Stereo-versterker als upgrade van surround-receiver

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

mikekiwi

Stereo-versterker als upgrade van surround-receiver

Berichtdoor mikekiwi » vr 27 sep 2013, 11:03

Ik ben een beetje aan het denken aan een wat langere termijn upgrade van mijn HT. Voor surround kan het ook uiteraard beter, maar daar ben ik best tevree mee. Voor stereo echter wil ik wel een stapje hoger gaan maken.

Ik ga daartoe een setje fijne luidsprekers zelf maken (dat worden de Paper Hatt's) , maar over de aansturing zit ik nu een beetje te dubben. Heb als bron een cd-speler en een streaming device, versterking is nu mijn Marantz SR-5004 receiver.

Voor surround wil ik dan de pre-outs van de receiver aansluiten op de stereo-versterker zodat die versterker altijd de fronts aanstuurt. Het hoeft niet per sé een versterker met HT-direct functie te zijn, een stickertje op volume-knop en apparaat werkt ook. (en dus mag het ook een wat oudere versterker zijn).
Sterker nog, volgens mij moet het of heel oud (met “mechanische” volumenop met vaste volume instelling) of heel nieuw zijn (met HT-doorsluizing), want met een electronische regeling is het lastiger om de standaard HT-stand op te zoeken.

De te maken speakers hebben een erg laag rendement (80-85dB), dus een beetje power is welkom.

In concreto: welke prijsklasse in de gebruikte sector zou ik moeten bekijken als ik qua versterking mijn keten voor stereo gescheiden wil opbouwen en ook een substantiele verbetering wil gaan horen? En wat zijn een beetje aardige versterkers om te bekijken? Ik zit niet in het dure high-end segment, het moeten betaalbare prijzen zijn (max 300-350)…

Gaat niet om wat er nu te koop is, maar meer dat ik weet waar ik voor ga sparen... :oops:

RobertD

Re: Stereo-versterker als upgrade van surround-receiver

Berichtdoor RobertD » vr 27 sep 2013, 11:06

Zelf bouwen en een aparte HT ingang op je versterker maken.

Eventueel een extra ingang op een goede stereo versterker maken die de volumeregelaar overslaat. Is wel eenvoudig te doen denk ik, maar het hangt van je keuze voor een versterker af.

mikekiwi

Berichtdoor mikekiwi » vr 27 sep 2013, 11:13

RobertD schreef:Zelf bouwen en een aparte HT ingang op je versterker maken.

Eventueel een extra ingang op een goede stereo versterker maken die de volumeregelaar overslaat. Is wel eenvoudig te doen denk ik, maar het hangt van je keuze voor een versterker af.
Ja, zo'n antwoord kan ik op een zelfbouwforum verwachten natuurlijk... :rofl:

Maar dat zie ik eigenlijk niet zitten. Heb al moeite om een filter van een Paper Hatt goed te interpreteren en in elkaar te draaien, dus met iets ingewikkelders moet je bij mij niet aankomen helaas...

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 27 sep 2013, 11:40

je kan ook een gewone eindbak maken (Hypex is net lego, dus dat gaat lukken) met 2 ingangen, en dan een separate pre voor de muziek

mikekiwi

Berichtdoor mikekiwi » vr 27 sep 2013, 11:50

Henkjan schreef:je kan ook een gewone eindbak maken (Hypex is net lego, dus dat gaat lukken) met 2 ingangen, en dan een separate pre voor de muziek
Klinkt op zich goed, maar (en nu komt mijn gebrek aan kennis even bovendrijven):

- is zo'n hypex eindbak icm een losse pre dan beter dan de route nu via de Marantz -receiver ?
- is zo'n combi realiseerbaar binnen het gestelde budget ?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 27 sep 2013, 12:19

mikekiwi schreef:- is zo'n hypex eindbak icm een losse pre dan beter dan de route nu via de Marantz -receiver ?
die eerste vraag is een hele volle ja. die 2e: mss lastig... met een wat beperkter budget is een "knuisje" print mss haalbaarder.

