CD VS losless en hoe afspelen?

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Taita

CD VS losless en hoe afspelen?

Berichtdoor Taita » zo 17 mar 2013, 21:20

Het klinkt gek, maar ik ben een beetje de weg kwijt in audioland. Luidsprekers en versterkers zijn geen probleem, maar wat is nu de beste bron en hoe speel je die af? Mijn CD's zijn de afgelopen jaren op zolder beland omdat ik vooral MP3's beluisterde in de auto en via de koptelefoon. Ik heb ook wat FlAC/losless files. Maar nu ik weer met luidsprekers bezig ben vraag ik me af of mijn oude CD-speler van 25 jaar geleden nog wel de beste bron is. Ik heb een Tascam 122mkII, maar dan heb ik altijd een laptop met luidruchtige ventilator nodig om af te spelen. Hoe spelen jullie bestanden?

maikbike

Re: CD VS losless en hoe afspelen?

Berichtdoor maikbike » zo 17 mar 2013, 21:27

Taita

Berichtdoor Taita » zo 17 mar 2013, 21:49

Die had ik al gevonden, maar waar speel je dat nu het beste mee af?

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » zo 17 mar 2013, 22:28

Als je er ECHT geld aan uit wil geven dan is dit de beste oplossing.
Als je erg handig met computer apparatuur bent dan kan je dat ook zelf bouwen.
Daarnaast zijn er een aantal behoorlijk goede netwerkspelers voor veel minder geld te krijgen, zoals deze.
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

John P

Berichtdoor John P » zo 17 mar 2013, 22:40

Bijna alle grote audio-merken gaan nu streaming-apparatuur aanbieden. Vaak is de kwaliteit van de DAC het belangrijkste wat betreft geluidskwaliteit. Verder moet je oppassen dat de streamer FLAC gapless kan afspelen, het is zeer irritant bij instrumentale muziek of live opnamen als er bij ieder nummerwisseling een pauze van een seconde komt. Traditioneel waren het Sonos systeem en de apparaten van Logitech favoriet, maar de markt veranderd snel. De logitech touch wordt al niet meer geleverd. Denk er ook aan dat je een NAS of een andere opslag moet hebben om een systeem op te zetten. Er zijn ook al veel receivers en mediaspelers waar een streaming mogelijkheid in is opgenomen.
Waar een weg is is ook een omweg.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » ma 18 mar 2013, 14:46

Daar mee haal je dus allemaal systemen aan waar bij een NAS of iets dergelijks nodig is.
er zijn natuurlijk ook geïntegreerde oplossingen met al een HD en loopwerk aan boord zo dat je het apparaat meteen schijfjes kan voeren en deze direct naar de HD gaan.
een goed voorbeeld daarvan is de Olive.
http://www.itharkstee.nl/merk-categorieen/Olive/Netwerkspelers.html
Daar heb je dus geen nas of iets dergelijks bij nodig.
Het apparaat kan dan standalone werken zonder netwerk.
ga je rippen met het ding dan is een netwerk wel makkelijk om de titels op te halen.

satefan

Berichtdoor satefan » ma 18 mar 2013, 17:01

Weet iemand of de CAMBRIDGE Stream Magic 6 ook continues flac af kan spelen?

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

Dan

Berichtdoor Dan » di 19 mar 2013, 15:35

satefan schreef:Weet iemand of de CAMBRIDGE Stream Magic 6 ook continues flac af kan spelen?

Satefan

De ms6 kan prima flac afspelen. Streamt verder seamless af en klinkt naar mijn idee erg goed. Ik heb alleen geen idee of er inmiddels betere streamers zijn bijgekomen met een vergelijkbare prijs/kwaliteitsverhouding. Ik heb er een staan dus als je meer wilt weten hoor ik het wel.

