Kii luidsprekers

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Kii luidsprekers

Berichtdoor Henkjan » zo 16 aug 2015, 22:00

laten we t gezellig houden hè, geen reden om elkaar af te blaffen

Jag

Berichtdoor Jag » zo 16 aug 2015, 22:13

Pjotr schreef:Controlled directivity met phased arrays is natuurlijk niet nieuw. Dat wordt al 20 jaar in stadions gebruikt voor z.g.n. selectieve public addrress. Hacousto in Bleiswijk was daar destijds erg druk mee. Of dit nu voor de huiskamer zoveel nut heeft en aan zal slaan? Een enkele freak misschien?

Uhm, directivity is de dominante factor in waargenomen kwaliteit van de weergave door een luidspreker in normale ruimte (boven de schroeder frequentie). De on axis respons recht krijgen is triviaal, de controlled directivity is de uitdaging. Ik leefde in de veronderstelling dat wel onderkend werd onder mensen die verstand hebben van audio :).

Leuk trouwens idd dat een nederlands bedrijf veel ontwikkeld heeft aan controlled directivity ontwerpen voor de pro markt. In mijn audio klus tijd heb ik vaak met Axys gewerkt. Innovatief spul wel :).

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 16 aug 2015, 22:39

Het begrip kent duidelijk vele gezichten :D Het danstheater in den Haag werd begin jaren '90 al opgeleverd met een dergelijk PA systeem, ontwikkeld in samenwerking met de de TU Delft. De target daar was dat ongeacht de positie van de toeschouwer in de zaal, de akoestische positie van het geluid overeen komt met de visuele positie op het toneel. Stond een flinke batterij Shark DSP's voor te ronken :D

Overigens is Hacousto bijna ten onder gegaan aan hun systeem qua ontwikkelingskosten maar het werkte wel! Ze hebben er een aantal stadions in Korea mee uitgerust in de jaren '90. Het is daar erg heet en array zuilen met 20 versterkers en een DSP er in die in de brandende zon hangen... reken maar uit ;)
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 17 aug 2015, 6:57

Grappig dat je het Danstheater aan haalt, deze jongen zal daar wel mee te maken hebben gehad:

https://nl.linkedin.com/pub/evert-start/13/72/5a

http://www.aes.org/events/135/presenters/?ID=1722

Overigens heeft het systeem van Axys nog een heel groot voordeel, je kunt bepalen dat de geluidsbundel op een bepaalde afstand ophoud. Een hele rare gewaarwording dat het geluid totaal weg is op een meter afstand van een muur.
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 17 aug 2015, 7:19

Laatst gewijzigd door ds23man op ma 17 aug 2015, 9:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Fusion Filterdesign

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 17 aug 2015, 9:32

Die hards Gerhard, je verhaspelt de Engelse taal weer 'ns.
Mediocre is not my middle name.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 17 aug 2015, 9:57

Het was nog vroeg Sander! :lol:
Fusion Filterdesign

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 17 aug 2015, 12:48

Nu weer ontopic? Kii luidsprekers, controlled directivity met een DSP en meer van zuks.

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » ma 17 aug 2015, 12:50

Hoi Pjotr,

Het Danstheater is opgeleverd met een actief Cabasse Systeem, speciaal voor het Danstheater door Cabasse geplaatst en afgeregeld op de zaal akoestiek.

Geleverd door Stuut en Bruin Den Haag.

Groet,

Pim

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 17 aug 2015, 13:10

Oh, dat zal er oorspronkelijk wel ingezeten hebben. Het is voor mij ook al weer lang geleden. Maar de resultaten van het DSE systeem waren wel verbluffend.

Maar goed, het ging er hier eigenlijk over dat Bruno met een "nieuwigheid" komt :D Ben wel benieuwd of de consumentenmarkt daar iets in gaat zien.

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 17 aug 2015, 13:21

Pjotr schreef:Maar goed, het ging er hier eigenlijk over dat Bruno met een "nieuwigheid" komt :D Ben wel benieuwd of de consumentenmarkt daar iets in gaat zien.

Ik vind 't jammer dat gezien het prijskaartje alleen een zeer exclusief gezelschap zich een set kan veroorloven, men had beter in kunnen zetten op een veel lagere prijs en de consumentenmarkt ipv. d'r enkele tientallen, c.q. honderden, proberen te slijten aan studio's.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 17 aug 2015, 13:32

Zoals het meestal gaat met zijn producten zullen er nog wel wat wat losse eindjes aan zitten. Geeft ze de mogelijkheid om nog even door te experimenteren :D Het heeft wel wat weg van een hobbyproject en wie weet komt er wat moois uit ;)

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 17 aug 2015, 13:40

Pjotr schreef:Oh, dat zal er oorspronkelijk wel ingezeten hebben. Het is voor mij ook al weer lang geleden. Maar de resultaten van het DSE systeem waren wel verbluffend.

En de systemen van Axyis zijn de verdere ontwikkeling daarvan.
Fusion Filterdesign

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » ma 17 aug 2015, 19:29

ds23man schreef:Overigens heeft het systeem van Axys nog een heel groot voordeel, je kunt bepalen dat de geluidsbundel op een bepaalde afstand ophoud. Een hele rare gewaarwording dat het geluid totaal weg is op een meter afstand van een muur.