mikekiwi

Berichtdoor mikekiwi » vr 27 sep 2013, 13:10

Henkjan schreef:
mikekiwi schreef:- is zo'n hypex eindbak icm een losse pre dan beter dan de route nu via de Marantz -receiver ?
die eerste vraag is een hele volle ja. die 2e: mss lastig... met een wat beperkter budget is een "knuisje" print mss haalbaarder.
Volgens mij ben ik goed in het omzetten van een knuisje-print naar een kneusje versterker... :roll:

Dank voor je input. Sowiezo kan een oplossing met een losse eindversterker wel een aardige zijn, dan kan ik het nog in twee delen opsplitsen qua investering. Maar het moet dan weer niet 2x zo duur worden...

Hoeveel werk is het om in een bestaande commerciele eindversterker een extra schakelknop stereo/surround te maken?

En als ik nu kijk naar comm. geintegreerde versterkers, wat is daar interessant in mijn budget? Als ik een Marantz PM-80 noem, of een Denon PMA-925 , of een wat oudere Sony QS of ES-versterker, of een Pioneer A-A6J... om maar eens wat voorbeelden te noemen. Is dat uberhaupt slim, of kan ik beter een trapje opschakelen ?

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » vr 27 sep 2013, 13:44

Of een hartstikke mooie Rotel die op marktplaats voor weinig te krijgen zijn.
ZBA donateur.

Ook in 2020!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 27 sep 2013, 13:45

hier heb je vast een voorversterker:
viewtopic.php?f=21&t=19062&view=unread#unread

daarmee kies je dus Muziek of HT

1 down, 1 to go. nu iemand nog een leuke zelfbouw eindbak voor Mike vinden :mrgreen:

Maurice01

Berichtdoor Maurice01 » vr 27 sep 2013, 17:41

Grappig.

Ik heb dezelfde Surround versterker.
Daarbij had ik een Marantz 66KI voor het midhoog en 2 monoblokken voor het laag.

Toen ik ging ombouwen, dus de surround versterker voor midhoog, en nog steeds de 2 monoblokken voor het laag.
Merkte ik echt een piepklein verschil maar.

Dus wil je je echt een verbetering horen, dan zal je zeker iets moeten zoeken wat een 66KI overtreft.

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 27 sep 2013, 17:48

Met Hypex zit je op minimaal €240 aan alleen voeding en versterkermodules. Maar aan de andere kant: het is wss de enige echte verbetering binnen je budget én nieuw. Tweedehands eindbakken zijn er uiteraard voldoende. Heel veel Watts heb je niet nodig met die PH's toch?
Mark Bakker

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 27 sep 2013, 18:06

Doe 'ns gek. koop 'n QUAD... :D

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 27 sep 2013, 18:11

ray5150 schreef:Doe 'ns gek. koop 'n QUAD... :D

2009-Suzuki-QuadSportZ400a.jpg

Open doel........ :mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 27 sep 2013, 18:30

Nee, dombo, die van Peter de Loper ! :mrgreen:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 27 sep 2013, 19:03

ray5150 schreef:Nee, dombo, die van Peter de Loper ! :mrgreen:

Die heeft in 2003 zijn schoenen in de boom gehangen.
Fusion Filterdesign

SuperR

Berichtdoor SuperR » za 28 sep 2013, 9:30

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... staat.html
?

Ik heb ook nog wel wat voor je staan, maar dat is 2*10, 2*12 Watt en je zegt dat je wel wat power wil toch?
download/file.php?id=72453&mode=view

mikekiwi

Berichtdoor mikekiwi » za 28 sep 2013, 10:34

Maurice01 schreef:Grappig.

Ik heb dezelfde Surround versterker.
Daarbij had ik een Marantz 66KI voor het midhoog en 2 monoblokken voor het laag.

Toen ik ging ombouwen, dus de surround versterker voor midhoog, en nog steeds de 2 monoblokken voor het laag.
Merkte ik echt een piepklein verschil maar.

