MFB of......

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Lindemans

Re: MFB of......

Berichtdoor Lindemans » do 17 jul 2014, 18:31

Uiteindelijk krijg je hiermee de spreekspoel in het gareel, maar veel ellende wordt toch veroorzaakt door de dynamiek in de conus ?

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » do 17 jul 2014, 20:22

Ik heb nog een paar 22RH532 staan, zijn aan een nieuwe behuizing toe..
lijkt me leuk om deze een keer aan te pakken en te verbeteren, uitgangspunt is om me vooral op de mid hoog weergave te concentreren want daar valt nog wel iets te verbeteren.
Het is van huis uit een goed ontwerp, zo is voor het mid hoog het signaalpad erg kort omdat het actieve filter geintegreerd is in de eind versterker. Wat vaak stoort is de schakeltroep direct achter de ingang, wat zou het mooi zijn om met XLR binnen te komen en dan via een trafootje naar de electronica. De voeding kan wel iets steviger in mijn beleving en uiteraard de diverse condensatoren vervangen.
de Audio historicus

Nieuwe projecten: 16 sporenrecorder op 2 inch tape, tapedeck B67, mengtafel 24 kanaals.

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » do 09 okt 2014, 13:11

En zo stonden ze even geparkeerd in de opslag.

Ondertussen nog een set 532 gescoord, nu is het idee ontstaan om een dubbele versie te bouwen.
Denk aan een WMTMW configuratie waarbij elke speaker zijn eigen versterker krijgt.
De tweeter wordt vervangen door een circular ribbon met een eigen versterker.
Hierbij wil in elke kast de originele versterkers monteren (ook dubbel) op een gebalanceerd input, dat laatste is vanwege de functie als midfield monitor in de studio.

De originele electronica is op zich prima maar verdient wel wat verse condensatoren, verder wat tweaks hier en daar.
Ook de voeding verdient wat extra aandacht.

Wat zal ik doen?

De tweeter 2e 3e of 4e orde filteren?
de Audio historicus

Nieuwe projecten: 16 sporenrecorder op 2 inch tape, tapedeck B67, mengtafel 24 kanaals.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 09 okt 2014, 16:06

Mr Tube schreef:Wat zal ik doen?

De tweeter 2e 3e of 4e orde filteren?

op welke freq ga je die filteren dan? als wat lager, dan zal die ribbon een 4e orde wel fijn vinden 8)

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » vr 10 okt 2014, 7:16

Het liefst zit ik rond de 4 a 5KHz, die 5060SQ komt behoorlijk hoog volgens mij.
de Audio historicus

SuperR

Berichtdoor SuperR » zo 12 okt 2014, 14:29

Mijn project;
http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=5849

Speelt inmiddels een paar maanden naar volledige tevredenheid. De sub bestaat uit een Seas L26R04Y, versnellingsopnemer, ACH-01, DS1.2 subamp en een printje waar het feedback gebeuren in plaats vindt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » zo 19 okt 2014, 12:08

SuperR schreef:Mijn project;
http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=5849

Speelt inmiddels een paar maanden naar volledige tevredenheid. De sub bestaat uit een Seas L26R04Y, versnellingsopnemer, ACH-01, DS1.2 subamp en een printje waar het feedback gebeuren in plaats vindt.

Leuk project!

mijn project is inmiddels ook duidelijk vorm gaan krijgen, het worden compacte kastjes van 35x 45cm en ook 35 cm diep.
De MTM configuratie staat nog steeds maar de woofers komen er nu naast, een erg Philips achtig uiterlijk dus.

Er is al een printontwerp (bijna klaar) voor de MFB driver op basis van de LM3886 van ca 7x8cm, hierop zit een mogelijkeid van doorlussen zodat je meerdere printen parallel kan laten werken als je ook meerdere MFB woofers in een kast wilt hebben.
Dat doorlussen gebeurt dan achter het laagdoorlaat filter, de woofers behouden uiterraard ieder hun eigen MFB ststeem.

Voor de mid/hoog wil ik een discreet opgebouwd versterker moduul gebruiken welke net als bij Philips een geïntegreerd filter krijgt, hierbij zijn de filter componenten verweven in de versterker schakeling en zijn er geen extra componenten nodig (zie schema van de 532 hoe Philips dit heeft opgelost).
de Audio historicus

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”