Luidspreker buiten tips?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator

Re: Luidspreker buiten tips?

Berichtdoor Barry2001 » vr 31 mei 2019, 9:12

Bedankt voor de reacties mensen. Ik moet duidelijker zijn, mijn fout :mrgreen: het is een overkapping om op de zomeravond met hooguit een paar mensen van een glas te genieten, geen strandbar oid. Afmeting is 6 x 4 meter, mag allemaal nearfield zijn. Heb ook buren, dus baspijpen van 4 meter is wellicht ook een minder goed idee. Het is voor muziek op de achtergrond dus.

De B&W's van Arno lijken me kwalitatief de perfekte kandidaat, alleen de prijs, denk dat je ze in professionele toepassing gebruikt Arno? Hangt wel buiten, dat je niet 's morgens alleen de ophangbeugels nog hebt hangen. Die JBL's van Gerhard zijn denk ik nog niet eens zo'n gek idee, wat ik zou willen is dit: op een meter of 5 afstand van de overkapping staat een schuur, mijn werkplaats. Kan op slot natuurlijk, daar zou ik streamer / versterker neer willen zetten. Met de prijs van de JBL's zou ik ook 2 setjes kunnen kopen, 1 set in de schuur en 1 set onder de overkapping. Bediening is toch een app op de telefoon, hoef er verder niet bij.

Tuin gaat op de kop dus, de bestrating gaat er ook uit, dus ik heb de mogelijkheid een kabel te leggen naar de overkapping. Die kabel, zit te denken om hier simpel 4 aderige grondkabel voor te nemen. Mooi aansluitinkje maken bij de overkapping. Daarom geen 100V, het is maar een meter of 5.

Blijven de autoluidsprekers nog over, is ook wel een idee, kastje eromheen is ook zo gedaan natuurlijk. Heeft iemand een suggestie voor een type? Prijsklasse, 50-100 euris p/st. Heb er 4 nodig dan.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 31 mei 2019, 9:41

Barry2001 schreef:Blijven de autoluidsprekers nog over, is ook wel een idee, kastje eromheen is ook zo gedaan natuurlijk. Heeft iemand een suggestie voor een type? Prijsklasse, 50-100 euris p/st. Heb er 4 nodig dan.

Zou eens zoeken naar de oude Philips 13cm (of 17cm) dual cones. Vind je nogal eens in de kringloop of anders gewoon de autosloop voor een paar euries. En misschien heeft Bert er nog een paar? Is geen high end maar klinken mooi evenwichtig en goed voor stemmen. Zou je in een stuk PVC rioolbuis kunnen stoppen.
Peter de Jong

beijert

Berichtdoor beijert » vr 31 mei 2019, 10:42

Ik heb misschien nog wat liggen. Philips dual cone dingetjes van 16,5cm geloof ik. Papier that is..

Met schuimrand ben ik bang
IMG_20171113_163526.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mark

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 31 mei 2019, 10:53

Barry2001 schreef:Tuin gaat op de kop dus, de bestrating gaat er ook uit, dus ik heb de mogelijkheid een kabel te leggen naar de overkapping. Die kabel, zit te denken om hier simpel 4 aderige grondkabel voor te nemen.

Ik zou dan de suggestie willen doen om een stuk rode ribbelslang of grijzer PVC buis met een diameter van een millimeter of 40 a 50 in de grond te leggen. dan kun je altijd nog eens een kabeltje erbij trekken.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » vr 31 mei 2019, 16:07

Breedbandertjes zijn leuk, maar ik betwijfel of die geïmpregneerd zijn.
Dan lossen niet enkel de rolranden op waar je bij staat, maar gaat de rest ook niet heel lang mee.

Er zijn heel wat breedbandertjes van Visaton, Faital Pro, Sica, LaVoce en Tymphany/Peerless die je kunt gebruiken.
Zoals altijd weer, wat is het budget?

