Linkwitz goes DSP

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

knuisje

Linkwitz goes DSP

Berichtdoor knuisje » do 11 apr 2013, 10:44

( ͝° ͜ʖ͡°)

hans_b
Ook commercieel actief

Re: Linkwitz goes DSP

Berichtdoor hans_b » do 11 apr 2013, 12:07

Dat is zeker leuk. En heel innovatief voor de oude man :lol:

Wij hebben het Daudio W-frame ook met DSP en ASP aangestuurd. Voorlopig hebben wij de beste resultaten met de ASP configuratie.

In het artikel wordt gesteld dat DSP goedkoper is. Dat is ons nog niet gelukt. Als je 2-weg of 3-weg DSP wil inzetten, dan het je wel 2 of 3 mooie DAC's nodig en 2 of 3 goede versterkers. Dat maakt de DSP oplossing dan vaak toch weer duur. Of heb jij een mooie multikanaals DAC ontwikkeld die je aan de nanoDIGI kan koppelen?
Bi-amping is erg zinvol (voornamelijk voor de laag controle), meer levert veel minder op.

De LX521 van Linktwitz is 4-weg, met een 3-weg ASP (bijna de zelfde als voor de Orion). De beide mids doet hij passief.
Volgens mij kan de LX521 ook heel goed met een 2-weg DSP of ASP en een analoog filter op de 3 mid/hoog units.
Open en eerlijk, luisteraars laten ervaren wat de voordelen van dipool zijn.
Minder vervorming, minder verkleuring en veel sneller, waardoor je een open en eerlijke geluidsweergave krijgt die boeit!

Groet Hans

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » do 11 apr 2013, 12:08

Op een aantal vlakken is Linkwitz niet meer "ahead of the game". Hij was laat met de rear-tweeter, hield erg lang vast aan de Orion terwijl deze een aantal fundamentele problemen heeft en hield ook DSP lang buiten de deur. Van de andere kant heb ik er alle lof voor dat hij open staat voor nieuwe inzichten en dus alsnog een DSP gaat toepassen.

knuisje

Berichtdoor knuisje » do 11 apr 2013, 13:18

hans_daudio schreef:Of heb jij een mooie multikanaals DAC ontwikkeld die je aan de nanoDIGI kan koppelen?

De nanodigi werkt met spdif zodat je altijd 4 aparte dacs nodig hebt. Ze hebben ook een ander product, de minisharc. Dit is een kleine dsp-module met 8 kanaals i2s-uit zodat er een 8 kanaals (Sabre)dac achter kan.
( ͝° ͜ʖ͡°)

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » do 11 apr 2013, 13:32

Ik vind het eigenlijk hoog tijd dat Linkwitz dit doet. Een ASP is geen slechte oplossing maar in zijn geval wel vrij complex.

hans_b
Ook commercieel actief

Berichtdoor hans_b » vr 12 apr 2013, 11:06

knuisje schreef:
hans_daudio schreef:Of heb jij een mooie multikanaals DAC ontwikkeld die je aan de nanoDIGI kan koppelen?

De nanodigi werkt met spdif zodat je altijd 4 aparte dacs nodig hebt. Ze hebben ook een ander product, de minisharc. Dit is een kleine dsp-module met 8 kanaals i2s-uit zodat er een 8 kanaals (Sabre)dac achter kan.

Interessante module die miniSHARC. Zeker in cominatie met de Sabre DAC
Open en eerlijk, luisteraars laten ervaren wat de voordelen van dipool zijn.
Minder vervorming, minder verkleuring en veel sneller, waardoor je een open en eerlijke geluidsweergave krijgt die boeit!

Groet Hans

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 12 apr 2013, 12:15

Martijn M schreef:Op een aantal vlakken is Linkwitz niet meer "ahead of the game".

Ja en nee. Hij zet nog wel steeds de toon als authoriteit op dit gebied. Ten opzichte van de audiowereld in brede zin is hij nog altijd zeer vooruitstrevend. Hij zet ook weer zo'n LX521 neer waarmee hij uiteindelijk de problemen van de Orion aanpakt, nadat hij zeer grondig het onderste uit de kan heeft gehaald van de Orion. En in dit proces heeft hij veel geleerd over het creeren van de illusie en en passant de Pluto ontwikkeld.

Dat hij de dipooltweeters nog niet heeft ontdekt en nu pas met DSP aan de slag gaat kan ik hem niet kwalijk nemen. Wat is er innovatief aan om een speaker recht te trekken met digitale truukjes. Dat wordt al jarenlang gedaan. Wat dan weer zo mooi is aan Linkwitz is dat hij heel serieus een nieuw leertraject in gaat om het onderste uit de kan te halen voor DSP en gaat onderzoeken hoe dit kan bijdragen tot het creeren van de optimale luisterervaring. Daarbij nodigt hij ons ook nog uit om hieraan deel te nemen, mooi toch!
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 12 apr 2013, 13:16

jeroen_d schreef: Daarbij nodigt hij ons ook nog uit om hieraan deel te nemen, mooi toch!

