Hypex 3-weg met HFD instellen - hoe?

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

hypexfan

Hypex 3-weg met HFD instellen - hoe?

Berichtdoor hypexfan » za 02 jan 2021, 21:34

Ik kom hier als nieuw lid binnen met een paar vragen bij de voorbereiding van het installeren van 2 Hypex FA123's in plaats van mijn passieve luidsprekerfilters en geïntegreerde versterker.

Ik heb vergeleken met de forumleden nauwelijks ervaring met digitale audio.

Op mijn W10 laptop heb ik het een en ander uitgeprobeerd met een UMIK 1 meetmicrofoon en REW. Dat werkt vanuit de laptop naar de versterker, maar meestal luister ik naar radio en TV vanaf een satellietontvanger die via een externe DAC op de versterker is aangesloten.

Ik denk te beginnen met een 12 dB/oct filter met scheidingsfrequenties op 20/800/5000 Hz (zo als het nu analoog is, afgezien van die 20Hz). Dat heb ik in HFD denk ik al ingesteld. Ergens moet in HFD nog iets zitten om het volume per chassis in te stellen. En er moet een EQ per preset te vinden zijn om het op het gehoor leuk te maken.

In de manual bij Hypex Filter Design v4.95 tot blz 12 is alles voor mij redelijk te volgen. Op blz 13 staat echter: Use Asio drivers
to avoid the Windows latency. Dat begrijp ik niet helemaal. Uit andere onderwerpen op het forum maak ik op dat UMIK 1 niet of beperkt bruikbaar zou zijn bij HFD - graag zo mogelijk hieromtrent enige opheldering.

Wat kan ik eventueel wel met UMIK 1, eventueel via REW? Of moet ik een andere microfoon en nog meer kopen/lenen?

Eigenlijk heb ik drie luisterplekken en het liefst zou ik per ieder daarvan één van de drie presets willen gebruiken.

Er is - veel - méér mogelijk, maar ik krijg graag suggesties.

Voor tussen de master en de slave heb ik een s/pdif kabel aan laten rukken en ik heb de afstandsbediening en de kit daarvoor ook in huis.

Het gaat mij erom om op weg te worden geholpen bij het zelf vinden van instellingen die mij bevallen.

In eerste instantie doet het er niet toe welke luidsprekers etc., maar hoe in het algemeen de instellingen met HFD en UMIK 1 - of iets meer - te optimaliseren.

Tip: het 23 kanaals Dolby Atmos bij Unzipped in het Groninger Museum

En alvast dank!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Hypex 3-weg met HFD instellen - hoe?

Berichtdoor Henkjan » zo 03 jan 2021, 0:31

Welkom hier!

als je de meetfunctie van HFD wil gebruiken, dan is het de bedoeling om de microfoon en de output van de zelfde geluidskaart af te hebben. een USB mic zoals de UMIK-1 is al een eigen geluidskaart
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

satefan

Berichtdoor satefan » zo 03 jan 2021, 10:39

hypexfan schreef:Ergens moet in HFD nog iets zitten om het volume per chassis in te stellen. En er moet een EQ per preset te vinden zijn om het op het gehoor leuk te maken.

Welkom aan boord!

Als je in HFD een kanaal kiest, dan kun je links, de Gain per kanaal instellen. Door een negatieve waarde in te voeren (ten opzichte van de woofer die meestal op 0dB blijft staan omdat de gevoeligheid een stuk lager ligt doorgaans, zet je m zachter. Vergeet overigens niet in Device Management de drivers van de goede impedantie te voorzien!

Hier nog wat andere topics over de FusionAmps:

http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=29&t=25370&hilit=hypex+ds23man

http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=92&t=28092

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

satefan

Berichtdoor satefan » zo 03 jan 2021, 13:03

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » zo 03 jan 2021, 14:06

Het is aan te raden om niet direct met low en high pass filters te beginnen, maar eerst de drivers te meten en die zoveel mogelijk vlak te maken. Vaak kom je met een Linkwitz-transform en wat notches voor membraanresonanties al een heel eind. Pas als laatste zorg je er dan voor dat je de gewenste akoestische filterhelling bereik, zodat alles perfect samenwerkt.

hypexfan

Berichtdoor hypexfan » zo 03 jan 2021, 19:54

Top, die snelle reaties. Dank!

