Vragen rondom analoog setje rondom Thorens TD160

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Dan

Vragen rondom analoog setje rondom Thorens TD160

Berichtdoor Dan » do 24 jan 2013, 22:40

Tja, het borrelde al een tijdje. Ik heb onlangs een mooi exemplaar bemachtigd van een Thorens TD160. Een Grado Silver had ik nog in de kast liggen (bj 2003 slechts 5 platen mee afgespeeld) en in 1999 heb ik een Menno vd Veen UL40S gebouwd op z'n Dan's (foto's volgen later, hij staat op zolder nu)
Natuurlijk ben ik nu dronken van geluk en wil ik persé op korte termijn platen gaan draaien. Het liefst Jazzzzzz uit de 60's en een lekkere puccini opera met mevrouw Callas.
Maar hoe nu verder, dat is de grote vraag.
Ik wil de Thorens zoveel als mogelijk intact houden in originele staat en hooguit het frame beplakken met loodbitumen en de kast verzwaren met verwijderbare delen. Ook moeten er tulpaansluitingen gemaakt worden maar het liefst zonder de kast te beschadigen. Dus wellicht gewoon aan stukje kabel met twee female connectoren, weliswaar van goede kwaliteit.

Maar nu.....
Welke phono stage te gebruiken. Ik herinner me dat de Grado Silver nogal fris klonk op een technics versterker uit 1985 waarbij er nauwelijks laag in zat. Ik heb hier weinig verstand van maar kennelijk hoort hier een bepaald type phono stage bij. Zou iemand mij hier iets over kunnen vertellen?

Daarnaast ben op zoek naar een paar leuke tweeweg zelfbouw monitors die me gaan opvrolijken. Ik heb geen zin in experimenteren dus het liefst iets dat ik kan nabouwen. Niet te duur (200€) maar wel goed klinkend.

Wie o wie kan me adviseren?
Laatst gewijzigd door Dan op ma 28 jan 2013, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.

sevenup

Re: Retro setje rondom Thorens TD160 HELP!

Berichtdoor sevenup » vr 25 jan 2013, 10:53

Dan schreef:Tja, het borrelde al een tijdje. Ik heb onlangs een mooi exemplaar bemachtigd van een Thorens TD160. Een Grado Silver had ik nog in de kast liggen (bj 2003 slechts 5 platen mee afgespeeld) en in 1999 heb ik een Menno vd Veen UL40S gebouwd op z'n Dan's (foto's volgen later, hij staat op zolder nu)
Natuurlijk ben ik nu dronken van geluk en wil ik persé op korte termijn platen gaan draaien. Het liefst Jazzzzzz uit de 60's en een lekkere puccini opera met mevrouw Callas.
Maar hoe nu verder, dat is de grote vraag.
Ik wil de Thorens zoveel als mogelijk intact houden in originele staat en hooguit het frame beplakken met loodbitumen en de kast verzwaren met verwijderbare delen. Ook moeten er tulpaansluitingen gemaakt worden maar het liefst zonder de kast te beschadigen. Dus wellicht gewoon aan stukje kabel met twee female connectoren, weliswaar van goede kwaliteit.

Maar nu.....
Welke phono stage te gebruiken. Ik herinner me dat de Grado Silver nogal fris klonk op een technics versterker uit 1985 waarbij er nauwelijks laag in zat. Ik heb hier weinig verstand van maar kennelijk hoort hier een bepaald type phono stage bij. Zou iemand mij hier iets over kunnen vertellen?

Daarnaast ben op zoek naar een paar leuke tweeweg zelfbouw monitors die me gaan opvrolijken. Ik heb geen zin in experimenteren dus het liefst iets dat ik kan nabouwen. Niet te duur (200€) maar wel goed klinkend.

Wie o wie kan me adviseren?

