To OB(ey) or not to OB(ey)....

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief

Re: To OB(ey) or not to OB(ey)....

Berichtdoor jeroen_d » di 10 sep 2013, 17:57

b_force schreef:Daarnaast mag voor optimale prestatie (anders geldt het 1e punt niet meer) een dipool niet te dicht bij de muur staan en moet deze een x-aantal graden ingedraaid worden.

Dit geldt altijd, wat betreft het niet te dicht bij de muur staan, behalve als het 'in-wall' is. Elk systeem dat ik heb beluisterd, heeft last van dichtbij de muur staan. Zonder uitzondering wordt het geluidsbeeld aangetast. Het verschil tussen dipool en monopool is slechts 20cm om hetzelfde te bereiken. Er hoeft helemaal niks te worden ingedraaid, dat is persoonlijke voorkeur. Heeft niets met dipool of monopool te maken.
Even aangenomen dat de meesten een gemiddelde woonkamer hebben en daar (evt incl familie) toch nog enigszins in willen kunnen bewegen, is dit zeker niet (altijd) een PRAKTISCHE oplossing (om theorie en praktijk inderdaad maar eens te onderscheiden).
Maar goed, we moeten nu eenmaal compromissen sluiten (aangezien de wet van behoud van ellende altijd van kracht is), dus rest ons nu de vraag in hoeverre het te verantwoorden is om familie de deur uit te doen en enig beweegcomfort in te leveren.

Ook dit heeft niets met dipolen te maken. Ik heb laten zien dat een systeem van zeer vriendelijk formaat kan worden gerealiseerd. Mensen die melkpakjes willen kopen zijn per definitief ver verwijderd van een goed resultaat. En je hoeft bij de meeste vrouwen echt niet aan te komen met een multisub systeem met in elke hoek van de kamer zo'n kreng.
De beste oplossing is sterk afhankelijk van de context.
Er bestaat dus (per definitie) geen ideale oplossing in de praktijk.

Heeft er iemand ooit anders beweerd?
Om die reden begrijp ik dus absoluut niet hoe mensen erbij komen het dipool principe als bijna superieur te verkopen.
Dan ga je dus allerlei zeer belangrijke zaken voorbij.
Niet alleen technische zaken, maar vooral ook praktisch zaken (theorie en praktijk nog maar eens te onderscheiden).
Om die redenen vind ik het hele dipool advies dan wel heel erg beperkt.
Een dipool KANin sommige situaties inderdaad heel erg mooi uitpakken, dat klopt.
Maar er zijn ook tal van situaties te benoemen waar een dipool zwaar inferieur is.

Context was toch belangrijk? De context is die van de huiskamer waarin het beperkt mogelijk is akoestische maatregelen te nemen. Het valt dan op dat klankmatig systemen met een uniform afstraalgedrag, zoals dipolen en omnistralers, een voordeel hebben. Omnistralers spreken wel heel erg de ruimte aan, nog meer dan monopolen, dus dipolen geven op zich een mooi compromis in veel huiskamers. En binnen die context zullen ze nooit van zijn leven zwaar inferieur zijn.
Hoe daar dus eindeloos over gediscussieerd kan worden, vind ik uiterst curieus.

Blijkbaar is het nodig, zolang als mensen dipolen in een bepaalde hoek willen dringen waar ze niet thuis horen.

@ds23man: we zijn nog zeer ver verwijderd van een OB dogma, integendeel zelfs. Het enige wat vast staat is dat veel mensen OB mooi vinden klinken. Er zijn er ook genoeg, die er niet aan willen. Nogal vaak gebeurt dat omdat ze het aan de ene kant wel mooi vinden, maar niet begrijpen wat er gebeurt en ook niet kunnen accepteren dat de drivers zichtbaar zijn en niet in een kast zitten. Want zo wordt het toch altijd gedaan? Wat een boer niet kent dat vreet ie niet is dan een mooi gezegde. Ik vraag me af waar je je zo druk om maakt. Is dit allemaal het gevolg van een initiatief van Hans en mij om open baffle aan een groter publiek bekend te stellen? Dat is wel veel eer eigenlijk. :rock:
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 10 sep 2013, 20:37

Wat ik nou wel weer aardig vond aan Kreskovsky's uitleg (kudo's trouwens) was dat je met dipolen ( en dat is heel logisch) in een kamer geen frequenties onder mode 0.0.0 kunt weergeven. Dus voor kleine kamers is een dipool misschien minder geschikt.
Los daarvan: de systeemkeuze hangt zeer af van je kamereigenschappen. Dipolen hebben in die zin vooral voordelen omdat ze de vloer-plafond-modes weinig aanstoten en de mode tussen zijwanden ook minder dan een conventionele stereo-opstelling.
Laatst gewijzigd door markbakk op di 10 sep 2013, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Mark Bakker

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 10 sep 2013, 20:48

AatV schreef:
b_force schreef:Na een aantal slapeloze nachten, gespit, geploeter en een bijna echtscheiding....

Tikje off topic, maar ik heb je trouwerij gemist. Nog van harte gefeliciteerd! :mrgreen:

groet,
Aat

:lol: :mrgreen: Ow die heb ik dan ook gemist :P
(of kun je in je eentje trouwen tegenwoordig?)

