Amina

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

pappaleo

Amina

Berichtdoor pappaleo » di 22 dec 2015, 9:49

Een collega van mij had bij een kennis een nieuw systeem gehoord en zei dat het fantastisch klonk. Amina Luidsprekers.
Ingebouwd in de muur, microtrillingen :think:

Ik heb er nog nooit van gehoord. Ondanks de blabla op hun site (lesje spelling is nooit weg) kan ik niet bepalen hoe het werkt:

Amina schreef:Hoe werkt het

Anders dan de traditionele luidsprekers hebben de speakers van Amina geen conus. De techniek van de Amina speakers is gebaseerd op een al meer dan honderd jaar bestaande tecniek namelijk microtrillingen.
Een mooi voorbeeld van microtrillingen zijn een stemvork en de snaren van een viool.
Een van de eigenschappen van microtrillingen is een mooi helder geluid, en een ver bereik.
Amina heeft de microtrillingen gemaakt door gebruik te maken van microchips, deze zitten in een potje verstopt (exciter).
De microtrillingen kunnnen worden aangedreven door elke willekeurige versterker.
De exciter is gemonteerd op een metalen frame en op het frame zit de afwerkstucplaat.
De afwerkstucplaat is gemaakt uit een honinggraat model, deze heeft de mooie eigenschap dat deze het geluid op een natuurlijke manier versterkt.
De klank van Amina onderscheid zich vooral door het gebruik van het honinggraadmodel en hier hebben ze ook patent op.
Het bereik van de speakers is ook breder dan een traditionele speaker, nml 180 graden.

Het is ook wel redelijk prijzig. Iemand hiervan gehoord of mischien zelfs zelf gehoord?
Ik kan me er geen voorstelling bij maken....

MarcoSQ

Re: Amina

Berichtdoor MarcoSQ » di 22 dec 2015, 10:32

Ken het merk ook niet. Maar dat moet wel een NXT-achtige zijn. Heb ik vlgs mij kortgeleden nog een topic over gezien. Is een heel leuk idee, maar absoluut niks nieuws onder de zon.

Ik het kort : dat paneel wordt dan niet in zijn geheel (zuigervormig) in beweging gebracht, maar het paneel zélf komt over het oppervlak in trilling. Het 'buigt' als het ware in golfvormen. Zoek maar eens op NXT, buiggolven/bending wave, distributed mode speaker, of god knows welke leuke termen er nog meer bedacht zijn :).

Of het nou zo'n goed idee is om hier over heen te stuccen... :think:
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK met een beetje DSP op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Anthem MRX710 met ARC Room Correction -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs)

Dan

Berichtdoor Dan » di 22 dec 2015, 16:18

Ik heb het gezien en gehoord op de ISE beurs. Tis wel grappig maar heeft niks met hifi te maken.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 22 dec 2015, 17:15

Ik heb de indruk dat het om een soort elektrostaten gaat ?

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 22 dec 2015, 17:18

Nou, ik meer de indruk dat het gaat om zo'n speakertje dat ook in zo'n sprekende wenskaart zit.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 22 dec 2015, 17:37

Piezo ?

Dan

Berichtdoor Dan » di 22 dec 2015, 22:33

Volgens mij werkt het meer zoals een ouderwets speeldoosje dat je op tafel zet. Een exciter is zeg maar een lichaam dat in trilling wordt gebracht en contact maakt met de "tafel" Het oppervlak van de tafel versterkt de trillingen sort of speak.
En zo klonk het ook, niet heel briljant of zo Ik was er iig niet erg van onder de indruk.
Wat ik daar op de beurs trouwens ook zag was een piezo luidspreker van 20 bij 30 cm. Wat die als speciale eigenschap had was dat hij het geluid vrijwel geheel lineair naar voren stuurt. Er werd geen muziek mee gespeeld maar meer gefluister en Psssst geluiden. Het was dan net of iemand iets in je oor fluisterde terwijl het speakertje toch echt 20 meter verderop stond. Erg grappig maar alleen geschikt als grapje in een winkelcentrum of zo...

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » di 22 dec 2015, 22:39

Doet mij een beetje aan Dayton denken.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

Dan

Berichtdoor Dan » di 22 dec 2015, 22:39

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » di 22 dec 2015, 23:45

Zoiets als de Dayton hierboven, zou het idd moeten zijn vlgs mij.
Het zou best aangedreven kunnen zijn met piëzo's, daar heb ik geen idee van. Ik ken ze enkel met normale spreekspoelconstructies.

Maar het systeem als geheel is geen normale piëzo. Ook die bewegen gewoon zuigervormig, longitudinaal, net zoals de uiteindelijke geluidsgolf.
En dat kan natuurlijk niet, als je de boel vast-stuc't :).

Heb iets soortgelijks, lang geleden wel eens gehoord (dus niet dit merk); een schilderijtje. Het hoeft zeker geen rotzooi te zijn, klonk meer dan redelijk en er zit ook een mooie gedachte achter vind ik.
Ooit, in de toekomst, kan dit misschien wat gaan worden ...? We zullen toch ooit eens van huidige (hevig foute) ontwerp-ideeën willen afstappen...;-).

Of dit merk ook echt klinkt ? Don't know, nooit gehoord. Wat ik wél gehoord had, was 'niet slecht', maar ook 'nee, da's is nog niet af'.
Maar zeker stukken beter, dan de setjes bij de MediaMarkt/Expert/etc.
Wat je hiermee zou willen, is dat het membraan eigenlijk continue in breakup is. Precies wat we met de conventionele techniek dus níét willen.
Da's best een een lastig spelletje. En zeker als de fabrikant zegt 'gooi er maar een bak stuc overheen', vraag ik me af hoe goed dat eigenlijk zal gaan....
Zeker i.c.m. deze prijzen, zal je vast en zeker geen spekkoper zijn :).

Dit vind ik 1 van de beter leesbare openbare bronnen, als je er iets meer van zou willen lezen : http://www.phy.davidson.edu/FacHome/dmb ... m#Heading4

Onder voorwaarde dat dit inderdaad een NXT-iets is, wat het m.i. wel moet zijn
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK met een beetje DSP op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Anthem MRX710 met ARC Room Correction -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs)

Aaad

Berichtdoor Aaad » wo 23 dec 2015, 1:03

ray5150 schreef:Piezo ?

Nee piepzooi
:lol:

Aad

Terug naar “Hifi Gerelateerd”