Welke receiver/DAC?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

TheFox

Welke receiver/DAC?

Berichtdoor TheFox » ma 06 mei 2019, 6:20

Hallo,

Ik zit met een probleem en ik hoop dat jullie mij erbij kunnen helpen. Ik ben al dagen op zoek naar een oplossing.

De opstelling en achtergond:
Ik heb een LG W8 tv met bijbehorende soundbar. Nu vind ik het laag niet voldoende en wil dus een (actieve) subwoofer hierop aansluiten. De TV heeft twee uitgangen: 3,5mm koptelefoon/audio out en Toslink optical. Bij audio-instellingen stel ik in geluid via tv + koptelefoon of geluid via tv + optical. Via de handleiding kwam ik erachter dat via de koptelefoon/audio out-uitgang, de volume niet automatisch aangepast kan worden van de audio out uitgang. Volgens de handleiding kan dit echter wel via de optical uitgang.

De aansluiting van een actieve subwoofer is geen probleem. Ik heb een oude receiver via de optical uitgang van de soundbar en de subwoofer op de receiver verbonden. Echter gaat de volume van de receiver en dus subwoofer niet mee. Het probleem zit hem er dus in dat als ik de volume aanpas van de tv, de volume van de subwoofer niet meegaat.

Nu ben ik op zoek naar een receiver of DAC die het signaal via toslink optical kan ontvangen en ook de volume aanpassing kan verwerken.

Iemand een goeie tip?

Bedankt!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Welke receiver/DAC?

Berichtdoor Henkjan » ma 06 mei 2019, 7:33

Welkom
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

democles

Berichtdoor democles » ma 06 mei 2019, 12:34

Welkom,

Ben er niet zo in thuis.

Maar is dit wat?

https://www.ebay.de/itm/Optisches-Kabel ... Swa~Fb7o2l

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 06 mei 2019, 12:36

Je krijgt gewoon problemen met synchroon lopen lijkt me, weet niet waar de soundbar op aftakt maar het beste lijkt me een 2.1 setje op de optische output.
Ga toch fietsen!

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » ma 06 mei 2019, 12:48

Helaas klopt je manual niet, de toslink uitgang van een tv is superzelden variabel. Je zult dus inderdaad een aparte versterker moeten gebruiken.
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » ma 06 mei 2019, 15:38

Inderdaad, de optische uitgang heeft normaliter een vast (niet regelbaar) volume. Anderzijds is een hoofdtelefoon niet normaal bruikbaar als het volume van dat signaal niet te regelen is. Als dat andersom in de handleiding staat, lijkt het erop dat daar wat zaken door elkaar zijn gehaald.

TheFox schreef:Via de handleiding kwam ik erachter dat via de koptelefoon/audio out-uitgang, de volume niet automatisch aangepast kan worden van de audio out uitgang. Volgens de handleiding kan dit echter wel via de optical uitgang.

TheFox

Berichtdoor TheFox » ma 06 mei 2019, 19:59

Het lijkt dus een kansloze missie te gaan worden. Ik heb de tv gekocht met de veronderstelling dat dit mogelijk was. Ik mis nu wat laag...

Misschien is er softwarematig nog wat te doen? Aangezien er custom WebOS software aangeboden wordt voor LG TV’s. Kwestie van script/software aanpassen zodat de koptelefoon volume mee gaat met de tv volume.

John P

Berichtdoor John P » ma 06 mei 2019, 20:04

Probeer eerst eens met een hoofdtelefoon of de manual niet fout vertaald is.
Waar een weg is is ook een omweg.

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 06 mei 2019, 20:26

TheFox schreef:Het lijkt dus een kansloze missie te gaan worden. Ik heb de tv gekocht met de veronderstelling dat dit mogelijk was. Ik mis nu wat laag...

Misschien is er softwarematig nog wat te doen? Aangezien er custom WebOS software aangeboden wordt voor LG TV’s. Kwestie van script/software aanpassen zodat de koptelefoon volume mee gaat met de tv volume.

Een andere soundbar met sub via de optical is een optie maar niet via de afstandbediening van de tv te bedienen, dat is dan weer jammer.
Ga toch fietsen!

TheFox

Berichtdoor TheFox » ma 06 mei 2019, 21:18

Ik heb deze tv:
https://www.lg.com/nl/televisies/lg-OLED65W8PLA

De tv en soundbar zijn zeg maar 1, aangezien de tv zo plat is hebben ze de hardware ervan verwerkt in de soundbar. De koptelefoon uitgang zou toch regelbaar moeten zijn via de volume van de tv? Digitaal wordt dus een lastig verhaal, maar analoog is dus wel mogelijk? Ik heb het getest met mijn actieve subwoofer van Yamaha (NS-SW200), maar de subwoofer blijft spelen op zijn eigen ingestelde volume.

Ik ga morgen weer eens de hoofdtelefoon aansluiting testen

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 06 mei 2019, 21:33

Hoe krijgt hij zijn signaal? Externe doos of via CAM module? Als je via externe doos kijkt, kun je gewoon een reciever ertussen knopen met goede speakers en een sub door hdmi via de reciever te laten lopen.
Ga toch fietsen!

