Carspeakers in de boot.

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Boater

Carspeakers in de boot.

Berichtdoor Boater » ma 01 feb 2021, 21:53

Beste kenners,

Op mijn zeilboot wil ik binnen in de kajuit lekker de radio aan hebben heel de dag. Hoeft niet hard, maar heb een hekel aan rotgeluid. De boot is van binnen te vergelijken met een een kleine camper. Op mijn vorige boot had ik 2 10cm speakers aan een antieke radio. Dat was niet zo best geluid. De JBL charge bt speaker doet het prima , maar ik wil toch een vaste installatie.
Ik heb een speciale bootradio gekocht met 4x45w, 2 9x6 JBL Stage2 9634 van 70w rms En een 120w versterker om de 2 drivers aan te sturen.

Voor het inbouwen lijkt me een gesloten box een mooie oplossing, ik hoef alleen 2 x een gat te zagen in de houten panelen en daar een gesloten box achter maken.

Ik heb even rondgekeken voor het berekenen van het volume maar kom er niet zo goed uit, de calculator blijft aangeven dat de QTS must be greater than the drivers qts..

Ik gebruik deze calculator: https://www.diyaudioandvideo.com/Calcul ... Enclosure/

En gebruik de gegevens van de Stage2 9634 die ik hier vond:

https://www.jbl.com.my/on/demandware.st ... _V2_EN.pdf

Specifications
• Type: 6” x 9” (152mm x 230mm) Three
Way Car Speaker
• Power Handling: 70Wrms, 420W peak
• Sensitivity (@ 2.83V): 92dB
• Frequency Response: 50Hz – 21kHz
• Nominal Impedance: 4 ohms
Thiele-Small Parameters • BL (Tm): 3.496
• DCR (ohm): 2.3
• Mms (g): 17.755
• Sd (cm2): 213.565
• Cms (μm/N): 306.333
• Vas (l): 19.84
• Fs (Hz): 70
• Qes: 1.432
• Qms: 3.99
• Qts: 1.054
• Crossover Point: 3.6 kHz

In de calculator voer ik in :
Vas:19
Fs:70
Total Qts:1.045
Actual system QTS: .707
Cone :9"

Waarom krijg ik "QTS must be greater than the drivers qts."

Alvast bedankt!

toetertje

Re: Carspeakers in de boot.

Berichtdoor toetertje » ma 01 feb 2021, 22:00

Ik denk dat dat komt, omdat de speaker niet gemaakt is om in een klein kastje te spelen.
Normaal gesproken speelt dat in een grote "lekke" kofferbak.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » ma 01 feb 2021, 22:04

De meeste programma's proberen standaard een neutrale afstemming te krijgen. Dat is met veel autoluidsprekers niet mogelijk. Uit deze specifieke autoluidsprekers zal niet echt diepe bas komen, ongeveer net zoiets als uit de bluetoothluidspreker, namelijk pakweg 70 Hz.

Hoeveel ruimte heb je ongeveer beschikbaar? Waar je aan kan denken is een gesloten kast van minimaal 20 liter per luidspreker, maar liever groter.
Laatst gewijzigd door Chocomel op ma 01 feb 2021, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Boater

Berichtdoor Boater » ma 01 feb 2021, 22:09

Ik snap het niet echt, car speakers en carspeaker calculator resulteerd in een error?
Al geeft ie 400ltr van een kofferbak, maar ze zijn ook voor in auto deuren.

Wat is het verschil russen Total Q (Qts) en Actual System Q (Qtc) waarvan ik geen gevens heb in de specsheet ?

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » ma 01 feb 2021, 22:14

Autodeuren zijn ook lek. Lekke kasten tellen niet als gesloten kast.

Qts is een eigenschap van de (losse, niet-ingebouwde) woofer. Hier kan je niks aan veranderen.
Qtc is een eigenschap van het systeem van woofer, ingebouwd in de kast. Dit is een parameter die je als luidsprekerbouwer mag kiezen.

