dat nog wel te overzien.

Dan

Berichtdoor Dan » do 26 dec 2013, 23:40

hsmeets schreef:FYI:

Mischa72 is gestart (maar is long term) om een AN/DI converter en extra bronkeuzes voor de AFDAC te zetten, hij zal hiervoor de AFDAC firmware nog gaan aanpassen/uitbreiden. In de AF/DAC, dus de ESS Sabre chip, zit een prima volume regeling.

Ik twijfel niet aan de kwaliteit van de volume regeling van de ESS Sabe DAC. Probleem is dat ik een analoge sectie heb die ik (of in ieder geval mijn vriendin) graag gelijk wil regelen met de digitale sectie. En dat gaat helaas niet met de ES Sabre chip. De CS3318 chip is tot aan 128 stuks te koppelen.

hsmeets schreef:Ik denk dat de DSP niet heel veel zal uitmaken maar wel de firmware in de DSP hoe zaken geïmplementeerd zijn en de PC software waarmee je de filters kunt instellen. Wat dat betreft vind ik de Hypex software superieur aan de MiniDSP software waar xover en andere filteringen niet in een oog opslag te zien zijn en je moeilijk ziet wat de som van alle instellingen is, hypex doet dat beter. Maar goed, dmv van meten met ARTA is dat nog wel te overzien.

Dat de DSP niet veel uitmaakt daar hoopte ik eigenlijk een beetje op. Voor wat betreft de software: MiniDSP ken ik niet goed. De software van de Najda ziet er in ieder geval gebruiksvriendelijk uit met heel veel mogelijkheden.

avdboom

Berichtdoor avdboom » vr 27 dec 2013, 12:23

Die NAJDA ziet er puik uit, qua mogelijkheden van inputs en outputs. Als de UI ook vriendelijk is dan lijkt dat me een goede keuze. Daarbij opmerkend dat ik mij nooit verdiept heb in de MiniSHARK...
Hij staat in ieder geval in mijn bookmarks, dit zou een ideale compangion zijn om standalome naast een 8CH AF-DAC2 te staan, die ook nog op mijn wish-list staat (voor het geval de zolvervloot toch nog binnen loopt :lol: ). Voordeel van de NAJDA is dat je met de analoge outputs toch al wat kan rommelen en er later een DAC achter kan knopen O:) .

Ik ga me eens door het DIY draadje over de NAJDA werken als ik tijd heb, thanks voor de link!

Dan

Berichtdoor Dan » vr 27 dec 2013, 18:14

avdboom schreef:Ik ga me eens door het DIY draadje over de NAJDA werken als ik tijd heb, thanks voor de link!

Da's wel even een avondje worstelen ;)

Dan

Re: [Longterm] Najda DSP met AFDAC2 en dual CS3318 preamp

Berichtdoor Dan » ma 30 dec 2013, 22:52

De kogel is door de spreekwoordelijke kerk: Ik ga voor de Najda.

Hij is reeds besteld. Ik denk dat het een goede beslissing is. Het is een veelzijdig apparaat.
Ik wil een aantal componenten in een enkele kast combineren:

-de Najda DSP
-de AFDAC2 van Knuisje
-een Dual CS3318 preamp van Djuke

Waarom een dual CS3318? Omdat ik een volumeregelaar nodig heb die een aantal analoge kanalen van mijn 7.1 processor samen regelt met de DSP gestuurde kanalen.

Er zijn nog wel een paar dingetjes waar ik nog mee zit.
-Deze drie componenten hebben allemaal hun eigen controller. Het blijven dus drie afzonderlijke apparaten. Iets dat misschien ooit opgelost kan worden maar ik denk dat het niet zo'n groot probleem is of hoeft te zijn. Het belangrijkste is dat ik niet allemaal losse kastjes heb want dat is de uitdrukkelijke wens van mijn vriendin. Ik denk aan een flinke kast Modu Slimline 3U hoog

Voorlopig concentreer ik me maar even op de Najda.
-Ik heb een voeding nodig voor de Najda. Ben al even wezen sjoppen maar helaas zijn er wel allemaal losse universele printjes te koop maar ik realiseer me dat ik eigenlijk voedingen wil met vaste spanningen. En het liefst met de printtrafo's er op gemonteerd. Misschien dat iemand me kan overtuigen dat dat niet nodig is?
Hoe dan ook, ik kan hier wel wat hulp of advies bij gebruiken. Ik heb nog nooit printjes geëtst maar misschien kan ik dit wel. Het is in ieder geval leerzaam. Tis per slot van rekening zelfbouwaudio ;)
Benodigde voeding:
* +/-12V 1A (heet dit symmetrisch of gebalanceerd?)
* +5V 1A

Voorlopig kan ik even vooruit.

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”