Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Rob Dingen

Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer

Berichtdoor Rob Dingen » wo 07 apr 2021, 15:23

Ben nu al een hele tijd bezig met de ontwikkeling van een MFB sub.
Dank zij het MFBLabs forum veel kunnen lezen en leren.
Een belangrijk onderdeel is de sensor.
Ben begonnen met de sensor die ook in de Grimm sub word gebruikt de accelerometer ACH-01.
Maar ik had problemen met die sensor omdat hij niet mooi de woofer response volgde.
Toen ben ik zelf de sensor gaan maken en hieronder was mijn eerste ontwerp.

IMG_7151.jpeg

IMG_7153.jpeg

IMG_7198.jpeg

IMG_7154.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Rob Dingen

Re: Ontwikkeling en bouw MFB subwoofer

Berichtdoor Rob Dingen » wo 07 apr 2021, 15:24

Nu de sensor goed werkte heb ik een experimenteer bord gemaakt waar ik filters in kan prikken 4 stuks van 12dB voor de frequentie response en subsonic filter.
Daarnaast kan ik nog 6 bordjes monteren met notch filters current feedback en filters om de openloop gain te realiseren.
Hieronder de print en wat bordjes.
Ook zitten er een boel voetjes op om componenten in te kunnen steken en snel weer te wisselen zonder te hoeven solderen en dus snel zaken kan testen.

XUBZ1482.jpeg

IMG_7190.jpeg

IMG_7232.jpeg
Laatst gewijzigd door Rob Dingen op wo 07 apr 2021, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Rob Dingen

Vond de sensor toch wat te lomp dus een kleinere en stijvere sensor gebouwd op een ceramisch plaatje.
Dat ceramisch plaatje zorgt ervoor dat de sensor zelf niet vervormd waardoor de meting van de woofer accurater is.

IMG_7211.jpeg

IMG_7216.jpeg

IMG_7222.jpeg
Laatst gewijzigd door Rob Dingen op wo 07 apr 2021, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Rob Dingen

Hieronder is de woofer te zien en de meting.
De meting laat de openloop Rood zien zonder tegen koppeling op de sensor en de closed loop met tegenkoppeling Witte lijn.
Het verschil tussen die 2 is dus de tegen koppeling 30dB en ik heb nog 6dB headroom.
Dat is voor een analoge MFB best hoog.
Grimm haalt met hun digitale MFB ook 30dB.
Het kleine piekje in de rode lijn is te weinig demping in de kast wat ik nog op moet lossen en in de witte lijn op 50Hz nog wat rommel door een ground loop van het meten.

Het klinkt bijzonder strak en gecontroleerd, ben benieuwd als ik het ga integreren in een speaker

N.a.v discussie meting toegevoegd.

Rob

IMG_7185.jpeg

IMG_7227.jpeg

DuoSub LT 2 Gyr open & closed loop.png
Laatst gewijzigd door Rob Dingen op zo 11 apr 2021, 14:44, 2 keer totaal gewijzigd.

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » wo 07 apr 2021, 15:35

Hieronder het schema van de tegenkoppel lus.

Schermafbeelding 2021-04-07 om 15.32.42.png

En de meting van de tegenkoppel lus

Schermafbeelding 2021-04-07 om 15.34.56.png

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » wo 07 apr 2021, 15:39

Wil wel duidelijk maken dat nabouwen kan maar dan met dezelfde units 2x dayton RSS210HO-8 tegenover elkaar in een 20 liter kast.
Ik adviseer het niet omdat het zeer nauw komt en ook afhankelijk van de gebruikte sensor.
Moet het schema uitwerken en een nieuwe definitieve print laten maken en dan wil ik eventueel het schema wel delen.
Zodat je het makkelijk na kan bouwen.