Als je ook naar de luisterdag in Enschede gaat, kun je mijn buizen phono stage wel proberen :)

Dan

Berichtdoor Dan » vr 25 jan 2013, 12:22

Ik ben zeer geinteresseerd in een buizenstage. Ik zag op Triode Dick al wat staan maar ik heb ook al wat gelezen over verschil in elementen waardoor het eindresultaat tegen kan vallen. (iets met de ingangscondensator)
Stel je voor dat ik in Enschede mijn Grado element meeneem, zouden we die dan kunnen testen?
Ik kan ook de hele speler meenemen natuurlijk, ik moet alleen nog "even" leren hoe je die goed afstelt.

Solderen en knutslen dat kan ik wel, dus dat is het probleem niet.

Dan

Berichtdoor Dan » vr 25 jan 2013, 20:44

Tijd voor een paar fotootjes.

De UL40S á la Dan:
20130125_202800.jpg

20130126_143427.jpg

De Thorens zonder hem zelfs afgestoft te hebben:
20130124_162919.jpg

20130124_162903.jpg

Tja, nu nog een Phono stage die mijn buizenbakje kan aansturen en een paar mooie monitortjes á la Diapason
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Dan op za 26 jan 2013, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » za 26 jan 2013, 1:20

Dan schreef:Ik ben zeer geinteresseerd in een buizenstage. Ik zag op Triode Dick al wat staan maar ik heb ook al wat gelezen over verschil in elementen waardoor het eindresultaat tegen kan vallen. (iets met de ingangscondensator)
Stel je voor dat ik in Enschede mijn Grado element meeneem, zouden we die dan kunnen testen?
Ik kan ook de hele speler meenemen natuurlijk, ik moet alleen nog "even" leren hoe je die goed afstelt.

Solderen en knutslen dat kan ik wel, dus dat is het probleem niet.

Neem de speler maar mee.
Laat ik gelijk zien hoe je hem goed afstelt.
Neem ik wel een scoop en een test plaat mee.

Is je tafel nog niet klaar dan mag het element in mijn Thorens die ik meeneem.
Zit wel een iets andere arm op.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » za 26 jan 2013, 1:21

Die UL 40 is wel erg mooi geworden.

Dan

Berichtdoor Dan » za 26 jan 2013, 9:11

Ik kan de UL ook wel meenemen maar er moet eigenlijk een nieuw setje gematchte buizen in. Hij speelt wel.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 26 jan 2013, 16:23

Die kap/behuizing van die buizenbak is wel apart.
Heb je dat uit één stuk hout gemaakt ?
(als het hout is, tenminste.)

Dan

Berichtdoor Dan » za 26 jan 2013, 18:07

De kap is gemaakt van een stuk lindehout afkomstig van een oud kasteelbed. Het zijn verlijmde stukken die ook nog eens redelijk vol zaten met houtworm. Ik vond het zonde om weg te gooien destijds dus was ik op zoek naar een duurzaam tweede leven. Dat is dus deze buizenbak geworden. De kap is dus een kleine tweehonderd jaar oud :wink:
Omdat ik jarenlang een beeldhouwershobby had vond ik dit een mooie vorm met in gedachte een muziekinstrument. Beeldhouwen zit op een laag pitje op dit moment maar het blijft natuurlijk steeds weer een uitdaging om spannende vormen te bedenken.

Dan

Re: Vragen rondom analoog setje rondom Thorens TD160

Berichtdoor Dan » ma 28 jan 2013, 21:08

Ik heb de titel van deze topic maar even aangepast want ja ik heb nog wel een vraagje hier of daar.
Welke boekenplank-luidspreker is geschikt voor mijn analoge setje?
Aan de ene kant wil ik zelf iets bouwen. Aan de andere kant heeft iets kant-en-klaars ook wel wat.
Dit weekend heb ik de 685 van B&W beluisterd en ja, dat klinkt best heel aardig. Temeer omdat ik ze mee mag nemen voor 200€/stuk.
Aan de andere kant: Ik heb een setje gezien bij Troels Gravesen rondom de HDS PPB 830860 + Vifa DX25TG-05-04
Nu weet ik niet hoe dat zal gaan klinken maar laten we eerlijk zijn, die B&W zien er natuurlijk ontzettend saai uit.
Ik had in eerste instantie 200€ over voor een setje maar misschien is dit toch iets te optimistisch.