Btw, als je tuin toch overhoop gaat gooien, sowieso een paar PVC buizen in gooien (ook voor evt tuinverlichting ed)
Nu een paar keer gedaan bij verschillende mensen en het zou standaard moeten worden
http://www.oneworldconcepts.com | formerly known as b_force

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 31 mei 2019, 16:22

We hadden het over car breedbanders beste One World Concept. Reken maar dat het in een autoportier knap vochtig kan zijn en daar overleven ze prima :mrgreen: Overigens denk ik dat een paartje gewone kringloopspeakers het ook wel een tijd uithouden buiten mits je ze niet direct in de regen hangt.
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 31 mei 2019, 16:35

ray5150 schreef:
Barry2001 schreef:Tuin gaat op de kop dus, de bestrating gaat er ook uit, dus ik heb de mogelijkheid een kabel te leggen naar de overkapping. Die kabel, zit te denken om hier simpel 4 aderige grondkabel voor te nemen.

Ik zou dan de suggestie willen doen om een stuk rode ribbelslang of grijzer PVC buis met een diameter van een millimeter of 40 a 50 in de grond te leggen. dan kun je altijd nog eens een kabeltje erbij trekken.

Is voorzien :goedzo:

One World Concepts schreef:Breedbandertjes zijn leuk, maar ik betwijfel of die geïmpregneerd zijn.
Dan lossen niet enkel de rolranden op waar je bij staat, maar gaat de rest ook niet heel lang mee.

Er zijn heel wat breedbandertjes van Visaton, Faital Pro, Sica, LaVoce en Tymphany/Peerless die je kunt gebruiken.
Zoals altijd weer, wat is het budget?

Btw, als je tuin toch overhoop gaat gooien, sowieso een paar PVC buizen in gooien (ook voor evt tuinverlichting ed)
Nu een paar keer gedaan bij verschillende mensen en het zou standaard moeten worden

Is allemaal voorzien, heb een plan gemaakt en de kabel klaarliggen (verlichting). Eergisteren de spots binnen gekregen, degelijk spul want wat is daar rotzooi in te krijgen, voor GU10 ledlampjes. Komt zelfs een irrigatiesysteem in wat zowel op timer als handmatig kan schakelen, wil ik wel een keer wat over vertellen als een audioman dit uberhaupt interesseert :D

Budget voor de speakers zoals gezegd, 50-100 Euris /st.

Als ik zoek op car speakers kom ik bv hier op uit (ga er ff vanuit dat dit een set is, 2 stuks): Focal PC165F . Zoals Pjotr zegt als dit in een autodeur overleefd zal het onder het dakje ook wel willen. Ik zou dan interesse hebben in 2 sets, 1 set in de werkplaats en 1 set onder de overkapping. Ben er niet erg in thuis dus, als jullie een beter alternatief weten, shoot.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 31 mei 2019, 16:57

Die Focals zien er leuk uit! Maar klinken is belangrijker :D Hebben wel een hoge Qt (zoals de meeste car speakers) en zou daarmee leuk in een aperiodische kast passen. Is weer eens wat anders :mrgreen: https://diyaudioprojects.com/Technical/Aperiodic/
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 31 mei 2019, 17:20

Ik zou hoe dan ook de kastjes in ieder geval wel van mulitplex maken, en geen MDF toepassen.

beijert

Berichtdoor beijert » vr 31 mei 2019, 17:29

Mijn Focals heb ik nu op de plank als passieve radiators.

Beetje corrosie op de magneet en weg zijn ze, volgens focal volkomen normaal.
Mark

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 31 mei 2019, 17:35

Eerlijk gezegd zou ik zelf ook niet direct voor Focal gaan...
Peter de Jong

Rody

Berichtdoor Rody » za 01 jun 2019, 11:22

https://www.maxiaxi.com/power-dynamics-isp5w-luidspreker-set-5-120w-wit-spatwaterdicht/

Ik heb deze in de woonkamer hangen om het geluid een beetje uit te vullen in de andere poot van de L. Voor het geld helemaal niks mis mee. Diepgang is logischerwijs beperkt. Gratis retour, dus gewoon proberen....

