Occasion versterker

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Taita

Occasion versterker

Berichtdoor Taita » zo 21 dec 2014, 11:55

Op luidsprekers heb ik redelijk kijk, maar ik heb geen achtergrond in elektronica. Ik wil nog eens een investering doen in een goede eindversterker omdat ik het gevoel heb dat mijn huidige NAD 1000/2100 hun beste tijd gehad hebben. Ik zoek daarom op marktplaats naar aanbiedingen. Belangrijk is dat de versterker stabiel is en lastige belastingen aan kan (ik ben van plan weer electrostaten te nemen). Enkele alternatieven die me zijn aangeboden:
Advance Acoustic MAA 405/406
Bryston 4B ST of 3B NRB
Pass Labs Aleph5 monoblokken (zelfbouw)

De Bryston, met name de 4B ST spreekt me het meeste aan. Aanschafprijs is het hoogste, maar is ook het meeste waardevast. Hoe kijken jullie hier tegen aan en zien jullie nog interessante alternatieven? Waarop te letten bij het testen? Ik denk eraan om de versterker bij het testen wat te 'plagen' door met een parallel weerstand de belasting terug te brengen tot 2 ohm.

holco

Re: Occasion versterker

Berichtdoor holco » zo 21 dec 2014, 12:10

Ik gebruik zelf een Crown XLS 2500 die mijn ex Audiostatic DCM-5 (met een verschrikkelijk laag rendement en dipt naar de 2 Ohm) zonder problemen zeer muzikaal aan stuurde, kost een drol maar zeker niet te onderschatten ;)

Wat leesvoer,

http://www.hometheaterequipment.com/mon ... read-1319/

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 21 dec 2014, 13:42

En een set Ncore 400 ?
Het zelfbouw gehalte valt wel mee. het is meer een aantal kant en klare modules in een kastje stoppen.

Taita

Berichtdoor Taita » zo 21 dec 2014, 22:17

ray5150 schreef:En een set Ncore 400 ?
Het zelfbouw gehalte valt wel mee. het is meer een aantal kant en klare modules in een kastje stoppen.

Dit was voor mij de trigger om me eens in de klasse D wereld te verdiepen. De producten van hypex spreken me erg aan (misschien ook wel een beetje chauvinisme als provinciegenoten). Met name de AS2.100 vind ik interessant. Dit biedt mogelijkheden voor mijn lastig te filteren tweeweg viewtopic.php?f=3&t=19649. Maar ik ben ook benieuwd naar mijn drieweg viewtopic.php?f=3&t=18120

Het valt me wel op dat de as2.100 veel besproken wordt op internet maar ik tref eigenlijk geen goede afgeronde projecten aan.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 22 dec 2014, 13:02

Dat is wel iets heel anders dan de types die je bovenaan opgaf, dat zijn "gewoon" stereo-eindversterkers.
Change of plans ?

Taita

Berichtdoor Taita » ma 22 dec 2014, 20:55

ray5150 schreef:Dat is wel iets heel anders dan de types die je bovenaan opgaf, dat zijn "gewoon" stereo-eindversterkers.
Change of plans ?

Ik zit inderdaad in een oriëntatiefase. Aanvankelijk leek het me gaaf om eindelijk eens die droomversterker aan te schaffen. Maar de ontwikkelingen staan niet stil zag ik. De mogelijkheden van DSP en klasse D versterkers zijn zeer aantrekkelijk. Ik krijg ineens het gevoel dat die 'energiecentrales' van weleer niet het summum meer zijn en dat er met deze nieuwe componenten heel veel nieuwe mogelijkheden van hoge kwaliteit zijn. Maar één en ander roept wel veel vragen en scepsis op:
- klasse D wordt hier en daar als 'koud' ervaren en ik zie weinig hoogwaardige commerciële ontwerpen, waarom?
- Ik zie ook relatief weinig succesvolle ontwerpen in de zelfbouwhoek o.b.v. DSP/plate versterkers
- Ik zie dat de hypex digital modules een usb audio in hebben. Kan ik deze aansturen met mijn usb audio van mijn android telefoon (standaard onder lollipop)
- Ik heb verder veel vragen over de usability van de software van DSP's (arta files inladen, opslaan filtersettings etc)

Nog een andere invalshoek: een Hypex AS2.100D gebruiken als DAC+stereoversterker voor <300 euro. Met de 400W PSC2.400d kan dat niet helaas.

richard

Berichtdoor richard » wo 28 jan 2015, 2:04

Taita schreef:- klasse D wordt hier en daar als 'koud' ervaren...
Van de standaard Hypex modules vind ik doorgaans het hoog minder lekker klinken, maar dat is persoonlijk.

Zelf heb ik een 4B NRB. Bij een snel vergelijk in Beetsterzwaag een paar jaar geleden met deze Bryston, verschillende Hypex versterkers en de NCore vond ik de NCore weer wel goed klinken. Ook op andere momenten kreeg ik een goede indruk van deze versterker.

Niet dat ik mijn Bryston er op in zou ruilen, maar als ik dan toch voor een Hypex zou gaan zou ik alleen voor de NCore gaan. Die andere modules zijn trouwens wel goed in de controle van het laagweergave.
Genoeg is beter.

Gerrit

Berichtdoor Gerrit » vr 30 jan 2015, 9:35

Taita schreef:- klasse D wordt hier en daar als 'koud' ervaren en ik zie weinig hoogwaardige commerciële ontwerpen, waarom?
- Ik zie ook relatief weinig succesvolle ontwerpen in de zelfbouwhoek o.b.v. DSP/plate versterkers
- Ik zie dat de hypex digital modules een usb audio in hebben. Kan ik deze aansturen met mijn usb audio van mijn android telefoon (standaard onder lollipop)
- Ik heb verder veel vragen over de usability van de software van DSP's (arta files inladen, opslaan filtersettings etc)

Nog een andere invalshoek: een Hypex AS2.100D gebruiken als DAC+stereoversterker voor <300 euro. Met de 400W PSC2.400d kan dat niet helaas.

1. Hier speelt emotie een grote rol, men begrijpt het niet goed en dat 'gehak' (schakelen) kan nooit goed zijn. Ik vindt het wel typisch dat een versterker die koud blijft ook koud zou klinken. Ze worden wel degelijk gebruikt maar fabrikanten lopen hiermee niet te koop.
2. Een actief systeem, de naam zegt het al, moet je als systeem ontwerpen en gebruiken. De HiFi handel wil daar niet aan want dan kun je geen incrementele 'upgrades' verkopen, andere versterker, kabels! en tenslotte andere speakers. Een compleet nieuw systeem in één keer aan iemand verkopen zal niet zo makkelijk zijn. De zelfbouwwereld heeft dit overgenomen, maar dan meer uit budget overwegingen. In de professionele monitoring is het overigens allemaal actief en zie je praktisch geen passieve systemen.
3. Heb ik zelf geen ervaring mee, maar de USB audio is niet zo goed als de S/PDIF.
4. Daar is het nodige over geschreven en er komt ook compleet nieuwe software aan.

Ik gebruik de AS2.100 voor de surround speakers gewoon met de analoge ingang. Als je de AS2.100D als stereo versterker wilt gebruiken zou ik als het even kan wel de S/PDIF ingang nemen.

Gerrit
Running with the Joneses just ain't where it's at, Boz Scaggs

Terug naar “Hifi Gerelateerd”