Dus wil je je echt een verbetering horen, dan zal je zeker iets moeten zoeken wat een 66KI overtreft.
Hmm, duidelijk dat ik dan een stapje hoger zou moeten, mooi zou zijn als ik dat dan zelf zou kunnen luisteren (dan wel weer makkelijk kan verkopen als het toch niet de verbetering brengt die ik zoek).

markbakk schreef:Met Hypex zit je op minimaal €240 aan alleen voeding en versterkermodules. Maar aan de andere kant: het is wss de enige echte verbetering binnen je budget én nieuw. Tweedehands eindbakken zijn er uiteraard voldoende. Heel veel Watts heb je niet nodig met die PH's toch?
Dat is dan wel iets boven budget ja als ik dat dan nog moet gaan afwerken en er nog een voorversterker bij moet.
Het rendement van de PH's is niet echt hoog (82dB volgens de specs) en dus heb ik wel wat wattjes nodig om ze aan te sturen. Vooral omdat ik in de surround-setup dit moet gaan matchen en afregelen qua levels.
En als ik dan center en surround speakers met een rendement van 91dB op een 90 watt receiver-eindtrap zet (al zijn die receiver surround-watts wel wat anders gemeten dan stereo-watts), dan heb ik voor de frontspeakers dus wel wat juice nodig om dit te kunnen matchen voor surround.

Rotel en Quad zijn genoteerd als alternatieve merken en idd zo'n NAD-eindbak is ook fijn.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik nu redelijk aan het twijfelen ben geslagen of deze investering wel de moeite waard is qua financiele investering. Ben zelfs aan het twijfelen of ik de Paper Hatts wel in de HT-ruimte ga plaatsen of toch niet beneden in de woonkamer. Minder ideale plaatsing (in boekenkast ipv vrijstaand in akoestisch betere ruimte), maar daar luister ik wel vaker naar muziek. Ook daar wil ik echter dan wel gewoon een goede versterker aan pluggen, maar dan is het HT-integratie onderdeel wat minder van belang. Aargh.... :boos: :hide:

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 28 sep 2013, 23:59

Bij hoeveel Watt denk jij dat de PH's over hun nek gaan? M.i. heeft meer dan 40W niet heel veel zin.
Mark Bakker

mikekiwi

Berichtdoor mikekiwi » zo 29 sep 2013, 8:02

markbakk schreef:Bij hoeveel Watt denk jij dat de PH's over hun nek gaan? M.i. heeft meer dan 40W niet heel veel zin.
Ik heb het zeker niet over dat ik heel veel watts nodig heb om genoeg geluid uit de PH's te krijgen, denk zelf dat ik dan aan 10 watt wel genoeg heb, maar wel om de balans tussen de watts van de surround-receiver en stereo-versterker uitgelijnd te krijgen.

Misschien denk ik compleet verkeerd, maar ik heb het idee dat ik een probleem krijg qua balans tussen surround en stereo-kanalen als het wattage tussen de versterkers te veel afwijkt (en ik dat niet meer in de receiver gecorrigeerd krijg).

SuperR

Berichtdoor SuperR » zo 29 sep 2013, 8:36

Neem als voorbeeld een van mijn eindbakken;

Versterkingsfactor is meen ik 16, uit mijn hoofd. Dat is een gain van 24 dB.

Als ik dan naar een willekeurige andere eindback kijk van 2*150 Watt, NAD C272, heeft die een gain van 29 dB. Het maakt niet uit of je een 2*2kW bak met een gain van 29 dB gaat gebruiken of een van 2*150 Watt van 29 dB. Die spelen bij een identiek ingangssignaal even luid.

Als je van een 29 dB bak naar een 24 dB bak gaat, zul je je ingangssignaal met 5 dB moeten opkrikken, that's it.

