Vragen rondom analoog setje rondom Thorens TD160

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Dan

Re: Vragen rondom analoog setje rondom Thorens TD160

Berichtdoor Dan » di 12 feb 2013, 19:50

Ik heb een Eureka momentje. Ik kwam een service schemaatje tegen van de thorens draaitafel en zag dat daarin een 0,33µF gebruikt werd. De motor die uit de TD166 komt heeft een 0,15µF :shock: , Aangezien dat ik even langs de hobbywinkel was gereden en een nieuwe condensator had gekocht heb ik ze even parallel ingesoldeerd met als resultaat (tadaaa) ongeveer 75% (geschat) minder vibratie in de motor.

Nou, dat kan beter natuurlijk dus nu is het plan om een experimenteerbordje te kopen en een paar condensatoren parallel er overheen te zetten tot ik een optimum heb gevonden.
Misschien kun je het ook berekenen maar daar heb ik helemaal geen verstand van.
Is er iemand die kan berekenen hoe ik exact een faseverschuiving van 90° kan berekenen? Uiteindelijk is het een RC schakelingetje

Ik heb nog wel een oude tweeter liggen waarmee het moet lukken om de vibratie in beeld te krijgen. Ik hang de motor op en maak een verbinding met de tweeterdome (drupje lijm en een sateprikker of iets dergelijks) en sluit hem aan op mijn meetset. Dat moet toch lukken?

Dan

Berichtdoor Dan » za 16 feb 2013, 14:34

Ik een aantal condensatoren uitgeprobeerd en dat scheelt enorm. Als ik de originele trilling in de motor op 100% stel (dat is bij 0,15µF, dan kom ik bij 0,33µF uit op ongeveer 50% en bij 22µF uit op ongeveer 15% (geschat) Dus vrijwel geen trillingen meer.
Ik heb de nagekeken en gesmeerde motor die nu weer ingebouwd en hij draait weer als een zonnetje. Door de massa van het chassis wordt de overgebleven trilling keurig gedempt.
Volgens mij valt hierin nog wel iets te verbeteren door de motor op rubber blokjes te monteren maar dat wordt een microprojectje. Tevens wil ik dan een beetje massa aan het motortje toevoegen om de massatraagheidseffecten daarvan te benutten. 'ns kijken of ik iemand een messing bus kan laten maken.

Terwijl ik bovenstaande geschreven heb kwam het in me op dat we op het werk veel met trillinsopnemers werken om lagerschade en andere problemen tu kunnen ontdekken en analyseren. Ik heb een piezo element uit een oud satelietspeakertje van Philips omgebouwd tot trillingsonemer en hoppa, We hebben beeld!

Hieronder de tafel van 6 cm dik, motor aan:
tafel 6cm dik.jpg

Tafel met de motor uit:
tafel 6cm motor uit.jpg

Chassis motor uit:
thorens chassis uit.jpg

Chassis motor aan:
thorens chassis aan.jpg

Op de arm gemeten boven het lager, motor uit:
Thorens arm uit.jpg

Op de arm gemeten boven het lager, motor aan:
Thorens arm aan.jpg

Nou, is dit science of niet? Alleen nog een manier vinden om mijn meetwaarden te kalibreren :sure:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 16 feb 2013, 16:06

Dan schreef:..... Ik heb een piezo element uit een oud satelietspeakertje van Philips omgebouwd tot trillingsonemer en hoppa, We hebben beeld!
daar zullen vast wel forumleden meer van willen weten (ik wel in elk geval :mrgreen: ) give us the details :foto:

Dan

Berichtdoor Dan » za 16 feb 2013, 16:22

Henkjan schreef:
Dan schreef:..... Ik heb een piezo element uit een oud satelietspeakertje van Philips omgebouwd tot trillingsonemer en hoppa, We hebben beeld!
daar zullen vast wel forumleden meer van willen weten (ik wel in elk geval :mrgreen: ) give us the details :foto:

Oke, dit is wel quick and dirty he? Ideetje, tien minuten later beeld :mrgreen:

trillingsopnemer.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Hifi Gerelateerd”