Rob

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 07 apr 2021, 15:41

Je meet je feedback gain verkeerd.
Fusion Filterdesign

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » wo 07 apr 2021, 15:51

Vertel

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 07 apr 2021, 15:57

Je feedback gain meet je in openloop door een onderbreking te maken tussen de sensor en je achterliggende circuit. Je meetsignaal injecteer je in het circuit en je meet wat de output van de sensor is. Dat doe je dan weer met Arta in de FR2 mode die je eerst met een loopbackmeting op 0db hebt afgeregeld. Kortom je moet de voorwaartse gain meten zonder dat de feedback werkt.
Fusion Filterdesign

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » wo 07 apr 2021, 16:07

Dat is precies wat er gebeurd is alleen heb ik hem niet op 0 gezet.
En het signaal is inclusief het rumble filter en laag doorlaat filter.

Rob

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 07 apr 2021, 21:26

Je haalt je wat op je nek hoor Rob, nu is de mfb politie wakker :lol:
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 07 apr 2021, 22:33

Rob Dingen schreef:Hieronder het schema van de tegenkoppel lus.

Mooi en effectief. Een linkwitz transform, slim, geeft veel regelruimte met slechts 1 opamp, en dan twee notches met een simpel 1ste orde laagdoorlaatfilter.

Ben ook wel benieuwd wat er voor filtering in de openloop zit, dus datgene wat er gebeurt buiten de tegenkoppellus achter de sensor maar wat dus wel onderdeel uitmaakt van de totale feedbacklus. Ik bedoel niet input filters zoals het rumble filter natuurlijk want die hou je buiten de feedbackloop.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » do 08 apr 2021, 11:26

jeroen_d schreef:

Mooi en effectief. Een linkwitz transform, slim, geeft veel regelruimte met slechts 1 opamp, en dan twee notches met een simpel 1ste orde laagdoorlaatfilter.

Ben ook wel benieuwd wat er voor filtering in de openloop zit, dus datgene wat er gebeurt buiten de tegenkoppellus achter de sensor maar wat dus wel onderdeel uitmaakt van de totale feedbacklus. Ik bedoel niet input filters zoals het rumble filter natuurlijk want die hou je buiten de feedbackloop.

Het enige wat achter de sensor zit is een notch op 20kHz en de mixer met een kleine capaciteit.

Rob

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » do 08 apr 2021, 11:32

Shadow schreef:Je haalt je wat op je nek hoor Rob, nu is de mfb politie wakker :lol:

Boeien :D
Zal straks als ik tijd heb wel een meting posten op 0dB i.p.v -30dB want anders klopt het natuurlijk niet :wink:

Rob

jvenema

Berichtdoor jvenema » do 08 apr 2021, 11:45

En misschien een screenshot ipv een foto, dan kun je extra goed zien dat het op 0dB zit en niet ergens anders :sure:

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 08 apr 2021, 14:07

Rob Dingen schreef:
jeroen_d schreef:

Het enige wat achter de sensor zit is een notch op 20kHz en de mixer met een kleine capaciteit.

Rob

En naar ik aanneem een versterker van sensor signaal en beschouw je die als integraal onderdeel van de sensor.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » do 08 apr 2021, 14:18

jeroen_d schreef:
Rob Dingen schreef:
jeroen_d schreef:Mooi en effectief. Een linkwitz transform, slim, geeft veel regelruimte met slechts 1 opamp, en dan twee notches met een simpel 1ste orde laagdoorlaatfilter.

Rob

En naar ik aanneem een versterker van sensor signaal en beschouw je die als integraal onderdeel van de sensor.

Ik werk niet met een Jfet, op de sensor print zelf zit een opamp.
Daarna komt er op de main print de notch op 20kHz dan de versterker een fase draaier met keuze mogelijkheid en dan de mixer.
Ik moet het complete schema nog maken en een print ontwikkelen dan post ik dat hier.
Gebruik ook nog stroom sturing.

Rob

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 08 apr 2021, 14:53

ok, helder! versterking dus inderdaad geïntegreerd op de sensor.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 08 apr 2021, 16:16

Rob, kan je dit mij even uitleggen:

"Hieronder is de woofer te zien en de meting.
De meting laat de openloop Rood zien zonder de sensor en de closed loop met sensor Witte lijn.
Het verschil tussen die 2 is dus de tegen koppeling 30dB en ik heb nog 6dB headroom.
Dat is voor een analoge MFB best hoog.
Grimm haalt met hun digitale MFB ook 30dB."