Dat gaan we dan ook maar doen. :mrgreen:
En ik ben ook al gestart. :lol:
Hans

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » vr 12 apr 2013, 14:48

jeroen_d schreef:
Martijn M schreef:Op een aantal vlakken is Linkwitz niet meer "ahead of the game".

Ja en nee. Hij zet nog wel steeds de toon als authoriteit op dit gebied. Ten opzichte van de audiowereld in brede zin is hij nog altijd zeer vooruitstrevend. Hij zet ook weer zo'n LX521 neer waarmee hij uiteindelijk de problemen van de Orion aanpakt, nadat hij zeer grondig het onderste uit de kan heeft gehaald van de Orion.

Tja. Dat is niet vooruitstrevend vind ik. Het is al eerder door anderen gedaan zoals John Kreskovsky, Martijn M, k.p. en mensen op DIYaudio. Hij volgt wat dat betreft alleen met de LX521.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 12 apr 2013, 16:11

Wat je noemt zijn allemaal mensen die juist zelf eerst Linkwitz hebben gevolgd. John Kreskovsky is ook zo'n mooi voorbeeld, die heeft destijds op het madisound forum, toen SL daar nog postte, eindeloze discussies gehad dat open baffle inferieur zou zijn omdat het daarmee onmogelijk is om een transient perfect respons te verkrijgen. Vervolgens bouwt ie ook een keer een open baffle en gaat prompt SL nadoen en begint ook een ASP aan te bieden.Dat hij het midhoog passief filtert, wat ik ook doe, vind ik niet een vernieuwing, dat is puur een engineering keuze. Hetzelfde geldt voor DSP.

Het enige waar ik het mee eens zou kunnen zijn, is als je beweert dat hij niet meer in zijn eentje 'ahead of the game' is. Om te beweren dat hij achter zou lopen gaat veel te ver, daarvoor zijn de onderlinge verschillen in benadering te klein.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

architect

Berichtdoor architect » vr 12 apr 2013, 18:55

Ronkel schreef:Tja. Dat is niet vooruitstrevend vind ik. Het is al eerder door anderen gedaan zoals John Kreskovsky, Martijn M, k.p. en mensen op DIYaudio. Hij volgt wat dat betreft alleen met de LX521.

Wat wil je eigenlijk zeggen? Je reactie komt weinig sympathiek over. Heb je wel eens op de website van Linkwitz gekeken? En voortuitstrevend of niet wat een bijzonder vragen zeg; vooruitstrevend willen zijn is een doel op zichvoor simpele zielen. Linkwitz doet gewoon zijn ding voor de uitdaging die hij daarin ziet en legt dat graag duidelijk uit. Hij is zoekt heel geduldig naar verbeteringen. Op zijn manier is hij een voorbeeld voor velen en in die zin verdient hij respect.

Nou in elk geval alle respect van mijn kant voor Siegfried Linkwitz voor wat het deed.
Spotify + APO EQ - LynxtwoB - MiniDSP - 2xUCD400HG+4xUCD180H&R - open baffle : B&C 18SW115 - Seas Excel W22 - Scanspeak 10F - Mundorf 17D2.2

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » vr 12 apr 2013, 19:18

Ik heb veel respect voor Linkwitz, heb zijn website al wel 10x gelezen en zijn idee van "minimizing misleading cues" was het eerste wat me nou echt een relevante aanpak leek om een luidspreker te ontwerpen. Pas vanaf het moment dat ik zijn website heb gelezen heb ik echt nuttige dingen geleerd.

Ik wil zeker niet zeggen dat hij hopeloos achterloopt, want hij gaat prima met z'n tijd mee. Dat hij DSP niet direct heeft opgepakt vind ik niet gek omdat hij zelf ook al aangaf dat A/D en D/A omzetting, ruis etc. probleempunten zijn. Het enige punt is dat ik de LX521 niet vernieuwend vind, puur omdat het al eerder is gedaan. Ik ben het wel met Jeroen eens dat hij dingen beter aanpakt dan een groot deel van de audio industrie.

Overigens heb ik een broertje dood aan innoveren om het innoveren. Het doel is wat telt, niet de techniek.

De oplettende lezer herkent misschien ook dat de zin "experience molds the perception of sound" uit mijn sig van Linkwitz afkomstig is...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 12 apr 2013, 19:28

Ach, Linkwitz zijn audio perikelen zijn ook voor hem hobby. Hij kan goed schrijven en het nuchter uitleggen en dat zijn er niet veel die dat kunnen en ook doen. Hij gaat vrij ver met OB maar de bedenker er van is hij ook niet (zoals hij zelf schrijft), dat was een collega van hem.

