Veel input gekregen en uitgezocht. Ik heb de zaken voorzover ik ze in beeld heb maar eens op een rijtje gezet. Volgens mij kun je op dit moment drie kanten op:
1. Totaaloplossing van Sonos, Squeezebox of Apple
2. Streamer van hifi merk evt gekoppeld aan tablet/telefoon
3. PC/tablet via V-link/Hiface naar DAC
Ad 1. Totaaloplossing
Eenvoudig te implementeren, maar geluidskwaliteit niet top . Sonos/Apple relatief prijzig/propriety. Squeezebox EOL
Ad2. Hifi Streamer
Komen nu (eindelijk) tegen fatsoenlijke prijzen op de markt:
http://www.audio.de/vergleichstest/test ... 55149.htmlDe Denon DFP F109 ( al voor € 349) springt er wat mij betreft qua prijs/kwaliteit verhouding bovenuit (Gapless en 192/24). Toch heb ik nog wat vraagtekens:
- Ik heb geen NAS, maar een HD aangesloten op een router (Zyxel P-2812HNU-F1). Via PC/Android kan ik de HD benaderen, maar of dat de streamer ook lukt? Anders moet er toch een NAS komen.
- Bedieningsgemak (via tablet/smartphone) is voor mij nog een vraagteken
Ad3. PC/tablet via V-link/Hiface naar DAC
Een netbook (laag stroomverbruik, geen ventilator) is hiervoor ideaal. Dan heb ik een Musical Fidelity V-link of M2tech Hiface en een DAC nodig. Prijs loopt dan wel op:
Netbook zonder HD/ventilator tweedehands € 100-150
V-link/Hiface € 130
DAC € 150-300
De netbook kan ik ook voor andere toepassingen gebruiken. Moet ik wel ‘kernel streaming’ instellen. In DAC’s heb ik me nog niet verdiept. Om toekomst vast te zijn wil ik 192/24. Ik zie uiteenlopende prijzen en onbekende fabrikanten, specifieke voedingen. Hiface DAC voor €232 spreekt me aan, maar wat is kwaliteit?
Deze oplossing is ‘bedraad’. Ook hiervoor zou het handig zijn als je een smartphone/tablet als afstandsbediening zou kunnen gebruiken, maar kan dat?
Kortom nog veel vraagtekens. Voor een hifi streamer moet ik maar eens naar een hifizaak voor een demo.