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » do 21 mar 2013, 8:07

Ik gebruik al jaren een PC op basis van een mini ITX board welke geheel ventilatorloos is, een SSD van 60Gb voor de besturing (W7) en een 1T schijf voor muziek.
Een externe DAC is gekoppeld via een M2tech Hiface en de zaak draait met kernel streaming, als software gebruik ik Foobar2000 en VLC media player voor video want dat krijg je er dan ook gratis bij. De TV hangt er dus ook aan via de HDMI en ik gebruik een externe HD voor de films.
Een goedkope laptop/netbook doet het trouwens ook perfect, het hoeft geen super PC te zijn om te kunnen streamen, een laag stroomverbuik en klein lijkt zelfs klankmatig nog het beste te zijn. De geluidskwaliteit van streaming systemen kan erg verschillen, de interface (USB naar Spdif en de DAC) hebben grote invloed maar ook de software is bepalend. Foobar en J River scoren in elk geval erg goed, belangrijk is dat de data direct uitgestuurd en niet via de Windows drivers loopt en e mixer. De volumeregelaar van windows mag niet werken anders kun je er op wachten dat de geluidskwaliteit een flinke stap terug gaat.

goede interfaces zijn M2tech hiface en e MF V link, omdat er files ook in HD worden aangeboden is het wel een goed idee om te kiezen vor een versie welke tot 192KHz gaat.

Jitter: Kies voor een asynchrone interface! de clock waarmee het spdif signaal wordt opgewekt is onafhankelijk van de PC en data wordt gebufferd.

goedkope oplossing en heel goed:

Netbook a 250 euro met Windows 7 starter
M2tech Hiface of een V-link(192)
externe DAC (AFDAC2?)
externe HD via USB voor de opslag van DATA (eventueel een extra voor de backup)

met bovenstaande setup kun je rekenen op een geluidskwaliteit die te vergelijken is met een dure CD speler.
de Audio historicus

Nieuwe projecten: 16 sporenrecorder op 2 inch tape, tapedeck B67, mengtafel 24 kanaals.

dirklammers

Berichtdoor dirklammers » do 28 mar 2013, 14:08

Ik maak al enkele maanden gebruik van een SONOS Connect via coax aangesloten op mijn installatie. Inderdaad, in combinatie met een NAS. Ongetwijfeld is er betere afspeelkwaliteit te vinden dan de SONOS, maar het gebruikersgemak in wel fantastisch. Inmiddels heb ik zo'n 40.000 FLAC-titels beschikbaar via iPhone en iPad. Daarnaast een enorme veelheid van radiostations, waarvan de kwaliteit uiteraard beperkt is.
2 X NCore 400 + 2 X SMPS600
TD BILL KT88 PP
LM3886 bridged
PIC-gestuurde versterker switch
Scan Speak Vertigo speakers
Pre-amp: Advance Acoustic X Preamp
CD-loopwerk: Advance Acoustic MCD404
Sonos Connect met G-mod

scanspeakman

Berichtdoor scanspeakman » do 28 mar 2013, 14:40

Hier een erg tevreden gebruiker van een Logitech Squeezebox Touch icm een zelfbouw DAC. Uitstekende combi is dat zeker als je de Touch nog iets tweakt (zoals het uitschakelen van alle niet gebruikte services, alleen digital out, volume-regeling uitschakelen etc). Naast het gebruiksgemak vind ik het briljant dat je eindelijk ook formaten kan gebruiken die beter dan CD zijn (24 bit, 96 of 192khz).

Kortom; sinds ik een squeezebox heb, heb ik naar schatting nog maar 10 cd's gespeeld (over periode van 2,5 jaar) in mijn trouwe Marantz CD6002 (die ook voor aanschaf van de Touch alleen als transport werd gebruikt icm dezelfde zelfbouw DAC). Nieuwe cd's worden gelijk geript of, nog beter, in het juiste digitale formaat op internet aangeschaft. Veel onafhankelijke labels bieden steeds vaker de mogelijkheid album in flac of alac formaat te downloaden en soms voor paar euro meer gelijk in 24bit en met hogere samplingrate.

Scanspeakman

Taita

Berichtdoor Taita » vr 29 mar 2013, 18:07

Veel ontwikkelingen dus. Ik zoek een simpele kwalitatief hoogwaardige oplossing voor niet teveel geld. Ik kwam dit tegen
http://www.hi-stands.eu/shop/index.php? ... 34&lang=NL

Nog gloednieuw en geen recenties gevonden, maar als de kwaliteit net zo goed is als andere spullen van hiface vind ik dit zeer interessant.

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » vr 29 mar 2013, 19:54

dirklammers schreef: Inmiddels heb ik zo'n 40.000 FLAC-titels beschikbaar .

Ik lees weleens hoeveel nummers mensen hebben en dan denk ik leuk maar wat moet je ermee die luister je toch niet allemaal .

Als je elke dag 20 nummers luisterd en een nummer duurt 3 minuten wat eigenlijk heel kort is ben je 4,5 jaar bezig voordat je ze allemaal 1x gehoordt hebt .

