In de winter lag het door de koude ook stil, aangezien in m'n werkkamer geen chauffage aanwezig is.
Opzet is een 2+2 systeem, waarbij het ook wat low-budget moest zijn.
Ik zal in dit topic het laatste stukje werk proberen beschrijven / vragen stellen over het correct afregelen van de DSP.
De speakers:
Het systeem is gebaseerd op Ed's Concaeve Rapide's (wel gekend hier op het forum) met de Scanspeak 10F 8424g00 (8 ohm versie) linkje
De cornerwoofers zijn eveneens van Ed ontworpen en maken gebruik van de Peerless 830946 (SLS 6,5" Woofer, 4 ohm versie) linkje
Degelijke kastjes met 2 BR pijpjes van verschillende lengte, nl 22 en 17cm, kastinhoud is 8L.
Uit het originele topic heb ik vernomen dat de lengte van de 22cm poort iets te lang is, echter was het houtpakket reeds op elkaar gelijmd en inkorten ging niet meer (door de interne bracing kon ik er gewoon niet meer aan

Het fineerwerk is niet perfect, vooral op de sterk gebogen stukken merk ik dat het fineer niet overal mooi plakt, maar bij gebrek aan een degelijke drukpers heb ik mij met allerlei zaken moeten behelpen. Toch mag (voor mij althans) het resultaat er wezen.
Ik heb de fineerbeschrijving van hier op het forum gevolgd en vooral voor het aaneenzetten van 2 rollen fineer is dat prima gelukt

Volgende keer toch maar opteren voor volhout

Alle 4 de kasten zijn als volgt opgebouwd:
- 18mm mdf bekleed met eiken fineer
- Witte houtbeits op gezet van Hesse-Lignal
- 2 laagjes 2-componentenvernis van Hesse-Lignal (Pura-Natura). Gebruik voor parket dus erg duurzaam
Ondanks het gelijk behandelen zit er toch een kleurverschil tussen woofers en satellieten. Woofers zijn later afgewerkt dus de fineer kan van een andere batch komen..
Aansturing:
- DEQ2496 (PEQ/DEQ/GEQ - roomcorrection)
- DCX2496 (crossover - delay)
- EPQ304 (4x75W amplifier)
- Tc electronic Level Pilot (balanced)
Crossover: L-R 48 op 303Hz, zowel voor woofers als voor satellieten.
Meetapparatuur
- ECM8000 meetmicrofoon + statief
- M-Audio fast track USB geluidskaart met phantoomvoeding
- Gratis meetsoftware: Arta
Ontbreekt nog:
Steunen voor de satellietspeakertjes.
Worden nu samengelast uit 5mm inox, zullen nadien licht opgeschuurd en mat-zwart gepoedercoat worden
--> volledig afgewerkt
Mijn eerste vragen
- is het ok om zowel satelliet als woofer met een 4e orde LR filter te crossen ?
* Naar ik begreep heeft de 10F een meer natuurlijke afval en zou die minder steil mogen/moeten gefilterd worden..?
- klopt volgende stelling voor het meten van een frequentieresponse?:
* Meten op luisterplek
* Linker en rechterkanaal apart
- momenteel staat het vermogen op de versterker voor alle 4 de kanalen gelijk.
* Echter zijn de woofers 4 ohm en de satellieten 8ohm... Moet ik daar rekening met houden, en zoja, hoeveel moet ik verzwakken op de satellieten ?
En het belangrijkste:
Zonder ook maar één iets aan te passen (enkel crossen en delay op sat's) klinkt het nu al voortreffelijk !!