Verterker val uit na paar min

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: Verterker val uit na paar min

Berichtdoor ray5150 » za 20 mar 2021, 11:49

Misschien een gekke vraag, maar kan het niet zo zijn dat de versterker overbelast wordt door de hoge belasting ?
Ik kan me goed voorstellen dat de versterker zich verslikt in 1 Ohm, dat is bijna een kortsluiting. niet alle amps kunnen dat leveren.

Bean

Berichtdoor Bean » zo 21 mar 2021, 13:16

Dat ligt wel voor de hand. Daarbij opgeteld dat een parallelschakeling van 2x "2 ohm" op bepaalde frequenties waarschijnlijk minder is dan 1 ohm, denk ik inderdaad aan overbelasting en dus in werking treden van de beveiliging.
Ben benieuwd wat er gebeurt bij serieschakeling.
Groeten, Wouter

To bean or not to Bean

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » zo 21 mar 2021, 13:30

In de regel zijn car audio versterkers wel bestand tegen 1 ohm belasting, zie ook de specs van de gebruikte Orion 600d:
Class-D Monoblock Amplifier
RMS Power Output:
250 watts x 1 chan. @ 4 Ohms
400 watts x 1 chan. @ 2 Ohms
600 watts x 1 chan. @ 1 Ohm

De Rdc van de sub is de laagste impedantie die de versterker zal zien, als er een gepoorte kast wordt gebruikt heb je zelfs 2 impedantiepieken of verschillende frequenties die veel hoger dan 1 ohm zijn, zie ook de impedantiekarakteristiek van een subwoofer in een gepoorte kast. Geen enkel probleem....mits de bekabeling en accu het allemaal aankunnen.
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » zo 21 mar 2021, 13:43

Uit een specblad haal ik dat de Orion 600D 290 watt rms levert bij 4 ohm. Er van uitgaande dat Pmax stroombegrensd is (wat erg waarschijnlijk is) zal die versterker bij 1 ohm maar 1/4 van dat vermogen leveren, wat dus slechts 75 watt rms is. En als de woofer niet zo erg gevoelig is, is 75 watt niet zoveel zodat bij wat hoger geluidsvolume de versterker wel in beveiliging zal schieten.
Misschien de tip van HenkJan opvolgen: eens testen met een andere woofer.

https://www.manualslib.com/manual/11628 ... e=7#manual

De specs die Bertje opsomt liggen wel hoger (maar liefst 9 dB bij 1 ohm...). Ik weet niet wat de werkelijk specs zijn. Dat maakt natuurlijk wel verschil.
LM4780 versterker is klaar en speelt...Nu genieten van mijn HATT-monitors.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » zo 21 mar 2021, 13:50

De Orion is CAE2006 compliant, die waardes kloppen gewoon. Ik herstel en meet veel klasse d mono's en die leveren dat vermogen op 4, 2 en 1 ohm wel.

Maar ik vermoed of een defect aan de versterker, of bekabeling of spanningsvoorziening als oorzaak.
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

Terug naar “Car Audio Specifiek”