b_force schreef:Daarnaast mag voor optimale prestatie (anders geldt het 1e punt niet meer) een dipool niet te dicht bij de muur staan en moet deze een x-aantal graden ingedraaid worden.
Dit geldt altijd, wat betreft het niet te dicht bij de muur staan, behalve als het 'in-wall' is. Elk systeem dat ik heb beluisterd, heeft last van dichtbij de muur staan. Zonder uitzondering wordt het geluidsbeeld aangetast. Het verschil tussen dipool en monopool is slechts 20cm om hetzelfde te bereiken. Er hoeft helemaal niks te worden ingedraaid, dat is persoonlijke voorkeur. Heeft niets met dipool of monopool te maken.
Even aangenomen dat de meesten een gemiddelde woonkamer hebben en daar (evt incl familie) toch nog enigszins in willen kunnen bewegen, is dit zeker niet (altijd) een PRAKTISCHE oplossing (om theorie en praktijk inderdaad maar eens te onderscheiden).
Maar goed, we moeten nu eenmaal compromissen sluiten (aangezien de wet van behoud van ellende altijd van kracht is), dus rest ons nu de vraag in hoeverre het te verantwoorden is om familie de deur uit te doen en enig beweegcomfort in te leveren.
Ook dit heeft niets met dipolen te maken. Ik heb laten zien dat een systeem van zeer vriendelijk formaat kan worden gerealiseerd. Mensen die melkpakjes willen kopen zijn per definitief ver verwijderd van een goed resultaat. En je hoeft bij de meeste vrouwen echt niet aan te komen met een multisub systeem met in elke hoek van de kamer zo'n kreng.
De beste oplossing is sterk afhankelijk van de context.
Er bestaat dus (per definitie) geen ideale oplossing in de praktijk.
Heeft er iemand ooit anders beweerd?
Om die reden begrijp ik dus absoluut niet hoe mensen erbij komen het dipool principe als bijna superieur te verkopen.
Dan ga je dus allerlei zeer belangrijke zaken voorbij.
Niet alleen technische zaken, maar vooral ook praktisch zaken (theorie en praktijk nog maar eens te onderscheiden).
Om die redenen vind ik het hele dipool advies dan wel heel erg beperkt.
Een dipool KANin sommige situaties inderdaad heel erg mooi uitpakken, dat klopt.
Maar er zijn ook tal van situaties te benoemen waar een dipool zwaar inferieur is.
Context was toch belangrijk? De context is die van de huiskamer waarin het beperkt mogelijk is akoestische maatregelen te nemen. Het valt dan op dat klankmatig systemen met een uniform afstraalgedrag, zoals dipolen en omnistralers, een voordeel hebben. Omnistralers spreken wel heel erg de ruimte aan, nog meer dan monopolen, dus dipolen geven op zich een mooi compromis in veel huiskamers. En binnen die context zullen ze nooit van zijn leven zwaar inferieur zijn.
Hoe daar dus eindeloos over gediscussieerd kan worden, vind ik uiterst curieus.
Blijkbaar is het nodig, zolang als mensen dipolen in een bepaalde hoek willen dringen waar ze niet thuis horen.
@ds23man: we zijn nog zeer ver verwijderd van een OB dogma, integendeel zelfs. Het enige wat vast staat is dat veel mensen OB mooi vinden klinken. Er zijn er ook genoeg, die er niet aan willen. Nogal vaak gebeurt dat omdat ze het aan de ene kant wel mooi vinden, maar niet begrijpen wat er gebeurt en ook niet kunnen accepteren dat de drivers zichtbaar zijn en niet in een kast zitten. Want zo wordt het toch altijd gedaan? Wat een boer niet kent dat vreet ie niet is dan een mooi gezegde. Ik vraag me af waar je je zo druk om maakt. Is dit allemaal het gevolg van een initiatief van Hans en mij om open baffle aan een groter publiek bekend te stellen? Dat is wel veel eer eigenlijk.