De eerste vraag in dit stadium is of, hoe en wat ik met mijn UMIK 1 zinvol kan meten om met HFD en REW de FA123's aan te kunnen sluiten op mijn luidsprekerchassis'en (drives) (kan HFD helemaal niets met de UMIK1 of zijn er alleen bepaalde beperkingen - op de zolder heb ik wellicht nog wel een desktop met een geluidskaart ....).
De tweede is of meten van de drives, afzonderlijk vanaf de belangrijkste luisterplaats op oorhoogte beter is dan dichter bij de drives.

satefan

Berichtdoor satefan » zo 03 jan 2021, 19:57

Volgens mijn kun je zeker meten met de Umik en HFD - kwestie van de ASIO drivers goed instellen etc. Maar....ik gebruik eigenlijk alleen REW...de HFD meet-software is...ja...nogal...onhandig...(vind ik dan).

Check this: https://www.minidsp.com/applications/acoustic-measurements/umik-1-setup-with-rew

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 03 jan 2021, 20:18

Ronkel schreef:Het is aan te raden om niet direct met low en high pass filters te beginnen, maar eerst de drivers te meten en die zoveel mogelijk vlak te maken. Vaak kom je met een Linkwitz-transform en wat notches voor membraanresonanties al een heel eind. Pas als laatste zorg je er dan voor dat je de gewenste akoestische filterhelling bereik, zodat alles perfect samenwerkt.

Is dat niet een goede manier om voortijdig van je tweeters af te komen, de tip om een tweeter 'vlak' te maken met een LT?

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » zo 03 jan 2021, 22:11

Goed punt. Voor de high pass stel ik eigenlijk altijd een target curve in ipv de boel helemaal vlak te maken, ook bij mids en woofers.

Toen ik nog BruteFIR en Webfilter gebruikte pakte ik wel gewoon de ruwe meting, inverteerde die en gooide daar de gewenste crossovers overheen... old habits...

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 04 jan 2021, 7:26

Een Umik is niet te gebruiken met HFD, die gebruikt een asiodriver en spreekt specifiek 1 geluidskaart aan qua in en uitgang.
Fusion Filterdesign

satefan

Berichtdoor satefan » ma 04 jan 2021, 10:17

Ronkel schreef:Goed punt. Voor de high pass stel ik eigenlijk altijd een target curve in ipv de boel helemaal vlak te maken, ook bij mids en woofers.

Toen ik nog BruteFIR en Webfilter gebruikte pakte ik wel gewoon de ruwe meting, inverteerde die en gooide daar de gewenste crossovers overheen... old habits...

Ik zou sowieso even metingen maken van de drivers zonder filters. Dit moet je zeker voor de tweeter op een laag volume doen, anders help je m om zeep natuurlijk. Je kunt ook de start-frequentie van de sweep voor de tweeter-meting wat hoger zetten (in REW). Daarna pak ik de membraan-resonanties aan met notches (als dit nodig is natuurlijk), en dan ga ik aan de slag met de hi & low pass en LWT. Dan de tweeter-woofer matching voor de gain doen zodat ze netjes 'level' spelen en daarna ga ik met de delay aan de slag zodat ze netjes in fase spelen. Als laatste kijk ik dan of er nog wat afgevlakt moet worden in de overall response, en hoe de speaker onder hoeken meet.

Satefan

hypexfan

Berichtdoor hypexfan » di 05 jan 2021, 0:11

Beste mensen,

Dank voor jullie tips.

Ik ben in het diepe gesprongen, de drives van de passieve filters los gemaakt en aan de kabels van de FA123 vast gemaakt. Voorafgaand eerst via de W10 laptop de filters ingesteld, rekening houdend met de door de fabrikant opgegeven rendementen van de drives. Meteen ook een delay ingevoerd voor het laag, uitgaande van de fysieke afstand tussen de spoelen van laag en midden/hoog. Tweeters zijn nog ok. Er zit natuurlijk overigens wel wat gedoe tussen, maar niets bijzonders (of het moet zijn dat de als slave ingestelde unit wel erg veel tijd nodig heeft om na uit te zijn gezet weer op te starten om vervolgens door de master te worden herkend). Tot nu toe nog niets gemeten, maar wel op het gehoor het laag qua volume flink terug gebracht.
Conclusie tot nu toe: niet meer terugkijken (veel meer detail en het blijft toch muzikaal) en misschien later met REW nog wat fine tunen. Technisch gezien super spul!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 05 jan 2021, 0:21

