Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Kappa7

Re: Actief 2-weg scheidings filter - custom made.

Berichtdoor Kappa7 » zo 18 jan 2015, 18:59

Ah!buis schreef:De 100k bij een buizenversterker ingang komt niet zo nauw.Is wat schipperen tussen hoogohmig = meer bromgevoelig en laagohmig = meer belasting van de voorversterker (+ evt dikkere koppel-C).
Als de voorversterker er mee overweg kan is er niks tegen een 50k pot.
Anne

Heb even zitten kijken de voorversterker is hier het filter dat met de LM4562 werkt.
Dat kan volgens da data sheet nog een last aansturen van 600 ohm.
Is het dan niet slimmer om de 10K pot te gebruiken?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 18 jan 2015, 19:19

Zit er in de uitgang dan geen koppel-C tussen ? Hoe kleiner de weerstand hoe dikker de C moet zijn.
Daarbij hoe zwaarder je zo'n ic belast hoe kleiner z'n uitsturing wordt en ook z'n versterking.
Zou 't niet onnodig kleiner nemen.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

MickRS

Berichtdoor MickRS » zo 18 jan 2015, 20:09

Even voor de zekerheid, voordat ik eea ga bestellen. Een veel uitgevoerde upgrade is er betere koppelcondensatoren in zetten. Dus je zou zeggen dat die er in zitten... :mrgreen:

Met mn ipad een plaatje posten is lastig, dus hierbij een link naar ern draadje waarin in de eerste post het schema staat: schema elekit tu879s
The earth has music for those who listen

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 18 jan 2015, 20:55

Met de link naar het andere draadje viel het plaatje in eens in op zijn plaats.

Ben ff creatief geweest en heb even een tekeningetje gemaakt zo als je het hele verhaal op zou kunnen lossen.
Filter aansluiten.PNG

De vraag is dan alleen zit er een condensator in de uitgang van het filter?
En heb je voldoende ruimte in je TU879S om daar een 4 deck motor pot in te zetten.
Verder heb je ook nog een extra set aansluitingen nodig voor de in en de uitgang van het laag gedeelte.
De ingang selectie wordt niet meer gebruikt dus je zou de bestaande aansluitingen kunnen ombouwen.
Kan je gewoon de knop op je TU879S bleven gebruiken en kan je ook het laag apart aansturen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 18 jan 2015, 21:26

Er zit geen condensator op de uitgang van het filter. De offset van de LM4562 is zeer laag. Je moet natuurlijk geen DC het filter insturen...

De LM4562 kan zonder enig probleem 600 ohm aansturen en als je op 10k zit en je maakt je dan nog zorgen dan moet je je schamen. De 10k is veel beter dan 100k, het scheelt enorm in gevoeligheid voor brom en de LM4562 doet dit op zijn sloffen.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op zo 18 jan 2015, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

MickRS

Berichtdoor MickRS » zo 18 jan 2015, 21:31

Hahaha George, jij denkt ik ga die Mick even gek maken... :lol:

Maar het moet gezegd, een uiterst creatieve insteek! 8) Maar inmiddels ben ik wel zover dat ik het wel zo handig vind dat het filter ook de bronkeuze en het mastervolume heeft. Een soort van daudio oplossing zeg maar. En afstandsbediening is natuurlijk ook prettig. Verder blijft het systeem zo ook wat flexibeler. Dan kan ik nl gewoon vrij makkelijk van versterkers wisselen.

Maar Jeroen, begrijp ik nu goed dat ik met 10k niet in de problemen kom met mijn versterkers?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 18 jan 2015, 21:41

Zeer zeker niet, het is prima om 10k te gebruiken. De enige reden om een hoge waarde voor de potmeter van 50k of 100k te gebruiken als deze aan de uitgang van een buizenvoorversterker staat. Die kunnen namelijk lang niet allemaal een wat lagere impedantie aansturen en zijn pure spanningsversterkers. Voor een opamp als de LM4562 is dat echter geen enkel probleem. En de eindversterker zal het helemaal een rotzorg zijn als die laagohmig wordt aangestuurd.

Het enige wat speelt is dat je er geen DC op moet zetten. Je kan overwegen om aan de laaguitgang van de ASP wel een condensator te zetten, omdat die flink versterkt en dat gaat dan snel mis met DC. Een elco op deze uitgang van 22uF werkt prima. Je kunt hem audiofiel nemen maar ik heb ervaren dat dit voor het laag niet nodig is. Een simpele elco is voldoende en je poolt hem afhankelijk van of de DC van je bron positief of negatief is. bipolair kan natuurlijk ook.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

MickRS

Berichtdoor MickRS » ma 19 jan 2015, 9:55

Dank Jeroen!

Ik moest even een hulplijntje inschakelen om erachter te komen wat je met het dc verhaal bedoelde... :mrgreen: Maar door George heb ik weer wat geleerd!