Merkwaardig. Enig idee hoe dat werkt?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 17 aug 2015, 20:44

Martijn M schreef:
ds23man schreef:Overigens heeft het systeem van Axys nog een heel groot voordeel, je kunt bepalen dat de geluidsbundel op een bepaalde afstand ophoud. Een hele rare gewaarwording dat het geluid totaal weg is op een meter afstand van een muur.

Merkwaardig. Enig idee hoe dat werkt?

Moet je mij niet vragen, heb geen doctor's titel aan de TU Delft. Wat ik wel weet dat het werkt. Hier in de Oosterpoort in Groningen hebben we een zaal wat normaal dienst doet als repetitielokaal voor het Noord Nederlands Orkest. Akoestisch een ramp om iets met versterkte muziek in te doen. Sinds de komst van het Axys Target systeem ( in dit geval de kleinere U16 serie) wordt deze zaal nu ook ingezet voor andere muziek inclusief Dj's. Helaas staat de informatie van dit systeem niet meer op de site van Duran sinds de overname door Harman. Overigens ook een leuke grap van het Target/Intellivox systeem is dat je zelfs een geluidsloze zone voor het systeem kan maken. Je kunt feitelijk het systeem achter de bron opstellen! Dit heb ik gedaan in mijn geluidsontwerp voor de nieuwe, grote collegezaal van de medische faculteit in Groningen.
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 17 aug 2015, 20:54

ds23man schreef:..........................................
Overigens ook een leuke grap van het Target/Intellivox systeem is dat je zelfs een geluidsloze zone voor het systeem kan maken. Je kunt feitelijk het systeem achter de bron opstellen! Dit heb ik gedaan in mijn geluidsontwerp voor de nieuwe, grote collegezaal van de medische faculteit in Groningen.

Lijkt mij om er mee te kunnen ontwerpen, dat je weet hoe het werkt. Kom vertel.....

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 17 aug 2015, 21:07

Dat doe je in de bijgeleverde simulatiesoftware. Je tekent de zaal in dat pakket met de positie van de luidsprekers en bepaalt het projectievlak waar je het geluid wil hebben. Daarna download je de instellingen naar de diverse luidsprekers. Dit gaat zover dat je een complete Ahoy met tientallen array's kan simuleren.

Hoe het dsp technisch uiteindelijk werkt zal me de kont kussen, het werkt gewoon.
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 17 aug 2015, 21:19

ds23man schreef:Hoe het dsp technisch uiteindelijk werkt zal me de kont kussen, het werkt gewoon.

Denk ook niet dat die DSP daar trek in heeft :P

Maar het gaat ook niet om hoe de DSP werkt, maar om hoe dat principieel werkt met geluid dat niet verder gaat en/of waar een gat in zit. Heb je desnoods vast ook wel een linkje naar een doorwrocht artikel van.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 17 aug 2015, 21:25

Pjotr schreef:
ds23man schreef:Hoe het dsp technisch uiteindelijk werkt zal me de kont kussen, het werkt gewoon.

Denk ook niet dat die DSP daar trek in heeft :P

Maar het gaat ook niet om hoe de DSP werkt, maar om hoe dat principieel werkt met geluid dat niet verder gaat en/of waar een gat in zit. Heb je desnoods vast ook wel een linkje naar een doorwrocht artikel van.

Helaas is dat nou net het geheim van de smid en die ben ik niet. Sterker nog, de hele handel is dermate dichtgetimmerd door Duran dat zelfs de grote jongens op Pa gebied ( EAW, Martin, Renkus Heinz en JBL) er de vingers niet achter krijgen. Vandaar het feit dat de Harman group de handel maar heeft opgekocht.......
Fusion Filterdesign

Jag

Berichtdoor Jag » ma 17 aug 2015, 21:37

Maar goed, hoe interessant de axys concepten ook zijn, het ging eigenlijk over de hifi toepassing. Dit lijkt me wel een mooi concept. Zou we graag directivity plots zien, dat niet tonen maar alleen vage woorden over de kii lifestyle vind ik wel dubieus :p.

In mijn ideale wereld zie ik een standaard voor me voor het kwantificeren van directivity. Kan je daar ook eisen aan stellen.

Ook erg duur dit spul. Een weerstand behuizing zoals Martijn gebruikt is wel kosten effectiever. Maar goed, dit is denk ik misschien wel de no compromise oplossing. Maar er moeten wel echt directivity plots bij!

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 17 aug 2015, 21:41

Feitelijk is het niet meer dan een cardioid creeren met meerdere woofjes en een dsp.
Fusion Filterdesign

Jag

Berichtdoor Jag » ma 17 aug 2015, 21:45

Zo kan je alles wel kapot redeneren. Het is toch mooi dat er aandacht is voor een controller directivity ontwerp? Zeker ook nog omdat het met een klein kastje lukt.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 17 aug 2015, 21:48

Op zich heeft het niets met kapot redeneren te maken. Zie alleen nog niet dat de gemiddelde hifi fanaat ( laat staan een gewone consument) in de weer gaat met dsp gestuurde array's in zijn woonkamer......
Fusion Filterdesign

Jag

Berichtdoor Jag » ma 17 aug 2015, 21:53

Nee die zijn bezig met kabels inspelen en DACs :p. Maar het is geen onbekend gegeven dat het de directivity zeer bepalend is voor hoe een speaker klinkt in een ruimte. Dus daar kan niet genoeg aandacht voor zijn lijkt me :)

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 17 aug 2015, 21:55

En daarom heeft JBL de M2 ontworpen.....
Fusion Filterdesign

Terug naar “Hifi Gerelateerd”