Wie o wie heeft een suggestie. Iets heel anders mag natuurlijk ook. Een Diapason clone lijkt me ook wel leuk. en ik heb nog een flink stuk 200 jaar oud lindehout over voor een mooi frontje :wink:

RobertD

Berichtdoor RobertD » ma 28 jan 2013, 21:19

Wauw die versterker is wel heel mooi!!!
Daar hoort een PhonoDude in dezelfde stijl bij.

Wat betreft de speakers er zijn hier op het forum voorbeelden zat te vinden. Ik heb de Fountek Aether van Edo een keer nagebouwd, die is erg goed en binnen het budget van 200 euro per stuk.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 28 jan 2013, 21:32

Dan schreef:De kap is gemaakt van een stuk lindehout afkomstig van een oud kasteelbed. Het zijn verlijmde stukken die ook nog eens redelijk vol zaten met houtworm. Ik vond het zonde om weg te gooien destijds dus was ik op zoek naar een duurzaam tweede leven. Dat is dus deze buizenbak geworden. De kap is dus een kleine tweehonderd jaar oud :wink:
Omdat ik jarenlang een beeldhouwershobby had vond ik dit een mooie vorm met in gedachte een muziekinstrument. Beeldhouwen zit op een laag pitje op dit moment maar het blijft natuurlijk steeds weer een uitdaging om spannende vormen te bedenken.

Knap hoor, hoe heb je die bolling dan erin gemaakt ?
Beitels en guts ?

Dan

Berichtdoor Dan » ma 28 jan 2013, 21:36

RobertD schreef:Wauw die versterker is wel heel mooi!!!
Daar hoort een PhonoDude in dezelfde stijl bij.

Wat betreft de speakers er zijn hier op het forum voorbeelden zat te vinden. Ik heb de Fountek Aether van Edo een keer nagebouwd, die is erg goed en binnen het budget van 200 euro per stuk.

Dank voor het kompliment :D
Een phonodude in dezelfde stijl? Misschien later in mijn leven. Ik wil eigenlijk eerst lekker muziek luisteren. :mrgreen:

Dan

Berichtdoor Dan » ma 28 jan 2013, 21:43

ray5150 schreef:
Dan schreef:De kap is gemaakt van een stuk lindehout afkomstig van een oud kasteelbed. Het zijn verlijmde stukken die ook nog eens redelijk vol zaten met houtworm. Ik vond het zonde om weg te gooien destijds dus was ik op zoek naar een duurzaam tweede leven. Dat is dus deze buizenbak geworden. De kap is dus een kleine tweehonderd jaar oud :wink:

Knap hoor, hoe heb je die bolling dan erin gemaakt ?
Beitels en guts ?

Ik heb de vorm met potlood op het hout getekend en met de decoupeerzaag uitgezaagd. Daarna met de bandschuurmachine uit de vrije hand glad rond gemaakt. Met de handbeitel het randje er in gestoken. Daarna schuren tot je een ons ziet.
Het beitsen en lakken was ook een project op zichzelf. Ik heb zelfs een jankmoment gehad omdat de lak niet wilde wat ik voor ogen had.

Eigenlijk had ik gewoon een mooi stuk fruithout moeten nemen, dan had ik die lakperikelen niet gehad. Het eindresultaat is gelukkig de moeite waard geweest :mrgreen:

Dan

Berichtdoor Dan » ma 28 jan 2013, 22:32

RobertD schreef:Wat betreft de speakers er zijn hier op het forum voorbeelden zat te vinden. Ik heb de Fountek Aether van Edo een keer nagebouwd, die is erg goed en binnen het budget van 200 euro per stuk.

Ik ben wel benieuwd hoe de Fountek Aether klinkt. Is hij ergens te beluisteren?
Laatst gewijzigd door Dan op di 29 jan 2013, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.

RobertD

Berichtdoor RobertD » di 29 jan 2013, 16:10

Er zijn wel meer setjes gemaakt.
Waar kom je vandaan?

