Versterker keuze tbv. Sub met 2x 12" Peerless SLS-315

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

LekkerZelfDoen

Versterker keuze tbv. Sub met 2x 12" Peerless SLS-315

Berichtdoor LekkerZelfDoen » do 17 okt 2019, 14:50

In mijn voorsteldraadje gaf ik aan dat ik als eerste zelfbouw projectje iets leuks met een setje 12" peerless SLS-315 zou willen gaan maken.
Daar werd door 'dre' met een big smile :) een eerste idee geopperd; een Ripole sub. Een idee dat ik zeker in overweging neem en nu wat meer aan het onderzoeken ben.

Wat ik me daarbij nu afvraag is waar ik aan moet denken qua versterking?
Ik heb nu enkel een simpele stereo versterker met daarop 2 mission bookshelves staan. Geen crossover of dsp mogelijkheden oid.
..Een mens moet ergens beginnen hè. ;)

Ik overweeg een Dayton SA230 subwoofer versterker. Mono. Klasse AB. 233 Watt aan 4 Ohm.
Zou dat voldoende zijn voor een Ripole sub met deze peerless drivers denken jullie, of kan ik beter even verder kijken?
Het gaat gebruikt worden voor vooral muzikaal gebruik, in een ruimte van ongeveer 4,5x4x 2,5 meter. lxbxh.
Tips misschien?

Naar de toekomst dromend, waarin ik 1 sub voor rechts en 1 sub voor links mijn verdere stereo opstelling zie ondersteunen, zou ik misschien beter naar een 2-kanaals / stereo versterker voor de sub(s) kunnen kijken, maar dan komt er voor zover ik het nu kan overzien meteen ook weer van alles bij om de sub(s) de juiste frequenties aan te kunnen bieden. Daarom leek deze Dayton mij een aardige keuze om mee te beginnen; klaar met 1 apparaat. Ook een betaalbare keuze, wat ook niet geheel onbelangrijk voor me is. De financiën zijn beperkt.

Peerless SLS-315:
https://www.tymphany.com/transducers/sls-p830669/

Dayton SA230:
https://www.daytonaudio.com/index.php/s ... ifier.html

LekkerZelfDoen

Re: Versterker keuze tbv. Sub met 2x 12" Peerless SLS-315

Berichtdoor LekkerZelfDoen » do 17 okt 2019, 18:45

Of zou zoiets als deze ook een geschikte kandidaat kunnen zijn misschien?

https://www.thomann.de/nl/behringer_nx1000d.htm
https://images.static-thomann.de/pics/a ... uidenx.pdf

Ik geloof dat die alles kan wat de Dayton kan, en meer. Het is me alleen niet helemaal duidelijk of de instellingen van deze behringer op basis van een beperkt aantal presets werkt of dat je het traploos kunt regelen zoals op de dayton.
En in de behringer zit een luidruchtige fan waarvan ik me afvraag of dat niet storend gaat zijn bij huiskamergebruik. Ik heb wel gelezen dat daar wat modificaties voor bestaan, maar dan nog. Heeft iemand daar ervaring mee?

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » do 17 okt 2019, 18:47

Voor de NX1000D is software te downloaden, dan kan je zelf zien of je voldoende instelmogelijkheden hebt. De lawaaiige ingebouwde ventilator kan je vervangen door een stillere.

LekkerZelfDoen

Berichtdoor LekkerZelfDoen » vr 18 okt 2019, 13:26

Dankjewel voor je input.

Ik draai Linux en het was even stoeien met 'Wine' om het voor Windows bedoelde programma van Behringer toch aan de praat te krijgen, maar het draait nu. Niet 100%, er mist wat textuele informatie in de verschillende vensters, maar voldoende om te zien dat er qua instellingen ruim voldoende mogelijk is ten opzichte van de Dayton.

De hele DSP ontwikkeling in het algemeen is eigenlijk volledig langs me heen gegaan, omdat er al die tijd voor mij geen impuls was om er mee bezig te gaan. Die is er nu wel. Ik heb nog een flinke inhaalslag te maken op dat gebied zeg!. :)

jvenema

Berichtdoor jvenema » vr 18 okt 2019, 17:45

Je zou ook voor de NX3000 kunnen gaan, die is nauwelijks duurder dan de NX1000. Hou er rekening mee dat de opgegeven vermogens, piekvermogens zijn bij Behringer. Voor subwoofer is DSP ideaal, je kunt netjes de delay instellen, wat vaak wel prettig is. Je kan EQ dingen doen etc.

Terug naar “Hifi Gerelateerd”