Ik denk dat ik inmiddels de spulletjes kan bestellen. :goedzo:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 19 jan 2015, 14:30

Dan ben je er ook wel achter dat de DC op de uitgang zowel positief als negatief kan uitvallen.Als je er dan een elco tussen zet, langs welke kant de + ? Maakt niet veel uit zou je zeggen bij zo'n kleine spanning, of anders een bi-polaire.Daar schuilt net nog een probleem, een elco heeft z'n isoleerdende laag te danken aan de spanning erop.Daarom ook hebben elco's die lang niet gebruikt zijn tijd nodig (onder spanning) om te herstellen.Of ze in een doos liggen of in een versterker met (zo goed als) nul spanning maakt niet uit,ze gaan achteruit.
Hoewel 't allemaal zo'n vaart niet loopt, hou ik toch niet zo van elco's op plaatsen waar er geen polarisatie-spanning op komt.Daarom zie ik liever 50k ipv 10k potmeter.Bij 50k is een koppel-C van 470nF groot genoeg, hoeft 't niet zo dik om een elco te vermijden.
Anne

MickRS

Berichtdoor MickRS » ma 19 jan 2015, 15:41

Ok, dus samenvattend twee mogelijkheden.

1: een 50k pot en de juiste waarde koppel-c's
Voordeel: geen elco bij de laaguitgang en dus geen probleem met teruglopende kwaliteit van de elco door de lage spanning
Nadeel: gevoeliger voor welke versterkers je er achter hangt en gevoeliger voor brom door de hogere waarde van de pot

2: een 10k pot en een elco bij de laaguitgang van het filter, wellicht bipolair
Voordeel: makkelijker om te switchen van versterkers en minder gevoelig voor brom door 10k pot
Nadeel: teruglopende kwaliteit van de elco

Dan wees George mij op het schema van de pearl2 waarbij ook een elco bij de uitgang geplaatst is. Parallel daaraan zie je nog een kleine c die ervoor zorgt dat het signaal ongehinderd doorgaat. Lijkt mij ook een mooie variatie op het thema...

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 19 jan 2015, 16:13

Volgens de tekening van Kappa7 zit de potmeter in de eindversterker, dan kan 50k zonder meer.
Met de potmeter aan de uitgang pre en dan een verbinding naar versterker, liever 10k.Ook als je vanuit de eindversterker nog een tweede wil aansluiten.
Dat verouderen van een elco loopt zo'n vaart niet,voor die tijd is er misschien wel iets anders stuk.Enkel een voorkeur.
Anne

MickRS

Berichtdoor MickRS » ma 19 jan 2015, 16:21

Hi Anne,

Ik bedoel niet het schema dat Kappa hier getekend heeft, maar het schema van de pearl phonotrap in dit draadje. In een van de eerste posts staat het schema. Daar zie dat bij de uitgang een elco geplaatst is.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 19 jan 2015, 18:23

Je kan ook nog een compromis nemen, 1uF MKT of MKP en 20k potmeter op de uitgang. Gaat in alle gevallen goed. Het heeft niet heel veel zin om het kantelpunt superlaag te leggen, je mag van een open baffle geen sublaag verwachten en de al aanwezig dipoolcorrectie zorgt dat ruim voldoende diepgang in zit.

MickRS

Berichtdoor MickRS » ma 19 jan 2015, 18:52

Hmmm, maar die dubbele 20k motorpot kan ik er maar een van vinden op ebay. Die is een stuk duurder dan de 10k en moet ook nog eens vanuit HK deze kant opkomen. Met invoer en de beruchte post.nl kosten erbij, wordt het wel een prijzig potje... :?

Wellicht dat het plaatsen van een elco met parallel een kleine c wellicht de beste oplossing is.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 19 jan 2015, 20:00

Is geen enkel probleem, ik zou zelfs gewoon beginnen met een 1uF MKP condensator in combinatie met een 10k potm op de uitgang en kijken of je dan voldoende diepgang hebt in het laag. Het valt vaak reuze mee en je kunt er altijd nog een elco bij zetten.

MickRS

Berichtdoor MickRS » ma 19 jan 2015, 20:19

Misschien roep ik nu iets heel raars, maar wat ik er van begrijp is het laagste laag dus het probleem mbt dc, toch? Als dat zo is, kan ik dan niet gewoon het subsonic filter middels de jumpers aanzetten?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 19 jan 2015, 22:37

Nee, want dat kapt te vroeg af. Dan zit je bij 40Hz op -6dB en het gaat dan direct daar beneden steil omlaag met het volume.