Dan

Berichtdoor Dan » di 29 jan 2013, 17:04

Ik kom uit Den Helder en ik ben op 9 februari toevallig in Enschede :mrgreen:

RobertD

Berichtdoor RobertD » di 29 jan 2013, 17:10

Dat is allebei niet in de buurt van sets die ik ken.
Het setje dat ik heb gebouwd staat bij mijn ouders in Amsterdam.
Ontwerper Edo woont hier in Alphen a.d. Rijn en er is een forumlid die ze ook heeft, maar die komt geloof ik uit Deventer o.i.d.

Dan

Berichtdoor Dan » di 29 jan 2013, 18:07

Ik hoor het al, ik zal toch binnenkort een reisje moeten inplannen :wink:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 29 jan 2013, 19:05

Dan schreef:
ray5150 schreef:Wat betreft de speakers er zijn hier op het forum voorbeelden zat te vinden. Ik heb de Fountek Aether van Edo een keer nagebouwd, die is erg goed en binnen het budget van 200 euro per stuk.

Dat heb ik niet geschreven !

Dan

Berichtdoor Dan » di 29 jan 2013, 20:15

ray5150 schreef:
Dan schreef:
ray5150 schreef:Wat betreft de speakers er zijn hier op het forum voorbeelden zat te vinden. Ik heb de Fountek Aether van Edo een keer nagebouwd, die is erg goed en binnen het budget van 200 euro per stuk.

Dat heb ik niet geschreven !

Vreemd, ik had het niet eens gezien. Ik heb het aangepast O:)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 30 jan 2013, 0:06

Had je homepage van Edo al gezien ?
http://www.xenophonics.net/indexnl.htm
Daar staan ze uitgebreid op beschreven.

Dan

Berichtdoor Dan » zo 10 feb 2013, 20:55

ray5150 schreef:Had je homepage van Edo al gezien ?
http://www.xenophonics.net/indexnl.htm
Daar staan ze uitgebreid op beschreven.

Hmmm, beetje slordig om niet te antwoorden. Jazeker, ik heb de homepage van Edo bekeken en ik heb wel zeker interesse. Ik wil ze graag een keer beluisteren.

Ik heb trouwens nog een vraag van geheel andere orde.
Ik heb de motor van mijn Thorens TD166MKII (die ik wil gebruiken voor de TD160) opengemaakt, schoongemaakt en opnieuw gesmeerd en ik vraag me af of ik de condensator moet vervangen. Ik las dat metaalfilmcondensatoren na een jaartje of 15 achteruit gaan maar misschien is dat ook wel een broodje aap verhaal.
Er zit nu een "Ero" MKT1813 in van 0,15um (400V) Kan die vervangen worden door MKP of welk andere metaalfilmcondensator? Of denk ik nu te gemakkelijk?
Ik kan deze vragen beter stellen op circuits online merk ik ;)

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » ma 11 feb 2013, 22:04

Hoi Dan,

Deze site had je al gevonden?
http://www.theanalogdept.com/thorens_td_160_dept_.htm
Staat veel informatie over jou tafel en ook hoe je de motor kan reviseren.

Heb je de TD166 motor al geprobeerd?

Groetjes George

Dan

Berichtdoor Dan » ma 11 feb 2013, 22:38

Hoi Dan,

Deze site had je al gevonden?
http://www.theanalogdept.com/thorens_td_160_dept_.htm
Staat veel informatie over jou tafel en ook hoe je de motor kan reviseren.

Heb je de TD166 motor al geprobeerd?

Groetjes George

Ik had de site gevonden ja, nog bedankt voor de tips :)

Ik heb de TD166 motor geprobeerd maar hij trilt nogal als ik hem los in min handen houd. Hij loopt verder geruisloos wat op zichzelf wel een goed teken is denk ik. Het lijkt wel een beetje onbalans maar met een hogere frequentie dan de snelheid van de motor. Ik probeer er iets over te vinden maar tot nu toe met teleurstellend resultaat. Maar geen paniek, ik zoek morgen verder.

Terug naar “Hifi Gerelateerd”