Kwaliteit radio uitzendingen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Lindemans

Kwaliteit radio uitzendingen

Berichtdoor Lindemans » zo 05 jan 2014, 12:53

Beste forummers,

Ik vind veel radio uitzendingen te belabberd om naar te luisteren.
Ik heb de indruk dat bijna alle zenders enorm met compressie werken: permanent het volume contstant houden door pieken te drukken en zachtere passages op te krikken. Hierdoor komt het permanent enorm hijgerig over door mn zelfbouw KEFjes, niet om aan te horen.

Herkennen jullie dit ook, is dit een algemeen drama tegenwoordig of heeft dit te maken met dat ik radio via de HD ontvanger van mijn kabelaar beluister ?
Klassieke zenders zijn wel prima.

Barry2001
Algemene moderator

Re: Kwaliteit radio uitzendingen

Berichtdoor Barry2001 » zo 05 jan 2014, 13:20

Heeft niets met je manier van ontvangen te maken, komt helaas bij de bron vandaan. Herken het, vind het ook erg irritant, maar het schijnt erbij te horen, jammer.

Enkele zenders doen het niet, I/O soundtracks hebben we hier als filmliefhebbers nog wel eens aanstaan, klinkt prima. En inderdaad bij klassiek gaat het ook vaak goed.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 05 jan 2014, 13:21

Precies wat je aangeeft. Daarbij geven ze ook nog een bepaalde bass boost en benadrukking van hoge tonen. In de auto zet ik het laag en hoog altijd zachter om dit effect weer enigszins tegen te gaan. Als achtergrond muziek via de HD ontvanger is het alleen te pruimen zolang het zacht staat. Bijna alle detail informatie is verloren want naast de EQ die ze toepassen zit er ook nog flinke compressie op, meer nog dan wat er op de oorspronkelijke track al ruimschoots is gedaan.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 05 jan 2014, 13:33

Heel herkenbaar.
Ik luister ook nog alleen maar in de auto naar BNR of Radio 1 om dat daar geen muziek gedraaid wordt.
slechte 1x per jaar wordt hier naar de radio geluisterd dan staat de Top200 op.
Tijdens het werk wil ik nog wel eens Arrow classic rock opzetten dat is nog wel aardig te doen.
Pop zenders Rad 3 Veronica en 538 bvb. zijn echt niet te genieten.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 05 jan 2014, 13:40

Muziek op de radio is over het algemeen bedoeld als behang voor een breed publiek en wordt aan de zenderkant navenant geprocessed. Veelal moet het aan de luisterkant ook duidelijk blijven met relatief veel omgevingsruis. Het accent ligt daarbij op portable gebruik op simpele apparatuur. Doe je weinig aan. Dat is altijd al zo geweest. Met weemoed denk ik terug aan Radio Veronica toen dat nog vanuit zee uitzond :mrgreen:

Alleen bij echte luisterzenders zoals R4 wordt er weinig tot geen processing gebruikt.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

JBHC

Berichtdoor JBHC » zo 05 jan 2014, 20:49

Je vraagt je ook wel eens af of ze zelf wel luisteren naar wat ze de ether insturen. Ik zat vorige week naar de livestream van 3fm via de laptop te luisteren en het rechter kanaal klonk totaal vervormd. Alsof er een eindtrap opgeblazen was.

Bij BNR hadden ze in het verleden overigens ook vrij vaak hele rare effecten. Af en toe hoorde je iets dubbel en enige tijd later verdween er een stukje alsof de hardware weer in wilde lopen ofzoiets.

Overigens valt het mij de laatste tijd bij radioreclames ook op dat vrouwenstemmen heel erg vreemd klinken.
Opgeruimd? Wat is dat?

SARK

Berichtdoor SARK » ma 06 jan 2014, 7:06

JBHC schreef:Je vraagt je ook wel eens af of ze zelf wel luisteren naar wat ze de ether insturen. Ik zat vorige week naar de livestream van 3fm via de laptop te luisteren en het rechter kanaal klonk totaal vervormd. Alsof er een eindtrap opgeblazen was.

