Kii luidsprekers

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

MarcoSQ

Re: Kii luidsprekers

Berichtdoor MarcoSQ » ma 17 aug 2015, 22:09

Jag schreef:In mijn ideale wereld zie ik een standaard voor me voor het kwantificeren van directivity.
+1, like, etc :D . Zullen we dan ook gelijk met zijn allen afspreken, hóé die directivity er zou moeten uitzien ? Iedereen, opname/mixing/mastering/ect een gelijkend systeem. Zodat de term 'zoals de artiest het bedoeld heeft', ook echt iets zinvols gaat betekenen ? Wat we nu doen, gaat eigenlijk nergens over. Wat zou het mooi zijn, Marco blijft dromen over iets wat nooit zal komen....

Sorry, helemaal niets inhoudelijks toe te voegen (behalve de waardering om dit onder de aandacht te brengen)...
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK met een beetje DSP op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Anthem MRX710 met ARC Room Correction -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs)

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 17 aug 2015, 22:13

ds23man schreef:En daarom heeft JBL de M2 ontworpen.....

Ronkende PR praat Gerhard.
Mediocre is not my middle name.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 17 aug 2015, 22:25

Laten we ons i.d.d. maar verder beperken tot huiskamergebruik en m.i. zijn directivity plots ook prima fancy marketing materiaal. Geen excuus om die achterwege te laten.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 17 aug 2015, 22:27

Ik vind het concept wel aardig, alleen vraag ik mij af of je veel wint tov. een passieve variant? Wellicht dat Martijn daar wat meer over kan zeggen?

Jag

Berichtdoor Jag » ma 17 aug 2015, 22:48

ds23man schreef:En daarom heeft JBL de M2 ontworpen.....
Zeker, de cheap ass varianten zijn wmb ook zeer aardig (3 series). Maar die gaan nog steeds gewoon naar omni in het midlaag. Die m2 heeft natuurlijk wel een grote woofer, en sowieso een gladverlopende DI (waarschijnlijk het belangrijkste). Maar ik denk dat je nog wel winst kan behalen door ook de controle over directivity in het midlaag door te laten lopen. Bovendien lukt het ze ook dit te bereiken in een heel klein formaat, de m2 is huge :).
MarcoSQ schreef:
Jag schreef:In mijn ideale wereld zie ik een standaard voor me voor het kwantificeren van directivity.
+1, like, etc :D . Zullen we dan ook gelijk met zijn allen afspreken, hóé die directivity er zou moeten uitzien ? Iedereen, opname/mixing/mastering/ect een gelijkend systeem. Zodat de term 'zoals de artiest het bedoeld heeft', ook echt iets zinvols gaat betekenen ? Wat we nu doen, gaat eigenlijk nergens over. Wat zou het mooi zijn, Marco blijft dromen over iets wat nooit zal komen....

Sorry, helemaal niets inhoudelijks toe te voegen (behalve de waardering om dit onder de aandacht te brengen)...
Jaaaaa, idd. Daar snap ik nou weinig van. Een speaker is niet neutraal als je alleen maar on axis kijkt. En de keuze voor een monitor speaker zou niet op basis van persoonlijk voorkeur moeten zijn. Maar een duidelijk omschreven performance zodat het een objectieve referentie wordt. Rare gedoe met allemaal matig presterende speakers als monitor gebruiken, niet zo gek waarom opnames dan zo verschillend gaan klinken!
Pjotr schreef:Laten we ons i.d.d. maar verder beperken tot huiskamergebruik en m.i. zijn directivity plots ook prima fancy marketing materiaal. Geen excuus om die achterwege te laten.
Waarom zou dat marketing zijn?

SSassen schreef:Ik vind het concept wel aardig, alleen vraag ik mij af of je veel wint tov. een passieve variant? Wellicht dat Martijn daar wat meer over kan zeggen?
Ik denk meer controle over afstraling naar de zijkant. Als ik zou moeten gokken, dan denk ik dat ze iets van hypercardiode bereiken. Maar ik ben ook wel benieuwd wat Martijn ervan denkt.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 17 aug 2015, 23:14

Jag schreef:klinken!
Pjotr schreef:Laten we ons i.d.d. maar verder beperken tot huiskamergebruik en m.i. zijn directivity plots ook prima fancy marketing materiaal. Geen excuus om die achterwege te laten.
Waarom zou dat marketing zijn?

