Inspiratie gevraagd voor volgende aanschaf

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

floeper

Inspiratie gevraagd voor volgende aanschaf

Berichtdoor floeper » vr 11 dec 2020, 19:27

Hoi Allemaal,

Dit is een beetje onorthodox "gevraagd" item :P
Het zit zo ik heb van mijn werkgever te horen gekregen dat ik een €400 bonus krijg voor alle covid drukte die we dit jaar hadden.
Nu ga ik volgend jaar verhuizen en wil ik vast iets gaan kopen (audio gerelateerd) voor het nieuwe huis.

In de woonkamer ga ik een soundbar maken van 2.4m breed waar ik de drivers al voor heb. Maar de bron is wel iets waar ik nog iets leuks voor zoek. Leon heeft een cambridge audio CXU blu ray speler, welke ook interne dacs en een volume regeling heeft, wathem interessant maakt voor mij om rechtstreeks op een eindversterker aan te sluiten.

Op de zolder in de nieuwe woning komt een logeerkamer/luister ruimte. Hiervoor heb ik al Open Baffles. En was ik van plan om mijn TPA3255 versterker te gaan gebruiken.
Ik wil hier een laptop met hifime UH1 dac gebruiken als bron, maar daar moeg nog een leuke voorversterker tussen.

Dat zijn dus 2 dingen die ik zoek, hebben jullie nog ideeën?
Eventueel een leuke stereo receiver met digitale ingangen voor de woonkamer is ook een optie.

Verder is 2e hands geen enkel probleem. En iets geld bijleggen is ook nog een optie.

Mvg,

Coen

ray5150

Re: Inspiratie gevraagd voor volgende aanschaf

Berichtdoor ray5150 » vr 11 dec 2020, 19:41

Is zo'n Yamaha streamer/voorversterker geen optie ? past aardig in je budget.
Een paar forumleden hebben er een, en zijn er geloof ik wel enthousiast over.
Ik weet het typenummer niet zo snel, maar met wat googlen is daar wel achter te komen.

floeper

Berichtdoor floeper » vr 11 dec 2020, 19:47

Het liefst wil ik iets wat ook plaatsjes kan afspelen zoals blu-ray/dvd en (sa)cd. Maar bij gebrek aan goede 2e hands is een nieuwe streamer ook een optie. Ik zat zelf te denken aan eventueel een goede 2e hands marantz SR receiver voor de woonkamer (met pure direct functie). Als vwrvanging van mij denon pma270ae. Voor de woonkamer is "gewoon goed" goed genoeg. Geen audiofiel spul noodzakelijk.

De zolder wil ik wel steeds meer upgraden tot "audiofiele" apparatuur.

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 11 dec 2020, 20:51

Yamaha WXC50 en een ps3 is hier het recept...

floeper

Berichtdoor floeper » zo 13 dec 2020, 11:50

Ik ga eens naar die combi kijken ;)
Ik heb in principe al een xiaomi box s (android tv box).
Dus heb alleen iets nodig voor de plaatjes.
Ik heb een beetje mijn zinnen gezet op een Cambridge Audio CXU, omdat die ook een analoog uitgang heeft. Heeft goede DAC's aan boord en speelt alles, en kan ook als verkapte pre-amp gebruikt worden.

John P

Berichtdoor John P » zo 13 dec 2020, 12:55

Als alternatief kun je eens kijken naar een tweedehands Oppo. Deze worden over het algemeen beschouwd als de beste. Mijn Cambridge Audio bluray-speler is ook een Oppo met een nieuw frontje. https://www.marktplaats.nl/l/audio-tv-e ... rs/#q:oppo
Waar een weg is is ook een omweg.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 14 dec 2020, 13:12

Shadow schreef:Yamaha WXC50 en een ps3 is hier het recept...

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php ... icseen#new

floeper

Berichtdoor floeper » ma 14 dec 2020, 13:24

Thanks voor de link, zal eens gaan kijken.
Zelf heb ik vandaag ook even zitten puzzelen en zat misschien te denken aan een sony BDP-x800m2 als speler i.c.m. pioneer vsx-534.
Dit geeft mij een alles speler met 4k hdr beeld en een receiver waar ik nog meer digitale en analoge inputs kan gebruiken. Misschien niet het meest high end. Maar als ik power zou missen (waarschijnlijk niet) dan heeft deze receiver ook nog een pre-out om een eindversterker op aan te sluiten.

floeper

Berichtdoor floeper » do 17 dec 2020, 22:04

Keuze gemaakt. Het is de sony geworden i.c.m. topping e30 dac.

