Kii luidsprekers

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

hannesie

Re: Kii luidsprekers

Berichtdoor hannesie » do 27 aug 2015, 15:10

Ik krijg de indruk dat ze pas eind september echt op de markt komen, en wat er dan gebeurt?
Hans

John P

Berichtdoor John P » do 27 aug 2015, 15:26

SSassen schreef:Gezien de kostprijs van deze set luidsprekers zou ik als ik aspirant koper was toch echt wel een gedegen stuk documentatie bij deze luidsprekers verwachten, uiteraard inclusief directivity plots en daarbij minimaal achtergronden hoe e.e.a. is gemeten e.d.

Nu kijk jij weer als techneut naar dit produkt. Gezien de kostprijs van deze boxen wil ik weten dat de buren ze niet hebben en ze ook niet kunnen of willen betalen. Ook zou een gouden frontje met diamanten een goede optie zijn.
Waar een weg is is ook een omweg.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 27 aug 2015, 15:58

Vind je ze te duur?

meiborg

Berichtdoor meiborg » do 27 aug 2015, 18:06

Ik denk dat jij ook geen doorsnee aspirant koper bent Sander. Goede directivety plots lijken mij idd wel gewenst inclusief meetinfo en beknopte beschrijving wat de techniek is zonder de precieze werking bloot te geven.

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

Jag

Berichtdoor Jag » do 27 aug 2015, 18:26

Nou directivity is de kern kwaliteit van dit product, het unique selling point. Ik zou daar trots op zijn en dat ook tonen dan. Even los van dat het eigenlijk altijd goed zou zijn om directivity plots te tonen + een standaard voor het meten ervan.

Leon

Berichtdoor Leon » do 27 aug 2015, 20:12

Met de 6 nCore modules, DAC's, DSP en dergelijke die in deze luidspreker zitten vind ik de prijs niet compleet onredelijk. Er zijn actieve luidsprekers die behoorlijk wat minder rijk zijn uitgerust, maar toch veel duurder zijn.
Maar ik ben het helemaal met Sander eens: gezien de makers zou ik toch zeker een berg metingen verwachten. Of denken we nu plotseling dat Bruno geen techneut is? O:)

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 17 sep 2015, 17:54

Ik kreeg vandaag de nieuwsbrief van de Kii THREE.

Ik denk dat ik morgen eens ga luisteren in Arnhem bij Wifimedia, ik begreep dat er verschillende mensen zullen zijn van de firma.

Wie weet is het een echt feestje. :lol: :relax:
Hans

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 18 sep 2015, 21:44

Vandaag beluisterd.

Een knap stukje werk, goed gedetailleerd geluid, open en de plaatsing is heel correct, en er komt echt een bak laag uit die relatief kleine luidsprekers.

Gelijk wat doorgevraagd en meer dan genoeg te horen gekregen, wij kunnen ze waarschijnlijk binnenkort wel horen op de AVMN, Bob Zwanikken wil wel. :mrgreen:
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 18 sep 2015, 21:57

Leuk Hans dat een kritisch paar oren ze ook in het wild heeft kunnen beluisteren :rock:

En goed bevonden heeft! Toch ben ik zelf bang dat ik zulke perfectie saai zal gaan vinden op den duur :mrgreen:
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 18 sep 2015, 22:16

Pjotr schreef:Leuk Hans dat een kritisch paar oren ze ook in het wild heeft kunnen beluisteren :rock:

En goed bevonden heeft! Toch ben ik zelf bang dat ik zulke perfectie saai zal gaan vinden op den duur :mrgreen:

Dat saaie ligt dan meer aan de opname als de luidspreker, wat duidelijk heftige opname gehoord van de Peer Gynt - In the Hall of the Mountain King , en dat is een bekend stuk, om dan het volledige orkest te horen, de opname die ik zelf thuis heb heeft er dan nog een tinkeltje van een triangel in, die mistte ik dan wel. :lol:

Bij Vesoul, Wende Snijders zingt ze dan Jacques Brel, hier ook een stukje te horen, maar dan is het wel door de opname dat je hier heel goed hoort welke instrumenten/slagwerk er is gebruikt, je zit erbij lijkt het. :sure:
Hans

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 19 sep 2015, 13:08

Ik zat nog even naar de opname van Wende te luisteren via het You Tube kanaal te luisteren.
https://www.youtube.com/watch?v=z2M9UoPh8Qw

Ik had dat (nog)niet aangegeven.