mooi hè

mss heb je t al, maar een enkele (wat grotere) C in serie met de tweeter is zeker als je nog experimenteert met filters wel aan te raden, een vergissing is snel gemaakt
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

satefan

Berichtdoor satefan » di 05 jan 2021, 9:22

Een delay op het laag is niet gebruikelijk. Het akoestisch centrum van een woofer ligt verder naar achter (tov de tweeter), omdat hij dieper is (eigenlijk moet je dit meten om het zeker te weten), een delay op de tweeter is gebruikelijker!

Of bedoel je een verzwakking van het signaal, door de gain te verlagen?

Je kunt, als je de slave hebt aangesloten op de laptop middels USB via device manager de input (SPDIF?) op 'lock' zetten. Dan zou hij veel sneller herkent moeten worden.

:foto:

Satefan

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 05 jan 2021, 10:35

satefan schreef:Een delay op het laag is niet gebruikelijk. Het akoestisch centrum van een woofer ligt verder naar achter (tov de tweeter), omdat hij dieper is (eigenlijk moet je dit meten om het zeker te weten), .....
https://www.minidsp.com/applications/ac ... -timing-ht

hypexfan

Berichtdoor hypexfan » di 05 jan 2021, 18:27

De delay op het laag komt doordat deze in het voorpaneel zit en de mid driver achter een hoorn véél verder naar achter staat. De tweeter staat pal boven de mid-driver.

Nu wil ik wel wat gaan meten, maar (1) klopt het dat het signaal niet digitaal van de laptop in de FA123 kan? Er is wel een USB-aansluiting op de FA123, maar die is niet als ingang geschakeld (toch?). Als ik het signaal met mijn externe DAC analoog maak en dan naar de FA123 doe, komt er via de coax niets bij de slave aan. Een FLAC-file van de laptop (2) moet ook via de DAC? Hoe doen jullie dat? Toch met een voorversterker?

Nog niet uitgeprobeerd: Het linker kanaal kan analoog naar de FA123, maar dan werkt (3) de aansturing door de master (volume met de Hypex AB) toch niet meer?

Coax in bij de master (CD-speler) geeft wel signaal naar de slave.

Het geluid van de sat-receiver (optisch) is zo veel beter dan met de oude passieve filters!

satefan

Berichtdoor satefan » di 05 jan 2021, 18:58

De USB aansluiting is inderdaad alleen om met HFD verbinding te maken om instellingen te wijzigen en nieuwe filters te uploaden. het is geen ingang voor een (digitaal) audiosignaal.

Ik gebruik REW om te meten, deze genereert de sweep voor de meting. Het signaal komt digitaal mijn laptop uit via de optische uitgang van de hoofdtelefoon (kan met oudere type Mac), aangesloten op de optische ingang van de master FA123 (ik gebruik 1 speaker voor het meten van de luidsprekers (de ene is immers hetzelfde als de andere). Je kan hiervoor ook een USB dac gebruiken op een PC.

Satefan

hypexfan

Berichtdoor hypexfan » di 05 jan 2021, 20:52

Dank voor je reactie Satefan, ook bij mij zijn de speakers links en rechts theoretisch identiek, maar mijn luisterruimte in dat niet. Een groot verschil is wel dat het geluid er nu is en dat het nauwelijks uitmaakt waar ik zelf in de ruimte ben. Dat was zonder de nogal FA123 anders.

hypexfan

Berichtdoor hypexfan » zo 10 jan 2021, 16:41

Nog een vraag:

Is er iets op tegen om de massa van de drie drives te combineren richting FA123?

Er is een deur tussen de stereoset, etc. en de linker luidspreker en die deur moet open kunnen. Het gaat niet lukken om alle kabels (stroom, coax en analoog geluid) naar de FA123 onder de drempel weg te werken. Nu lopen er twee verbindingen naar de luidspreker onder de drempel, dat zouden er vier (1,5 mm installatiedraad) worden vanaf de FA123 en als dat niet optimaal is, zes (dat lukt als het moet wellicht nog net).

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”