De standaardinstelling voor simulatiesoftware is Qtc=0,71. Qtc is altijd groter dan Qts, dus dat kan met deze woofer niet. Vandaar de foutmelding. Als je voor Qtc een groter getal invult dan 1,054 werkt het wel. Let op dat de software geen calculator is, maar een simulator. Er komt dus uit wat je erin stopt. Een willekeurige waarde van Qtc levert een willekeurige kastgrootte op, dus niet per se wat je het best kan bouwen.

Hoeveel ruimte heb je beschikbaar achter de plank waar je de luidsprekers in monteert?
Is de ruimte achter deze plank gesloten?
Kan er hier water komen?

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » ma 01 feb 2021, 22:37

De JBL speakers zijn ontworpen om in een grote en lucht lekke ruimte te spelen, meestal zijn dat autodeuren, of in een hoedenplank. En redelijk hufterproof. Vandaar de eigenschappen als hoge Qts en Fs van 70Hz
Ik sluit me aan bij de vragen van Chocomel.
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

Boater

Berichtdoor Boater » ma 01 feb 2021, 22:41

Hmm, zomaar wat invullen schiet niet echt op dan.

Keuze 1: Ik kan de speakers in het hoofdschot plaatsen (de houten muur waar de koperen klokken op zitten) daarachter is een kast en toilet en kan daar een dichte kast bouwen.
Keuze 2: een plek waar ongeveer de carspeakers nu zitten, bij mijn boot moet daar nog kastruimte komen met een mooi plekje voor de nieuwe speakers.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Boater op wo 03 feb 2021, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 02 feb 2021, 19:57

Je snapt het niet; het is niet de bedoeling dat je ze in een kast zet :wink:
Bovendien lijkt me dat een erg leuke installatie maar ik hoop dat je genoeg energie hebt om dat spulletje aan te drijven, anders zijn je accu’s snel leeg.
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

Boater

Berichtdoor Boater » di 02 feb 2021, 20:16

Snap het prima hoor. Kunnen dus in het hoofdschot of zijkast wat bestwel op een achterbak lijkt kwa volume.
Ik heb 3,5kw zal dat genoeg zijn?

Geen water btw.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » di 02 feb 2021, 20:20

Dus de ruimte achter de plank met de klok is wel enigszins afgesloten, net als een kofferbak?

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 02 feb 2021, 20:23

Ik zou ze in het hoofdschot zetten, aan de achterkant het hoofdschot dubbelen om te zorgen dat dat niet gaat staan rammelen, als je het niet zichtbaar wil hebben kun je aan de achterkant hem afwerken met geluiddoorlatende stof, ziet er wat netter uit.
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

Boater

Berichtdoor Boater » di 02 feb 2021, 21:41

Okdan. Zolang ze maar niet in een dichte box zitten komt het wel goed.
Ik ga de kastjes ook ongeveer doen zoals het zusterschip. De drivers zit dan in een schuin vlak en gericht naar de fotograaf. Schuin is altijd goed tegen staande golven.
De kastjes zelf zijn 128ltr ongeveer met schuifdeurtjes waarbij het totale oppervlak van de kieren is dan 60cm. Gelijk aan een gat van 10x6cm. Dus 260 liter met een "gat" van 120cm2. Dat is hetzelfde als een kleine tot middelkleine auto achterbak.
Eigenlijk wilde ik dit al vanaf het begin zo, maar wist niet zeker of ik speaker moest scheiden van de kast. Dat laat ik dus open. Dank voor jullie bijdrage!

Groet,
B.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » di 09 feb 2021, 0:26

Het was me ook wel eens opgevallen dat zowel autoluidsprekers als plafondluidsprekers vaak een Q van ongeveer 1 hebben. Is het idee daarachter dat het lek van de lekke kast als stromingsweerstand werkt en de luidspreker wat verder dempt? (Ik ging er tot nu toe van uit dat het gewoon was om met een wat goedkopere magneet weg te komen, maar dat was nergens op gebaseerd.)

Terug naar “Car Audio Specifiek”