Let op het woordje "ook", schreef ik niet voor niks. Leuke gekleurde interessante plaatjes doen het altijd goed in folders en op websites. De meeste mensen kopen toch hoofdzakelijk met hun ogen ;)

Jag

Berichtdoor Jag » ma 17 aug 2015, 23:17

Ik hou ook enorm van leuke plaatjes. Maar wat denk je er nou echt van?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 17 aug 2015, 23:22

Jag schreef:Ik hou ook enorm van leuke plaatjes. Maar wat denk je er nou echt van?

Waarvan? Van directivity? Daar heb ik toch in de loop der jaren uitgebreid van gezegd wat ik daarvan vind. Denk dat ik de eerste was die het onderwerp en het belang daarvan opperde in het kader van natuurlijke weergave bij luidsprekers op dit forum.

Jag

Berichtdoor Jag » ma 17 aug 2015, 23:36

Pjotr schreef:
Jag schreef:Ik hou ook enorm van leuke plaatjes. Maar wat denk je er nou echt van?

Waarvan? Van directivity? Daar heb ik toch in de loop der jaren uitgebreid van gezegd wat ik daarvan vind. Denk dat ik de eerste was die het onderwerp en het belang daarvan opperde in het kader van natuurlijke weergave bij luidsprekers op dit forum.

Ok, dat moeten anderen maar beoordelen :). Maar dan heb ik je verkeerd begrepen. Maar dit is dan toch een mooie insteek? Gecontroleerde directivity in een kleine behuizing. Lijkt me prima voor de huiskamer setting. Tikkie duur wel :mrgreen:. Maar goed, het is waarschijnlijk een stuk high ender dan het meeste wat voor high end door moet gaan :o

En het andere is: ik ben benieuwd hoe het laag wordt gedaan. Cardioid ook? Ik heb toch mijn vraagtekens hoe zinvol dat is. Iig mijn eigen expirimenten ermee waren weinig overtuigend (wel cardioid sub, maar geen voordeel in mijn ruimte). Cardioide exciteert net zo goed staande golven, alleen minder. Maar of dat een voordeel is, op zijn minst niet altijd. Dat wordt zon gevalletje in het ene geval wel en in het andere geval niet. Als ze het nou zouden combineren met een multi sub set met een automatisch inregel systeem erbij, dat zou echt cool zijn :rock:

En goeie suggestie trouwens van die kleurrijke plaatjes, heb meteen de daad bij het woord gevoegd en een nieuwe kleurrijke avatar gemaakt van mijn eigen directivity :lol:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 18 aug 2015, 0:03

Het belang van directivity (of eigenlijk meer het continue verloop daarvan) voor huiskamerspeakers was al onderkend en uitgebreid uitgezocht in de jaren '80 - '90 van de vorige eeuw. En voor vele commerciële fabrikanten is het een essentieel ontwerpcriterium zoals bij b.v. von Schweikert en Blumenhofer.

En of een speaker nou een van nature (door de ontwerper goed gedane) ordentelijke directivity heeft of dat dat met DSP's geknutseld wordt zal om het even zijn. Mijn voorkeur gaat toch naar het eerste uit denk ik, al moet zeggen Bruno's knutsel niet gehoord te hebben. Een Blumenhofer Genuin wel en je zult erg je best moeten doen om boven de natuurlijkheid en vanzelfsprekendheid daarvan uit te komen.

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 18 aug 2015, 9:40

Pjotr schreef:Een Blumenhofer Genuin wel en je zult erg je best moeten doen om boven de natuurlijkheid en vanzelfsprekendheid daarvan uit te komen.

Prijskaartje daarvan is haast crimineel te noemen, zeker gezien de drivers en andere gebruikte materialen.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » di 18 aug 2015, 10:29

ds23man schreef:Feitelijk is het niet meer dan een cardioid creeren met meerdere woofjes en een dsp.