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » do 17 dec 2020, 22:46

Leuk speelgoed ! Heb je al besteld ? Zo niet, dan kan ik je evt wel aan een Topping D50 helpen voor (waarschijnlijk ongeveer) hetzelfde bedrag. Ooit besteld uit pure nieuwsgierigheid, maar verder eigenlijk niet gebruikt en overbodig bevonden voor mij...

Mocht je het willen, dan staat er ook nog een Marantz sr 1504 die bijna voor niks naar je toe mag. Sorry voor de spam, maar het leek mij wel passend hier.
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK met een beetje DSP op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Anthem MRX710 met ARC Room Correction -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs)

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 14 jan 2021, 23:26

Voor de mensen met een Yamaha musicast wxa 50,er is een update voor je machine.

https://tweakers.net/downloads/54342/ya ... ieuwsbrief
Hans

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » do 14 jan 2021, 23:41

hannesie schreef:Voor de mensen met een Yamaha musicast wxa 50,er is een update voor je machine.

https://tweakers.net/downloads/54342/ya ... ieuwsbrief

Bedankt Hans :dank:
shit draadje vergeten :oops:

floeper

Berichtdoor floeper » vr 22 jan 2021, 18:57

Omdat ik mijn setje Aurel Bryan al verkocht heb wil ik nog wat extra gaan kopen (jeukende handjes).
Dit keer iets om beter te meten.
Wat is jullie ervaring met Dats V3?
Ik wil ook een basis microfoon gaan kopen. Maar twijfel tussen de miniDSP umik-1 en de Dayton Umm-6.
Wat zouden jullie aanraden?

Ik zoek vooral iets voor TSP's en "basic" freq. curves

Ouwebok

Berichtdoor Ouwebok » vr 22 jan 2021, 19:07

Hey Floeper, ik heb een DATS V3 maar ik gebruik hem eigenlijk niet; ben je geïnteresseerd in overname? Stuur dan svp een PB?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 22 jan 2021, 19:20

wat is je doel kwa meten?
is het de ruimte dan zou ik een UMIK-1 kiezen
wil je luidsprekers meten tbv filteren, dan zou ik zo'n complete meetset van Rudy kopen
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

floeper

Berichtdoor floeper » ma 25 jan 2021, 14:45

Thanks voor de tip, ik ga er van uit dat ik met de set van rudy ook TSP's, ruimte kan meten.
Maar wat voor versterker zou ik erbij moeten pakken?
Ik zat zelf te denken aan iets van een chinees TPA3116 versterkertje (aangezien mijn budget geen dure versterk meer toelaat en ik graag iets "portable" wil hebben.
Ik heb voor €15 meer ook dergelijke versterkertjes met een TPA3251 chipje gezien, die is misschien wat veelzijdiger te gebruiken buiten het meten om.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » ma 25 jan 2021, 19:56

Om het impedantieverloop te meten heb je een single ended versterker nodig (= niet gebrugd = halve brug = de min is verbonden met de massa). Chinese klasse-D-versterkers zijn dat meestal niet. Om de frequentierespons te meten voldoen bijna alle versterkers. Als het even kan geen goedkope klasse D, want bij goedkopere varianten is de uitgangsimpedantie hoog en dat beïnvloedt de frequentierespons een beetje.

Wat me nog te binnen schoot: het is handig als de versterker met een netsnoer zonder randaarde werkt, om aardlussen te voorkomen.

Om impedantie kan je dit gebruiken. Het gedeelte van de schakeling dat voor het meten van de frequentierespons wordt gebruikt kan je weglaten. Wat overblijft stelt niet zoveel voor, een paar weerstanden en ter bescherming een paar dioden. http://www.artalabs.hr/AppNotes/AN1-Mea ... ev2Eng.pdf
Laatst gewijzigd door Chocomel op di 26 jan 2021, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 25 jan 2021, 20:20

voor de impedantie meting heeft de Rudy set al een kabel die je op de headphone uitgang van de meegeleverde geluidskaart kan aansluiten. dus geen versterker nodig voor de impedantie meting (wel voor akoestische meting uiteraard)
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

floeper

Berichtdoor floeper » ma 25 jan 2021, 20:25

Versterker zelfbouwen heb ik bijna niks voor in huis, moet dus prefab zijn. Ik heb nog wel een tpa3255evm module (kan ook in SE modus). Maar dat vindt ik overkill en koop dus liever iets kleins.
Dus als ik het goed begrijp kan ik met dat setje van rudy de impedantie direct meten en heb ik alleen een versterkertje nodig voor de akoustische meting.
En zou dus zo'n tpa3116 achtig versterkertje prima werk kunnen doen.

Terug naar “Hifi Gerelateerd”