TheFox

Berichtdoor TheFox » ma 06 mei 2019, 23:00

Ja alleen enige probleem is dat als ik andere bronnen dan de externe (bijv: Netflix/Youtube) wil afspelen, de receiver en dus ook sub niet zullen worden aangestuurd aangezien het een HDMI ingang is en dus niets via de HDMI uitzendt.

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 07 mei 2019, 7:02

Daarom via optical pakken, ik doe dat met m'n Yamaha WXC 50 ook, da's een streamer / voorversterker, maar die heeft ook een broertje met ingebouwde versterker; de WXA 50, andere merken hebben ook wel zoiets denk ik, mét sub out btw.
Ga toch fietsen!

Forza

Berichtdoor Forza » di 07 mei 2019, 8:07

TheFox schreef:Ja alleen enige probleem is dat als ik andere bronnen dan de externe (bijv: Netflix/Youtube) wil afspelen, de receiver en dus ook sub niet zullen worden aangestuurd aangezien het een HDMI ingang is en dus niets via de HDMI uitzendt.

Elke moderne AV Receiver heeft ARC, Audio Return Channel, via HDMI. Dat heeft de W8 ook. Alle bronnen die aan je tv hangen, ook interne, spelen dan gewoon via de receiver. Dan moet je er een speakersetje en sub aanknopen en klaar, helaas heb je dan niet veel meer aan je soundbar.
En klaar is het resultaat.

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 07 mei 2019, 8:28

#-o ja da's waar ook, ARC :relax:
Het idee van deze teevee is dus leuk maar als je iets anders wilt dan de standaard soundbar, heb je wel een uitdaging.
Ga toch fietsen!

TheFox

Berichtdoor TheFox » di 07 mei 2019, 23:15

Aan ARC heb ik niet gedacht, bedankt!
Zijn er misschien subwoofers die via HDMI arc gestuurd kunnen worden. De tweede vraag is: gaat de volume van de subwoofer dan mee?

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 07 mei 2019, 23:31

Nee dan moet je een reciever hebben ben ik bang...
Ga toch fietsen!

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » wo 08 mei 2019, 8:56

Je kunt er gewoon van uit gaan dat digitale uitgangen altijd vast zijn. Dan moet je het volume dus altijd extern regelen, via een receiver of pre amp.
an annoying noise annoys an oister.

are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

TheFox

Berichtdoor TheFox » do 09 mei 2019, 13:11

Shadow schreef:Nee dan moet je een reciever hebben ben ik bang...

Ok maar de volume is wel aanpasbaar via HDMI? Of gaat het geluid dan volledig via de HDMI ARC bron

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 09 mei 2019, 13:33

Zoals hierboven gezegd;

anonamemouse schreef:Je kunt er gewoon van uit gaan dat digitale uitgangen altijd vast zijn. Dan moet je het volume dus altijd extern regelen, via een receiver of pre amp.

Volume via ARC loopt dus niet mee met volume van je TV helaas.
Ga toch fietsen!

Forza

Berichtdoor Forza » do 09 mei 2019, 13:39

Je kan met je TV afstandbediening wel het volume van de receiver regelen. Via HDMI heb je namelijk CEC, een besturingsprotocol waarmee je aangesloten apparaten kan bedienen.
En klaar is het resultaat.

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 09 mei 2019, 19:41

Dat was de vraag niet. Maar het zou kunnen werken, ga er niet van uit.
Ga toch fietsen!

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 10 mei 2019, 12:53

Misschien is dit iets?

Heb zelf dan de LG 55B8 OLED en hiervoor een Samsung, die werkten best lekker met een vergelijkbaar "dacje" en dan aangesloten op de voorversterker, maar deze uitvoering heeft dan wel een volume regeling aan boord, maar dan is het waarschijnlijk niet in de opzet met de volume van de TV.

https://www.ebay.de/itm/Digital-Optical ... 0005.m1851

En deze met afstandsbediening. :rofl:

https://www.ebay.de/itm/NEU-Digital-Aud ... 0005.m1851
Hans

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » vr 10 mei 2019, 13:53

Met de volumeknoppen van de TV gaat het sowieso moeilijk worden, als ervoor wordt gekozen om het geluid dan maar naar een extern apparaat te sturen. Ook indien het geluid over HDMI naar een apparaat wordt gestuurd dat met CEC overweg kan.

Vaak worden de meeste CEC-commando's doorgestuurd, behalve van toetsen die specifiek voor de TV zelf voorbehouden blijven. Tenzij het menu erin voorziet om deze functies aan een extern apparaat te koppelen, blijven ondermeer de ingangsselectie en volumeregeling aan de TV zelf toegewezen.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 10 mei 2019, 22:10

programmeerbare AB en het probleem is er niet meer zou ik zeggen
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Terug naar “Hifi Gerelateerd”