Wat wel dan bijzonder was, en mogelijk juist die opzet van de drivers, de 2 achterste units zouden in tegenfase staan, en bij het achterlangs lopen van die opstelling, was het opmerkelijk te ervaren dat je dan achter de luidsprekers geen laag meer hoort, wel het midden en hoog.
Leuke opzet, en ik meen dat dat juist hetgeen was, wat de mensen zich afvroegen.
Dus de opzet is heel goed gelukt lijkt het.
Volgens mij moet dat ook met zelfbouw ook wel te realiseren zijn. :think:
Hans

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » za 19 sep 2015, 14:47

Interessant, Hans!

Het verbaast me een beetje dat Kii er voor heeft gekozen om wel het laag een cardioide te maken, maar niet het middengebied. Richtwerking in het laag heeft in verhouding niet veel zin. Je krijgt een relatief iets grotere direct/indirect verhouding, maar uiteindelijk wordt de klank in het laag vooral bepaald door staande golven. In huiskamers kan een cardioide in sommige gevallen iets beter werken, in andere ook minder. Nadeel is dat het output kost. Hoe dichter de voorste en achterste drivers bij elkaar staan, hoe meer output het kost. In het geval van de Kii met z'n relatief ondiepe behuizing speelt dat al vanaf ongeveer 80 hertz.

Het niet naar achteren afstralen van geluid is in mijn optiek het meest nuttig in het lage middengebied. Conventionele luidsprekers stralen daar rondom. Het gevolg is dat je een sterke reflectie tegen de wand achter de luidsprekers krijgt. Die reflectie zorgt voor een kamfilter, wat resulteert in dips en pieken in de frequentierespons. Stel de afstand is 1 meter, dan krijg je een dip op 170 hertz en een piek op 340 hertz. Bovendien zorgt een cardioide afstraalgedrag in het middengebied voor een betere aansluiting op het afstraalgedrag van de DXT tweeter met z'n waveguide.

Het lijkt mij simpelweg een kwestie van filtering. Ik zou het systeem cardioide maken vanaf ongeveer 80 hertz tot zo hoog mogelijk, voor een constant afstraalgedrag over een zo groot mogelijk frequentiegebied, zonder dat het ten koste gaat van de belastbaarheid.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » za 19 sep 2015, 15:18

Ik heb even gegoogled en ik vond deze review op de site van Kii: http://kiiaudio.com/phocadownload/AUDIO ... EE_web.pdf

Het lijkt er op dat de Kii wel degelijk vooral in het middengebied richt. Eigenlijk hebben ze de Kii precies naar mijn eigen ideeën ontworpen. Het zit aardig op dezelfde lijn als Auke, Martin en ik destijds met Synergy Acoustics. Ik vind het een zeer aantrekkelijk, woonkamervriendelijk design. De speaker is monopool in het laagste laag, cardioide in het mid en heeft een goede overgang naar de tweeter. Ze hebben bovendien de fase vlak getrokken met een fir-filter; als het kan, waarom niet. Al met al ben ik best wel onder de indruk. Het enige wat ik anders zou doen is de waveguide, die kan beter. Kijkend naar het totale plaatje is dat echter een detail.

:goeie:
Laatst gewijzigd door Martijn M op za 19 sep 2015, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 19 sep 2015, 15:19

Martijn, wat is mid en waar legt Hans die grens? Zolang we geen polarplotjes hebben blijft het gissen!
Fusion Filterdesign

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » za 19 sep 2015, 15:19

Zie de metingen in de review waar ik de link naar heb gedeeld.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 19 sep 2015, 15:27

Dat is wel een heel vage meting.
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 19 sep 2015, 15:35

Ja, grappig ook wel dat ze dan weer de Harbeth 40.2 de "Der musikalischste Monitor aller Zeiten" vinden :D
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » za 19 sep 2015, 15:37

voeding
analoog-digitaal input module
dsp
6x ncore
6 speakers

Afmetingen 20 x 40 x 40 15kg =D>
FOCAL

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 19 sep 2015, 15:38

Heb je rugklachten tegenwoordig Bas? :lol:
Fusion Filterdesign

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » za 19 sep 2015, 15:39

Wat is er precies vaag aan de metingen?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 19 sep 2015, 15:44

Nou dit:

1kii.PNG

Volledig onleesbaar ding. En als ik zo iets zie, doe ik al geen moeite meer.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Fusion Filterdesign

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » za 19 sep 2015, 15:45

Heb je je bril wel op?

:sure:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 19 sep 2015, 15:50

Zal de narcose van afgelopen woensdag wel zijn, maar ik kan er echt geen chocolaa van maken.
Fusion Filterdesign

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » za 19 sep 2015, 16:38

De groene curve is niet 10 graden omhoog, maar 180 graden, dus achter de speaker. Ik ben benieuwd wat de meetcondities precies zijn.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 19 sep 2015, 16:56

Ah, je moet echt wel stoned zijn om dat uit de legenda te halen. :lol:
Fusion Filterdesign

Terug naar “Hifi Gerelateerd”