Het blijft voor mij gokken hoe het werkt, maar ik denk dat het wel net iets complexer is dan een cardioide. Met één driver aan de voorzijde en één aan de achterzijde kun je een cardioide maken. De achterste woofer is dan aangesloten in tegenfase en heeft een delay overeenkomend met de propagatietijd tussen voor- en achterzijde (afstand gedeeld door de geluidssnelheid). Een probleem van een dergelijke configuratie, is de beperkte bandbreedte waarbinnen het werkt. Bij een golflengte die gelijk is aan twee keer de afstand tussen de drivers, krijg je aan de voorzijde van de cardioide een flinke dip in de respons. De cardioide werkt alleen daar onder. Voor een breedbandige werking zul je met wat meer toeters en bellen moeten komen. Zie daar, de Kii :D .

SSassen schreef:Ik vind het concept wel aardig, alleen vraag ik mij af of je veel wint tov. een passieve variant? Wellicht dat Martijn daar wat meer over kan zeggen?

Ik vind het concept ook wel aardig :) . Ik vermoed dat de achterste woofer een low-pass heeft, zodat de dip aan de voorzijde niet kan ontstaan. Bovendien zullen ze fasefiltering toepassen, om de faseverhoudingen binnen zijn passband niet te verstoren. De zijwoofers zitten dichter bij de voorzijde, waardoor zij tot een hogere frequentie gebruikt kunnen worden om het afstraalgedrag te sturen. Al met al een complex ding, maar ik denk dat er zeer goede resultaten mee behaald moeten kunnen worden.

Ten opzichte van een passieve variant is het grote voordeel van drivers met hun eigen versterker en DSP, dat de optimalisatie veel eenvoudiger is. Je hebt simpelweg meer vrijheidsgraden die onafhankelijk van elkaar beïnvloed kunnen worden. Het grootste nadeel van een passieve cardioide is dat het lastig is om te optimaliseren. Dat komt doordat een relatief kleine verandering aan de constructie meerdere aspecten tegelijkertijd beïnvloedt (amplitude, fase, delay). Als je een passieve cardioide echter goed weet te optimaliseren, doet de performance weinig onder voor een actieve oplossing.

De Kii lijkt mij een heel mooie luidspreker. Als de filters goed zijn geoptimaliseerd, zal het ongetwijfeld heel goed klinken. Het nadeel van de actieve oplossing is dat je veel DSP-kanalen en versterkerkanalen nodig hebt. Bovendien zul je relatief veel vermogen nodig hebben voor de Kii, omdat de vijf woofers elk weinig volume achter zich hebben. Al met al is het een complexe en dure oplossing en ik betwijfel of je in het mid noemenswaardige performance wint ten opzichte van een goede passieve cardioide. Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor een combinatie van actief cardioide in het laag en passief cardioide in het mid. Desalniettemin, ik juich het concept van harte toe!

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 18 aug 2015, 10:37

Bedankt Martijn,

Ik zat ook in die richting te denken, echter stel dat je een systeem ontwerpt met één woofer aan de voorzijde, één aan iedere zijkant en twee aan de achterkant. Nu kan je door een 2.5 weg filtering concept toe te passen de achterste twee woofers een veel grotere overlap geven, waardoor je cardioide afstraling over een veel groter gebied wordt gehandhaafd. Als je nu hetzelfde doet met de woofer aan de voorkant tov. de woofers aan de zijkanten kan je, als ik het zo even kort beredeneer, de afstraling rondom over een veel groter gebied en veel uniformer controleren. Dit kan uiteraard passief maar ook aktief, overigens vind ik jouw oplossing met de geventileerde kasten een hele nette, ik heb nooit metingen gezien, maar iets zegt mij dat je daarmee toch ook een heel net cardioid afstraalpatroonkunt creëeren?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 18 aug 2015, 10:46

Trouwens, er zijn niet zomaar een paar Ncore's ingepleurd. Een vorm van motion control met stroom en spanningssturing:

http://kiiaudio.com/en/tech.html

Wat heeft Bruno nou weer uitgevreten?
Fusion Filterdesign

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » di 18 aug 2015, 10:52

Sorry, ik begrijp de methode die je beschrijft niet helemaal. Zou je het willen verduidelijken?