@ ds23man
Ja, je hebt wel een beetje wat losgemaakt.
Althans, het valt mij simpelweg op dat er niet in oplossingen wordt gedacht.
Het is net alsof er voor sommigen maar een oplossing is voor een bepaald probleem
Of zelfs dat er uberhaubt maar een bepaalde manier is.
Dat raakt natuurlijk kant noch wal

Hopelijk heb ik met mijn post toch nog wat mensen aan het denken gezet.
Hierbij gaat het vooral om de strekking, niet om de details.

Een OB heeft voordelen, maar ook ontzettend veel nadelen.
Wat het beste past hangt af van de situatie en de eisen.
De rest is gewoon simpelweg (complexe) akoestiek

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 10 sep 2013, 20:52

@jeroen:

Hoe moet ik dan deze kreet :-& op jullie site plaatsen?

“Uiteindelijk wil iedereen het beste!”

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Fusion Filterdesign

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 10 sep 2013, 21:52

ds23man schreef:@jeroen:

Hoe moet ik dan deze kreet :-& op jullie site plaatsen?

“Uiteindelijk wil iedereen het beste!”

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Dat kan dan toch nog steeds. :lol: :lol:
Hans

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » di 10 sep 2013, 23:25

Dat klopt toch als een bus? Jeroen en Hans denken met hun systeem hiernaar een greep te doen. Enig oppertunisme is reeël op een website.

Ik ervaar in het geheel geen OB dogma. Toch denk ik dat met een OB in de meeste huiskamers een indrukwekkend resultaat is te bereiken met een beperkt budget. CB kasten goed bouwen zodat ze goed klinken is zo ontzettend kostbaar, terwijl je met OB een aantal fundamentele problemen tackled. De belangrijkste voor een realistische weergave (transients, dynamiek, klankkleur (alhoewel sommige CB hier wel erg sterk in zijn, mn met houtinstrumeneten)) heb je zo in de pocket. Ik heb ondertussen al heel wat indrukwekkende systemen gehoord, waarbij het OB systeem van jeroen (niet dat van daudio) op ummer 1 staat qua prijs-prestatie........

En nee, itt tot vele techneuten heb ik geen dwingende behoefte mijn oren te laten verifiëren door testrapporten. Vandaar dat de titel van dit draadje IMHO toch enige scepsis laat zien die niet gezond is zullen we maar zeggen hahaha.

Jan

avdboom

Berichtdoor avdboom » vr 13 sep 2013, 12:36

Dit begint een beetje op de nieuwe "kabel" discussie te lijken... :rofl:

Ik denk dat je jezelf kan afvragen of iets 100% natuurgetrouw is, maar uiteindelijk gaat het om de beleving van de luisteraar, niets meer, niets minder. En daar komt toch smaak om de hoek kijken. En zoals we allemaal weten.. smaken verschillen, en er valt niet over te twisten.

Ik denk dat dit iets is, net als de kabel discussie, waar je nooit helemaal uit zult komen, want er zullen altijd voors, en tegens blijven. En kabels zijn prima te meten volgens mij, maar toch menen mensen verschillen te horen... dut wat als we zover zijn dat het 100% te simuleren en te meten is.... ik denk dat we er dan nog niet zijn....

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 13 sep 2013, 12:47

avdboom schreef:Ik denk dat dit iets is, net als de kabel discussie, waar je nooit helemaal uit zult komen, want er zullen altijd voors, en tegens blijven. En kabels zijn prima te meten volgens mij, maar toch menen mensen verschillen te horen... dut wat als we zover zijn dat het 100% te simuleren en te meten is.... ik denk dat we er dan nog niet zijn....

Het correleren aan wat je theoretiseert, en a.d.h. daarvan meet en simuleert, en wat je hoort blijft heel beperkt. We maken daar wel progressie in maar het is nog steeds slechts het puntje van de ijsberg.

Aan de andere kant geeft die beperking ruimte aan de wildste fantasieën en veronderstellingen. Men beweert wat of denkt wat te horen en dat is dan de waarheid. Dat soort psychologische en sociologische aspecten (kuddegedrag, dan wel kijkmijnou) zullen altijd wel blijven bestaan.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

avdboom

Berichtdoor avdboom » vr 13 sep 2013, 13:14

Pjotr schreef:
avdboom schreef:Ik denk dat dit iets is, net als de kabel discussie, waar je nooit helemaal uit zult komen, want er zullen altijd voors, en tegens blijven. En kabels zijn prima te meten volgens mij, maar toch menen mensen verschillen te horen... dut wat als we zover zijn dat het 100% te simuleren en te meten is.... ik denk dat we er dan nog niet zijn....

Het correleren aan wat je theoretiseert, en a.d.h. daarvan meet en simuleert, en wat je hoort blijft heel beperkt. We maken daar wel progressie in maar het is nog steeds slechts het puntje van de ijsberg.