Ps ze hebben ook een aktief BT setje voor weinig, geen ervaring mee. https://www.maxiaxi.com/power-dynamics-bgb50-witte-bluetooth-speakerset-voor-binnen-en-buiten-100w/

beijert

Berichtdoor beijert » za 01 jun 2019, 22:01

Mark

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 01 jun 2019, 23:01

@Rody: tsja, geen geld, kun je zelf niet voor bouwen. Ik denk er ff over.
@Mark: helemaal geen geld, als ik specs zoek zie ik dat er ook een 100V variant is. Zou dit de verkoper moeten vragen.
Beide bedankt :goedzo:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 01 jun 2019, 23:09

Wil je dan een 100V variant? Daar zit alleen een step down trafo extra in. Voor laag ohmig moet je die dan bypassen of er uit halen. Mooie vondst die Tannoys. Lijkt mij perfect voor het doel :sure:
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 01 jun 2019, 23:12

Nee juist niet, geen 100V, kan in de advertentie niet zien welke dit is.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 01 jun 2019, 23:16

En als het wel zo is, is het een kleine moeite om de step down trafo er uit te halen. Zou ik het niet op laten hangen. Die 100V variant is bedoeld voor restaurants en bedrijven voor gebruik als algemene omroepspeaker.
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 01 jun 2019, 23:49

Mij lijken die Tannoy's ook precies wat je zoekt, al helemaal voor het geld.
En wat Peter zegt, die trafo's zijn er zo uitgehaald.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 02 jun 2019, 11:05

Nachtje over geslapen, contact met de verkoper gehad, het zijn niet de 100V versies. Er komen 2 sets deze kant op, 1 voor in de werkplaats en 1 onder de overkapping :D

Mark bedankt voor de tip, en dat was niet voor het eerst :mrgreen: :goedzo:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 02 jun 2019, 11:28

Ik ken die Tannoys wel, ze hebben een inductief gekoppelde tweeter. Was er niet van onder de indruk, klonken niet fris en fruitig.
Fusion Filterdesign

beijert

Berichtdoor beijert » zo 02 jun 2019, 12:49

Ik ken ze eigenlijk alleen als Goodmans. En dat is voor mij te lang geleden om daar wat over te zeggen.
Mark

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 02 jun 2019, 13:16

Ach, niks wat je dus niet met een toonregeling of equalizer kan bij regelen. :relax:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 02 jun 2019, 16:46

Voor wie ook interesse heeft, de verkoper heeft er meerdere te koop.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 06 jun 2019, 13:38

Heb ze binnen gekregen. Wat opvalt is hoe degelijk ze zijn, heb 4 stuks gekocht en de verkoper moest porto bijplakken omdat de doos boven de 10kg kwam. Werk thuis deze week, en heb ze hier op de werkkamer aangesloten en een dag geluisterd. Geen halleluja verhalen over een speaker van 25 euris, voor het doel klinkt het gewoon prima. Wat ik wel gedaan heb is iets laag en hoog bijdraaien uit de versterker, zonder klinkt het wat vlak, wordt het wat dynamischer van. Volgens mij zijn het speakers die in een 100V voorziening hebben gewerkt (gezien de sticker achterop), maar waar deze voorziening is uitgehaald. Heb normaal Refmon's staan in de werkkamer, op geen enkele manier is het hiermee te vergelijken natuurlijk.

Verder zitten er 2 stuks M5 schroefgaten achterop waar een beugeltje op geschroefd kan worden, daar fabriek ik zelf wel wat voor. Wat ik eigenlijk nog zoek is een simpele versterker om in de werkplaats neer te zetten, om van daaruit zowel de speakers in de werkplaats als onder de overkapping aan te sturen. Als iemand nog wat heeft staan? Vooral simpel dus voor een paar tientjes ofzo, anders kijk ik nog wel even bij de Kringloop. Wel met toonregeling dus :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 06 jun 2019, 13:56

Mooi :rock: Kan wel kloppen dat ze wat forward klinken met het accent op het midden. Zijn bedoeld als PA/omroep speakers. Verstaanbaarheid is daarbij primair en muziek mag niet te opdringerig zijn.
Peter de Jong

Terug naar “Hifi Gerelateerd”