Ik durf te wedden dat sommige nummers mischien eens in de 10jaar ten gehoren komt , en sommige nooit in je hele leven .

Maar het is wel leuk om zo veel te hebben .
FOCAL

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 30 mar 2013, 14:09

Ik heb er niet zo veel maar door dat ik de Squeezebox af en toe, eigenlijk wel regelmatig afwisselend zelf zijn muziek laat kiezen als een soort radiostation zonder reclame, hoor ik vaak toch weer nummers waarvan ik denk, dat is leuk, welke was dat ook al weer.
Knipsel.JPG

Gisteren kwam toevallig de door mijzelf gedigitaliseerde versie van The Clash "Sandinista "voorbij, even zitten genieten dus weer. :D :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans

satefan

Berichtdoor satefan » za 30 mar 2013, 15:33

Deze lijkt me ook erg interessant. Vooralsnog alleen deutsche reviews gelezen maar die lijken over t allemaal erg goed te zijn. T apparaat lijkt zo'n beetje aan mijn eisen te voldoen.

http://www.hifiklubben.nl/producten/str ... _zwart.htm

Satefan

Taita

Berichtdoor Taita » za 30 mar 2013, 15:59

Had voor mij ook een interessant apparaat kunnen zijn als het Android goed zou ondersteunen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 30 mar 2013, 16:11

satefan schreef:Deze lijkt me ook erg interessant. Vooralsnog alleen deutsche reviews gelezen maar die lijken over t allemaal erg goed te zijn. T apparaat lijkt zo'n beetje aan mijn eisen te voldoen.

http://www.hifiklubben.nl/producten/str ... _zwart.htm

Satefan

Wel weer jammer dat je het ding met Appeltjes moet voeren........ en dat ie niet gewoon zelf e.o.a. radioserver kan benaderen zoals b.v. V-Tuner.

Voor een dergelijk bedrag mag je toch wel verlangen dat ie alles zelf kan.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

satefan

Berichtdoor satefan » za 30 mar 2013, 16:19

Radio??? Wat is dat ook alweer???

:rofl:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 30 mar 2013, 16:26

satefan schreef:Radio??? Wat is dat ook alweer???

:rofl:

Lost in cyberspace? Duidelijk het contact met de aarde verloren zie ik :rofl:

satefan

Berichtdoor satefan » za 30 mar 2013, 16:27

The Denon DNP-F109 lets you access Internet Radio stations from around the world. Internet Radio stations in MP3 & WMA format are supported. You can choose from approximately 12,000 Internet Radio stations & sort them by Keyword, Popularity, Local Stations, Recommended, Location, or Genre. You can store up to 3 Internet Radio stations as presets. The unit will automatically save up to 20 of the most recently played stations. This network audio player's Internet Radio Station list is created using a free radio station database service, known as "vTuner". This database service provides a list edited & created for this unit. Not available in all countries.

Hij doet wel 'iets' met vTuner. Maar ik luister eigenlijk nagenoeg geen radio...

Satefan

satefan

Berichtdoor satefan » za 30 mar 2013, 16:33

Lost in cyberspace? Duidelijk het contact met de aarde verloren zie ik

Radio luister ik eigenlijk alleen in de auto :sure:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 30 mar 2013, 16:35

V-Tuner is alleen een look-up server. De grap is dat daar zo idioot veel radio stations over de hele wereld in staan dat je eigenlijk helemaal geen Spotify nodig hebt: http://www.vtuner.com/ en http://vtuner.com/setupapp/guide/asp/Br ... rtpage.asp

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 30 mar 2013, 17:28

+ App afstandsbediening via gratis Denon remote app (iOS/Android)
:?: :idea:

En als een gewone of gratis DLNA server hebt als Logitech Music server, dan ben je klaar.
En met BubleUpnp heb je hem via Android ook zo aan d praat.
Laatst gewijzigd door hannesie op za 30 mar 2013, 17:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Hans

satefan

Berichtdoor satefan » za 30 mar 2013, 17:31

dr zit ook een 'echte' AB bij :-)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 30 mar 2013, 19:05

Waar blijft toch de lol en romantiek van het plaatjes uitzoeken, afstoffen van de naald etc.?

Tegenwoordig hoef je er niks meer voor te doen, alleen op een knoppie van je AB te drukken .... :lol:

Terug naar “Hifi Gerelateerd”