Aan de andere kant geeft die beperking ruimte aan de wildste fantasieën en veronderstellingen. Men beweert wat of denkt wat te horen en dat is dan de waarheid. Dat soort psychologische en sociologische aspecten (kuddegedrag, dan wel kijkmijnou) zullen altijd wel blijven bestaan.

Naja, ik zal het dan anders formuleren.

Als we bij kabels er al niet uit komen wat fictie en waarheid is.... (die wel onder gecontroleerde eenduidige omstandigheden gemeten/gesimuleerd?? kunnen worden)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 13 sep 2013, 13:24

avdboom schreef:Als we bij kabels er al niet uit komen wat fictie en waarheid is.... (die wel onder gecontroleerde eenduidige omstandigheden gemeten/gesimuleerd?? kunnen worden)

Je kunt daar technisch natuurlijk van alles aan meten. Maar wat dat gehoormatig doet maar heel beperkt.

Maar je kunt geen appels met peren gaan vergelijken. Een boutje van 50mm kan te lang zijn en niet passen en eentje van 20mm lang kan wel prima passen b.v., dat is eenduidig. Maar of Onze Lieve Heer werkelijk bestaat zullen wij stervelingen nooit te weten komen.

Het gaat er uiteindelijk om dat ratio (techniek) en emotie (muziek) samenwerken en niet elkaar voor de voeten lopen.

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 13 sep 2013, 13:32

Pjotr schreef: Maar of Onze Lieve Heer werkelijk bestaat zullen wij stervelingen nooit te weten komen.

Het is wel vrijdag de 13e vandaag, wel voorzichtig zijn met dit soort uitspraken. :mrgreen: :lol: :lol:
Je roept het over je af. :sure: :sure: :rofl:
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 13 sep 2013, 13:47

hannesie schreef:
Pjotr schreef: Maar of Onze Lieve Heer werkelijk bestaat zullen wij stervelingen nooit te weten komen.

Het is wel vrijdag de 13e vandaag, wel voorzichtig zijn met dit soort uitspraken. :mrgreen: :lol: :lol:

Hmm, nu je het zegt. De wasmachine maakte vanmorgen vroeg i.d.d. een raar geluid bij het centrifugeren :lol:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 13 sep 2013, 14:02

Pjotr schreef:
hannesie schreef:

Hmm, nu je het zegt. De wasmachine maakte vanmorgen vroeg i.d.d. een raar geluid bij het centrifugeren :lol:

Hopelijk toch geen zwarte kat in de wasmachine? :lol:
Fusion Filterdesign

avdboom

Berichtdoor avdboom » vr 13 sep 2013, 14:15

Pjotr schreef:Het gaat er uiteindelijk om dat ratio (techniek) en emotie (muziek) samenwerken en niet elkaar voor de voeten lopen.

Mooi gesproken :goeie:

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » vr 13 sep 2013, 16:51

+1

hans_b
Ook commercieel actief

Berichtdoor hans_b » wo 30 okt 2013, 20:42

Meer dan 100 pagina's met OB's op het DIY Audio topic de Ultimate OB http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/123512-ultimate-ob-gallery.html

Voor alle OB liefhebbers
Open en eerlijk, luisteraars laten ervaren wat de voordelen van dipool zijn.
Minder vervorming, minder verkleuring en veel sneller, waardoor je een open en eerlijke geluidsweergave krijgt die boeit!

Groet Hans

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » do 31 okt 2013, 1:16

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 31 okt 2013, 7:44

Aaarggggghhhhhh, was gelijk tien minuten mijn gezichtsvermogen kwijt! :-& :-&
Fusion Filterdesign

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » do 31 okt 2013, 8:01

Argggggg, (geen smiley die dit kan bekrachtigen beschikbaar)
Ik hoop dat je 'leuk' bedoelde en niet mooi. Brrrrr

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 31 okt 2013, 8:02

Mijn vrouw is makkelijk. Ik heb soms wel drie paar luidsprekerkasten in de kamer staan en er wordt niets van gezegd, maar dit komt er toch echt niet in.

Het lijkt wel een etalageopstelling van Speaker & Co :D

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 31 okt 2013, 8:27

Een "serious Health Warning" was wel op zijn plaats geweest! :mrgreen:
Fusion Filterdesign

knuisje

Berichtdoor knuisje » do 31 okt 2013, 8:29

Ik zou de LX521 van Linkwitz wel eens willen horen. Ik ben al eens een topic tegen gekomen van een nederlander die hem had gebouwd. Het aardige is dat er geen extreem kostbare drivers worden gebruikt en je hebt de keuze tussen een aktief filter met opamps of een dsp-oplossing.
( ͝° ͜ʖ͡°)

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 31 okt 2013, 10:43

+1
Hans

architect

Berichtdoor architect » do 31 okt 2013, 12:48

mooi spul
Spotify + APO EQ - LynxtwoB - MiniDSP - 2xUCD400HG+4xUCD180H&R - open baffle : B&C 18SW115 - Seas Excel W22 - Scanspeak 10F - Mundorf 17D2.2

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 31 okt 2013, 13:07

Deze heeft wel een hoog Jamo gehalte. :mrgreen:

Kronos.~png.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans

Terug naar “Hifi Gerelateerd”