MickRS

Berichtdoor MickRS » ma 19 jan 2015, 22:56

Jammer, had zo leuk kunnen zijn.. :wink:

Maar eens beginnen met een mkp condensator.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 19 jan 2015, 23:51

Zonder condensator komt alles erdoor.Met C komt ook alles erdoor vanaf (boven) een bepaalde frequentie.Daaronder verlies je steeds meer als je lager gaat.Nml 6dB/oktaaf ofwel halve frequentie helft over, kwart dan kwart over enz.
De frequentie waarbij dat begint (-3dB punt) is 1/(2 x π x R x C), R in ohm en C in farad.
10k en 1µF geeft dan 100/2 π ~16Hz. Dus helft bij 8Hz , kwart bij 4Hz enz.
Anne

MickRS

Berichtdoor MickRS » di 20 jan 2015, 21:21

Ha, cijfers. Daar kan ik wat mee! Jaren een onderzoeksbureau gerund...

Farad en ohm daar ben ik dan weer wat minder goed in :mrgreen:

Ik heb m voor mijzelf nog even uitgeschreven door de juiste waarden van R en C in de formule te zetten:
1 / (6,28 x 10.000 x 0,000001) = 15,9

Dank Anne! :goeie:

En vanaf 16hz met 6db per octaaf, daar kan ik mee leven. :)

MickRS

Berichtdoor MickRS » do 22 jan 2015, 22:55

Vandaag maar boodschappen gedaan aan de Donauweg.
image.jpg

Hiermee zou ik het filter moeten kunnen afmaken.

Gisteren voor de zoveelste keer dit hele draadje doorgenomen. Gewoon omdat ik graag wil weten waar ik mee bezig ben. Nu ook begrijp ik wat een werk het is geweest om dit filter uiteindelijk goed werkend te krijgen. Vooral het verhaal mbt de aarding heb ik grondig doorgenomen. Juist om straks problemen te voorkomen als ik de boel weer aansluit. Ik denk dat de onderstaande quote goed als checklist kan fungeren...

ray5150 schreef: Even kijken of ik de zaken rondom de massa nu goed begrijp :

- Ik monteer alle RCA chassisdelen ge-isoleert t.o.v. de kast.
- Ik monteer de massa van alle koppel kabeltjes tussen chassisdelen en PCB aan beide uiteinden.
- Ik monteer de filter en voedings print ge-isoleert t.o.v. de kast.
- Ik monteer een kabeltje van filterprint massa naar voedingsprint massa.
- Ik monteer een kabeltje van voedingsprint massa naar de kast massa.
- Ik monteer de kastmassa niet aan de voedings aarde.

Klopt dit ?

Ook roept Ray nog even tussen neus en lippen door dat ik "wel even het koper rondom de netspannigsgeleider moet weghalen". Hierbij gaat het om de montage van het bloktrafootje op de gaatjesprint. Het lijkt mij dat hij bedoelt dat het koperen rondje aan de onderkant van de gaatjesprint bij de ingang van de trafo weggehaald moet worden. Toch? Just to be sure...

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 23 jan 2015, 1:17

Ja dat klopt, en wel meer dan 1 rondje.
Door vonkoverslag kan er sluiting ontstaan, met alle gevolgen vandien.
Die printjes zijn oorspronkelijk dan ook niet bedoelt voor netspanning.

Gebruikelijk is om 6 mm rondom vrij te houden van het spanningsvoerende gedeelte.

Voorbeeldje van een netspanningsschakelaar van mijn CD speler :

RIMG0163.JPG

MickRS

Berichtdoor MickRS » vr 23 jan 2015, 8:19

:goedzo:

MickRS

Berichtdoor MickRS » wo 28 jan 2015, 15:43

Heren, zo voldoende weggehaald? Aangezien het hier om 220 gaat, graag toch even jullie goedkeuring...

image.jpg

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 28 jan 2015, 15:56

ray5150 schreef:Ja dat klopt, en wel meer dan 1 rondje.
Door vonkoverslag kan er sluiting ontstaan, met alle gevolgen vandien.
Die printjes zijn oorspronkelijk dan ook niet bedoelt voor netspanning.

Gebruikelijk is om 6 mm rondom vrij te houden van het spanningsvoerende gedeelte.

Voorbeeldje van een netspanningsschakelaar van mijn CD speler :

RIMG0163.JPG

Die 6 mm is helemaal niet nodig om vonkoverslag te voorkomen. 230Vac is in zeker zin nog steeds laagspanning hoor, alleen wij mensen kunnen er niet tegen. Die 6 mm is een soort van arbitraire veiligheidsmarge. Als je 6mm luchtisolatie hebt tov de buitenkant van de metalen kast, dan mag je het dubbelgeisoleerd noemen. Je moet dan namelijk 6 mm lomp een deuk in de kast maken wil de kast in contact komen met spanningsvoerende delen. Als je in plaats van 6mm lucht een dun plaatje PVC van 0,5mm plaatst is het ook goed genoeg om dubbelgeisoleerd te noemen. Als je het printje in de behuizing plaatst en je kan er verder niet bij, dan kan je gerust met die eilandjes print werken, een enkel rijtje weg halen, of voorkomen dat de massa direct langs een 230V eilandje loopt is dan voldoende.

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”