Met een passieve cardioide kun je inderdaad best wel goede resultaten boeken. We hebben de performance van onze passieve cardioide onlangs verder geoptimaliseerd. Dat hebben we gedaan op basis van ground-plane metingen op een grote parkeerplaats. Binnenkort gaan we weer naar de dode kamer. Op basis van die metingen worden de plaatjes voor in de folder gemaakt. Die ground-plane metingen maak ik niet publiekelijk, maar ik zal ze je mailen.

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 18 aug 2015, 11:06

Martijn M schreef:Sorry, ik begrijp de methode die je beschrijft niet helemaal. Zou je het willen verduidelijken?

Tuurlijk, met alle plezier.

Stel ik heb een normale cardioide configuratie, met één woofer aan de voorkant en één woofer aan de achterkant, je kunt nu, zoals je zelf al schreef, maar een beperkt weergavegebied gebruiken voor cardioide afstraling.

Stel dat je er aan de achterkant één woofer bijplaatst, het weglengte verschil kan je nu variëren per woofer, hierdoor kan je het weergavegebied vergroten.

Als je dit nu doet met een luidspreker voorzien van één woofer aan de voorkant, één aan elke zijkant en twee aan de achterkant heb je aardig wat mogelijkheden om je cardioide afstraling vorm te geven naar wens. Tenminste zou had ik dat even kort beredeneerd.
Laatst gewijzigd door SSassen op di 18 aug 2015, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 18 aug 2015, 11:07

ds23man schreef:Trouwens, er zijn niet zomaar een paar Ncore's ingepleurd. Een vorm van motion control met stroom en spanningssturing:

http://kiiaudio.com/en/tech.html

Wat heeft Bruno nou weer uitgevreten?
Kan het niet zijn dat hij de truc, zoals er gebruikt is in de NAD. hier ook weer benut, Direct Digital Amplifier.

Het lijkt mij dat hij dan nog meer kan "sturen".
Hans

John P

Berichtdoor John P » di 18 aug 2015, 11:16

Is het trouwens mogelijk met een hoorn de bastonen te richten naar voren? Middentoner erbij die je passief cardoide maakt en klaar is kees.
Waar een weg is is ook een omweg.

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 18 aug 2015, 11:20

John P schreef:Is het trouwens mogelijk met een hoorn de bastonen te richten naar voren? Middentoner erbij die je passief cardoide maakt en klaar is kees.

Voor het (sub)laag zou ik gewoon een U- of H-frame gebruiken met een paar flinke woofers met voldoende Xmax.

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 18 aug 2015, 11:41

Wifimedia heeft de Kii nu op de site staan, dus als je het wilt horen, 18 en 19 september is het feestje. :lol:

Ik denk dat dat een leuk feestje word met Bob Zwanikken.
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 18 aug 2015, 12:05

SSassen schreef:
Pjotr schreef:Een Blumenhofer Genuin wel en je zult erg je best moeten doen om boven de natuurlijkheid en vanzelfsprekendheid daarvan uit te komen.

Prijskaartje daarvan is haast crimineel te noemen, zeker gezien de drivers en andere gebruikte materialen.

Dat kun je vinden, maar het stelt wel een af product voor en is er een markt voor. En gaat Kii qua prijs niet al aardig dezelfde kant op? De kopers in het hoge segment in de HiFi branche zijn erg conservatief en moeten weinig van technische nieuwlichterij hebben.

Maar goed het gaat er om hoe je e.e.a. bereikt, prijs is op zich geen technisch/functioneel issue. En Cardioide is op zich ook geen panacee voor een goed geluid.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 18 aug 2015, 12:58

Fusion Filterdesign

bertor

Berichtdoor bertor » zo 23 aug 2015, 15:14

Martijn M schreef:
ds23man schreef:Feitelijk is het niet meer dan een cardioid creeren met meerdere woofjes en een dsp.

Het blijft voor mij gokken hoe het werkt, maar ik denk dat het wel net iets complexer is dan een cardioide. Met één driver aan de voorzijde en één aan de achterzijde kun je een cardioide maken. De achterste woofer is dan aangesloten in tegenfase en heeft een delay overeenkomend met de propagatietijd tussen voor- en achterzijde (afstand gedeeld door de geluidssnelheid). Een probleem van een dergelijke configuratie, is de beperkte bandbreedte waarbinnen het werkt. Bij een golflengte die gelijk is aan twee keer de afstand tussen de drivers, krijg je aan de voorzijde van de cardioide een flinke dip in de respons. De cardioide werkt alleen daar onder. Voor een breedbandige werking zul je met wat meer toeters en bellen moeten komen. Zie daar, de Kii :D .

