Ik een aantal condensatoren uitgeprobeerd en dat scheelt enorm. Als ik de originele trilling in de motor op 100% stel (dat is bij 0,15µF, dan kom ik bij 0,33µF uit op ongeveer 50% en bij 22µF uit op ongeveer 15% (geschat) Dus vrijwel geen trillingen meer.
Ik heb de nagekeken en gesmeerde motor die nu weer ingebouwd en hij draait weer als een zonnetje. Door de massa van het chassis wordt de overgebleven trilling keurig gedempt.
Volgens mij valt hierin nog wel iets te verbeteren door de motor op rubber blokjes te monteren maar dat wordt een microprojectje. Tevens wil ik dan een beetje massa aan het motortje toevoegen om de massatraagheidseffecten daarvan te benutten. 'ns kijken of ik iemand een messing bus kan laten maken.
Terwijl ik bovenstaande geschreven heb kwam het in me op dat we op het werk veel met trillinsopnemers werken om lagerschade en andere problemen tu kunnen ontdekken en analyseren. Ik heb een piezo element uit een oud satelietspeakertje van Philips omgebouwd tot trillingsonemer en hoppa, We hebben beeld!
Hieronder de tafel van 6 cm dik, motor aan:
tafel 6cm dik.jpg
Tafel met de motor uit:
tafel 6cm motor uit.jpg
Chassis motor uit:
thorens chassis uit.jpg
Chassis motor aan:
thorens chassis aan.jpg
Op de arm gemeten boven het lager, motor uit:
Thorens arm uit.jpg
Op de arm gemeten boven het lager, motor aan:
Thorens arm aan.jpg
Nou, is dit science of niet? Alleen nog een manier vinden om mijn meetwaarden te kalibreren

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.