Een open loop meting doe je altijd met sensor! Kijk maar eens goed in de building bloks van Hans Mons.

Schat dat je met een correcte meting niet verder komt dan 12-15db feedback.
Fusion Filterdesign

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 08 apr 2021, 17:53

Ah kijk, ik dacht al; 'wat duurt het lang voordat Gerhard komt vertellen dat het niks is, niks kan worden en nooit zal kunnen tippen aan wat geweldige Rob bedacht heeft en waar hij loopjongen voor mag spelen'

Ga je nu ook zoveel messen in z'n rug steken als je bij Chris gedaan hebt Gerhard?

Rene_Nhz

Berichtdoor Rene_Nhz » do 08 apr 2021, 18:00

Mooi resultaat Rob.

Ik denk wat Gerhard bedoeld waar de openloop door 0dB gaat.

Zou het zoiets kunnen zijn?
Rob Dingen openloop.png

Had je in VituixCAD nog geprobeerd om de loop te sluiten? Mbv de sensor response in een transfer functie kun je dit doen.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 08 apr 2021, 18:19

Shadow schreef:Ah kijk, ik dacht al; 'wat duurt het lang voordat Gerhard komt vertellen dat het niks is, niks kan worden en nooit zal kunnen tippen aan wat geweldige Rob bedacht heeft en waar hij loopjongen voor mag spelen'

Ga je nu ook zoveel messen in z'n rug steken als je bij Chris gedaan hebt Gerhard?

Dat is wel een hele schijtopmerking Joram en laat zien dat je niets begrepen hebt over mechatronica en de daar bij behorende regellussen.
Fusion Filterdesign

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 08 apr 2021, 18:31

Nee hoor ik snap prima wat er hier bedoeld wordt, maar op de een of andere manier wil bij jou niet door die eierschaal heen dat je mensen eens gewoon normaal moet behandelen in plaats van tot de grond proberen af te fikken, het eindigt altijd in hetzelfde bij jou; Gerhard heeft de grootste en moet hem bij iedereen in z'n gezicht duwen. We proberen er hier een leuke zelfbouw community op na te houden maar dat is aan jou niet besteed, je moet en je zal een ander de grond in duwen, hoeveel er dit forum daarom ook voor mijden.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 08 apr 2021, 18:31

Goed ik ga dit nog een maal uitleggen. MFB is een feedbacklus. Om de uiteindelijke feedback te bepalen moet je een meting doen op een correcte wijze door de TOTALE lus te onderbreken en signaal te injecteren en weer te meten.

Grof geschetst gaat dat zo:

1loop2.PDF

Door een verschilmeting te doen tussen punt A en B bepaal je de feedback in db. Het handigst is dat om dat te doen om met een twee kanaals meting in Arta in de FR2 meetfunctie. Dit is de methode die iedere serieuze ontwikkelaar op MFB labs het doet. Of je moet het niet eens zijn met Hans Mons, de ontwikkelaar van de originele MFB luidspreker.
Laatst gewijzigd door ds23man op do 08 apr 2021, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 08 apr 2021, 18:35

Shadow schreef:Nee hoor ik snap prima wat er hier bedoeld wordt, maar op de een of andere manier wil bij jou niet door die eierschaal heen dat je mensen eens gewoon normaal moet behandelen in plaats van tot de grond proberen af te fikken, het eindigt altijd in hetzelfde bij jou; Gerhard heeft de grootste en moet hem bij iedereen in z'n gezicht duwen. We proberen er hier een leuke zelfbouw community op na te houden maar dat is aan jou niet besteed, je moet en je zal een ander de grond in duwen, hoeveel er dit forum daarom ook voor mijden.

:think: :think: :think: Ik stel alleen maar een vraag HOE er gemeten is en heb een bepaald vermoeden wat er fout is gegaan. Moet zeggen dat we over dit soort dingen op mfb labs er veel relaxter mee omgaan. Maar ja, daar hebben we veel minder last van stoorzenders.....
Fusion Filterdesign

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”