Ik vind het concept ook wel aardig :) . Ik vermoed dat de achterste woofer een low-pass heeft, zodat de dip aan de voorzijde niet kan ontstaan. Bovendien zullen ze fasefiltering toepassen, om de faseverhoudingen binnen zijn passband niet te verstoren. De zijwoofers zitten dichter bij de voorzijde, waardoor zij tot een hogere frequentie gebruikt kunnen worden om het afstraalgedrag te sturen. Al met al een complex ding, maar ik denk dat er zeer goede resultaten mee behaald moeten kunnen worden.

Ten opzichte van een passieve variant is het grote voordeel van drivers met hun eigen versterker en DSP, dat de optimalisatie veel eenvoudiger is. Je hebt simpelweg meer vrijheidsgraden die onafhankelijk van elkaar beïnvloed kunnen worden. Het grootste nadeel van een passieve cardioide is dat het lastig is om te optimaliseren. Dat komt doordat een relatief kleine verandering aan de constructie meerdere aspecten tegelijkertijd beïnvloedt (amplitude, fase, delay). Als je een passieve cardioide echter goed weet te optimaliseren, doet de performance weinig onder voor een actieve oplossing.

De Kii lijkt mij een heel mooie luidspreker. Als de filters goed zijn geoptimaliseerd, zal het ongetwijfeld heel goed klinken. Het nadeel van de actieve oplossing is dat je veel DSP-kanalen en versterkerkanalen nodig hebt. Bovendien zul je relatief veel vermogen nodig hebben voor de Kii, omdat de vijf woofers elk weinig volume achter zich hebben. Al met al is het een complexe en dure oplossing en ik betwijfel of je in het mid noemenswaardige performance wint ten opzichte van een goede passieve cardioide. Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor een combinatie van actief cardioide in het laag en passief cardioide in het mid. Desalniettemin, ik juich het concept van harte toe!

Lijkt me een goede gok. De woofers aan de zijkant zitten verdacht dicht bij de 5" midwoofer, ik vermoed dat de woofers tot misschien wel 1 à 2 kHz meewerken om de 5" midwoofer een cardioide afstraalgedrag te geven. Onder een paar honderd hz zullen de achterste woofers mee gaan doen, het maakt niet zoveel of ze dan aan de voorkant of op deze plek aan de zijkant zitten.

Ik vind het wel een mooi concept. De kast is vrij compact (20 x 40 x 40 cm), is inclusief versterkers, dac's en draadloos en daarmee is de prijs behoorlijk concurrerend, al is 10000 euro voor een paartje nog steeds erg veel geld. Met name de compactheid in combinatie met het cardioide afstraalgedrag tot in het diepe laag (voor wat het waard is) is iets wat ik nog niet eerder heb gezien. Gezien, alhoewel, waar zijn de directivity plots? :D

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » do 27 aug 2015, 14:46

bertor schreef:Gezien, alhoewel, waar zijn de directivity plots? :D

=D>

Wie weet zijn de (ongetwijfeld meelezende) Kii'ers bereid wat meer info te geven.

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 27 aug 2015, 15:04

Martijn M schreef:
bertor schreef:Gezien, alhoewel, waar zijn de directivity plots? :D

=D>

Wie weet zijn de (ongetwijfeld meelezende) Kii'ers bereid wat meer info te geven.

Gezien het feit dat het wat dat betreft stil blijft kan ik één van de drie voorlopige conclusies trekken:

1) Er zijn geen eigenaren of ontwikkelaars van de Kii luidsprekers die meelezen.
2) Er zijn nog geen directivity plots beschikbaar.
3) Men wil de beschikbare directivity plots niet publiceren.

Gezien de kostprijs van deze set luidsprekers zou ik als ik aspirant koper was toch echt wel een gedegen stuk documentatie bij deze luidsprekers verwachten, uiteraard inclusief directivity plots en daarbij minimaal achtergronden hoe e.e.a. is gemeten e.d.

Terug naar “Hifi Gerelateerd”