Dus laat of vroeg? Maakt toch niet uit? Veel mensen vergeten wel eens dat dit zijn hobby is.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 12 apr 2013, 19:36

Daarnaast heeft hij ook een missie: open baffle in de studio van de geluidstechnicus krijgen, hij wil de keten van opnamestudio tot huiskamer sluiten. Met de LX521 lijkt hij nu eindelijk die stap voor elkaar te krijgen. Ik krijg de indruk dat die drijfveer de voornaamste oorzaak is van zijn verkenning van DSP. Hij ziet dat hij daar niet omheen kan wil hij zijn missie laten slagen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 12 apr 2013, 19:46

Zou kunnen. Denk dat ook wel meespeelt dat er eigenlijk (nog) geen DSP's voor audio op de markt zijn die plug en play genoeg zijn. Van huis uit is SL een analogerik, daarmee kan hij lezen en schrijven. Het is dus wel logisch dat hij tot nu toe gebruik maakte van voor hem bekend terrein.

architect

Berichtdoor architect » vr 12 apr 2013, 21:27

jeroen_d schreef:Daarnaast heeft hij ook een missie: open baffle in de studio van de geluidstechnicus krijgen, hij wil de keten van opnamestudio tot huiskamer sluiten. Met de LX521 lijkt hij nu eindelijk die stap voor elkaar te krijgen. Ik krijg de indruk dat die drijfveer de voornaamste oorzaak is van zijn verkenning van DSP. Hij ziet dat hij daar niet omheen kan wil hij zijn missie laten slagen.

zijn doel is volgens mij vooral dat het geluid dat je hoort als het uit luidsprekers komt net zo klinkt als hoe het klonk toen het werd opgenomen. hij vergelijkt ook wat hij hoort uit speakers met hoe geluid klinkt bij een concert. dit is precies wat in de studio ook nodig is om een goede mix te maken, horen wat is opgenomen.
Spotify + APO EQ - LynxtwoB - MiniDSP - 2xUCD400HG+4xUCD180H&R - open baffle : B&C 18SW115 - Seas Excel W22 - Scanspeak 10F - Mundorf 17D2.2

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 12 apr 2013, 21:34

architect schreef:
jeroen_d schreef:Daarnaast heeft hij ook een missie: open baffle in de studio van de geluidstechnicus krijgen, hij wil de keten van opnamestudio tot huiskamer sluiten. Met de LX521 lijkt hij nu eindelijk die stap voor elkaar te krijgen. Ik krijg de indruk dat die drijfveer de voornaamste oorzaak is van zijn verkenning van DSP. Hij ziet dat hij daar niet omheen kan wil hij zijn missie laten slagen.

zijn doel is volgens mij vooral dat het geluid dat je hoort als het uit luidsprekers komt net zo klinkt als hoe het klonk toen het werd opgenomen. hij vergelijkt ook wat hij hoort uit speakers met hoe geluid klinkt bij een concert. dit is precies wat in de studio ook nodig is om een goede mix te maken, horen wat is opgenomen.

Wat bedoel je daar nou mee? Als het wordt geproduceerd zoals je het hoort tijdens een concert is het thuis doorgaans niet echt te pruimen. Is dan alleen besteed aan enkele freaks.

Gerrit

Berichtdoor Gerrit » vr 12 apr 2013, 21:52

Wellicht nog een interessanteDSP oplossing, de Najda:

http://www.waf-audio.com/products.php?pos=1&sub=3&lang=en

Één van de weinige met ingebouwde, digitaal bestuurde, analoge volume regeling op alle 8 uitgangen.
Running with the Joneses just ain't where it's at, Boz Scaggs

architect

Berichtdoor architect » za 13 apr 2013, 7:42

Pjotr schreef:
architect schreef:zijn doel is volgens mij vooral dat het geluid dat je hoort als het uit luidsprekers komt net zo klinkt als hoe het klonk toen het werd opgenomen. hij vergelijkt ook wat hij hoort uit speakers met hoe geluid klinkt bij een concert. dit is precies wat in de studio ook nodig is om een goede mix te maken, horen wat is opgenomen.

Wat bedoel je daar nou mee? Als het wordt geproduceerd zoals je het hoort tijdens een concert is het thuis doorgaans niet echt te pruimen. Is dan alleen besteed aan enkele freaks.

de beleving van het echt uit speakers
als het echt goed klinkt dan klinkt het thuis uit speakers toch ook echt goed
zo niet, dan klinkt het thuis dus anders

tenminste zo dacht ik dat het zat
graag hoor ik je inhoudelijke reactie / verbetering

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 13 apr 2013, 13:11

Mooie vondst Gerrit, die had ik nog niet gezien. Ziet er degelijker uit dan de minidsp.

Gerrit

Berichtdoor Gerrit » za 13 apr 2013, 13:28

De Najda link komt van de Linkwitz forum thread, daar is iemand bezig om de LX521 te bouwen met de Najda voor de filtering. De volumeregeling is van Cirrus Logic http://www.cirrus.com/en/products/cs3308-18.html. Op de foto's valt zie hier en daar AKM te lezen op de chips, die maken toch ook hele mooie omzetters en zo. Je moet zelf nog wat onderdelen toevoegen maar €250,- voor dit board lijkt me niet te duur (zal wel zonder BTW zijn).
Running with the Joneses just ain't where it's at, Boz Scaggs

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”