4silence

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 6690
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Beetstersweach

4silence

Berichtdoor richard » di 07 jun 2016, 23:27

Vandaag aan paar heren op bezoek gehad van het bedrijf 4Silence.

Zij hebben een manier ontwikkeld om met een soort helmholtz resonatoren die je in de berm langs de weg plaatst om verkeerslawaai akoestisch om te buigen zodat woningen en andere geluidgevoelige bestemmingen naast de weg minder geluidshinder ondervinden. Het systeem is nog volop in ontwikkeling, maar lijkt erg veelbelovend.

Het principe hierachter is interessant en wellicht ook bruikbaar om andere akoestische problemen op te lossen.

Hifi gerelateerd? Misschien alleen voor de mensen die naast zo'n weg wonen en nu met een lager achtergrondgeluid naar hun hifi-installatie kunnen luisteren.
Genoeg is beter.

b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12392
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27

Re: 4silence

Berichtdoor b_force » wo 08 jun 2016, 13:11

Ik zie niks nieuws?
Zulke oplossingen wordt al jaren toegepast door akoestische bureaus, of worden door allerlei andere praktische redenen vermeden.
Tegenwoordig wordt er liever 'fluister asfalt' toegepast.
Het gaat dan meestal om het lawaai van de banden ed.

De rest is geluid dat zich meer bolvormig verspreid.
Dan helpt dit niet, of maar zeer minimaal

Als het toch wat mag kosten, zou ik persoonlijk investeren in betere isolatie.
Gaan je stookkosten ook nog eens omlaag.

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 7274
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: 4silence

Berichtdoor Marp » wo 08 jun 2016, 17:29

Een goedkope bermverharding die zijwaards het bandengeluid halveert, afwatert, functioneert als veilige uitwijkstrook (volgens de MAG ook voor motoren), en bovendien het landschap niet ontsiert... Dat is een mooie combinatie van eigenschappen.

Vooral bewoners langs 80km-wegen gaan daar in de toekomst misschien nog veel profijt van krijgen, want bij die snelheden is het 10x zo dure open asfalt (uitgezonderd dubbellaags ZOAB) minder efficiënt. Dat asfalt is op buitenwegen bovendien te onderhoudsgevoelig om veilig te houden, en zichtbare geluidsreductie wordt ook niet kilometers lang doorgetrokken.

Als het pilotproject van rijkswaterstaat en de provincie Utrecht positief aanslaat, en de aanleg landelijk (of verder) wordt voortgezet, zit dat bedrijf volgens mij voorlopig wel gebakken. Niet dat het octrooi gelijksoortige ontwikkelingen tegengaat, maar voorlopig staan ze op de 1e plaats.

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 7274
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: 4silence

Berichtdoor Marp » wo 08 jun 2016, 17:50

richard schreef:Hifi gerelateerd? Misschien alleen voor de mensen die naast zo'n weg wonen en nu met een lager achtergrondgeluid naar hun hifi-installatie kunnen luisteren.

... en misschien eens wat makkelijker een raam of deur kunnen laten openstaan, i.p.v. zich binnen te sluiten

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 6690
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Beetstersweach

Re: 4silence

Berichtdoor richard » wo 08 jun 2016, 18:48

Stil asfalt is nu de meest voor de hand liggende oplossing voor verkeerslawaai. Maar hier zitten ook veel nadelen aan. Het is duurder dan gewoon asfalt, niet alleen met de aanleg, maar vooral ook omdat de levensduur van stil asfalt aanmerkelijk korter is en het vaak vervangen moet worden.

Dat is bovendien lastig bij enkele woningen langs een tracé waar verder gewoon asfalt ligt. Je krijgt dan verschillende onderhoudsintervallen van gedeelten in dezelfde weg wat planmatig niet wenselijk is.
Isoleren van een woning is ook mogelijk, maar dat helpt niet bij het open zetten van een raam of als je eens lekker in de tuin wil zitten. Bovendien moet je eerst maatregelen treffen aan de bron. Dat is eigenlijk het band-wegdekcontact. Geluidschermen, geluidswallen maar ook een optie als deze zijn tweede keus, waarvan deze, zoals het nu lijkt, de makkelijkst inpasbare is.
Genoeg is beter.

Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1438
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: 4silence

Berichtdoor Chris_T » wo 08 jun 2016, 18:55

Interessante ontwikkeling, ik kan dit soort dingen alleen maar toejuichen :goedzo:
2-4dB lijkt misschien niet zo veel, maar het is toch een aardige reductie. Alle beetjes helpen.

Ik zit pal naast een drukke provinciaalse weg met vrachtverkeer en lekker buiten zitten zit daar echt niet bij.
Een tijdje terug hebben ze wel stil asfalt neergelegd en dat was een groot verschil
Toch merk je na een paar jaar dat het weer luider wordt, het zoab laat zo weer los.

Trouwens een barrière van bomen en struiken werkt ook fantastisch als geluidsdemping :!:
Dat verschil is veel groter dan de overstap van normaal naar stil asfalt.
Verrast mij weer elke lente/zomer :lol:

Hopelijk gaan ze daar meer aandacht aan besteden, want het achtergrondlawaai neemt alleen maar toe met de drukte.
Daar kan je op den duur fysiek echt ziek van worden.

Edit:
In het uitlegfilmpje wordt wel iets vreemds genoemd, namelijk dat een geluidsreductie van 3dB als halvering van het lawaai wordt ervaren.
Geldt voor achtergrondruis niet dat een subjectieve halvering overeenkomt met 10dB reductie?
Verder ben ik ook wel benieuwd hoe ze het probleem van regen gaan tackelen. Poreus beton?

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 6690
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Beetstersweach

Re: 4silence

Berichtdoor richard » wo 08 jun 2016, 22:26

Dat klopt inderdaad niet in het filmpje.

3 dB is inderdaad meetkundig een halvering; psycho-akoestisch gezien wordt 10 dB als een halvering gezien.

Bij ons in de provincie is er ook steeds meer aandacht voor geluidsoverlast door verkeer. Wettelijk word er ook toe gedwongen om er aandacht aan te besteden en als er overschrijding is van de normen ingrepen te doen.
Met een stille deklaag is de werking beperkt. Nieuw kan hij wel 6 dB of meer reductie geven ten opzichte van een standaard wegdek, maar in de loop der tijd loopt het effect sterk terug. Zo'n wegdek gaat zeven of acht jaar mee, dat zijn behoorlijke investeringen vergeleken met conventionele deklagen die vijftien tot twintig jaar mee gaan. Bedenk dat het ook maatschappelijke overlast geeft met langdurige wegafzettingen en omleidingsroutes.
Het kan allemaal wel maar dan gaat de wegenbelasting weer omhoog.

Die stenen zijn aan de onderzijde drainerend, en worden op een drainerende steenfundering gezet. Als het onderliggende zandbed onvoldoende water kan opvangen, bijvoorbeeld in klei- en veengebieden, moet er een drainagebuis onder.
Vervuiling van de constructie met zand en bladeren is bijvoorbeeld ook een punt van aandacht. Er zijn reinigingsmachines, maar het is nog niet duidelijk in hoeverre die effectief zijn. Volgens de mensen die op bezoek waren gaan ze binnenkort op de locatie in Soest, waar het al een paar jaar ligt, bekijken welke methode het meest effectief is.

voor vrachtverkeer is de standaard uitvoering, die geoptimaliseerd is voor het geluidspectrum van personenauto's, minder effectief. Vrachtauto's hebben door de lagere frequenties een veel dieper profiel nodig. De afmetingen van de stenen worden dan ook aanzienlijk groter. Stil asfalt werkt bij vrachtauto's trouwens ook niet optimaal.
Genoeg is beter.


Terug naar “Hifi Gerelateerd”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs Site Explorer [backlinks checker], CCBot en 0 gasten