Een verschil in vermogen gaat pas parten spelen bij hogere volumes waarbij de ene versterker aan het clippen is en de andere nog voldoende reserves heeft.

avdboom

Berichtdoor avdboom » zo 29 sep 2013, 10:20

Ik speel momenteel hier met de DD* die ook geen bijste hoog rendement heeft (84dB) met een NAD C320BEE, 2x 50W. I.m.o. ruim voldoende om een flinke gehoorbeschadiging op te kunnen lopen. En hij verbaasd me keer op keer, voor eenv ersterker van 399 nieuw, en voor een habbekrats op MP te vinden.

Als je wilt mag je eens komen luisteren wat een goede versterker in de 2x50W regionen met je speakers kan doen. PB me dan maar ff, je woont lekker dichtbij :-).

mikekiwi

Berichtdoor mikekiwi » ma 30 sep 2013, 8:10

SuperR schreef:Neem als voorbeeld een van mijn eindbakken;

Versterkingsfactor is meen ik 16, uit mijn hoofd. Dat is een gain van 24 dB.

Als ik dan naar een willekeurige andere eindback kijk van 2*150 Watt, NAD C272, heeft die een gain van 29 dB. Het maakt niet uit of je een 2*2kW bak met een gain van 29 dB gaat gebruiken of een van 2*150 Watt van 29 dB. Die spelen bij een identiek ingangssignaal even luid.

Als je van een 29 dB bak naar een 24 dB bak gaat, zul je je ingangssignaal met 5 dB moeten opkrikken, that's it.

Een verschil in vermogen gaat pas parten spelen bij hogere volumes waarbij de ene versterker aan het clippen is en de andere nog voldoende reserves heeft.
Ik snap niet alles van wat je zegt, maar de conclusie is duidelijk. Ik hoef me over die wattages dus geen zorgen te maken...

avdboom schreef:Ik speel momenteel hier met de DD* die ook geen bijste hoog rendement heeft (84dB) met een NAD C320BEE, 2x 50W. I.m.o. ruim voldoende om een flinke gehoorbeschadiging op te kunnen lopen. En hij verbaasd me keer op keer, voor eenv ersterker van 399 nieuw, en voor een habbekrats op MP te vinden.

Als je wilt mag je eens komen luisteren wat een goede versterker in de 2x50W regionen met je speakers kan doen. PB me dan maar ff, je woont lekker dichtbij :-).
PB gaat er aan komen, dat aanbod neem ik graag aan, al is het alleen maar om die fraaie speakers eens te bewonderen. Heb zelf ooit een NAD 302 gehad en was daar zeer over te spreken (ook maar een paar wattjes)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 30 sep 2013, 8:47

[rant aan]
:boos: :boos: :boos:
het is geen wattage, maar vermogen
het is geen voltage maar spanning
het is geen amperage maar stroom
:boos: :boos: :boos:
[rant uit]

mikekiwi

Berichtdoor mikekiwi » ma 30 sep 2013, 9:07

Volgens mij staat wattage ook gewoon in de Van Dale als aanduiding van electrisch vermogen... Maar goed, je zult ongetwijfeld op semantische basis gelijk hebben :wink:

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 30 sep 2013, 11:45

Een versterkingsfactor staat los van het maximum (onvervormd) vermogen. Betekent simpelweg: 1V aan de ingang = 1 x [versterkingsfactor] V aan de uitgang. Bij 16 dus 16V, genoeg voor 32W bij 8Ohm. Een forse eindbak houdt dat ook bij hogere ingangsspanningen vol en levert zo dus de hogere vermogens. Maar dan zijn je speakers al lang hemelen.

En overigens kun (en moet) je bij gebruik van verschillende eindtrappen in een meerkanaalssysteem altijd van de amp met de hoogste versterkingsfactor de ingangsgevoeligheid aanpassen met een spanningsdeler (2 losse weerstandjes of een potmeter). Klusje van niks, maar je moet wel de verschillende spanningen betrouwbaar kunnen meten met een goede AC-multimeter of een (PC-)oscilloscoop.
Mark Bakker

Terug naar “Hifi Gerelateerd”