Bij BNR hadden ze in het verleden overigens ook vrij vaak hele rare effecten. Af en toe hoorde je iets dubbel en enige tijd later verdween er een stukje alsof de hardware weer in wilde lopen ofzoiets.

Overigens valt het mij de laatste tijd bij radioreclames ook op dat vrouwenstemmen heel erg vreemd klinken.

Een poos terug ben ik vrij lang bezig geweest om duidelijk te maken aan mijn kabelaar (UPC) dat er iets vreemds met een bepaalde zender was ('s morgens luister ik graag 538, niet voor de muziek maar ik vind het gekeutel van de mannen altijd wel grappig ... voor de rest is het een eerste klas knt-zender waar ze alleen maar kleuters in dienst hebben :evil: ) het probleem met de uitzending was namelijk dat er steeds zeer korte onderbrekingen waren van een paar milliseconden, alsof het een hele slechte mobiele telefoonverbinding betreft (via de ether/antenne was er niets aan de hand overigens) ... na de geijkte professionele tips dat ik de kabels maar eens moest nakijken en vooral vervangen voor een goede kwaliteit kabel, kon ik langzaam tot ze doordringen dat het probleem echt bij hun lag. Puntje bij paaltje ... er bleek dus bij een verdeelpunt een rotte kabelverbinding aanwezig te zijn die deze "glitches" veroorzaakte. Nadat dit was verholpen kreeg ik idd een constant signaal zonder de korte onderbrekingen (we waren inmiddels al twee maanden verder :shock: ), helaas kreeg ik wel een nieuw probleem ... alle DJ's en de artiesten leken betrokken te zijn geweest bij een enorme vechtpartij en hadden elkaars voortandjes uit de mond geslagen :-& Alles sliste er lustig op los. Ik heb nog geprobeerd om mij ook in dit probleem vast te bijten maar die strijdbijl heb ik op een gegeven moment maar in de gracht geflikkerd ... de ene smoes na de andere (wij krijgen het signaal zo aangeleverd en hebben hier geen invloed op) :( Het is maar voor dat ene uurtje in de ochtend dat ik naar radio 538 luister dus waar zou ik die moeite ook voor doen. Het is triest zoals de "techneuten" bij de kabelaars omgaan met hun koopwaar (het signaal) en het is nog triester dat zij zelf dus op radio gebied weinig tot niets controleren. Ik weet overigens dat zij wel de TV-uitzendingen in de gaten houden. Ik ben ooit voor een klus bij UPC op kantoor geweest en moest ook langs de helpdesk en daar zaten twee medewerkers met elk drie schermen voor hun snufferd en die zitten dus de hele dag (ik hoop voor ze dat het een deeltijdbaan is :shock: ) naar alle zenders te kijken om te zien of alles er nog goed uitziet, de zender wisselt natuurlijk automatisch om de minuut.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Muug

Berichtdoor Muug » ma 06 jan 2014, 11:01

ook in BE doen ze dat graag. Maar de mate van compressie hangt van de zender af denk ik. "Klara" zendt enkel klassieke muziek en wat jazz uit en dat klinkt wel OK qua dynamiek. OK blijft trouwens relatief. Aan de andere kant van het compressiespectrum zit Studio Brussel: Birdy of Sepultura, maakt niet uit, klinkt allemaal even "hard" en luid. Not funny.

SARK

Berichtdoor SARK » ma 06 jan 2014, 11:17

Muug schreef:Aan de andere kant van het compressiespectrum zit Studio Brussel: Birdy of Sepultura, maakt niet uit, klinkt allemaal even "hard" en luid. Not funny.

En toch is StuBru mijn favoriete zender :rock:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 06 jan 2014, 11:48

over t algemeen is radio via internet een heel stuk beter dan de gewone FM radio, want dat heeft puur omdat het de ether door moet al heel wat compressie voor z'n kiezen gehad

SARK schreef:En toch is StuBru mijn favoriete zender :rock:
wat veel reclame en geblabla, maar de muziek is prima

Terug naar “Hifi Gerelateerd”